AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #1 Skrevet 3. mars 2014 Jeg har ei venninne jeg er veldig glad i, men nå begynner hun å bli litt "mye". I 1 års tid har jeg reagert på hvordan hun uttaler seg, både hva som blir sagt, og måten det blir sagt på. Vi har hovedsakelig kontakt via sms. Jeg vet det er lettere å misforså ved slik kommunikasjon, men man bør kanskje tenke litt over hvordan man ordlegger seg? Vi er opptatt av helse begge to, men vi er ikke nødvendigvis på samme side. Vi har totalt forskjellig oppfatning av kosthold og veien til god helse. Vi har begge mye kunnskap, men hennes kunnskap er åpenbart bedre enn min. Det kommer stadige kommentarer/hentydninger (det er utrolig hva en smiley kan formidle) om "æsj, det der ville aldri jeg spist", o.l Vi snakker da om mat laget fra bunnen, med belgfrukter og grønt. Sunt som f**n, vil de fleste syns, men hun nekter å spise noe annet enn raw food og økologisk, og derfor er alt annet "ekkelt". Hun må gjerne få mene det, men det må gå an å respektere andres levesett? De fleste av mine venner spiser mat (og serverer ungene sine mat) jeg aldri ville hatt i hus, men jeg ville da aldri sagt "Æsj!!!" hvis de fortalte meg de spiste noe til middag jeg selv ikke ville spist. Det her dreier seg såklart ikke bare om mat, men en generell nedlatenhet som tidvis blir veeeeldig mye å svelge. Når det er sagt, hun er en fantastisk person på mange måter, men jeg kjenner det berømte begeret begynner å bli fullt. Noen som har vært i lignende situasjon? Bare å ta den berømte "praten", eller ta henne for den hun er?Anonymous poster hash: c7013...0fa
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #3 Skrevet 3. mars 2014 Svar med samme mynt. Hva er vitsen med det? Det skaper ikke annet enn en diskusjon om "kunnskap".Anonymous poster hash: c7013...0fa
Gjest Gjest Skrevet 3. mars 2014 #4 Skrevet 3. mars 2014 Hva er vitsen med det? Det skaper ikke annet enn en diskusjon om "kunnskap".Anonymous poster hash: c7013...0fa Vel, men gjør du det ikke så blir du jo gående å irritere deg over det her.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #5 Skrevet 3. mars 2014 Vel, men gjør du det ikke så blir du jo gående å irritere deg over det her. Det finnes vel mer modne fremgangsmåter... Hører gjerne fra noen som har vært i samme situasjon og fant en fornuftig løsning på det. Anonymous poster hash: c7013...0fa 3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #6 Skrevet 3. mars 2014 Bare si at andre kan bli lei seg hvis hun snakker sånn om maten deres. Det er som en venninne av meg som ikke liker visse typer sunn mat, som alltid sier æsj når jeg spiser det. Det er ikke så hyggelig, og jeg sa rett ut til henne at sånn måtte hun da ikke si når folk satt og spiste, med forundret stemme. Anonymous poster hash: 9c342...7f7
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #7 Skrevet 3. mars 2014 Hun: "det der ville ikke jeg spist" Du: "neivel. Det der ville ikke jeg sagt." Anonymous poster hash: 41738...c1d 10
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #8 Skrevet 3. mars 2014 TS, var jeg deg, ville jeg spurt om noen pleier å bemerke og kritisere det hun spiser. Hvis hun svarer benektende, kan du si at også du ville satt pris på å slippe nedsettende kommentarer om maten du spiser. Svarer hun at hun får kritikk for maten sin, kan du spørre henne hvordan hun føler det. Så kan du si hvordan du føler det når din mat omtales som ekkel ol. Eventuelt kan du snakke helt generelt om "folk" som bryr seg med andres mat, og hvor irriterende og frekke de er. Kanskje tar hun hintet.Anonymous poster hash: fd979...038
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #9 Skrevet 3. mars 2014 Hvis hun er en god venninne av deg må du da kunne si at det ikke er greit å si "æsj" om andre sin mat? Trodde det var barnelærdom, jeg. "Ikke si æsj om maten min, er du snill!" Eller er du veldig konfliktsky? Virker nesten som om du er redd henne. Anonymous poster hash: eab02...fe3
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #10 Skrevet 3. mars 2014 Ts her. Dette dreier seg som sagt ikke bare om mat, dette var et av flere eksempler på at hun er nedlatende og frekk. Selvsagt er jeg ikke redd henne, og jeg er alt annet enn konfliktsky. Men jeg er usikker på hvordan jeg skal håndtere det, akseptere at hun er sånn eller hvordan gå frem. Hun er ikke best på å ta imot kritikk. Anonymous poster hash: c7013...0fa
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #11 Skrevet 3. mars 2014 Jeg synes det er en uting å kommentere andres mat på den måten. Jeg ba min mann kjøpe noe på butikken, og da han kom tilbake sa han at kassedama hadde kommentert maten jeg ba ham kjøpe i ganske negative ordelag. Jeg synes ikke det var så veldig festlig, men det gjorde mannen min. Jeg driter da i hva de sladrekjerringene mener om maten jeg eter, de skal bare holde kjeften sin og ta seg av kassa. Kanskje ikke helt det samme i og med at man burde kunne forvente littegrann mer profesjonalitet fra en kassemedarbeider enn en venninne, men irriterende er det okke som. Anonymous poster hash: 45db3...85d
Medusa13 Skrevet 3. mars 2014 #12 Skrevet 3. mars 2014 Enig med "Gjest" Svar med samme mynt. Google deg igjennom en del øko-greier og presiser alt jukset på er på den fronten.
Querido Skrevet 3. mars 2014 #13 Skrevet 3. mars 2014 Jeg hadde en helt lik venninne, ikke når det kom til mat, men alt annet. Vi kunne snakke om alt, men hun visste bedre uansett hvordan man snudde og vendte på det. Har kjent henne hele livet, og det er nok kun pga vi har vokst opp sammen at vi har vært venner. Skal sies at hun tar stor plass, skal være midtpunkt hele tiden, ha rett hele tiden, og kan fint finne på å kommentere syrlige kommentarer om klær, hår, sminke, familie og alt mellom himmel og jord. Hun tok for stor plass her, og det var siste dråpen når hun snakket ned om min mor. Jeg har sakte men sikkert sluttet å ha kontakt med henne. Ønsker ikke slike negative folk i livet mitt, barndomsvenner eller ei.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2014 #14 Skrevet 4. mars 2014 Jeg synes du skal irettesette henne og fortelle henne at dette er ikke noe greit. Hvis hun ikke respekterer deg som person synes jeg ikke du skal finne deg i det. Når hun lirer av seg disse små kommentarene må du bare ignorere henne. Anonymous poster hash: 9e974...82c
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2014 #15 Skrevet 4. mars 2014 Jeg har ei venninne jeg er veldig glad i, men nå begynner hun å bli litt "mye". I 1 års tid har jeg reagert på hvordan hun uttaler seg, både hva som blir sagt, og måten det blir sagt på. Vi har hovedsakelig kontakt via sms. Jeg vet det er lettere å misforså ved slik kommunikasjon, men man bør kanskje tenke litt over hvordan man ordlegger seg? Vi er opptatt av helse begge to, men vi er ikke nødvendigvis på samme side. Vi har totalt forskjellig oppfatning av kosthold og veien til god helse. Vi har begge mye kunnskap, men hennes kunnskap er åpenbart bedre enn min. Det kommer stadige kommentarer/hentydninger (det er utrolig hva en smiley kan formidle) om "æsj, det der ville aldri jeg spist", o.l Vi snakker da om mat laget fra bunnen, med belgfrukter og grønt. Sunt som f**n, vil de fleste syns, men hun nekter å spise noe annet enn raw food og økologisk, og derfor er alt annet "ekkelt". Hun må gjerne få mene det, men det må gå an å respektere andres levesett? De fleste av mine venner spiser mat (og serverer ungene sine mat) jeg aldri ville hatt i hus, men jeg ville da aldri sagt "Æsj!!!" hvis de fortalte meg de spiste noe til middag jeg selv ikke ville spist. Det her dreier seg såklart ikke bare om mat, men en generell nedlatenhet som tidvis blir veeeeldig mye å svelge. Når det er sagt, hun er en fantastisk person på mange måter, men jeg kjenner det berømte begeret begynner å bli fullt. Noen som har vært i lignende situasjon? Bare å ta den berømte "praten", eller ta henne for den hun er?Anonymous poster hash: c7013...0fa Syns det er barnslig å bli irritert over sånne små bagateller og forskjeller... Enda mer idiotisk-å bli uvenner pga forskjellig syn på kosthold: )Er bare IDIOTISKE KVINNER som kan lage en konflikt og krangel-av sånne små ubetydelige bagateller: ) Jeg er kvinne-men driter i hva veninna mi spiser eller hva hun synes er synt.Og jeg driter i om hun mener min livsstil og kosthold er sunn eller usann.Og jeg gir fan i det-om hun kommenterer det. Jeg blir ofte SLITEN av å snakke med kvinner ( samme kjønn) For man må passe munnen sin hele tiden-så de ikke tolker noe negativt og blir sur eller støtt over bagateller. Av og til syns jeg kvinner er verdens største idioter her på jord. Verste er at jeg er selv kvinne.... Anonymous poster hash: 2a54f...2de
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2014 #16 Skrevet 4. mars 2014 Du syns å stadig bli snakket nedlatende til i et vennskap er barnslig å henge seg opp i, AB? Det handler om respekt. En og annen gang, for all del, men det er konstante stikk og frekkheter. Hun har klaget på at venner forsvinner, og jeg må jo bare innrømme at jeg skjønner hvorfor hvis hun snakker på samme måte til andre..Anonymous poster hash: c7013...0fa
BCW Skrevet 4. mars 2014 #17 Skrevet 4. mars 2014 Hadde jeg vært deg, hadde jeg absolutt tatt det opp på en ordentlig måte. Man blir jo drittlei av å konstant få høre irrellevante meninger.
KissKissBang Skrevet 8. mars 2014 #18 Skrevet 8. mars 2014 Hun høres veldig umoden ut. Si ifra til henne, det er uakseptabelt da dere er venner ikke to matkonkurrenter. Tipper hun hadde tilnærmet din diett før, da de færreste er født inn i the raw movement. Det handler om smak og behag. Jeg spiser delvis raw, men kan ikke det hele tiden da jeg eeeeeeelsker varme gode supper og ovnsstekte rotgrønnsaker. Det handler om å ha et kosthold man selv er fornøyd med. Og Æsj hører ikke hjemme når man snakker om mat. Så lenge du ikke har prøvd det vet du virkelig ikke hva du går glipp av.noe annet er at det kan være utenkelig, men igjen... smak og behag. Ta en prat med henne, det ordner seg nok
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå