Gå til innhold

Utakknemlige og kravstore gjester

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Helt enig! Jeg er en veldig takknemlig og fornøyd gjest om jeg får mat og drikke - om maten er enkel eller ei, eller om drikken bare består av mineralvann/saft betyr ingenting! Bryr meg ikke om fancy lokale, luksus, levende musikk etc. Var i et bryllup i fjor sommer hvor vi ikke hadde med oss penger, så det ble et glass vann og et par kakestykker på meg. Samboeren min lånte penger til to øl. Det var altså betalbar for alt av drikke og ikke noe mat/snacks el.l. utover kvelden/natta. Dro sulten og tørst derfra. Brudeparet vet jo naturligvis ikke at mange var misfornøyde, så de hadde en kjempekveld - de spiste for øvrig pølse med brød sammen med de aller nærmeste i sin private hytte den natta mens vi andre satt sultne i festlokalet...

Anonymous poster hash: e97e1...496

Har du sagt noe til henne om det?``

Videoannonse
Annonse
Gjest celine
Skrevet

Når vi skal gifte oss serverer vi alkoholholdig drikke til velkomst, mat og kaffe. Gjestene får da opp til fem enheter av oss. Deretter kan gjestene få kjøpe alkoholholdig drikke i baren. Alt av vann og brus er gratis.

Dette gjør vi fordi vi skal ha festen i et litt "flottere" lokale og noen gjester eier ikke selvkontroll når det gjelder alkohol, så de er truendes til å ende opp med å spy ut av vinduene. Dette er ikke noe vi vil skal skje på vår dag. Så får folk mene det de vil om det.

Litt ot, men hvorfor i alle dager inviterer dere gjester som ikke klarer å oppføre seg i sosiale settinger? Og regner dere med at akkurat disse gjestene ikke kjøper mer å drikke i baren selv?

Det dere risikerer, er at det er disse gjestene som blir igjen når alle andre fortsetter festen et annet sted, nettopp fordi baren er av det dyre slaget, og disse gjestene lager kvalm og spyr ut av vinduene.

For å svare på trådens tema: Min erfaring er at det finnes langt flere bridezillaer, enn det finnes kravstore gjester. Om gjestene blir redusert til statister, hvis eneste hensikt er å sponse drømmebryllupet til paret, er nette neppe noe man sier til brudeparet. Man gjør seg opp sin mening om folkene, og så lar man være å komme neste gang de inviterer til noe lignende.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Du, så viktig er ikke brullypet ditt for folk irundt deg. :daane:

Ser den, men så snakket jeg på generelt grunnlag. Akkurat mitt bryllup har ingenting med dette å gjøre, det var bare forslag til hvordan man kan legge opp, men ja, man skal opplyse om slike ting på forhånd. Og det er strengt tatt ikke alle brudepar som ønsker seg gaver heller - for mange er selve festen viktigst.

Jeg snakker også på vegne av meg selv og min egen oppfatning av å være gjest. Jeg hadde ikke hatt noe imot å betale mat/drikke men om paret i tillegg hadde forlanget dyr gave hadde jeg nok reagert. Synes at enten gir man gaver og får mat/drikke av brudeparet, ellers dropper man å gi gaver. Men det kommer som sagt veldig an på hvordan man legger opp.

Egentlig den beste løsningen når budsjettet er stramt, er å ha få gjester og servere hjemmelaget (kanskje spesielle retter fra parets hjemland?), og lage kaker osv selv. Ha det enkelt. Og fokusere på hyggelig stemning.

Jeg har tidligere opplevd å ikke bli invitert i min daværende bestevenninnes bryllup. Det var ganske sårende. Og forresten, bryllupet ble senere avlyst fordi paret hadde slått opp :dry:

Men... Er det virkelig noen som nesten forlanger legeerklæring om noen ikke kan komme? :-O

Endret av Babi
Skrevet

Litt ot, men hvorfor i alle dager inviterer dere gjester som ikke klarer å oppføre seg i sosiale settinger? Og regner dere med at akkurat disse gjestene ikke kjøper mer å drikke i baren selv?

Det dere risikerer, er at det er disse gjestene som blir igjen når alle andre fortsetter festen et annet sted, nettopp fordi baren er av det dyre slaget, og disse gjestene lager kvalm og spyr ut av vinduene.

For å svare på trådens tema: Min erfaring er at det finnes langt flere bridezillaer, enn det finnes kravstore gjester. Om gjestene blir redusert til statister, hvis eneste hensikt er å sponse drømmebryllupet til paret, er nette neppe noe man sier til brudeparet. Man gjør seg opp sin mening om folkene, og så lar man være å komme neste gang de inviterer til noe lignende.

Det er nær familie, så de må nesten bli invitert. Når alkoholen ikke flyter fritt, vet jeg at de begrenser seg.

AnonymBruker
Skrevet

Har du sagt noe til henne om det?``

Nei, ville ikke fremstå som en kravstor gjest. ;)

AnonymBruker
Skrevet

Jeg orket ikke lese hele tråden, men jeg reagerer på ordet "takknemlig" og dette med at gjestene bør være takknemlige.

Slik jeg ser det er et bryllup en eneste stor egotrip, det handler jo om brudeparet, ikke gjestene, så jeg ser ikke helt hva gjestene skal være takknemlige for...

Anonymous poster hash: 8fa34...7cb
  • Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Nei, ville ikke fremstå som en kravstor gjest. ;)

Ok.

Gjest pærecider
Skrevet

Jeg er ikke nesegrust takknemlig over å bli invitert, mn syns det er hyggelig at brudeparet vil dele dagen sin med meg. Selv tar jeg imot det jeg blir budt, selv om maten suger, det er hundre taler og ingen dasskurver. Jeg kan kose meg uansett, og gleder meg på brudeparets vegne.

Men. Og her kommer et stort men. Det har vært i alle kulturer opp gjennom tider at gjester skal behandles bra, de skal føle seg velkomne og som vertskap har man et ansvar for å mate og vanne gjestene, at dagen går så knirkefritt som mulig, at gjestene koser seg (selv om noe av ansvaret for de to siste bitene også hviler på gjestene) Et bryllup hvor man kanskje må sitte timesvis i et lokale langt uti hotaheita og sulte fordi brudeparet MÅ ha det perfekte bildet eller fordi man som kaffegjest må vente på middagsgjestene, fordi de har en million med taler er IKKE god gjestebehandling. Og hvis man da i tillegg velger å reise langt, kjøpe klær som passer til bryllupets tema ( hvis det er påkrevd) betaler for overnatting og kanskje brudeparet har satt lista for gaver høyt, så man må punge ut med masse for gave, vel, da føler man seg ikke godt ivaretatt og velkommen som gjest hvis brudeparet kun fokuserer på "den perfekte dagen" og ikke gjestene som de faktisk er vertskap for. Mer som statist.

Syns at mange bruder bør få huet ut av ræva, ja, det er fantastisk at de skal gifte seg, ja, de har lov å gjøre alt de kan for at det blir som de har drømt om. Jeg forstår det godt, men det er nå slik at folk har sine liv og er ikke like opphengt i bryllupet som brura sjøl. Det jeg mener er at det er lov å bruke hue, tenke litt på gjestene, samtidig som man skaper et drømmebryllup. En måte å gjøre det på er å spørre folk mens man er under planleggingsprosessen om ærlige tilbakemeldinger, invitere de gjestene man faksrisk har råd til å invitere, ikke ha et gigantbryllup og knipe på serveringa mens brura sjøl har en dyr kjole, perfekt matchende silkeservietter og bordkort skrevet på pergament, eller hva det nå er de har for seg. Trives gjestene, så blir faktisk dagen koselig.

Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er ikke nesegrust takknemlig over å bli invitert, mn syns det er hyggelig at brudeparet vil dele dagen sin med meg. Selv tar jeg imot det jeg blir budt, selv om maten suger, det er hundre taler og ingen dasskurver. Jeg kan kose meg uansett, og gleder meg på brudeparets vegne.

Men. Og her kommer et stort men. Det har vært i alle kulturer opp gjennom tider at gjester skal behandles bra, de skal føle seg velkomne og som vertskap har man et ansvar for å mate og vanne gjestene, at dagen går så knirkefritt som mulig, at gjestene koser seg (selv om noe av ansvaret for de to siste bitene også hviler på gjestene) Et bryllup hvor man kanskje må sitte timesvis i et lokale langt uti hotaheita og sulte fordi brudeparet MÅ ha det perfekte bildet eller fordi man som kaffegjest må vente på middagsgjestene, fordi de har en million med taler er IKKE god gjestebehandling. Og hvis man da i tillegg velger å reise langt, kjøpe klær som passer til bryllupets tema ( hvis det er påkrevd) betaler for overnatting og kanskje brudeparet har satt lista for gaver høyt, så man må punge ut med masse for gave, vel, da føler man seg ikke godt ivaretatt og velkommen som gjest hvis brudeparet kun fokuserer på "den perfekte dagen" og ikke gjestene som de faktisk er vertskap for. Mer som statist.

Syns at mange bruder bør få huet ut av ræva, ja, det er fantastisk at de skal gifte seg, ja, de har lov å gjøre alt de kan for at det blir som de har drømt om. Jeg forstår det godt, men det er nå slik at folk har sine liv og er ikke like opphengt i bryllupet som brura sjøl. Det jeg mener er at det er lov å bruke hue, tenke litt på gjestene, samtidig som man skaper et drømmebryllup. En måte å gjøre det på er å spørre folk mens man er under planleggingsprosessen om ærlige tilbakemeldinger, invitere de gjestene man faksrisk har råd til å invitere, ikke ha et gigantbryllup og knipe på serveringa mens brura sjøl har en dyr kjole, perfekt matchende silkeservietter og bordkort skrevet på pergament, eller hva det nå er de har for seg. Trives gjestene, så blir faktisk dagen koselig.

Du veit jeg elsker deg bittelitt?

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Det er nær familie, så de må nesten bli invitert. Når alkoholen ikke flyter fritt, vet jeg at de begrenser seg.

Skulle anta at alle begrenser seg litt når man er gjest i et bryllup eller annet og ikke bare alkoholikere. En alkoholiker er ikke lik en annen. Noen krangler og lager bråk, andre kan oppføre seg selv om de drikker for ofte og for mye og langt mer enn gjennomsnittet. Mange klarer å skjule drikkingen og klarer å oppføre seg selv med promille. Men forventningene til at en gang bråkmaker, alltid bråkmaker kan kanskje trigge frem trollet. Tenker da på de som har vært bråkete i ung alder og fått et stempel. Selv en alkoholiker er var for andres følelser og nettopp disse skråblikkene kan trigge mer drikking. Ingen lever i et vakuum.

Anonymous poster hash: da32c...fbf

Gjest ...sunny...
Skrevet

Jeg må si meg enig med ts her. Det er en ære å bli bedt i bryllup. Som gjest i bryllup gjør jeg det jeg kan for å skape god stemning, og for å gjøre dagen så bra som mulig for brudeparet. Sitter ikke å snakker om ting som kunne vært bedre. Brudeparet har lagt ned masse planlegging og penger i bryllupet, og gjør så klart det de kan for at gjestene skal ha det kjekt. Håper mine gjester tenker på samme måte når jeg gifter meg :P

AnonymBruker
Skrevet

Totalt uenig med TS. Det viktigste under bryllupsfesten er at gjestene har det bra. I mitt bryllup var nettopp dette det eneste jeg bekymret meg for - at gjestene skulle kose seg. Vi hadde ikke råd til åpen bar, men hadde masse vin, og heldigvis var det faktisk endel flasker igjen da bryllupet var over, så da har alle fått så mye de ville ha. La også vekt på masse god mat og kaker.

Vielsen var for meg og mannen, festen var for gjestene.

Anonymous poster hash: 7a8a4...8a1

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Mitt råd til brudeparet: Inviter til den festen dere har råd til - ikke den festen dere skulle ønske dere hadde råd til og forvent at gjestene tar en del av regningen.

Det er sikkert flott med servietter med monogram, gjestegaver og fargekoordinerte dokurver, men i mine øyne er det latterlig å bruke penger på dette og forlange at gjestene betaler for egen drikke etter middagen.

Jeg skal i bryllup neste helg; fest på grendehuset med taco-buffet og drikkevarer kjøpt inn i Sverige. Noen synes sikkert at dette er urharry og forferdelig, men jeg gleder meg. Brudeparet har tatt hensyn til hva de har råd til og har gjort festen enkel for å ha råd til å be flere. De giftet seg i dag og tok med seg foreldrene sine, samt forlovere, på middag på en av byens finere restauranter og har valgt en litt enklere form i feiringen med venner og mer perifer familie.

Anonymous poster hash: bdca5...980
Gjest Gjest
Skrevet

Mitt råd til brudeparet: Inviter til den festen dere har råd til - ikke den festen dere skulle ønske dere hadde råd til og forvent at gjestene tar en del av regningen.

Det er sikkert flott med servietter med monogram, gjestegaver og fargekoordinerte dokurver, men i mine øyne er det latterlig å bruke penger på dette og forlange at gjestene betaler for egen drikke etter middagen.

Jeg skal i bryllup neste helg; fest på grendehuset med taco-buffet og drikkevarer kjøpt inn i Sverige. Noen synes sikkert at dette er urharry og forferdelig, men jeg gleder meg. Brudeparet har tatt hensyn til hva de har råd til og har gjort festen enkel for å ha råd til å be flere. De giftet seg i dag og tok med seg foreldrene sine, samt forlovere, på middag på en av byens finere restauranter og har valgt en litt enklere form i feiringen med venner og mer perifer familie.

Anonymous poster hash: bdca5...980

Høres steinherlig ut. Hvorfor er jeg ikke invitert.

AnonymBruker
Skrevet

Merker jeg blir småprovosert av å lese en del innlegg her inne, hvor jeg synes det er mye "jeg, jeg og meg" holdning fra gjester.

"Jeg måtte betale drikke, jeg fikk ikke sitte der jeg ville, jeg har reist langt og brukt mye penger.. Ditt er frekt, og datt er frekt"

Virker som det er en ære å få ha akkurat deg som gjest i mitt bryllup.

Selvfølgelig ønsker jeg at gjestene mine skal kose seg, men når brudeparet har spinket og spart, og brukt utallige timer med planlegging og forbredning, så mener gjestene burde være takknemlige for å få være en del av dagen. Ikke sette krav!

Synes gjester burde være takknemlige for alt de får, og ikke forvente noe som helst.

Ja, du har kanskje brukt penger på å reise, kjøpe en kjole, barnevakt osv, men dette har DU valgt! Du kan helt fint bli hjemme om mitt bryllup ikke passer deg.

Og ja, jeg mener bryllupsdagen handler om bruden, brudgomen, og å feire deres kjærlighet, og løfte til hverandre. Det er deres dag, ikke gjestenes!

Ta i mot det du får med et smil, takk og gode ønsker, eller hold deg hjemme!

Anonymous poster hash: 23cc1...8ad

ØØØHHHH…TAKKNEMLIGE for å få være en del av dagen? Jeg opplever brylluper som kjedelige, langtrukne, der jeg må tvangslytte til dårlige taler som hyller brudeparet oppi andre dimensjoner. Ofte må man sitte og snakke om gørrkjedelige ting med brudens 90 år gamle grandonkel. Jeg møter opp i bryllup KUN AV HØFLIGHET. Det er IKKE noe jeg blir takknemlig for.

Anonymous poster hash: 55673...cad

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er selv innvitert til bryllup i år med beskjeden om at jeg må fikse maten min selv. Er fortsatt usikker på om jeg burde vente å komme til etter maten, droppe hele greiene, sitte der med et glass vann eller ta med mat. For meg blir dette litt utenfor normal høffligehet når man inviterer til en fest. Greit at det er deres dag, men å klare å servere mat til alle gjestene burde vel være en selvfølge i mitt hode.

Anonymous poster hash: 767eb...f25
  • Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Er selv innvitert til bryllup i år med beskjeden om at jeg må fikse maten min selv. Er fortsatt usikker på om jeg burde vente å komme til etter maten, droppe hele greiene, sitte der med et glass vann eller ta med mat. For meg blir dette litt utenfor normal høffligehet når man inviterer til en fest. Greit at det er deres dag, men å klare å servere mat til alle gjestene burde vel være en selvfølge i mitt hode.

Hva slags folk er det her??? :daane:

AnonymBruker
Skrevet

Hva slags folk er det her??? :daane:

Vennepar.

Men kanskje man er utaknemlig og kravstor når man forventer å få servert mat i et selskap man er invitert til? :P

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...