vaniljeglasur Skrevet 3. mars 2014 #1 Skrevet 3. mars 2014 Er det noen sykepleiere som jobber på sykehjem her? I så fall, hva syntes dere om å jobbe der? får dere nok utfordringer? Jeg går på sykepleiehøgskolen, og vurderer veldig å jobbe på sykehjem eller noe innenfor eldre mennesker, men jeg føler det er så undervurdert for sykepleiere. Jeg jobber på sykehjem ved siden av skolen, og trives med det. Jeg ser ikke så mye de sykepleieoppgavene da jeg er mest i pleien. Jeg har spurt mange i klassen min om hvor de vil jobbe, og her sier de fleste at de vil jobbe på sykehuset. Mange mener også at det ikke er vits å utdanne seg som sykepleier hvis man uansett skal jobbe på et sykehjem, men sykepleiere har jo mye ansvar! Jeg tenker mye på at man er mye mer selvstendig som sykepleier på et sykehjem, noe jeg syntes er veldig positivt. Det eneste negative jeg ser på å jobbe på et sykehjem er at det er lite sykepleieprosedyrer, men dette er noe jeg tror det blir mere av i fremtiden. Er det noen som går på sykepleierhøgskolen som også vurderer å jobbe på sykehjem, elelr andre steder i kommunen?
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #2 Skrevet 3. mars 2014 Jobber på et større sykehjem, Østlandet. Dette gjør vi sykepleierne: legger medisiner (snart over på multidoser), kontroller, timelister, sjekker medisiner, gir medisiner/injeksjoner, legger kateter, seponerer kateter ol Alt annet stell og pleie gjør helsefagarbeiderne. Blir mye administrativt arbeid og småplukk på oss sykepleierne. Så liker du papirarbeid passer sykehjem. Er veldig rolig og behagelig, så vil du kunne slappe av på jobb er sykehjem definitivt det beste. Kan bli litt kjedelig i lengden selvfølgelig, men trives godt Anonymous poster hash: 974f0...dac
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #3 Skrevet 3. mars 2014 Jeg er sykepleier og jobber på sykehjem. Vi er med på stell som vanlig, i tillegg er det vi sykepleierene som har legevisitt, legger dosetter, tar i mot multidoser og sjekker dem, gjør alt av prosedyrer (sår, kateter, PVK/infusjoner, injeksjoner, sonde osv). Det er vi som har ansvaret for pasientene og lager sårprosedyrer når det trengs, setter i gang tiltak og skriver tiltaksplaner og sørger for at tiltakene blir gjort. Vi har pårørendesamtaler og er med når legen har pårørendesamtaler. Alt i alt så gjør vi mye, jeg til tider løper hele vakten. På min avd. er det mye sykepleieoppgaver, rett og slett fordi samhandlingsreformen har forandret forskjellene på sykehjem og sykehus. De fleste oppgavene som før ble gjort på sykehuset blir nå gjort på sykehjemene. Hos oss er det ikke avslappende, jeg gjør minst like mye som jeg gjorde når jeg jobbet på sykehuset. Så det er nok forskjell fra sted til sted. Det negative er at man er mye alene som sykepleier, og det kan være til tider tøft. På kvelder, helger og i ferier har vi også ansvar for andre avd som ikke har sykepleier på vakt. Det er ikke så mange andre sykepleiere å spørre om man lurer på noe og det er ingen lege på huset hele tiden, kun fra 8-16 på hverdagene. Så man må være selvstendig. Jeg forstår ikke hvorfor sykehjem har fått et dårlig rykte, det føles noen ganger som annenrangs å jobber der. Innimellom så ser du på folk at de tenker sitt når du sier du jobber på sykehjem. Hadde de vist hva vi faktisk gjør så hadde de nok ikke tenkt sånn. Ja det er stell, ja det er gamle der, men det er det søren meg på sykehusene også. Anonymous poster hash: f2ed3...9fb 6
vaniljeglasur Skrevet 3. mars 2014 Forfatter #4 Skrevet 3. mars 2014 Takk for svar dere! Som sagt så tror jeg også at det blir mye mer prosedyrer fremover, og at sykehjem blir mer likt sykehus. Og det med at det er stell og eldre folk er helt sant, men det er det også mye av på sykehus! Men er rett og slett dumt at man blir sett på som "nedlatende" for at sykepleiere jobber på et sykehjem, når de gjør en fantastisk god jobb! 3
