Kittykat Skrevet 3. mars 2014 #1 Skrevet 3. mars 2014 (endret) Datteren vår begynte på turn for en stund siden. Hun går der med en venninne. Men nå vil hun slutte fordi hun sier at trenerne tvinger henne til å gjøre ting hun er redd for, som f eks å ta salto o.l. Hun føler seg ikke trygg og vil overhodet ikke gå. Far er uenig og mener at hun må prøve videre for å komme over redselen. Avgiften til turn-kurset er også betalt, og far sa på forhånd at hun binder seg til turn-kurset når det er betalt. Datteren vår nekter å gå og sa til meg at hun kommer til å skulke turn-kurset. Jeg forstår henne og jeg forstår han. Jeg har prøvd å snakke med dem begge to, men begge to står på bakbeina sine og sier sitt..... Endret 3. mars 2014 av Kittykat
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #2 Skrevet 3. mars 2014 Når hun godtok å binde seg til turnkurset så får hun også fullføre det, eller så får hun betale tilbake kursavgiften til faren. Anonymous poster hash: 78e8f...3f6 16
Monstrum Skrevet 3. mars 2014 #3 Skrevet 3. mars 2014 Hva med å ta det opp med trenerne på turn først og fremst? Om det virkelig stemmer at de "tvinger" henne til å gjøre ting hun er redd for, og hva deres begrunnelse for dette er? 30
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #4 Skrevet 3. mars 2014 14 år da bør hun vel få bestemme selv.. Anonymous poster hash: 2da7d...63c 15
Løvefrøken Skrevet 3. mars 2014 #5 Skrevet 3. mars 2014 Jeg synes en på 14 er gammel nok til å velge selv. Men hun er også gammel nok til å forstå at når det er betalt må hun følge undervisningen. Hvis dette bare handler om å overvinne egne barrierer så kan hun godt fortsette. Problemet er jo dersom det er andre årsaker til at hun ikke ønsker å utføre øvelsene 10
Kittykat Skrevet 3. mars 2014 Forfatter #6 Skrevet 3. mars 2014 (endret) Jeg synes en på 14 er gammel nok til å velge selv. Men hun er også gammel nok til å forstå at når det er betalt må hun følge undervisningen. Hvis dette bare handler om å overvinne egne barrierer så kan hun godt fortsette. Problemet er jo dersom det er andre årsaker til at hun ikke ønsker å utføre øvelsene Det er det at hun er redd for å gjøre øvelsene, hun føler at trenerne tvinger henne og hun fikk vondt i nakken sist gang hun gjorde en øvelse, salto tror jeg det var. Da hadde hun vondt i et par dager. Det er det hun sier til oss iallefall... Endret 3. mars 2014 av Kittykat
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #7 Skrevet 3. mars 2014 14 år da bør hun vel få bestemme selv.. Anonymous poster hash: 2da7d...63c 14 år, da burde hun være såpass gammel at hun vet at man ikke slutter midt inni en sesong. Det er greit å ville slutte med en aktivitet, men en selvfølge at man går ut sesongen. Mange aktiviteter er avhengig av hverandre. Det er kanskje laget en koreografi, å det er dannet et lag. Det er veldig dårlig gjort å ødelegge for mange ved å bare slutte. Jeg hadde snakket med treneren å fått til en ordning der. Anonymous poster hash: 3af95...570 12
Kittykat Skrevet 3. mars 2014 Forfatter #8 Skrevet 3. mars 2014 Hva med å ta det opp med trenerne på turn først og fremst? Om det virkelig stemmer at de "tvinger" henne til å gjøre ting hun er redd for, og hva deres begrunnelse for dette er? Jeg har faktisk tenkt litt på det samme. Kanskje jeg skal gjøre det
Marie90 Skrevet 3. mars 2014 #9 Skrevet 3. mars 2014 Jeg ville ikke tvunget datteren min til aa gaa paa en aktivitet/hobby hun tydelig ikke hadde glede av. Det er jo ikke som om pengene kommer tilbake - han vil jo bare fole at pengene blir "brukt" om det saa er paa en maate datteren ikke trives med? Hun trodde hun kom til aa trives med turn, hun gjor det ikke. Det kan skje hvem som helst. Det "gagner" ingen aa tvinge henne til aa fortsette. Jeg ville latt henne slutte men sagt ifra at hun kan ikke forvente at dere betaler for nye aktiviteter - hvis hun vil prove ut forskjellige ting kan hun ikke gjore det for deres regning. 14
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #10 Skrevet 3. mars 2014 Tror jeg ville snakket med treneren først, for det virker jo ikke ut fra det du skriver TS at hun misliker å turne, bare at hun føler seg tvunget når hun ikke føler seg trygg. Man skal ikke føle seg utrygg på trening! Har drevet med kampsport der man fort kan få skader om man ikke har en god trener, går for all type sport det. Anonymous poster hash: 2619f...0db 7
Fråde Skrevet 3. mars 2014 #11 Skrevet 3. mars 2014 Du skal ikke tvinge hun til noe hun ikke vil og er redd for. Her synes jeg du skal sette ned foten for datteren din og vise at dette er ikke greit! 6
Erazor Skrevet 3. mars 2014 #12 Skrevet 3. mars 2014 Hva slags turn er det snakk om? Apparatturn? Troppsgymnastikk? Deltar hun i konkurranser? Når det gjelder turn generelt, så handler det i stor grad om å bryte barrierer for å klare å gjøre nye momenter. Når man er ung, har man ikke samme konsekvenstenkning som når man er eldre. Derfor er det ikke uvanlig at mange sliter med å øve inn nye momenter når de blir eldre, fordi de rett og slett blir reddere for å prøve nye ting. Trenerne vil naturlig nok prøve å få utøverne til å overvinne frykten, og det kan være dette datteren din oppfatter som press. Uansett er det ikke greit å drive med noe der man konstant føler seg utrygg, så jeg ser ikke noe poeng i å tvinge datteren din til å fortsette om hun ikke tør. 6
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #13 Skrevet 3. mars 2014 Man er for gammel til å begynne på turn når man er 14 år. Anonymous poster hash: 3feea...237 5
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #14 Skrevet 3. mars 2014 Ser at flere her skriver at det bare er å la datteren slutte. Hva lærer hun så av det? Jo, at her kan man begynne og slutte med aktiviteter hele tiden, for mor og far stiller ikke krav til meg. De bare betaler kontigenter og utstyr. Mitt barn får ikke lov til å slutte med en aktivitet midt i sesongen. H*n må gjerne slutte, men vi fullfører sesongen. Dette gjør at oppstart av en aktivitet er mer gjennomtenkt. barna lærer å fullføre en ting før de kaster seg over neste. Anonymous poster hash: 3af95...570 12
Erazor Skrevet 3. mars 2014 #15 Skrevet 3. mars 2014 Ser at flere her skriver at det bare er å la datteren slutte. Hva lærer hun så av det? Jo, at her kan man begynne og slutte med aktiviteter hele tiden, for mor og far stiller ikke krav til meg. De bare betaler kontigenter og utstyr. Mitt barn får ikke lov til å slutte med en aktivitet midt i sesongen. H*n må gjerne slutte, men vi fullfører sesongen. Dette gjør at oppstart av en aktivitet er mer gjennomtenkt. barna lærer å fullføre en ting før de kaster seg over neste. Anonymous poster hash: 3af95...570 Jeg synes det er en forskjell på å slutte fordi man er redd for å gjøre aktiviteten og å slutte fordi man for eksempel kjeder seg. Dersom dette hadde vært et spørsmål om å slutte fordi turn ikke var så artig som datteren hadde trodd, hadde det vært en litt annen sak. Om dette skjer hele tiden med forskjellige aktiviteter, så er det klart at man også bør være litt mer skeptisk. Men turn, i alle fall på konkurransenivå, er såpass krevende både fysisk og mentalt at det absolutt ikke er for alle. Hvis det ikke går å snakke datteren gjennom den mentale barrieren hun har, så ser jeg ikke noe poeng i å tvinge henne til å skulke treninger. 17
