Gjest MissWinter Skrevet 2. mars 2014 #1 Skrevet 2. mars 2014 Jeg leier en ny leilighet med et bad hvor det er dusjhjørne som kan klappet sammen når den ikke er bruk. Disse er ikke vanntette så når en dusjer blir det fort en del vann på badet. Men jeg har lagt merke til at dørlistene på badet iløpet av vinteren har sprukket opp noe voldsomt. Badet har vel og merke ingen tegn på fukt/vannskade ellers, men burde jeg være bekymret og ta kontakt med utleier?
Lea2 Skrevet 2. mars 2014 #2 Skrevet 2. mars 2014 Det blir jo damp, selv om det ikke er mye vann og treverk på bad må behandles. Er listene ubehandlet? Og går de helt ned til gulvet? Treverk vil jo suge til seg fukt gjennom endeveden om det kommer i kontakt med et fuktig gulv. Jeg ville sagt fra til utleier nå, i stedet for å vente til du evt skal flytte ut. Da har han/hun i alle fall en mulighet til å sjekke om det er noe feil og du slipper å bli anklaget for å ha ødelagt noe eller ikke å si i fra om skader.
Gjest MissWinter Skrevet 2. mars 2014 #3 Skrevet 2. mars 2014 (endret) Det blir jo damp, selv om det ikke er mye vann og treverk på bad må behandles. Er listene ubehandlet? Og går de helt ned til gulvet? Treverk vil jo suge til seg fukt gjennom endeveden om det kommer i kontakt med et fuktig gulv. Jeg ville sagt fra til utleier nå, i stedet for å vente til du evt skal flytte ut. Da har han/hun i alle fall en mulighet til å sjekke om det er noe feil og du slipper å bli anklaget for å ha ødelagt noe eller ikke å si i fra om skader. Listene går helt ned til gulvet så de kommer i kontakt med fukt ja. Nå regner jeg med at gulvet er noenlunde "vanntett" siden dusjveggene skal lekke litt mtp eventuelle oversvømmelser fra vaskemaskin. Men alltid greit å være på den sikre siden :-) Endret 2. mars 2014 av MissWinter
Lea2 Skrevet 2. mars 2014 #5 Skrevet 2. mars 2014 Nå koster det ikke akkurat skjorta eller er store jobben å bytte dørlister, men jeg synes det kan høres ut som de er satt opp feil.. et badegulv skal kunne bli vått uten at det går utover dørlistene. Husker at det var noen krav om dette da vi bygget hus, men husker ikke helt hva det var.. Tror vi hadde en flis nederst mot gulvet (altså bortover veggen) og at listen startet over denne flisen, samt at de var behandlet for å fungere på våtrom.
Gjest MissWinter Skrevet 2. mars 2014 #6 Skrevet 2. mars 2014 (endret) Nå koster det ikke akkurat skjorta eller er store jobben å bytte dørlister, men jeg synes det kan høres ut som de er satt opp feil.. et badegulv skal kunne bli vått uten at det går utover dørlistene. Husker at det var noen krav om dette da vi bygget hus, men husker ikke helt hva det var.. Tror vi hadde en flis nederst mot gulvet (altså bortover veggen) og at listen startet over denne flisen, samt at de var behandlet for å fungere på våtrom. Det er nettopp det jeg har reagert litt på også. Badet er korrekt bygget mtp at det er fall mot sluk og at dusjveggene ikke er helt tette slik at man skal forhindre eventuelle oversvømmelser osv. Men listene er satt helt ned på gulvet og døren er bygget så lavt over gulvet. Så det har sprukket oppover en del samt at den man tråkker over er så sprukket at jeg kan se inni veggen. Så jeg er mer bekymret for om der kan ha seget fukt under døren. De er malte, men en kan begynne å lure på med hva... Ikkje bra! :o Endret 2. mars 2014 av MissWinter
Lea2 Skrevet 2. mars 2014 #7 Skrevet 2. mars 2014 Nå er det vel normer og regler på at terskelen på bad skal ha en viss høyde også. Uansett om det er kabinett eller kar og helling til sluk. Kontakt utleier å spør/forklar du, så har du ryggen fri til senere. Vi leide ut til noen som ikke sa i fra at det begynte å komme mugg på badet. De bodde der lenge og sa ingen ting. Det var vårt ansvar og vi ville gjerne hatt mulighet til å fikse det før det ble for stor skade, men det fikk vi jo ikke anledning til.. så der måtte det rives en vegg når de flyttet ut.
Gjest MissWinter Skrevet 3. mars 2014 #8 Skrevet 3. mars 2014 Nå er det vel normer og regler på at terskelen på bad skal ha en viss høyde også. Uansett om det er kabinett eller kar og helling til sluk. Kontakt utleier å spør/forklar du, så har du ryggen fri til senere. Vi leide ut til noen som ikke sa i fra at det begynte å komme mugg på badet. De bodde der lenge og sa ingen ting. Det var vårt ansvar og vi ville gjerne hatt mulighet til å fikse det før det ble for stor skade, men det fikk vi jo ikke anledning til.. så der måtte det rives en vegg når de flyttet ut. Det er jo veldig forståelig og selv er jeg veldig redd for å påføre skader på en såpass ny leilighet jeg selv ikke eier. Vurderer faktisk å ta av dørlisten for å se om det er blitt fuktskader samt ta bilder av det hele. Skal iallefall melde fra om det.
Lea2 Skrevet 3. mars 2014 #9 Skrevet 3. mars 2014 Slike skader er gjerne mer sannsynlig i helt nye leiligheter og bygg også. De fleste materialer vil flytte på seg, særlig i våtrom der det er både temperaturforandringer og fukt. Tipper at de har tatt en snarvei med døra i dette rommet og evt gjort jobben selv, uten å ha fagfolk på saken. Si i fra i stedet for å ta av lista, så ser de evt skader selv. Så slipper også du å få skylden for evt å ha tatt av listene, slik at de har sprukket. Det er som regel vanskelig å få dem av og sette dem på igjen uten at det blir synlige merker etter stifter o.l.
Gjest MissWinter Skrevet 3. mars 2014 #10 Skrevet 3. mars 2014 Slike skader er gjerne mer sannsynlig i helt nye leiligheter og bygg også. De fleste materialer vil flytte på seg, særlig i våtrom der det er både temperaturforandringer og fukt. Tipper at de har tatt en snarvei med døra i dette rommet og evt gjort jobben selv, uten å ha fagfolk på saken. Si i fra i stedet for å ta av lista, så ser de evt skader selv. Så slipper også du å få skylden for evt å ha tatt av listene, slik at de har sprukket. Det er som regel vanskelig å få dem av og sette dem på igjen uten at det blir synlige merker etter stifter o.l. Ah, da skal jeg la være å røre de. Blir bare sykt redd for at det skal ha blitt noe skader og at det er min feil, fuktskader er jo kjempedyrt. Har tatt bilde av sprekkene, så får jeg ta kontakt med utleier imorgen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå