AnonymBruker Skrevet 2. mars 2014 #21 Skrevet 2. mars 2014 Hva syns dere? jeg syns dialekten er irriterendes og for gammeldags, syns den nye regjeringa burde bannlyse den slik vi bare snakker bokmål, vi lever tross alt i 2014:) Nynorsk er ikke en dialekt. Dette talemålet/skriftspråket er basert på ulike dialekter Anonymous poster hash: 4816a...ece
Gjest Winza Skrevet 2. mars 2014 #22 Skrevet 2. mars 2014 Nynorsk er ikke en dialekt. Dette talemålet/skriftspråket er basert på ulike dialekter Anonymous poster hash: 4816a...ece Smak og behag
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2014 #23 Skrevet 2. mars 2014 Hva syns dere? jeg syns dialekten er irriterendes og for gammeldags, syns den nye regjeringa burde bannlyse den slik vi bare snakker bokmål, vi lever tross alt i 2014:) Nynorsk er ikke en dialekt.... Det er heller ingen som snakker bokmål. Anonymous poster hash: 58901...367 1
Gjest Winza Skrevet 2. mars 2014 #24 Skrevet 2. mars 2014 Nynorsk er ikke en dialekt.... Det er heller ingen som snakker bokmål. Anonymous poster hash: 58901...367 Jo bokmål er vanlig dialekt som nordnorsk, bergensk, oslo osv
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2014 #25 Skrevet 2. mars 2014 Jo bokmål er vanlig dialekt som nordnorsk, bergensk, oslo osv nei, det er det ikke... Anonymous poster hash: 58901...367 3
Gjest Winza Skrevet 2. mars 2014 #26 Skrevet 2. mars 2014 (endret) nei, det er det ikke... Anonymous poster hash: 58901...367 Mening, jeg tror ihvertfall det er det Innlegget er redigert for slettet sitat. Yvonne (mod) Endret 4. mars 2014 av Yvonne
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2014 #27 Skrevet 2. mars 2014 Jo bokmål er vanlig dialekt som nordnorsk, bergensk, oslo osv Det er ikke det! Hvorfor skulle alle her svare det samme til deg, at nynorsk og bokmål ikke er dialekter, hvis det ikke er sant? Anonymous poster hash: 6d36d...736 5
Gjest Winza Skrevet 2. mars 2014 #28 Skrevet 2. mars 2014 (endret) Det er ikke det! Hvorfor skulle alle her svare det samme til deg, at nynorsk og bokmål ikke er dialekter, hvis det ikke er sant? Anonymous poster hash: 6d36d...736 Har jeg virkelig feil? jeg var tilbake på side en og dem som sier det ikke er en dialekt har en masse likes mens jeg har ingen Jeg er helt sikkert på det er en dialekt, jeg har hørt folk på tv snakke det. Jeg husker det Endret 2. mars 2014 av Sid Walker
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2014 #29 Skrevet 2. mars 2014 Det er dialekter som minner om nynorsk/bokmål, men ingen snakker nynorsk/bokmål da dette er skriftspråk. Vestlandske dialekter kan minne om nynorsk, spesielt dialekter som finnes litt sør for bergen, men om du sammenligner nynorsk og dialektene vil du se store forskjeller. Og til spørsmålet ditt: nei, nynorsk burde ikke bannlyses bare fordi du ikke liker det.Anonymous poster hash: 06cd9...aa2 6
Hjarte Skrevet 2. mars 2014 #30 Skrevet 2. mars 2014 (endret) Eg <3 Nynorsk Det er et skriftspråk som Ivar Aasen fra Ørsta på Sunnmøre laget. Ingen snakker nynorsk, heller ikke Ivar Aasen da han levde. Må bare spørre: i hvilke program har de snakket nynorsk? Endret 2. mars 2014 av Hjarte 2
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2014 #31 Skrevet 2. mars 2014 http://no.wikipedia.org/wiki/Nynorsk Anonymous poster hash: 26c4d...799
Gjest Winza Skrevet 3. mars 2014 #32 Skrevet 3. mars 2014 Snakker folk virkelig ikke nynorsk? Hva slags fin fin dialekt er det jeg har hørt folk snakke da? en dialekt som jeg har brukt å ansett som norsk språkets versjon av engelsk. Gentleman dialekt
Djungelvrål Skrevet 3. mars 2014 #33 Skrevet 3. mars 2014 (endret) dobbel Endret 3. mars 2014 av KG dama
Djungelvrål Skrevet 3. mars 2014 #34 Skrevet 3. mars 2014 (endret) Snakker folk virkelig ikke nynorsk? Hva slags fin fin dialekt er det jeg har hørt folk snakke da? en dialekt som jeg har brukt å ansett som norsk språkets versjon av engelsk. Gentleman dialekt Det er konstruert skriftspråk. Endret 3. mars 2014 av KG dama
magicpie Skrevet 3. mars 2014 #35 Skrevet 3. mars 2014 (endret) På vestlandet er det mange som bruker nynorsk skriftspråk. Likevel er det store variasjoner i dialekt der, det finnes mange dialekter på vestlandet. Men ingen av dem heter nynorsk dialekt! Selv om de kanskje likner på nynorsk skriftspråk, så er det ingen som snakker nynorsk. På samme måte er det heller ingen som snakker bokmål, fordi det er et skriftspråk - men det er mange som snakker dialekter som likner på bokmål. Endret 3. mars 2014 av magicpie 1
Djungelvrål Skrevet 3. mars 2014 #36 Skrevet 3. mars 2014 Et siste forsøk folkens: http://no.wikipedia.org/wiki/Nynorsk
Gjest Winza Skrevet 3. mars 2014 #37 Skrevet 3. mars 2014 Et siste forsøk folkens: http://no.wikipedia.org/wiki/Nynorsk Du trenger ikke poste noen link, jeg har allerede godtat at nynorsk er en skrift ikke språk
Sapientia Skrevet 3. mars 2014 #38 Skrevet 3. mars 2014 Nynorsk er selvsagt et skriftspråk. Et skriftspråk basert på ord fra mange ulike dialekter. Jeg lærte i sin tid at dialekter fra Sunnmøre og vest-Telemark hadde farget skriftspråket nynorsk mest. Om det stemmer skal jeg ikke uttale meg om. Uansett hvis du hører en fra Ørsta (hvor Ivar Aasen kom fra) og fra Vinje (hvor Aasmund Vinje kom fra) snakke, så er ikke dette så veldig like dialekter. Sunnmøre vest-Telemark (Odd Nordstoga var bare et lett "offer" for å finne noen som snakker Vinje dialekt)
glovarm Skrevet 3. mars 2014 #39 Skrevet 3. mars 2014 Nynorsk er eit skriftsspråk som byggjer på fleire dialektar. mest sannsynleg ligg dette skriftsspråket nærare opp mot ditt talemål(enn bokmål), utan at du veit det.
Gjest Offensive Pie Skrevet 3. mars 2014 #40 Skrevet 3. mars 2014 Om ikke annet, så viser denne tråden at allmennkunnskapen om nynorsk som språk er godt bevart. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå