Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg og samboer holder på å selge leiligheten vår. Har hatt to visninger med mange oppmøtte til å være i dette området, og til å være en 2-roms. Megler sier også at det er 3 spesielt interesserte, hvorav 2 ønsker å ta den på forkjøpsrett. Det begynner nå å bli en liten stund siden visning, og status er, såvidt vi forstår, uendret.

Frykten min er jo at ingen byr fordi de "vet" at de mister den. Lengste ansiennitet som er meldt er på mer enn 30 år. Men hva skjer da? Tar vi det direkte med den med lengst ansiennitet som har meldt forkjøp, eller er det opp til dem å selv ta initiativ til å diskutere pris med oss? Finner ikke noe fornuftig om hva som skjer dersom det ikke kommer noen bud (som vi godtar)...

Er det noen som vet om det er vanlig at ting generelt går tregere når det er forkjøpsrett inne i bildet, og da kanskje spesielt når noen uttrykkelig har sagt at de vil benytte seg av den?

Anonymous poster hash: dbaec...e29
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg fikk beskjed av megler at det var vanlig at ting gikk tregt og at folk "satt litt på gjerde" om de hadde forkjøpsrett. Jeg ble derfor annbefalt å legge leiligheten ut slik at forkjørsretten gikk ut FØR visning og vanlig annonsering.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk beskjed av megler at det var vanlig at ting gikk tregt og at folk "satt litt på gjerde" om de hadde forkjøpsrett. Jeg ble derfor annbefalt å legge leiligheten ut slik at forkjørsretten gikk ut FØR visning og vanlig annonsering.

Takk! :-) Det er sikkert smart, ja. Vår går ut midt i denne uken, så vi får håpe det skjer noe da. Vi er jo forsåvidt heldige som har interessenter i det hele tatt, men frustrerende at det ikke skjer noe når vi VET det er noen som vil ha den. Får bare håpe de ikke kun vil ha den en mye lavere pris da. Har ikke så mye å gå på på småleiligheter :plystre:

Skrevet

Takk! :-) Det er sikkert smart, ja. Vår går ut midt i denne uken, så vi får håpe det skjer noe da. Vi er jo forsåvidt heldige som har interessenter i det hele tatt, men frustrerende at det ikke skjer noe når vi VET det er noen som vil ha den. Får bare håpe de ikke kun vil ha den en mye lavere pris da. Har ikke så mye å gå på på småleiligheter :plystre:

Lykke til :)

Selv var jeg så heldig å få solgt etter første visning, til langt over prisantydning :)

Brukte en litt dyr megler som gjorde en helt fantastisk jobb :) tror det hadde mye å si

AnonymBruker
Skrevet

Lykke til :)

Selv var jeg så heldig å få solgt etter første visning, til langt over prisantydning :)

Brukte en litt dyr megler som gjorde en helt fantastisk jobb :) tror det hadde mye å si

Så heldig du var! Er det lenge siden?

Vi valgte også å bruke en litt dyrere megler som vi fikk et veldig godt inntrykk av, og som har solgt mange leiligheter i dette borettslaget. Håper det skal få utslag, og det møtte jo opp mange på visning. Men markedet her i området har stått litt stille en stund. Heldigvis for oss går vi fra liten blokkleilighet til en større bolig, og fikk den nye veldig billig pga. markedssituasjonen. Blokkleiligheten er det på en måte mindre å tape på. Vet at en bittelitt større, men ikke særlig finere (i mine øyne), leilighet rett ved her gikk til over 100 000 over prisantydning forrige uke, så lever i håpet, men når ingen slenger seg på med bud med en gang, så er det vel ikke så realistisk :)

Skrevet

Så heldig du var! Er det lenge siden?

Vi valgte også å bruke en litt dyrere megler som vi fikk et veldig godt inntrykk av, og som har solgt mange leiligheter i dette borettslaget. Håper det skal få utslag, og det møtte jo opp mange på visning. Men markedet her i området har stått litt stille en stund. Heldigvis for oss går vi fra liten blokkleilighet til en større bolig, og fikk den nye veldig billig pga. markedssituasjonen. Blokkleiligheten er det på en måte mindre å tape på. Vet at en bittelitt større, men ikke særlig finere (i mine øyne), leilighet rett ved her gikk til over 100 000 over prisantydning forrige uke, så lever i håpet, men når ingen slenger seg på med bud med en gang, så er det vel ikke så realistisk :)

Er en stund siden ja. Var vel i midten av mai 2013.

Takst og prisantydning var 1,55, solgte for 1,81 :) flere andre nesten identiske leiligheter i borettslaget hadde lagt ute for salg i flere uker, så jeg ble veldig overrasket over hvor lett min ble solgt. All ære til megleren som ikke bare lå på latsiden og ventet på mulige kjøpere, men aktivt ringte rundt å inviterte til visning (han hadde lister med folk som tidligere hadde vært interessert i lignende leiligheter)

• Liker 1
Skrevet

Jeg tok leilighet på forkjøpsrett i fjor. For meg var det uaktuelt å binde meg til et bud på en leilighet med frist for forkjøpsrett langt frem i tid. Det ble ingen buldrende og den gikk vel til omtrent prisstigning, og jeg tok den på forkjøpsrett to uker etterpå.

Så jeg ville ikke hatt visning før etter at fristen for forkjøpsrett er ute ;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok leilighet på forkjøpsrett i fjor. For meg var det uaktuelt å binde meg til et bud på en leilighet med frist for forkjøpsrett langt frem i tid. Det ble ingen buldrende og den gikk vel til omtrent prisstigning, og jeg tok den på forkjøpsrett to uker etterpå.

Så jeg ville ikke hatt visning før etter at fristen for forkjøpsrett er ute ;)

Litt sent det da, siden jeg skriver at vi allerede har hatt to visninger ;-) Men som jeg også har skrevet, går fristen ut i midten av denne uka, og da håper jeg det skjer noe.

Tar folk leiligheter på forkjøpsrett stort sett når de går til lav pris, eller også til prisantydning?

Skrevet

Det er sant, ikke vondt ment ;)

Det tror jeg varierer veldig. Det er i alle fall mitt inntrykk etter mange budrunder i fjor.

AnonymBruker
Skrevet

Vi tapte flere bud pga forkjøpsrett, veldig surt! Men man taper ingen kr på å by om man faktisk er interessert i å kjøpe leiligheten selv om man ikke får den :)

Anonymous poster hash: e348b...8e0

Skrevet

Jeg solgte forrige uke og der bød den som ville ha godt over så de som hadde meldt forkjøpsrett trakk seg. Leiligheten ble solgt kl 12 dagen etter første visning.

Skrevet

Vi tapte flere bud pga forkjøpsrett, veldig surt! Men man taper ingen kr på å by om man faktisk er interessert i å kjøpe leiligheten selv om man ikke får den :)

Men byr man så blir man jo "låst" til den leiligheten til forkjørsretten går ut. Og mistet muligheten til å se på andre leiligheter i mellomtiden. Tror det hindrer mange potensielle kjøpere

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mange interessante poenger her. Forstår godt at det er surt å miste leilighet på forkjøpsrett! På en måte forstår jeg ikke hva som er vitsen med å ha det heller, men det er vel bare en fordel man har ved å være medlem i USBL, OBOS, osv.

Igjen, håper det løsner når forkjøpsretten går ut. Nå ble vi faktisk oppringt av megler med spørsmål om vi kunne ha en privat visning nå kl 18. Så det er jo positivt! Men igjen, regner med å måtte vente til fristen går ut. Ser ikke for meg at en helt ordinær toroms skal utløse en voldsom budkrig som utelukker forkjøpsretten. Altså, leiligheten er pen og i orden, og vi har fått veldig positive tilbakemeldinger, men jeg har beina på jorda, for å si det sånn :-)

Skal forøvrig tipse megler om å minne neste klient om at man kanskje bør la forkjøpsrettsfristen gå ut først. Det gagner jo hans kunde, så forstår ikke at de ikke la det frem som et alternativ for oss.

Skrevet

Da vi kjøpte var det kun vi samt noen med forkjøpsrett som var interesserte. Sært å kjøre budrunde mot seg selv, slik vi gjorde, men bød over hva denne klarte på egenhånd.

AnonymBruker
Skrevet

Da vi kjøpte var det kun vi samt noen med forkjøpsrett som var interesserte. Sært å kjøre budrunde mot seg selv, slik vi gjorde, men bød over hva denne klarte på egenhånd.

Det er jo greit når det er noe man vet man vil ha. Fikk dere vite hva de var villige til å gi?

Skrevet

Man låser seg jo til leiligheten frem til forkjøpsretten går ut, og i mellomtiden kan man ikke by på andre boliger.

Jeg vant selv en leilighet, men måtte vente i to uker før forkjøpsretten gikk ut (jeg tapte). Det var en ubehagelig affære å ikke vite om jeg hadde bolig eller ei, og samtidig ikke kunne by på andre boliger (i løpet av de to ukene var det tre andre boliger jeg fint kunne bydd på).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...