Gå til innhold

Min venninne er helt besatt

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En av mine beste venninner har i løpet av de siste årene vært veldig flink og gått ned masse i vekt. Hun hadde veldig mye å gå på så det er ikke sånn at hun er blitt sykelig tynn, men ganske normalvektig. Nå når hun har blitt mindre så er det klart at hun ikke går ned like mye som tidligere og det skal litt mer til. Hun har begynt å sende meg meldinger hvor hun alltid nevner hva hun spiser, hvor sunt det er, hvor lite kalorier det er i det osv. I tillegg nevner hun hva hun har trent og hvor mye kalorier hun har forbrent.

Den ene uken hadde hun ikke gått ned noen kg og fortalte med at hun kom til å la være å spise noen dager og ta lakserende for å gå ned. Det virker som hun er helt besatt av å gå ned i vekt og jeg er redd hun begynner å utvikle spiseforstyrrelser. Jeg forteller henne hele tiden hvor flink hun har vært og at hun skal være stolt av det hun har oppnådd og at det er helt naturlig at vekten stagnerer litt når man har gått ned så mye. Jeg forteller henne også at det ikke er sunt å sulte seg og gå til så drastiske midler for å gå ned enda mer. Mest sannsynlig har hun også nådd kroppens idealvekt sånn jeg ser det. Jeg syns det er ganske ubehagelig å motta slle disse meldingene hvor hun uttrykker sitt misnøye med kroppen sin. Jeg vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Er det noen som har vært i lignende situasjoner og som har noen tips å dele? Jeg ønsker ikke å se henne bli syk. Samtidig er det ikke sikkert hun har et problem, men bare sier sånt for å få skryt og å skryte av seg selv.

Håper noen kan hjelpe meg.

Anonymous poster hash: 53f88...d23

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Du kan jo informere henne om at å sulte seg i noen dager i tilegg til å bruke lakserende, kan være med på å ødelegge kroppens indre miljø, dette kan gjøre henne syk, og i værste tilfelle må hun på medisiner for å fikse det (en del medisiner gir vekt økning) i tilegg er det ikke bra for blodsukkeret å sulte seg, hun vil få et uregelmessig sukker, som igjen vil føre til betydelig mindre progresjon i treningen og dermed enda mindre vektnedgang. hvis kroppen kommer inn i sult perioder vil den ved neste annledning prøve å lagre så mye som mulig av maten, og det vil også føre til at hun ikke går ned i vekt.

Når hun lenge har trent og spist riktig og kroppen har stignert i vekt, er det et tegn på at kroppen nå trenger tid til å bli vant med vekten, og at den er igjennom en omstillings prosesss.
Hun bør fortsette å spise normalt og trene slik som hun har gjort, endringer i dette kan på lengre sikt forårsake en vektøkning pga uforutsigbare konsekvenser.

Anonymous poster hash: 0558c...871
  • Liker 2
Gjest Coolaid
Skrevet

En god venninne er en ærlig venninne. Kanskje du skal slutte å jatte med, altså slutte å si at hun er så flink og heller fortelle henne at du faktisk syns hun ikke tar noe særlig vare på seg selv. Det er flott å passe på helsen sin men dette er ikke sunt verken fysisk eller psykisk. Du vil nok snakke for døve ører men da har du også vært en god venninne. Fortell henne at livet består av mer ting enn bare kosthold og trening. Det som hun holder på med er det motsatte av det jeg vil kalle sunnhet.

Våg å være deg selv. Våg å fortelle henne hva du syns om det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...