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #16 Skrevet 3. mars 2014 Ta det opp med treneren, og hvis han tvinger henne, bli enig om at hun skal få lov å si nei til det hun absolutt ikke vil. Så venter hun til høsten, og om hun ikke trives, kan hun slutte Anonymous poster hash: 78624...b50
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #17 Skrevet 3. mars 2014 Hvis en voksen begynner på noe nytt, f.eks. ridning, og etter noen ganger stikker hesten av, personen blir skremt og slutter fordi hun føler at en ulykke er nært forestående, så er det ingen som tvinger henne til å fortsette. Da tenker man, jaja, det var ikke noe for meg, de er jo farlige, de dyra. Man tvinger seg ikke til å gå på noe man ikke har noe glede av i det hele tatt, bare fordi man har betalt. Ingen sier "du må hvert fall prøve å galoppere før du får slutte". En 14-åring er jo nesten voksen. Hun vil slutte fordi hun er redd, ikke fordi hun prøver å være vanskelig. Jeg syns ikke det gjør noe om hun lærer at man ikke MÅ presse seg gjennom alt man er redd. Hvis hun er redd når hun skal ta salto kan hun ende opp med å skade seg skikkelig, for hun må tro på seg selv for å få det til. Og en 14-åring er stor nok til å tenke på alt som kan gå galt. Når jeg tenker på alt jeg gjorde på hesteryggen som 9-åring... Jeg hadde aldri i verden turt det om jeg var 14 da jeg begynte, i stedet for 7. Anonymous poster hash: 45500...f2e 12
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #18 Skrevet 3. mars 2014 Viste ikke 14 åringen at de drev med salto på turninga? Viste hun heller ikke hvor langt hun turte å gå, hva hun turte å gjøre av turn momenter? Jeg mener, hvis du begynner på turn som 13/14 åring, så vet du hva som kreves av deg. Anonymous poster hash: 3af95...570 2
Wolfmoon Skrevet 3. mars 2014 #19 Skrevet 3. mars 2014 Men hva hvis noen kommer inn, tar tak i situasjonen og gjør den bedre, og man får glede av aktiviteten i fremtiden. Ville ikke det være den beste løsningen? Første skritt må være å ta opp dette med treneren, gjerne sammen med datteren din. Også ville jeg hørt med foreldrene til venninnen, skal hun fortsette? Det kan jo ligge mer bak enn det TS vet om. 4
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #20 Skrevet 3. mars 2014 Hvis en voksen begynner på noe nytt, f.eks. ridning, og etter noen ganger stikker hesten av, personen blir skremt og slutter fordi hun føler at en ulykke er nært forestående, så er det ingen som tvinger henne til å fortsette. Da tenker man, jaja, det var ikke noe for meg, de er jo farlige, de dyra. Man tvinger seg ikke til å gå på noe man ikke har noe glede av i det hele tatt, bare fordi man har betalt. Ingen sier "du må hvert fall prøve å galoppere før du får slutte". En 14-åring er jo nesten voksen. Hun vil slutte fordi hun er redd, ikke fordi hun prøver å være vanskelig. Jeg syns ikke det gjør noe om hun lærer at man ikke MÅ presse seg gjennom alt man er redd. Hvis hun er redd når hun skal ta salto kan hun ende opp med å skade seg skikkelig, for hun må tro på seg selv for å få det til. Og en 14-åring er stor nok til å tenke på alt som kan gå galt. Når jeg tenker på alt jeg gjorde på hesteryggen som 9-åring... Jeg hadde aldri i verden turt det om jeg var 14 da jeg begynte, i stedet for 7. Anonymous poster hash: 45500...f2e Wow, er du fjortis selv? Fjortenåringer er ikke nesten voksne. De er tidlig i tenårene. Anonymous poster hash: 3af95...570 7
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå