Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tråden er ryddet for personangrep og avsporinger.

Yvonne (mod)

• 7 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Ser igjennom tråden igjen nå, ler meg nesten halvt i hjel av alle kommentarene mine her og svar. Hva tenkte jeg på? Har skjønt i ettertid at nynorsk er et skriftmål ikke dialekt :)

Jeg liker fortsatt dog ikke nynorsk språk men det får være min mening, respekterer at det finnes folk som liker nynorsk best og ikke bruker bokmål :)

Endret av Big Jim Rennie
Skrevet

Smak og behag

Alle har rett til å ha sin egen mening, men ikke til sine egne fakta.

Og faktum er at nynorsk er et skriftspråk som ble konstruert av Ivar Aasen ut fra hans oppfatning av hva som var norsk. Han konstruerte et vokabular basert på flere norske dialekter, men nynorsk i seg selv er ikke en dialekt.

Skrevet (endret)

Nynorsk dør ut fordi innvandre og utlendinger lærer bokmål.

Hvordan skal dere forvente at nynorsk skal overleve? Når våre nye landsmenn bare kun lærer bokmål?

Prater du nynorsk i Oslo. Så er dette en stor fornærmelse mot innvandrer og du får garantert bank. De tror at du mobber dem når du prater nynorsk.

Endret av Stoltmann
Skrevet

Alle har rett til å ha sin egen mening, men ikke til sine egne fakta.

Og faktum er at nynorsk er et skriftspråk som ble konstruert av Ivar Aasen ut fra hans oppfatning av hva som var norsk. Han konstruerte et vokabular basert på flere norske dialekter, men nynorsk i seg selv er ikke en dialekt.

Hehe du bør lese det siste innlegget ;)

Ser igjennom tråden igjen nå, ler meg nesten halvt i hjel av alle kommentarene mine her og svar. Hva tenkte jeg på? Har skjønt i ettertid at nynorsk er et skriftmål ikke dialekt :)

Jeg liker fortsatt dog ikke nynorsk språk men det får være min mening, respekterer at det finnes folk som liker nynorsk best og ikke bruker bokmål :)

Skrevet

Hehe du bør lese det siste innlegget ;)

Vel, jeg gidder ikke lese hele tråden før jeg skriver et innlegg. Men det er hyggelig at du har sett lyset på det punktet.

Skrevet (endret)

For å svare på spørsmålet ditt. Nynorsk holder ikke på å dø ut. Det er omtrent 600 000 aktive nynorskbrukere i Norge i dag. Om du betrakter språket i verdenssammenheng så er dette skriftspråket på listen over de 100 mest robuste språk blant enormt mange språk i verden. Dette er av ulike grunner, blant annet antallet aktive brukere og hvordan skriftspråket til dels blir beskyttet av lovverk. I tillegg finnes det en målrørsle som aktivt passer på og jobber for nynorsken og Norsk Mållag og Målungdom er utrolig viktige organiasjoner som hjelper med å jobbe for nynorsken (og andre minioritetsspråk)

Det sees en nedgang i antall elever som benytter nynorsk, som bytter målform fra nynorsk til bokmål,i områder som er sterkt bokmålsdominerte, noe som ikke er rart i det hele tatt. Men det skal mye til for at dette språket dør ut.

Jeg forstår at mange synest det er pyton at dette skriftspråket må læres, men det er mange gode grunner til dette. Blant annet at oss som faktisk skriver nynorsk og har oppvokst med det skal få muligheten til å møte dette språket i hverdagen. Vi har krav blant krav på å få statlige dokument på nynorsk. Noen må jo skrive disse dokumentene. For å si det på en annen måte: Dersom du jobber i en statlig organiasjon med blant anna kundehenvendelser vil du sannsynligvis på et eller annet tidspunkt måtte svare noen på nynorsk. Da bør du være glad for at du har lært deg dette skriftspråket i skolen. For all del, du kunne latt være å lære deg dette, men da utelukker du i prinsippet deg selv for mange jobber.

Sist, men ikke minst er det forferdelig gode kognetive grunner til å lære seg nynorsk. De som tror at det stjeler unødvendig tid av norskfaget tar feil. Å lære seg et skriftspråk og jobbe med grammatikk gagner deg og hjernen utrolig mye. Det gjør deg rett og slett smartere, antas det. Man vet allerede at å beherske og lære seg fremmedspråk gjør deg smartere og man tror at man får denne fordelen ved å lære seg både nynorsk og bokmål. Det er ganske interessant hvorfor skoleelever i Sogn og Fjordane år etter år scorer høyest på alle skolemålingar. Rett og slett flinkest i landet. Det er nynorskfylket over alle, så det er trolig en sammenheng der.

Endret av lillsunshine
  • Liker 2
Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Nynorsk dør ut fordi innvandre og utlendinger lærer bokmål.

Hvordan skal dere forvente at nynorsk skal overleve? Når våre nye landsmenn bare kun lærer bokmål?

Prater du nynorsk i Oslo. Så er dette en stor fornærmelse mot innvandrer og du får garantert bank. De tror at du mobber dem når du prater nynorsk.

DET FINST INGEN I DETTE LANDET SOM PRATER NYNORSK!!

• 3 måneder senere...
Gjest Jacklost
Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg lagde denne tråden, nynorsk er jo et skjønt skriftspråk :hjerte:

Skrevet

Jeg skjønner ikke hvorfor jeg lagde denne tråden, nynorsk er jo et skjønt skriftspråk :hjerte:

Du har skrevet dette flere ganger, slutt å dra opp gamle tråder.

Anonymous poster hash: 06fac...5bb

• Liker 1
Skrevet

DET FINST INGEN I DETTE LANDET SOM PRATER NYNORSK!!

DU MÅ TA DEG EN TUR TIL STORD! :fnise:

Anonymous poster hash: 10710...0a7

Skrevet

Stord-dialekten minner ikke litt om nynorsk engang.. :vetikke:

Gjest Stjerner og planeter
Skrevet

Der har eg vore uttalege gonger og aldri høyrd nokon snakkar nynorsk der.

Gjest Jacklost
Skrevet

Du har skrevet dette flere ganger, slutt å dra opp gamle tråder.

Du det er min tråd asså, om jeg vil kommentere i den er det greit, ro deg ned ;)

Gjest Jacklost
Skrevet

Der har eg vore uttalege gonger og aldri høyrd nokon snakkar nynorsk der.

Dette er nynorsk ihvertfall :)

Gjest Gjest_Dreamdrops
Skrevet

Tror du misforstår litt. Nynorsk er et skriftspråk, ikke en dialekt. Man kan prate dialekter som -ligner- nynorsk skrivemåte, men det er ikke mulig å snakke et skriftspråk.

Gjest Belle âme
Skrevet

Eg skriv nynorsk og snakker ein dialekt som minner om nynorsk ❤️

• 1 år senere...
Skrevet

Men i fandens navn da, nynorsk er ingen dialekt! Hva slags knehøner tror det da? 

Anonymkode: 746f8...a2c

Skrevet
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men i fandens navn da, nynorsk er ingen dialekt! Hva slags knehøner tror det da? 

Anonymkode: 746f8...a2c

Jeg trodde det var det den gang :skratte:Morsomt å se tilbake på gamle tråder hvor man har dritt seg ut 😁

Skrevet

vi har 3 skriftespråk i Norge: Bokmål, Nynorsk og Samisk, hvilke idioter er det som ikke vet det?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...