Gå til innhold

Barnevakt for første gang-usikker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har ei jente på halvannet år som aldri har sovet borte. Vi har hatt barnevakt til henne tre ganger, men da har bestefaren hennes vært her hos oss og vi har kommet hjem relativt tidlig. Nå spurte han om ikke han kunne få ha henne fra lørdag til søndag hos seg, og jeg må ærlig talt innrømme at jeg er usikker og gruer meg. Ikke fordi jeg ikke stoler på pappaen min på noen måte, men fordi jeg er så usikker på hvordan hun kommer til å ta det. Hun forguder bestefaren sin, men hun er veldig avhengig av meg. Hun våkner gjerne en-to ganger på natten og ikke engang pappaen hennes får henne til å sove igjen. Jeg er bare så redd for at det skal bli fullstendig krise, og at hun bare gråter feks. Hva synes dere, burde jeg bare ta sjansen på at det skal gå bra, eller skal jeg vente til hun er litt eldre? Og ja, jeg bet at jeg er overbeskyttende...

Anonymous poster hash: 3e9e3...0c2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi det er forsøk. Kjempefint for jenta å ha flere trygge voksenpersoner i livet sitt.

Skrevet

Jeg syns ikke du er overbeskyttende. Min yngste sov ikke borte før han var 2 år, jeg var ikke klar for det før og ikke tror jeg han var det heller. Han våknet mye på natten og jeg ville liksom ta ansvaret selv.

Det går nok helt sikkert fint med barnet, hun roer seg nok så lenge hun er trygg på bestefaren, men du skal ta dine egne følelser på alvor også. Ikke noe vits i at du skal ligge hjemme å bekymre deg.

Det blir enklere jo eldre de blir så ingen hast.

Skrevet

Jeg hadde ventet, det er ikke sånn at de ikke knytter tette bånd til besteforeldre om de blir noen år gamle før de sover der.

Skrevet

Jeg ville ventet. Er i samme situasjon som deg, med ei som våkner og hyler om det ikke er mamma som kommer når hun våkner om natta.

Jeg har fått tilbud flere ganger om at hun kan ligge hos besteforeldre, men pent takket nei. Ikke fordi jeg tror de ikke klarer det, men fordi jeg er redd ungen skal våkne, bli livredd med den konsekvens at det tar lang tid før overnatting kan prøves igjen. Det er viktig å følge barnets tempo.

Mitt barn ville faktisk ikke være alene med andre enn far og meg, på dagtid en gang, en lang stund. Vi tok det i hennes tempo, og nå storkoser hun seg alene hos besteforeldre, på dagtid :)

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg leser slike tråder er jeg så glad for at vi fartet mye da ungen var liten for 12 år siden. Lot besteforeldre passe over natta av og til fra 3-4 mnd alder. Har den dag i dag et trygt og selvstendig barn som ikke henger i skjørtene mine dagen lang. Fatter ikke hvorfor folk på død og liv ska trykke barna til brystet til de er 30! Skal dere blande dere inn når de kjøper hus med kjæresten også??

Anonymous poster hash: 2ca75...f33

• Liker 4
Gjest RompeRusk
Skrevet

Bor dere langt unna, slik at du eventuelt kan komme på kort varsel dersom hun våkner og vil til mamma?

AnonymBruker
Skrevet

Iom at hun er så avhengig av deg på natt ville jeg ventet.

Dog er det viktig at du lærer henne å bli trygg på flere, så du ikke beskytter egne behov fremfor å følge hennes.

Men aller først må jo det gjelde pappaen, så kan man øve med andre. Første overnatting ville jeg jo tatt sammen, at du kanskje drar dit etter en kveld ute og lar bestefar forsøke først, så kan du overtatt det ikke går akkurat da.

Anonymous poster hash: 8c8cf...aee

Skrevet (endret)

Når jeg leser slike tråder er jeg så glad for at vi fartet mye da ungen var liten for 12 år siden. Lot besteforeldre passe over natta av og til fra 3-4 mnd alder. Har den dag i dag et trygt og selvstendig barn som ikke henger i skjørtene mine dagen lang. Fatter ikke hvorfor folk på død og liv ska trykke barna til brystet til de er 30! Skal dere blande dere inn når de kjøper hus med kjæresten også??

Man skal vel ikke la barn i fra 3-4 mnd alder og opp mot året eller mer være alene over natten med andre mennesker om de er utrygge? Om de ikke engang sover natten igjennom hos foreldrene sine og generelt våkner mye om natten syns jeg ikke det er noe mål og presse de over på andre mennesker.

For meg så virker det som om barn er veldig forskjellige selvom foreldre gjør akkurat det samme, noen takler det bedre enn andre. Akkurat som om noen barn sover natten igjennom på tidlig stadie, mens noen aldri gjør det.

Endret av debattanten
AnonymBruker
Skrevet

Hun var vært sånn fra dag 1. Pappaen har aldri kunnet legge henne, og hun har vært veldig avhengig av meg på kveld- og nattestid. Vi har aldri vært interesserte i å tvinge igjennom noe og la henne gråte seg i søvn. På dagtid så er hun et selvstendig barn som ikke er redd for noe. Hverken mennesker eller noe annet. Vi hadde aldri noe behov for å levere henne fra oss til Gud og hvermann når hun var baby!

AnonymBruker
Skrevet

Hun er et veldig trygt og selvstendig barn på dagtid. Både med pappaen, besteforeldre og andre mennesker rundt henne. Men på nattestid så foretrekker hun meg. Forrige gang pappaen min hadde henne her hos oss så hadde hun våknet og han hadde ikke fått henne til sove mer. Hun hadde ikke grått eller vært lei seg, men hun var lysvåken. Når vi kom hjem så tok det ti minutter på armen min før hun sov. Jeg tror at vi drøyer det til hun blir litt eldre. Evt så sover jeg der sammen med henne, men lar han prøve seg på natten. Takk for svar.

Skrevet

Jeg er glad jeg oppdrar ungen min til å skjønne og godta at folk er ulike, har ulike behov og at selv om hun har en mening om noe så trenger ikke det være det eneste riktige!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...