Sissa Skrevet 3. mars 2014 #1 Skrevet 3. mars 2014 NÅ, er jeg lei. Vi flyttet inn i ny leilighet (leier) i november, og vi trives utrolig godt her. Leiligheten er helt perfekt, men nå, for tre uker siden kom det maur. De var i stua, under sofaen, ved tv bordet og rundt om kring. Jeg kjøpte sånne bokser til å sette rundt, og etter en uke forsvant stort sett alle noe som var supert! MEN, nå igår oppdaget jeg plutselig noen maur på kjøkkenbenken(!!!) og det var ingen maur på kjøkkenet i det heletatt mens de var i stua! Det er så sykt motbydelig, helvette heller altså, jeg orker jo ikke å ha det sånn? Det KRYR! Og det er jo vanskelig å holde det helt smulefritt hele tiden når man har en 1åring i hus. Nå har jeg satt ut en boks med maurgift på kjøkkenet og, så håper de forsvinner. Men kommer de fra samme tue, eller har vi to forskjellige? Rart de flytter på seg sånn hvertfall. Og er dette noe vi kan kreve at huseier ordner hvis ikke de forsvinner med maurgiften vi setter ut? Noen med tips og erfaringer til å bli kvitt de? Jeg har ikke lyst til å gå inn på kjøkkenet i det heletatt, hjelpes.
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #2 Skrevet 3. mars 2014 Spørs om det er en tue like i nærheten av leiligheten, da. Og de følger nok kanskje rørene inn i huset. Jeg hadde samme problem i en leilighet jeg bodde i for mange år siden. Da kjøpte vi en slags maurgift som vi la på strategiske steder. Den virket sånn at de bar det med seg tilbake til tua og ga til de andre, også døde hele tua. Funket helt fint der, men jeg husker jo ikke hva middelet heter. Hva med å ta kontakt med et skadedyrfirma og få råd av dem? Anonymous poster hash: be5de...6c8
Gjest Silverstream Skrevet 3. mars 2014 #3 Skrevet 3. mars 2014 Få noen fra skadedyrfirma til å spraye ned leiligheten eller hva det er de gjør. Familien min er også plaget med sukkermaur, og de kommer hver vår like sikkert som solen står opp hver morgen. Prøvde med gift, men funket ikke noe særlig. Skjønner at det er ekkelt, ikke noe særlig appetittelig å finne maur i mat og drikke, på matbenken eller maur som faller ned på hodet vårt
onyx Skrevet 4. mars 2014 #4 Skrevet 4. mars 2014 Har dere 1.etg/kjellerleilighet? Vanlig med mauraktivitet om våren og umulig å gjøre en leilighet maurtett uten å gjøre den lufttettt i samme slengen... Første steg (sånn bortsett fra å varsle huseier om problemet vedvarer) er å finne ut hvor de kommer inn! Under listeverk? Vinduer? Rør? Sprekker i gulvet? Når du har funnet ut det kan du behandle lokalt der med f,.eks maurspray du sprayer inn i sprekker og åpninger. Og maur, uansett så ekle du synes de er, er ikke farlige, bare himla irriterende når de tror de kan bygge tue i ungenes legoklosser....
Vulpes Skrevet 4. mars 2014 #5 Skrevet 4. mars 2014 Jeg hadde maurinvasjon her i kjellerleiligheten min i fjor vår. Skjønner din frustrasjon, jeg selv ble helt koko til slutt. Vasket og vasket og ryddet og vasket, la ut sånne lokkebokser med maurgift, men ingenting hjalp. Til slutt fikk jeg et flytende maurgiftmiddel på tube av utleierne som jeg la ut her og der, og det så ut til å fungere bedre enn boksene i hvert fall, for maurene strømmet til. Det hjalp litt, og så hjalp det veldig da utleierne til slutt fant noen små tuer ute i hagen her som de sprayet (tror jeg?) i hjel med maurgift. Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2014 #6 Skrevet 4. mars 2014 http://www.wikihow.com/Kill-Ants http://www.ourhomemadehappiness.com/2012/08/natural-ways-to-get-rid-of-ants.html Anonymous poster hash: 96d44...65d
kalinka85 Skrevet 5. mars 2014 #7 Skrevet 5. mars 2014 Hadde maurinvasjon i en sokkel-leilighet jeg leide på videregående. Var på våren. Maur overalt, små svarte. Det ekleste var å finne dem kravlende på brødskiva jeg satt å spiste av. Huseier strødde grovsalt rundt hele muren, type tonnevis, for det skulle visst hjelpe. Og det gjorde det. Borte etter få dager.
Sissa Skrevet 7. mars 2014 Forfatter #8 Skrevet 7. mars 2014 Takk for mange svar. Det virker som de flytter på seg, for nå er de vekk fra kjøkkenet. Vi fikk råd om å blande bakepulver i melis, og legge det ut, det kan masse maur, og dagen etter var det nesten ingen. Men nå har de kommer på BADET! De har lagd seg sti til sluket i dusjen?! hva for no interesse har de av å gå ned i sluket? De kommer jo ikke vidre ned, for det er vann i vannlåsen(?). Jeg syns det er vilt frustrerende, men skal være noenlunde fornøyd så lenge de holder seg unna soveromma *bank i bordet*. Vi har kontaktet skadedyrfirma som skal komme å se på problemet gratis, så får vi et tilbud etter det. Har ikke fått tak i huseier, så vet ikke om det er noe han evt, er villig til å betale. Alle syns jeg er litt småhysterisk, men jeg hater insekter, og maur er ikke noe bedre, spesielt ikke INNE i hjemmet mitt.
AnonymBruker Skrevet 7. mars 2014 #9 Skrevet 7. mars 2014 Vet hvordan du/dere har det. Vi sliter også med maur. Leier også, skal si ifra til huseieren i dag. Har prøvd med spray. Hjalp en liten stund. Har satt ut sånne maurboksen, hjalp litt men har fortsatt sett noen maur etter det. Har sett maur i alle rommene i leiligheten (ungens rom, stua, vaskerommet, gangen og kjøkkenet), bortsett fra mitt rom. Anonymous poster hash: d0e83...1b3
Blackbird Skrevet 7. mars 2014 #10 Skrevet 7. mars 2014 (endret) Men nå har de kommer på BADET! De har lagd seg sti til sluket i dusjen?! hva for no interesse har de av å gå ned i sluket? De kommer jo ikke vidre ned, for det er vann i vannlåsen. Alle syns jeg er litt småhysterisk, men jeg hater insekter, og maur er ikke noe bedre, spesielt ikke INNE i hjemmet mitt. Jeg skjønner deg iallfall veldig godt! Regner med det er sukkermaur du har? Bittesmå sorte? Hadde Anticimex her ifbm stokkmaur (SVÆRE jævler!) Da sa han at maur gjerne liker (mat)rester i sluk for der ligger de og blir bløtgjort så mauren lettere kan suge det i seg... Du kan tro jeg har blitt påpasselig med matsøl på benken og rester i sluket. Trenger med det samme gjelder for sluk på bad.. Endret 7. mars 2014 av Blackbird
Sissa Skrevet 7. mars 2014 Forfatter #11 Skrevet 7. mars 2014 Melis og bakepulver har funket bra her, og idag kom huseier med en spray og no pulver. Så ting er på bedringens vei, heldigvis. Anbefaler å prøve melis og bakepulver, altså ikke i pulverform, men utblandet med litt vann. Det har også hjulpet (selvfølgelig) å holde det rent, vaske gulvene ofte siden de legger igjen lukt så andre maur skal vite hvor godsakene er osv. Endelig! Nå er jeg hvertfall bedre rustet til neste gang, og vet hva jeg skal gjøre. Takk for mange svar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå