Gå til innhold

Pusemor stikker av

Gjest Kari

Anbefalte innlegg

Gjest Tabby

Kattungene våre er nå 2 uker gamle, og i de siste dagene har pusemamma funnet ut at dette er jammen kjedelige greier... Når hun først er inne så kan de alltids få melk, men når de kravler rundt på gulvet ser hun helt uinteressert på dem, og selv om de piper så er det ikke alltid hun gidder å stelle med dem. :roll:

Men hun tar seg sammen og vasker dem og slikt, men så blir hun lei. I dag har hun da vært ute i over 7 timer sammenhengende, og kommer ikke inn når vi roper på henne. I går fløy hun rundt i gården her etter å ha vært ute en god stund, men ville ikke inn. Til slutt måtte sambo ta henne opp og bære henne inn. Hva kan være grunnen til at hun bryr seg så lite, jeg mener hun må vel selv føle at de er små? Er hun bare lei, eller kan hun ha løpetid på nytt allerede nå? Noen som har noen gode tips for å få henne til å bry seg mer om barna sine? Jeg begynner å bli stresset her for å få henne inn for natta, stakkars pusungene får jo ikke mat på minst 14 timer nå de da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

det er viktig for kattemamma og komme seg ut og feste litt, få litt fri fra som søte bebbissene.... ikke no å gjøre med det. du får bare kose dem så lenge til hu gidder komme inn å gi dem melk!!!! kattemamma blir jo dritlei å det er jo lett å forstå.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tabby

Ja jeg skjønner at hun blir lei, og har jo forsvart noen av turene hennes ut med det, men nå har hun fortsatt ikke lyst til å komme inn, jeg hadde jo et lite håp om at hun kom til å vente rett på utsiden av døra da, siden hun har vært vekk så lenge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Catwoman

Jeg vil tippe katter har det innebygd, innstinktet, hvor lenge hun kan være borte fra kattungene sine om gangen. Dessuten vil hun jo få melkespreng etterhvert og da kommer hun nok inn.

Så jeg tror egentlig ikke du har noe å engste deg for :-)

Mener å huske at jeg styret med det samme jeg og, med kattemor som jeg syntes var veldig lenge ute om gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tabby

Vel nå har faktisk ikke kattungene fått mat på ett døgn, når skal jeg begynne å vurdere å gi morsmelkerstatning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel nå har faktisk ikke kattungene fått mat på ett døgn, når skal jeg begynne å vurdere å gi morsmelkerstatning?

Jeg har ikke så mye greie på det, men det synes jeg du skulle gjøre. Dessuten burde du ta en telefon til dyrlegen din, og spørre om ikke de har noen erfaringer med dette. Det kunne jo være at kattemor har en sykdsomstilstand elns som kunne forklare dette. Jeg vet ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Tabby

Vel pusen kom inn i går, tilslutt, rett før vi skulle gå i seng. Jeg har vært så bekymret for at hun kan ha blitt tatt av reven eller noe jeg da, for selv før hun fikk barn var hun ikke ute så lenge. Så vi rakk ikke å begynne å styre med morsmelk erstatning. Tror det blir noen dager før jeg har lyst til å slippe henne ut igjen nå... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kansje hun føler seg forstyrret i hjemmet.

Leter etter et bedre roligere sted å ha pusene sine.

Hvis hun vurdere å flytte de, kommer hun ikke når dere er til stede.

Vi hadde kattungene i en lekehytte ute, til og med det likte hun ikke fordi det kom folk innom av og til.

Hun flyttet dem opp til naboen, vi måtte hente dem.

Langt inne i ei mørk løe.

Dermed stengte vi henne inne og slapp henne ut som det paste. Hun var lenge borte om gangen for hun ville flytte dem igjen.

sent på kveld kom hun hjem. Vi måtte bare passe på til de ble større. Da gikk det greit.

Når de kunne gå rundt selv åpnet vi døren så de kunne springe ute fritt.

Prøv å gi henne mer privatliv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tabby

Ja det er jo mulig du har rett, men hun har vært så fornøyd med å ha dem her, og nå går de jo selv og har åpnet øynene så de ser hvor de går. Hun virker rett og slett litt uinteressert i dem til tider. Som om hun vil ha fred for dem selv... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gamle er de da?

Moren kan stikke av fra ungene hvis hun ikke får fred nok.

Har hun nok melk til alle da?

Hvis de går rundt selv, kan du gi dem bløttfor til kattunger med kattemelk oppå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tabby

Hmm, må regne etter, de blir 3 uker til onsdag. Prøvde å sette frem en skål med kattemelk til dem da hun hadde vært borte i mange timer, altså den første kvelden, men det ville de ikke ha, de bryr seg heller ikke om hvis det lukter mat her enda, kun lillejenta som ville slikke fingrene mine i stad etter at jeg hadde tatt i litt rått kjøtt. Det virker som moren har melk nok til dem, de er veldig fornøyde når hun er i nærheten, så jeg tror ikke det er noe problem.

Men det kan jo hende hun føler at det blir mye mas med ungene her, men samtidig så skal de jo venne seg til at det er barn her også. Må bare prøve å få de til å la pusungene være litt i fred. Men jeg skal prøve å følge rådene dine.

Siden du tydeligvis har peilig på katter :) , hvor tidlig begynte du å tilby kattungene oppbløtet tørrfor, og når skal de begynne å prøve å tisse i tissekasse? Og når pleier de å begynne å ha moro av å leke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei igjen.

Vi har hatt et par kull. Men husker ikke akkurat tidene.

Men, så fort de begynner å bevege seg ganske stødigt rundt,ikke vakler så mye. Da har vi satt frem litt mat i ei lav skål og satt kattungene rundt den.

Tissekassen kan du også sette frem i denne tiden. Pass på at kanten ikke er for høy. Sett alle kattene oppi (ikke alle samtidig:-)) De er renslige av seg så resten skal gå av seg selv.

Hvis jeg ikke husker helt feil er det rundt 5 uker at de begynner å leke sammen bra.

Vi har ikke begynt med oppbløtt tørrfor, men med vanlig bløtfor og blant godt med kattemelk.

Tipper du får mye glede av de små.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tabby

Takk skal du ha. De vakler litt enda, så jeg får se an utover dagen/i morgen, de har blitt veldig mye stødigere bare siden de begynte å krype rundt på gulvet for et par dager siden.

Skal gjøre klar en kasse til dem også. Og leker ligger klart, men da venter jeg å forvente at de skal bry seg så mye om dem enda :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...