Gjest ...sunny... Skrevet 3. mars 2014 #5 Skrevet 3. mars 2014 Jeg er sykepleier og jobber på sykehjem. Jobber på en korttidsavdeling, og har en svært spennende og hektisk hverdag. Av sykepleieoppgaver har jeg ansvar for tillaging og utdeling av medisiner, sette injeksjoner, legge inn venefloner, informasjon til pasient og pårørende, henge opp Ringer, antibiotika osv, sårstell, legevisitt, ta i mot nye pasienter, planlegging av utreise, møter med pårørende, forvaltning osv, oppfølging av sykepleiestudenter, omsorg for svært syke og terminale pasienter og mye mye mer. Føler hverdagen er like utfordrende som da jeg jobbet på sykehus, om ikke mer. Vi har kun lege på dagtid i ukedagene, og må i større grad selvstendig vurdere pasienter, vurdere når lege må kontaktes, sette i verk tiltak m.m. Selv om det er en svært travel jobb, kan jeg virkelig anbefale deg å jobbe på sykehjem. Tenker at de som ser ned på denne jobben har liten greie på hva den innebærer
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #6 Skrevet 3. mars 2014 Selv om det å jobbe på sykehus har høyere status enn det å jobbe på sykehjem, blir sykepleiere på sykehjem belønnet med en høyere sum på lønnsslippen hver måned. Anonymous poster hash: c5671...759 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #7 Skrevet 3. mars 2014 Selv om det å jobbe på sykehus har høyere status enn det å jobbe på sykehjem, blir sykepleiere på sykehjem belønnet med en høyere sum på lønnsslippen hver måned. Anonymous poster hash: c5671...759 Det er fordi de må friste sykepleierene til å jobbe i kommunehelsetjenesten. Jeg kan bare ikke forstå hvorfor det er mer status å jobber på sykehuset. Jeg har som sagt over her, gjort begge deler og jeg må være mye mere selvstendig og ta flere avgjørelser på sykehjemmet enn på sykehuset. Begge deler er fryktelig travelt og man lærer masse! Anonymous poster hash: f2ed3...9fb 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #8 Skrevet 3. mars 2014 Jeg er sykepleier og jobber på sykehjem. Vi er med på stell som vanlig, i tillegg er det vi sykepleierene som har legevisitt, legger dosetter, tar i mot multidoser og sjekker dem, gjør alt av prosedyrer (sår, kateter, PVK/infusjoner, injeksjoner, sonde osv). Det er vi som har ansvaret for pasientene og lager sårprosedyrer når det trengs, setter i gang tiltak og skriver tiltaksplaner og sørger for at tiltakene blir gjort. Vi har pårørendesamtaler og er med når legen har pårørendesamtaler. Alt i alt så gjør vi mye, jeg til tider løper hele vakten. På min avd. er det mye sykepleieoppgaver, rett og slett fordi samhandlingsreformen har forandret forskjellene på sykehjem og sykehus. De fleste oppgavene som før ble gjort på sykehuset blir nå gjort på sykehjemene. Hos oss er det ikke avslappende, jeg gjør minst like mye som jeg gjorde når jeg jobbet på sykehuset. Så det er nok forskjell fra sted til sted. Det negative er at man er mye alene som sykepleier, og det kan være til tider tøft. På kvelder, helger og i ferier har vi også ansvar for andre avd som ikke har sykepleier på vakt. Det er ikke så mange andre sykepleiere å spørre om man lurer på noe og det er ingen lege på huset hele tiden, kun fra 8-16 på hverdagene. Så man må være selvstendig. Jeg forstår ikke hvorfor sykehjem har fått et dårlig rykte, det føles noen ganger som annenrangs å jobber der. Innimellom så ser du på folk at de tenker sitt når du sier du jobber på sykehjem. Hadde de vist hva vi faktisk gjør så hadde de nok ikke tenkt sånn. Ja det er stell, ja det er gamle der, men det er det søren meg på sykehusene også.Anonymous poster hash: f2ed3...9fb Om det er gamle og stell på sykehus kommer helt an på hvilken avdeling du jobber på. Jeg jobber på en postoperativ avdeling og har ikke hatt et eneste stell på 2 år. Ellers er jeg helt enig i det du skriver Anonymous poster hash: 28cda...802
vaniljeglasur Skrevet 4. mars 2014 Forfatter #9 Skrevet 4. mars 2014 Høres i vært fall ut som at det er mye spennende på et sykehjem! 2
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2014 #10 Skrevet 4. mars 2014 Jeg jobber som hjelpepleier på sykehjem. Min erfaring er at de sykepleierne som jobber på sykehjem kan mye om mye. De er ikke bare oppdatert på f.eks hjerte eller gastro, de kan mye om alt. Dessuten opplever jeg dem som mye mer erfarne, de er tryggere på seg selvog de har mer respekt for hjelpepleiere og assistenter. Har mang en gang jobbet med sykepleiere som kun har hatt sitt virke på sykehus. De er utrygge som sykepleiere, de er uselvstendige, de tør ikke stole på seg selv, og ringer ned legevakta. Fordi de kommer fra et trygt sted der de jobbet med 40 andre sykepleiere og et utall leger, og når de må ha litt mer ansvar selv så takler de ikke dette. Dessuten er de ikke så all right mot hjelpepleiere og ufaglærte. Observasjoner vi gjør i tråd med vår utdanning, erfaring og kjennskap til pasienten, blir neglisjert og oversett, for "på sykehuset gjorde vi slik". Selv om det mange ganger kan være en helt annen problemstilling så blir det ikke sett på hva som har skjedd tidligere, for på sykehuset gjorde vi slik. Da kommer vi heller og ødelegger rutiner som fungerer i en veldrevet avdeling der sykepleiere og hjelpepleiere har samarbeidet i en årrekke. Bare ett innspill fra en yrkesgruppe som jobber tett på sykepleiere på sykehjem.Anonymous poster hash: e41a4...3fa 3
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2014 #11 Skrevet 4. mars 2014 Jeg går selv første året på sykepleie. Har jobbet i omsorgsbolig, sykehjem, hjemmesykepleie og sykehus fra før. Jeg trivdes virkelig ikke på sykehjemmet, men det var nok mer med arbeidsmiljøet der. Og å være sykepleier og assistent på et sykehjem er veldig ulikt; asisstentene gjør mer det grunnleggende som stell og å lage til mat,mens sykepleiere i større grad ordner med medisiner, pasienter som må til legen, blodprøver og andre sykepleieprosedyrer. Og så er det jo selvsagt bedre betalt Selv trives jeg kjempegodt i hjemmesykepleie, og håper på å få jobb der etter endt utdannelse. På sykehuset var det altfor mye "samlebåndsprinsipp" etter det jeg erfarte, men det spørs vel litt hvilken avdeling man er i. Anonymous poster hash: 9cf65...914
vaniljeglasur Skrevet 4. mars 2014 Forfatter #12 Skrevet 4. mars 2014 Jeg jobber som hjelpepleier på sykehjem. Min erfaring er at de sykepleierne som jobber på sykehjem kan mye om mye. De er ikke bare oppdatert på f.eks hjerte eller gastro, de kan mye om alt. Dessuten opplever jeg dem som mye mer erfarne, de er tryggere på seg selvog de har mer respekt for hjelpepleiere og assistenter. Har mang en gang jobbet med sykepleiere som kun har hatt sitt virke på sykehus. De er utrygge som sykepleiere, de er uselvstendige, de tør ikke stole på seg selv, og ringer ned legevakta. Fordi de kommer fra et trygt sted der de jobbet med 40 andre sykepleiere og et utall leger, og når de må ha litt mer ansvar selv så takler de ikke dette. Dessuten er de ikke så all right mot hjelpepleiere og ufaglærte. Observasjoner vi gjør i tråd med vår utdanning, erfaring og kjennskap til pasienten, blir neglisjert og oversett, for "på sykehuset gjorde vi slik". Selv om det mange ganger kan være en helt annen problemstilling så blir det ikke sett på hva som har skjedd tidligere, for på sykehuset gjorde vi slik. Da kommer vi heller og ødelegger rutiner som fungerer i en veldrevet avdeling der sykepleiere og hjelpepleiere har samarbeidet i en årrekke. Bare ett innspill fra en yrkesgruppe som jobber tett på sykepleiere på sykehjem.Anonymous poster hash: e41a4...3fa Det du sier om at sykepleierne kan litt om alt er noe jeg alltid har gått og tenkt på. Jeg er redd for at hvis man jobber på sykehus, så blir man jo kun veldig flink i det man gjør på den spesielle avdelingen. På et sykehjem blir man vel veldig flink rundt de fleste emner. Jeg mener også at det er veldig viktig å vise stor respekt for hjelpepleiere også, uansett hvor man jobber da dere gjør en fantastisk jobb! Jeg går selv første året på sykepleie. Har jobbet i omsorgsbolig, sykehjem, hjemmesykepleie og sykehus fra før. Jeg trivdes virkelig ikke på sykehjemmet, men det var nok mer med arbeidsmiljøet der. Og å være sykepleier og assistent på et sykehjem er veldig ulikt; asisstentene gjør mer det grunnleggende som stell og å lage til mat,mens sykepleiere i større grad ordner med medisiner, pasienter som må til legen, blodprøver og andre sykepleieprosedyrer. Og så er det jo selvsagt bedre betalt Selv trives jeg kjempegodt i hjemmesykepleie, og håper på å få jobb der etter endt utdannelse. På sykehuset var det altfor mye "samlebåndsprinsipp" etter det jeg erfarte, men det spørs vel litt hvilken avdeling man er i. Anonymous poster hash: 9cf65...914 Hjemmesykepleie har jeg faktisk ikke vært innenfor enda, så det gleder jeg meg masse til! Men føler litt det samme som deg når det kommer til å jobbe på sykehus
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå