Gå til innhold

Utakknemlige og kravstore gjester

Fremhevede innlegg

Gjest Kathakombine
Skrevet

Hva med å lage et bryllup man har råd til, det trenger ikke være stort og man trenger ikke be kreti og pleti. Jeg er ikke opptatt av om det er alkohol eller ei i bryllupet ditt. Jeg leser innbydelsen, får med meg hvor det er og hva kleskoden er og hvis det ikke står noe om farger som er forbudt så bruker jeg de fargene jeg vil med unntak av sort og hvitt. Jeg velger selv hvilke bryllup jeg ønsker å delta i, perifere mennesker som jeg ikke kjenner men som er i slekt langt ute takker jeg pent nei til. Hvorfor skal jeg gå i bryllupet til en kusine jeg knapt har sett? Ikke kusinens feil men vil heller treffe henne i en annen anledning, ikke i et bryllup. For at jeg skal legge ut penger til fly og hotell så må det være folk jeg virkelig bryr meg om og som jeg har mye kontakt med. Har vært borti bruder som har bedt bestevennen fra barnehagen selv om de ikke har sett hverandre siden da, tanken er fin den så det er ikke det.. men jeg takker da nei, på en pen måte.

Jeg tror at cluet må være å lage et bryllup man har råd til, og heller be akkurat passe med personer og ikke klage over kostnadene. Det er tross alt brudeparets eget valg å bruke mye penger.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Et budsjettbryllup kan være kjempetrivelig, det, poenget er vel at det bør være en viss sammenheng mellom ressursbruken på de forskjellige elementene. Hvis bruden spankulerer rundt i brudekjole til 30.000 mens gjestene får vann og husholdningssaft og en liten middagstallerken som de såvidt blir mett av så forstår jeg at gjestene rynker på nesa. For eksempel.

Anonymous poster hash: 1002c...eb6

• Liker 10
Gjest Gjest
Skrevet

Et budsjettbryllup kan være kjempetrivelig, det, poenget er vel at det bør være en viss sammenheng mellom ressursbruken på de forskjellige elementene. Hvis bruden spankulerer rundt i brudekjole til 30.000 mens gjestene får vann og husholdningssaft og en liten middagstallerken som de såvidt blir mett av så forstår jeg at gjestene rynker på nesa. For eksempel.

Anonymous poster hash: 1002c...eb6

Godt poeng.

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg blir utakknemlig og sur når jeg føler at jeg er mer en nødvendig rekvisitt for drømmebryllupet, enn en hyggelig person som paret har lyst til å feire sammen med.

Hvorfor ber man gjester? For de fleste, så vil jeg tro at det er fordi dette er en hyggelig anledning som man gjerne vil at de man bryr seg om skal være del av. Man feirer sammen. Da synes jeg faktisk det ligger i kortene at man prøver å fikse en fest som vil være så fin som mulig for alle. Vi klarte da utmerket godt både å lage en fest som var etter våre egne personligheter og ønsker, og samtidig en hvor alle så ut til å storkose seg. Hva er vitsen med å invitere folk hvis man ikke legger opp til at de skal kose seg?

Det er selvfølgelig veldig stor forskjell på hva folk legger i en god fest, og man kan ikke gjøre alle til lags. Men det går an å tenke på hva så mange som mulig vil sette pris på - brudeparet inkludert.

Det handler vel om å innse at brudeparet ofte utgjør noe sånt som 4% av menneskene som skal kose seg den dagen. Altså, jeg driter langt i om det er "brudeparets dag", og brudeparet hadde lyst til å ta en 4 timers photoshoot mellom vielse og middag. Det er fortsatt enormt egotripp å ikke ordne noe som helst som gjestene kan ta seg til i den tiden og å ikke by på noe å spise eller drikke (eller en gang et lokale å være i i ekstremtilfeller). Og det er ingen unnskyldning at brudeparet ikke har lyst til å bruke mer penger enn de må på mat fordi de heller vil bruke det på brudekjole, bryllupsreise eller ny TV. Jeg synes ikke det er noe stas å få servert vann og kald, kjip cateringmat som har mye lavere nivå enn det dårligste bidraget i et gjennomsnittlig spleiselag.

Vi inviterte folk vi er glad i. Da var det liksom også en selvfølge at vi var interessert i at de skulle ha det bra. Og at de skulle være en inkludert del av festen, ikke statister som skal følge regien vår.

Anonymous poster hash: d7445...33f
  • Liker 13
  • 3 uker senere...
Gjest Amaliell
Skrevet

Jo, men da handler det jo om barna og det er jo litt annerledes enn et bryllup hvor folk ikke serverer alkohol fordi de skal spare. ;)

Hva om brudeparet ikke ønsker å servere alkohol i sitt eget bryllup? At det ikke har noe med sparing å gjøre...

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at det er alle sin dag. Må være fryktelig kjedelig for brudeparet om alle gjestene har det tragisk og om gjestene ikke betyr noe så kan man heller feire alene.Når det er sagt så er det selvsagt grenser for hva man kan "kreve" og forvente som gjest. Anonymous poster hash: cece2...328

"Alle sin dag"? Det er det dummeste... Det er en grunn til at en gjest kalles gjest, det er en..gjest! Brudgommen og bruden er hovedpersonene, det er de to sin dag, ingen annens. Man feirer KUN dem. Ikke gjestene. De er der bare for å vise sin støtte

Anonymous poster hash: adf74...27b

• Liker 4
Gjest Ciegus
Skrevet

"Alle sin dag"? Det er det dummeste... Det er en grunn til at en gjest kalles gjest, det er en..gjest! Brudgommen og bruden er hovedpersonene, det er de to sin dag, ingen annens. Man feirer KUN dem. Ikke gjestene. De er der bare for å vise sin støtte

Anonymous poster hash: adf74...27b

Man feirer kun brudeparet, men det er ikke ensbetydende med at det KUN er brudeparets dag. Når brudeparet (helt frivillig) VELGER å invitere gjester til FEST - ja, da blir de vertskap. Da har man et ansvar for at gjestene også har det bra. En fest er for alle, ikke bare for de som feires. Gjestene er der faktisk ikke bare for å vise støtte, men også for å feire - og da må de også tas hensyn til.

"Vise sin støtte"... Dummeste JEG har hørt. ;)

• Liker 11
Skrevet

En ting som går igjen her er at dersom dere inviteres til bryllup så forventer dere å få servert alkohol. Det kjenner jeg at jeg blir litt provosert over.

Jeg og min mann er langt fra avholds, og tar gjerne et glass eller ti i godt selskap, men vi velger likevel å ha et alkoholfritt bryllup. Dette fordi min far sliter med alkohol og jeg vet at dersom det blir alkohol så klarer han ikke oppføre seg.

Men av det jeg leser generelt ut fra forumet her inne så virker det jo som at alle mine gjester kommer til å syns at vi har et kjempekjipt bryllup fordi at vi velger å ha det alkoholfritt. (?)

Anonymous poster hash: ade93...fa5

Jeg ville ikke hatt noe problem med å delta i et alkolfritt bryllup, men har problem at vertskapet forventer at jeg som gjest selv skal handle inn drikkevarer.

• Liker 3
Skrevet

Når vi skal gifte oss serverer vi alkoholholdig drikke til velkomst, mat og kaffe. Gjestene får da opp til fem enheter av oss. Deretter kan gjestene få kjøpe alkoholholdig drikke i baren. Alt av vann og brus er gratis.

Dette gjør vi fordi vi skal ha festen i et litt "flottere" lokale og noen gjester eier ikke selvkontroll når det gjelder alkohol, så de er truendes til å ende opp med å spy ut av vinduene. Dette er ikke noe vi vil skal skje på vår dag. Så får folk mene det de vil om det.

• Liker 2
Skrevet

Vel, jeg får skrive dette uten å anonymisere meg, siden det er tydlig at noen får refs for det også. Jeg mener at en bryllupsdag er først og fremst brudeparet sin dag. Det er det de ønsker, det de vil ha og ikke ha som gjelder. Vil du ha bryllup på ett vinslott, så ha det.Vil du ha det på ett lokale i nærheten, så ha det. Vil du ha alkohol/ ikke alkohol,tre retters/hovedrett/buffeet, gratis drikke/betalt drikke......it`s up to you.

I vårt bryllup gjorde vi følgende:

* Vi inviterte de vi ville feire dagen med. Og dette var da mennesker som vi også ser i hverdagen.

* Vi sto for all maten.

* Vi sto for all drikke.

* Vi ble fotografert, mens gjestene ventet.De fikk da kun jordbær og velkomstdrikk mens de ventet.

* Vi hadde musikk via spotify.Hadde da laget en liste med mye forskjellige som skulle passe til alle aldersgrupper av gjestene. 2- 70 år

* Vi hadde en bar med bartendere.Dette for å forhindre at 3 flasker sprit ble åpnet.....Greit at en og en ble åpnet.

Etter mat og kake ble det satt fram snacks og baren ble åpnet.(Gratis)

Vi var 60 personer i bryllupet. Det brukte 1 1/2 år på å planlegge bryllupet slik at det ble slik vi ville.Om èn guestzilla hadde sagt noe om hva de ikke likte, så hadde jeg bedt dem ryke og reise, minne dem på at vi hadde gjort så godt vi kunne, og å ta hensyn til at den personen fikk sin vilje ikke var det som sto øverst på listen vår, men at vi hadde prøvd å gjøre det til en koselig kveld for alle våre gjester.

Jeg tror at de fleste som planlegger bryllup også prøver å ta hensyn til sine gjester. Vi gjorde det, men det er ikke lett å tilfredsstille alle.

Uansett hva noen her sier, så mener jeg at det er til syvende og sist brudeparets dag, og det viktigste er at de har det bra på dagen sin som de har planlagt i lang tid for at dem selv og gjestene skal ha en fin dag

Det med alkoholfritt bryllup: jeg synes at det bør opplyses om i invitasjonen.Men om dere vil ha det eller ikke, er helt opp til dere. En som vi ville invitere er alkoholiker.Jeg reiste og besøkte han med invitasjonen til bryllupet og sa dette: " Du er hjertlig velkommen i vårt bryllup.Men det vil bli servert alkohol der. Vi vil helst at du ikke drikker, da vi vet hvordan du blir da. Om du mener at du ikke klarer å møte opp uten å drikke, så har jeg full forståelse for at du takker nei til invitasjonen. Det endrer ikke mitt syn på deg, og vi er ikke mindre venner av den grunn. Det står respekt av at du tar ett valg som du vet at er best for deg selv"

Han ble veldig glad for å høre dette, og han takket nei til invitasjonen. Vi er fremdeles veldig gode venner.

• Liker 5
Gjest Gjest
Skrevet

Hva om brudeparet ikke ønsker å servere alkohol i sitt eget bryllup? At det ikke har noe med sparing å gjøre...

Hva om alle gjestene melder avbud fordi det blir for stivt og kjedelig uten alkohol? Det trenger jo ikk å ha noe med alkoholisme å gjøre.

AnonymBruker
Skrevet

Man feirer kun brudeparet, men det er ikke ensbetydende med at det KUN er brudeparets dag. Når brudeparet (helt frivillig) VELGER å invitere gjester til FEST - ja, da blir de vertskap. Da har man et ansvar for at gjestene også har det bra. En fest er for alle, ikke bare for de som feires. Gjestene er der faktisk ikke bare for å vise støtte, men også for å feire - og da må de også tas hensyn til.

"Vise sin støtte"... Dummeste JEG har hørt. ;)

Hehe, enig. Gjestene blir invitert for å "vise sin støtte"? Støtte til hva da?

Brudeparet er verter. En vert har visse forpliktelser.

Hvis man ikke skjønner det, kan jo brudeparet invitere til en annerledes feiring. Ala "Kom og støtt oss og se på oss, men forvent dere ingenting mer enn det. Dere er ikke gjester, men statister".

Anonymous poster hash: 497a6...263

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Hehe, enig. Gjestene blir invitert for å "vise sin støtte"? Støtte til hva da?

Brudeparet er verter. En vert har visse forpliktelser.

Hvis man ikke skjønner det, kan jo brudeparet invitere til en annerledes feiring. Ala "Kom og støtt oss og se på oss, men forvent dere ingenting mer enn det. Dere er ikke gjester, men statister".

Anonymous poster hash: 497a6...263

Vel, hvis man skal være gjest for å støtte brudeparet så blir det vel ikke mye til ekteskap til slutt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser hva du mener TS, og mener det samme. Vil selvfølgelig at gjestene i bryllupet mitt skal ha det kjekt og minnes ved at dette var en fin dag, men hovedsakelig handler det om bruden og brudgommen.

Anonymous poster hash: 69392...b56
  • Liker 1
Skrevet

Dersom reise og opphold blir kostbart for gjestene kan vel umulig vertskapet forvente dyre gaver i tillegg? Man gir da etter evne...

*Host host*...jo, enkelte forventer jo faktisk det. Har vært i brylluper som har svidd krafig på alle måter, både reise + hotell + gave. Tviler på at jeg er den eneste....

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Ser hva du mener TS, og mener det samme. Vil selvfølgelig at gjestene i bryllupet mitt skal ha det kjekt og minnes ved at dette var en fin dag, men hovedsakelig handler det om bruden og brudgommen.

Hvis bryllupet skal "handle hovedsakelig om bruden og brudgommen", så er det jo fult mulig å gifte seg i stillhet uten gjester.

Invitere man gjester, tar man på seg en vertskapsrolle og det forplikter.

Anonymous poster hash: 66f7f...aeb

• Liker 5
Gjest Gjest
Skrevet

Da vil jeg anbefale deg å gifte deg hos byfogden for med den holdningen der vil du bli vertinnen fra helvete.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Da vil jeg anbefale deg å gifte deg hos byfogden for med den holdningen der vil du bli vertinnen fra helvete.

Neimen hva i all verden da? Hva var så ille med den holdningen der?

Det handler jo i hovedsak om brudeparet, man kommer jo ikke bort fra det uansett hvordan man vrir og vender på det. Betyr ikke at de kommer til å gå inn for å plage gjestene av den grunn. Det er faktisk frivillig å dra i et bryllup.

Skal man vurdere alt man planlegger vedrørende et bryllup opp i mot gjestene hele tiden så kommer det til å gå over støvelskaft da de fleste bryllupene har en god del gjester. Hver og en av dem har sin mening. Klin umulig å ta hensyn til alle dem. Klin umulig å gjøre alle fornøyde. Det får holde å ta hensyn på en generelt grunnlag om jeg kan si det slik.

Anonymous poster hash: 75ed2...d1a

• Liker 1
Gjest Solstråla88
Skrevet

Nå syns jeg TS er urimelig. Det er riktignok mye jobbing i å forberede ett bryllup, men det forventes jo mye av oss som gjester. Har man ikke lyst til å komme så må man nærmest ha lapp fra legen eller en lang avhandling om hvorfor man ikke vil eller kan komme, som igjen vil føre til sladder eller utelatt fra neste selskap/bryllup.

Mye av bryllup er nærmest ett dugnadsarbeid. Paret ønsker hjelp med ditten og datten, man ønsker å bli frisert av frisørvenninnen, en kompis som er flink til å mikse drinker til å være bartender for kvelden, han advokaten kan være toastmaster og ALLE skal/må ta med kake. Også må man ta frem finstasen, selvsagt etter kleskoden paret ønsker og har man ikke det så må man skaffe seg det. Hva som er fint for den ene gjesten, er ikke sikkert det blir godt mottatt av bruden (det er gjerne brura som overreagerer) Og på toppen av det hele så skal paret ha gave, som blir vist frem til alle som vil se. De bryllupene jeg har vært på så reagerer gjester på gavene de får og størrelsen/prisnivået. Da måles gjerne gjestene utifra det. At de er grådige eller generøse. Man kommer gjerne langveisfra, og i Norge så koster det flesk å komme seg fra A til B. Festen varer i det uendelige så da må gjestene finne overnatting som igjen koster penger.

F.eks kan jeg si hvor mye penger jeg brukte på forrige bryllupet jeg var på. 2500,- for kjolen, for jeg måtte kjøpe ny kjole siden den fine festkjolen min var svart. 2000 for flybillett tur/retur. 340,- for flytog. Hotell fra fredag til søndag 2400,- kake bruden ønsket seg fra meg, 500,- sminke og frisyre til bruden den fikk hun gratis, men hadde det vært jobb, så hadde hun måttet betale 3000,- Sånn nå kan du regne ut dette, TS.

Jeg kunne selvsagt valgt en billigere kjole eller droppe kaken, men det koster fortsatt mye.

Så at gjester forventer det ene og det andre av vertsparet synes jeg er på sin plass.

Anonymous poster hash: 55d4c...075

Litt enig i det du skriver, men ikke helt. Vi giftet oss i 2012 og forloveren til mannen ville ha sort kjole, både jeg og han var klare på at at sålenge vi kunne unngå sorte kjoler, ville vi det. Det var intet problem for henne. Jeg har vært i et bryllup hvor 50% av gjestene kom i sorte kjoler, og det var så trist, jeg forbinder fargen sort til begravelser og ikke til fest, sort bunad var selvfølgelig greit! Hos oss ville folk hjelpe til, vi begge har jobbet innenfor restaurant og hadde dermed mange X kolleger som gjerne ville bidra, de fikk naturligvis betalt for jobben de gjorde, de er jo trossalt fagfolk! Hos oss falt det inn kaker, eneste jeg måtte undersøke var om noen kunne bake verdens beste for meg, og vedkommende fikk selvfølgelig betalt for det! Vår bryllup var ingen dugnad for andre enn meg og mannen min og noen nære familie medlemmer, slik som foreldre og søsken. Så noen tenker også på gjestene! Vi har ikke fått annet en hyggelige tilbakemeldinger på bryllupet vårt, sikkert fordi vi tok veldig hensyn til gjestene våre..

Gjest Gjest
Skrevet

Neimen hva i all verden da? Hva var så ille med den holdningen der?

Det handler jo i hovedsak om brudeparet, man kommer jo ikke bort fra det uansett hvordan man vrir og vender på det. Betyr ikke at de kommer til å gå inn for å plage gjestene av den grunn. Det er faktisk frivillig å dra i et bryllup.

Skal man vurdere alt man planlegger vedrørende et bryllup opp i mot gjestene hele tiden så kommer det til å gå over støvelskaft da de fleste bryllupene har en god del gjester. Hver og en av dem har sin mening. Klin umulig å ta hensyn til alle dem. Klin umulig å gjøre alle fornøyde. Det får holde å ta hensyn på en generelt grunnlag om jeg kan si det slik.

Anonymous poster hash: 75ed2...d1a

Hva er ille med holdningen "gjestene kan da gjerne få ha det kjekt, men det er brudeparets dag"? Jo, det er som vi diskuterte tidligere i tråden, gjestene er statister og brudeparet virker likegyldige når det kommer til deres trivsel.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...