Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

http://www.tv2.no/2014/02/28/nyheter/reservasjonsrett/sigrid-bonde-tusvik/solberg-regjeringen/5368538#.UxNhxcu9KSM

Å trekke en parallell mellom positiv samfunnsmessig fremgang og økende antall barnedrap er helt ulogisk og helt feil. Positiv utvikling, og en utvikling man skal ønske seg skal ikke samsvare med flere aborter og at det er akseptert å ta abort - uansett grunn.

Kvinner som er i en ekstremt vanskelig situasjon og må ta et valg, og som velger abort, de er det synd på. Det er synd på dem og det ufødte barnet de bar, det er bare tragisk og trist. Men en stor del av de som tar abort tar det fordi de ikke gidder å ha unge akkurat da. Fordi det er dyrt. Fordi barnefaren er teit. Fordi de ikie vil ha barn, altså idiotiske og onde grunner. Tror hun de menneskene får psykiske problemer av at en fastlege har reservert seg? De som allerede er beinharde og slemme.

Får de livene sine delagt av at de må ta kontakt direkte med sykehuset?

Kan de ikke bare lagre telefonnummeret på mobilen?

Hva. Er. Problemet.

Det er ingen menneskerett å frata andre mennesker retten til å leve, deres liv. Det er ikke det. Det er ingen menneskerett å ha sex og drite i at det er fare for å bli gravid.

Og ikke kom med "voldtektargumentet", de fleste som tar abort i Norge er (heldigvis) ikke voldtatt. Er man gammal nok til å pule, skal man være gammal nok til å ta deg av en unge.

Jeg har vært sytten, jeg har kjent andre syttenåringer, og ingen av dem følte et desperat behov for å knulle rundt og risikere graviditet. Så det er heller ikke et argument at man er ung og dum.

Ja, husk på alle unntakstilfellene, men tro ikke at de representerer de fleste som tar abort.

Og igjen: utvikling og "vi som har kommet så langt" samsvarer ikke med frihet til å drepe. Vold er alltid primtivt og et steg bakover i tid.

Anonymous poster hash: de73b...5fa

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes hun har gode poeng.

Og jeg tror at reservasjonsretten kan være begynnelsen på en langt strengere abortlov frem i tid hvis man ikke protesterer nå. Strengere abortlov i Norge trenger vi ikke, heller det motsatte da abortloven allerede er veldig streng.

Anonymous poster hash: 4160d...5ee
  • Liker 2
Skrevet

Jeg synes hun har gode poeng.

Og jeg tror at reservasjonsretten kan være begynnelsen på en langt strengere abortlov frem i tid hvis man ikke protesterer nå. Strengere abortlov i Norge trenger vi ikke, heller det motsatte da abortloven allerede er veldig streng.

Hva er det du synes er veldig strengt med abortloven slik den er i dag?

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Hva er det du synes er veldig strengt med abortloven slik den er i dag?

At vi kun har selvbestemt abort til 12 uke. Andre land som England og Sverige har selvbestemt abort mye lenger. Her i Norge må man søke om lov til å ta abort om man skal ta abort etter 12 uker, og da er det en nemnd som bestemmer. Det synes jeg er veldig strengt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

At vi kun har selvbestemt abort til 12 uke. Andre land som England og Sverige har selvbestemt abort mye lenger. Her i Norge må man søke om lov til å ta abort om man skal ta abort etter 12 uker, og da er det en nemnd som bestemmer. Det synes jeg er veldig strengt.

Burde man ikke klare å bestemme seg for om man vil beholde en unge innen den tid egentlig?

Anonymous poster hash: fd601...3ef

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Burde man ikke klare å bestemme seg for om man vil beholde en unge innen den tid egentlig?

Anonymous poster hash: fd601...3ef

Ideelt sett ja, men noen oppdager graviditeten sent eller det kan være forhold som oppstår etter uke 12 som gjør at man finner ut at det er best å ta abort. 12 uker er ikke så veldig lang tid. Man burde slippe å måtte søke om lov og gå igjennom hele den prosessen der. Ihvertfall siden man kan få et nei bare fordi en nemnd mener at man ikke har gode nok grunner. I Sverige er det selvbestemt abort til uke 18 og i England er det selvbestemt abort til uke 24. Det er hele 6 og 12 uker lenger enn i Norge så vi har allerede en veldig streng abortlov.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nei du tar feil...

Anonymous poster hash: f5d9e...86d

AnonymBruker
Skrevet

Kvinner som er i en ekstremt vanskelig situasjon og må ta et valg, og som velger abort, de er det synd på. Det er synd på dem og det ufødte barnet de bar, det er bare tragisk og trist. Men en stor del av de som tar abort tar det fordi de ikke gidder å ha unge akkurat da. Fordi det er dyrt. Fordi barnefaren er teit. Fordi de ikie vil ha barn, altså idiotiske og onde grunner. Tror hun de menneskene får psykiske problemer av at en fastlege har reservert seg? De som allerede er beinharde og slemme.

Og ikke kom med "voldtektargumentet", de fleste som tar abort i Norge er (heldigvis) ikke voldtatt. Er man gammal nok til å pule, skal man være gammal nok til å ta deg av en unge.

Anonymous poster hash: de73b...5fa

Dette er hverken idiotiske eller onde grunner. Å ikke gidde å ha barn bunner ut i at man ikke er klar for det og at de har nok å holde på med. Har man ikke økonomi til det bør man faktisk ikke få barn, jeg synes stadig jeg leser om foreldres hjertesukk fordi barna føler seg utenfor da familien har lite penger. Teit barnefar er også en jækla god grunn, du (og barnet) skal tross alt forholde deg til dette mennesket resten av livet ditt, minst 18 år. Teit barnefar blir et omfattende irritasjonsmoment. Vil du ikke ha barn, så er det ofte feil å få det også.

Og man er ikke gammel nok til å bli mor for det om man er gammel nok til å pule. Puling er for mange en del av det å bli kjent med seg selv, utvikle forhold, utvikle seg og utforske seg selv når man er ungdom/ung voksen. Det er noe fullstendig annet enn å skulle oppdra og ta vare på et barn. Å være gammel nok til å få barn er ikke parallellt med at det er riktig å få barn.

Anonymous poster hash: 3f3ff...8e4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...