Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei stor jente.

Har lyst til å trene for å få kroppen i form.

Jeg har ikke noe mål om å bli tynn eller å endre noe fordi jeg føler meg stygg som jeg er. Trives egentlig godt som stor og formfull (etter en lang kamp og mange motbakker), men vil komme i bedre form og få mer overskudd.

Problemet mitt er at jeg har så inmari vondt i magen. Ble kreftoperert i mai/oktober 2013, kan hende det er smerter fra operasjon som henger igjen. Har ellers ofte luftplager og smerter som legene forklarer som rier.

Noen tips på øvelser som ikke belaster magen/som man kan gjøre selv om man har vondt?

Løping og jogging er et helvete. Det er så vondt, og ender bare med slitasjeskader andre steder fordi jeg spennner meg eller krøker meg sammen av smerter.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er ei stor jente.

Har lyst til å trene for å få kroppen i form.

Jeg har ikke noe mål om å bli tynn eller å endre noe fordi jeg føler meg stygg som jeg er. Trives egentlig godt som stor og formfull (etter en lang kamp og mange motbakker), men vil komme i bedre form og få mer overskudd.

Problemet mitt er at jeg har så inmari vondt i magen. Ble kreftoperert i mai/oktober 2013, kan hende det er smerter fra operasjon som henger igjen. Har ellers ofte luftplager og smerter som legene forklarer som rier.

Noen tips på øvelser som ikke belaster magen/som man kan gjøre selv om man har vondt?

Løping og jogging er et helvete. Det er så vondt, og ender bare med slitasjeskader andre steder fordi jeg spennner meg eller krøker meg sammen av smerter.

Har du vært utredet for intoleranser i etterkant av inngrepet?

Slike smerter kan være symptomer på irritabel tarm, inflammatoriske tarmsykdom, cøliaki, hveteintoleranse, melkeallergi, laktoseintoleranse, annen matallergi, etc.

Hvordan går det å sykle? Det er ikke så belastende, men igjen så må du trene ganske mye for å få noen særlig stor effekt.

Generell styrketrening er jo også lurt, men du bør gjerne veiledes av fysio eller en erfaren PT som kan ta hensyn til plagene dine.

• Liker 1
Skrevet

Har du vært utredet for intoleranser i etterkant av inngrepet?

Slike smerter kan være symptomer på irritabel tarm, inflammatoriske tarmsykdom, cøliaki, hveteintoleranse, melkeallergi, laktoseintoleranse, annen matallergi, etc.

Hvordan går det å sykle? Det er ikke så belastende, men igjen så må du trene ganske mye for å få noen særlig stor effekt.

Generell styrketrening er jo også lurt, men du bør gjerne veiledes av fysio eller en erfaren PT som kan ta hensyn til plagene dine.

Har tatt gastroskopi, urinprøver, avføringsprøver, blodprøver og bilder. De har ikke funnet noe anormalt...

Sykling kan gå, men det er vondt å sitte med magen sammenklemt over lengre tid.

Ja, må få en konsultasjon med noen som kan det først :)

Nå gjelder det bare å finne motivasjonen til å drive meg... ;)

Tusen takk for tips!!

Skrevet

Har tatt gastroskopi, urinprøver, avføringsprøver, blodprøver og bilder. De har ikke funnet noe anormalt...

Sykling kan gå, men det er vondt å sitte med magen sammenklemt over lengre tid.

Ja, må få en konsultasjon med noen som kan det først :)

Nå gjelder det bare å finne motivasjonen til å drive meg... ;)

Tusen takk for tips!!

Har du prøvd å ekskludere ulike matvarer i en periode og så gjeninnføre dem?

Typiske ting mange reagerer på: Korn, spesielt hvete, melkeprodukter og FODMAP.

Når det gjelder sykling så kan jo du sykle på sykkel der du ikke trenger å lene deg så veldig fremover.

Om du allerede har en sykkel kan du ev bytte ut styrestem-en med en som lar seg vinkle oppover. Slik at du får et høyere styre.

Skrevet

Har du prøvd å ekskludere ulike matvarer i en periode og så gjeninnføre dem?

Typiske ting mange reagerer på: Korn, spesielt hvete, melkeprodukter og FODMAP.

Når det gjelder sykling så kan jo du sykle på sykkel der du ikke trenger å lene deg så veldig fremover.

Om du allerede har en sykkel kan du ev bytte ut styrestem-en med en som lar seg vinkle oppover. Slik at du får et høyere styre.

Prøvde meg frem på FODMAP for en stund siden, for jeg har hatt samme type smerter i fem års tid nå.

Jeg merket ingen forskjell, og da holdt jeg på i seks måneder av gangen...

Kanskje jeg må gi det en ny sjanse :)

Sykkeltipset er tatt til etterretning :)

Tusen takk! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...