Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hva syns dere? jeg syns dialekten er irriterendes og for gammeldags, syns den nye regjeringa burde bannlyse den slik vi bare snakker bokmål, vi lever tross alt i 2014:)

Nynorsk er ikke en dialekt. Dette talemålet/skriftspråket er basert på ulike dialekter

Anonymous poster hash: 4816a...ece

Videoannonse
Annonse
Gjest Winza
Skrevet

Nynorsk er ikke en dialekt. Dette talemålet/skriftspråket er basert på ulike dialekter

Anonymous poster hash: 4816a...ece

Smak og behag

AnonymBruker
Skrevet

Hva syns dere? jeg syns dialekten er irriterendes og for gammeldags, syns den nye regjeringa burde bannlyse den slik vi bare snakker bokmål, vi lever tross alt i 2014:)

Nynorsk er ikke en dialekt....

Det er heller ingen som snakker bokmål.

Anonymous poster hash: 58901...367

• Liker 1
Gjest Winza
Skrevet

Nynorsk er ikke en dialekt....

Det er heller ingen som snakker bokmål.

Jo bokmål er vanlig dialekt som nordnorsk, bergensk, oslo osv

AnonymBruker
Skrevet

nei, det er det ikke...

• Liker 3
Gjest Winza
Skrevet (endret)

nei, det er det ikke...

Mening, jeg tror ihvertfall det er det

Innlegget er redigert for slettet sitat.

Yvonne (mod)

Endret av Yvonne
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke det! Hvorfor skulle alle her svare det samme til deg, at nynorsk og bokmål ikke er dialekter, hvis det ikke er sant?

Anonymous poster hash: 6d36d...736

• Liker 5
Gjest Winza
Skrevet (endret)

Det er ikke det! Hvorfor skulle alle her svare det samme til deg, at nynorsk og bokmål ikke er dialekter, hvis det ikke er sant?

Anonymous poster hash: 6d36d...736

Har jeg virkelig feil? jeg var tilbake på side en og dem som sier det ikke er en dialekt har en masse likes mens jeg har ingen

Jeg er helt sikkert på det er en dialekt, jeg har hørt folk på tv snakke det. Jeg husker det

Endret av Sid Walker
AnonymBruker
Skrevet

Det er dialekter som minner om nynorsk/bokmål, men ingen snakker nynorsk/bokmål da dette er skriftspråk. Vestlandske dialekter kan minne om nynorsk, spesielt dialekter som finnes litt sør for bergen, men om du sammenligner nynorsk og dialektene vil du se store forskjeller.

Og til spørsmålet ditt: nei, nynorsk burde ikke bannlyses bare fordi du ikke liker det.

Anonymous poster hash: 06cd9...aa2

• Liker 6
Skrevet (endret)

Eg <3 Nynorsk

Det er et skriftspråk som Ivar Aasen fra Ørsta på Sunnmøre laget. Ingen snakker nynorsk, heller ikke Ivar Aasen da han levde.

Må bare spørre: i hvilke program har de snakket nynorsk?

Endret av Hjarte
  • Liker 2
Gjest Winza
Skrevet

Snakker folk virkelig ikke nynorsk? Hva slags fin fin dialekt er det jeg har hørt folk snakke da? en dialekt som jeg har brukt å ansett som norsk språkets versjon av engelsk. Gentleman dialekt

Skrevet (endret)

dobbel

Endret av KG dama
Skrevet (endret)

Snakker folk virkelig ikke nynorsk? Hva slags fin fin dialekt er det jeg har hørt folk snakke da? en dialekt som jeg har brukt å ansett som norsk språkets versjon av engelsk. Gentleman dialekt

Det er konstruert skriftspråk.

Endret av KG dama
Skrevet (endret)

På vestlandet er det mange som bruker nynorsk skriftspråk. Likevel er det store variasjoner i dialekt der, det finnes mange dialekter på vestlandet. Men ingen av dem heter nynorsk dialekt! Selv om de kanskje likner på nynorsk skriftspråk, så er det ingen som snakker nynorsk. På samme måte er det heller ingen som snakker bokmål, fordi det er et skriftspråk - men det er mange som snakker dialekter som likner på bokmål.

Endret av magicpie
  • Liker 1
Skrevet

Nynorsk er selvsagt et skriftspråk. Et skriftspråk basert på ord fra mange ulike dialekter. Jeg lærte i sin tid at dialekter fra Sunnmøre og vest-Telemark hadde farget skriftspråket nynorsk mest. Om det stemmer skal jeg ikke uttale meg om. Uansett hvis du hører en fra Ørsta (hvor Ivar Aasen kom fra) og fra Vinje (hvor Aasmund Vinje kom fra) snakke, så er ikke dette så veldig like dialekter.

Sunnmøre

vest-Telemark

(Odd Nordstoga var bare et lett "offer" for å finne noen som snakker Vinje dialekt)

Skrevet

Nynorsk er eit skriftsspråk som byggjer på fleire dialektar. mest sannsynleg ligg dette skriftsspråket nærare opp mot ditt talemål(enn bokmål), utan at du veit det.

Gjest Offensive Pie
Skrevet

Om ikke annet, så viser denne tråden at allmennkunnskapen om nynorsk som språk er godt bevart.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...