Gå til innhold

Utakknemlige og kravstore gjester

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

En ting som går igjen her er at dersom dere inviteres til bryllup så forventer dere å få servert alkohol. Det kjenner jeg at jeg blir litt provosert over.

Jeg og min mann er langt fra avholds, og tar gjerne et glass eller ti i godt selskap, men vi velger likevel å ha et alkoholfritt bryllup. Dette fordi min far sliter med alkohol og jeg vet at dersom det blir alkohol så klarer han ikke oppføre seg.

Men av det jeg leser generelt ut fra forumet her inne så virker det jo som at alle mine gjester kommer til å syns at vi har et kjempekjipt bryllup fordi at vi velger å ha det alkoholfritt. (?)

Anonymous poster hash: ade93...fa5

Det er jo litt kjipt av dere når dere lar én person overstyre hva alle andre skal drikke, så dere kan ikke akkurat vente dere at folk setter pris på et alkoholfritt bryllup.

Anonymous poster hash: 48ce2...fb0

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest
Skrevet

Det er jo litt kjipt av dere når dere lar én person overstyre hva alle andre skal drikke, så dere kan ikke akkurat vente dere at folk setter pris på et alkoholfritt bryllup.

Sånt må bli opplyst om i invitasjonen.

• Liker 1
Skrevet

Nå syns jeg TS er urimelig. Det er riktignok mye jobbing i å forberede ett bryllup, men det forventes jo mye av oss som gjester. Har man ikke lyst til å komme så må man nærmest ha lapp fra legen eller en lang avhandling om hvorfor man ikke vil eller kan komme, som igjen vil føre til sladder eller utelatt fra neste selskap/bryllup.

Mye av bryllup er nærmest ett dugnadsarbeid. Paret ønsker hjelp med ditten og datten, man ønsker å bli frisert av frisørvenninnen, en kompis som er flink til å mikse drinker til å være bartender for kvelden, han advokaten kan være toastmaster og ALLE skal/må ta med kake. Også må man ta frem finstasen, selvsagt etter kleskoden paret ønsker og har man ikke det så må man skaffe seg det. Hva som er fint for den ene gjesten, er ikke sikkert det blir godt mottatt av bruden (det er gjerne brura som overreagerer) Og på toppen av det hele så skal paret ha gave, som blir vist frem til alle som vil se. De bryllupene jeg har vært på så reagerer gjester på gavene de får og størrelsen/prisnivået. Da måles gjerne gjestene utifra det. At de er grådige eller generøse. Man kommer gjerne langveisfra, og i Norge så koster det flesk å komme seg fra A til B. Festen varer i det uendelige så da må gjestene finne overnatting som igjen koster penger.

F.eks kan jeg si hvor mye penger jeg brukte på forrige bryllupet jeg var på. 2500,- for kjolen, for jeg måtte kjøpe ny kjole siden den fine festkjolen min var svart. 2000 for flybillett tur/retur. 340,- for flytog. Hotell fra fredag til søndag 2400,- kake bruden ønsket seg fra meg, 500,- sminke og frisyre til bruden den fikk hun gratis, men hadde det vært jobb, så hadde hun måttet betale 3000,- Sånn nå kan du regne ut dette, TS.

Jeg kunne selvsagt valgt en billigere kjole eller droppe kaken, men det koster fortsatt mye.

Så at gjester forventer det ene og det andre av vertsparet synes jeg er på sin plass.

Anonymous poster hash: 55d4c...075

Helt enig i dette. Dersom man har trang okonomi saa er ikke dette andres feil. Jeg kjenner flere som rett og slett bare dro og giftet seg privat og noen som hadde det for seg selv i utlandet. De hadde ikke penger til et kalas, og ville (fornuftig nok) spare det de hadde til livet de skulle bygge sammen, bolig, barn m.m.

Noen forholder seg til egen okonomi som om det er ekstremt synd paa dem og dersom de vil bruke det paa et bryllup de omtrent ikke har raad til saa kan det bare gjores halvveis og gjestene skal vaere "takknemlig for det de faar". Disse menneskene kan dekke seg under at de vil gjore det "hyggelig for alle andre" men sannheten er at de selv vil ha et bryllup.

Noen her poengterer at man "bare kan la vaere aa komme" men det er lett aa si. Dersom en naer venn eller slektning av brudeparet takker nei fordi de ikke vil betale for andel av middag eller togbillett, saa kan du banne paa at det blir daarlige miner.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes gjester som mener at det MÅ være alkohol i bryllup er svært snodige. Trist om man ikke kan feire og ha det gøy uten å være ruset. Men det er også en selvfølge at brudeparet informerer i invitasjonen at bryllupet blir alkoholfritt, i tilfelle noen hadde tenkt å ta med alkohol.

Anonymous poster hash: 10e60...d9c
  • Liker 17
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg synes gjester som mener at det MÅ være alkohol i bryllup er svært snodige. Trist om man ikke kan feire og ha det gøy uten å være ruset. Men det er også en selvfølge at brudeparet informerer i invitasjonen at bryllupet blir alkoholfritt, i tilfelle noen hadde tenkt å ta med alkohol.

Anonymous poster hash: 10e60...d9c

Jeg får ikke til å hygge meg og slappe av med en gjeng ukjente mennesker uten alkohol innabords. Hvertfall ikke en hel dag/kveld.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har vært i alkoholfrie bryllup uten å være forberedt på det. Men sånt skjer. Det blir en litt mer klein stemning, spesielt dersom det også er mikset bordplassering. Den småkleine stemningen som er når folk tar velkomstdrinken i et vanlig bryllup, bare at det fortsetter hele kvelden.

Men det er jo hyggelig likevel. Bare svært forsiktig-hyggelig.

At man MÅ drikke for å hygge seg/slappe av, er egentlig et tegn på alkoholisme.

At det letter stemningen og gjøre det mer jovialt i en større gruppe mennesker med alkohol finnes ingen tvil om. Men tror de fleste som ikke er alkoholikere fint klarer en kveld uten. Selv i møte med ukjente. Dersom man ikke klarer det - hvordan klarer man en jobbmiddag, eller jobbevent hvor man kanskje har ansvar for diverse ting og derfor ikke bør drikke, eller skal kjøre en direktør tilbake til hotellet og ikke kan drikke...?

Og til de som ikke kan kose seg uten alkohol - hvordan takler dere å gå gravide?

Anonymous poster hash: 07ab2...6d9
  • Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Jeg får ikke til å hygge meg og slappe av med en gjeng ukjente mennesker uten alkohol innabords. Hvertfall ikke en hel dag/kveld.

Det er litt trist. Har du aldri vært i dåp/konfirmasjoner hvor du ikke kjenner alle gjestene uten å hygge deg? Har du lommelerke med deg da, eller serveres det alkohol i slike happenings i din nærhet? Jeg ville vært oppriktig bekymret om jeg stod for en sånn mening, selv om jeg elsker å kose meg med en glass vin eller tre i riktig setting.

• Liker 10
Gjest Gjest
Skrevet

Det er litt trist. Har du aldri vært i dåp/konfirmasjoner hvor du ikke kjenner alle gjestene uten å hygge deg? Har du lommelerke med deg da, eller serveres det alkohol i slike happenings i din nærhet? Jeg ville vært oppriktig bekymret om jeg stod for en sånn mening, selv om jeg elsker å kose meg med en glass vin eller tre i riktig setting.

Jo, men da handler det jo om barna og det er jo litt annerledes enn et bryllup hvor folk ikke serverer alkohol fordi de skal spare. ;)

• Liker 1
Skrevet

Men da takker du vel rett og slett bare nei?

Det er jo ikke veldig vanskelig å kartlegge om et bryllup blir for dyrt, for langt unna, for sært, for mye alkohol, for lite alkohol eller akkurat passe, også tilpasse seg etter det. Har man ikke råd, takk nei. Har man svart, rød, blå, grønn, kort, lang, varm eller kald kjole, spør om det er greit å bruke denne, evt kjøp en ny som er innenfor budsjett.

Dersom reise og opphold blir kostbart for gjestene kan vel umulig vertskapet forvente dyre gaver i tillegg? Man gir da etter evne...

• Liker 4
Gjest Gjest
Skrevet

Men da takker du vel rett og slett bare nei?

Det er jo ikke veldig vanskelig å kartlegge om et bryllup blir for dyrt, for langt unna, for sært, for mye alkohol, for lite alkohol eller akkurat passe, også tilpasse seg etter det. Har man ikke råd, takk nei. Har man svart, rød, blå, grønn, kort, lang, varm eller kald kjole, spør om det er greit å bruke denne, evt kjøp en ny som er innenfor budsjett.

Dersom reise og opphold blir kostbart for gjestene kan vel umulig vertskapet forvente dyre gaver i tillegg? Man gir da etter evne...

Det er jo det jeg gjør.

• Liker 1
Skrevet

Åhh kjenner det er utrolig deilig at jeg skal gifte meg i utlandet uten så mange gjester!

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Tror vi må ta med bridezillaer i betraktning når vi diskuterer krevende gjester, gitt. For i alle (utenom ett) bryllup jeg har vært i de siste par årene har det har vært to kvinner som har gått amokk. Bruden og hennes mor.

Jeg er nysgjerrig på hvorfor det plager deg at bruden og hennes mor går "amok". Bryllupet er noe mange gleder seg til i mange år. Det at to personer koser seg og tar planleggingen helt ut, har jo ikke noe med deg å gjøre? Uff.. så bitter du må være.

Anonymous poster hash: 980c5...863

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Jo, men da handler det jo om barna og det er jo litt annerledes enn et bryllup hvor folk ikke serverer alkohol fordi de skal spare. ;)

Det handler jo om brudeparet i et bryllup? Og det er jo ikke sikkert årsaken er å spare. Det kan være religion, eller fordi en i brudefølgets nærmeste krets har problemer med alkohol? Jeg har vært borti tilfeller hvor venner ikke ønsker å gifte seg fordi de vet at X og Y blant egne familiemedlemmer vil lage fyllekvalm og ødelegge festen. Det må være lov å sette føringer for dagen uten å bli stemplet som gniere. Ærlig talt.

• Liker 10
AnonymBruker
Skrevet

Hva ville du gjort da? Sagt til en alkoholiker at han gjerne må komme, men går ikke lov å røre alkoholen?

Dersom noen syns det blir så kjipt, så syns jeg bare de kan lavære å komme. Må kunne gå an å respektere brudeparets ønsker, og kose seg fordet om man ikke skal kunne drikke alkohol.

Er det sånn at man ikke kan ha det greit i et bryllup uten at man får drikke alkohol?

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Det handler jo om brudeparet i et bryllup? Og det er jo ikke sikkert årsaken er å spare. Det kan være religion, eller fordi en i brudefølgets nærmeste krets har problemer med alkohol? Jeg har vært borti tilfeller hvor venner ikke ønsker å gifte seg fordi de vet at X og Y blant egne familiemedlemmer vil lage fyllekvalm og ødelegge festen. Det må være lov å sette føringer for dagen uten å bli stemplet som gniere. Ærlig talt.

Er så enig, så enig!

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Dere giftekåte som gjerne vil feire deres kjærlighet med å invitere det som kan krype og gå til deres fantastiske bryllupsfest, klarer nok ikke å tenke utover dere selv. For mange kan flere tusen for klær, reise, overnatting og gaver være for mye for deres økonomi.Men det har vel ingenting å si, så lenge det er deres kjærlighet som står i fokus. :hjerte:

Er det ikke mulig å heller slå flere fluer i en smekk ved å reise utenlands å gifte seg og ta ferien samtidig og så får dere gaver og gratulasjoner når dere kommer hjem igjen. Må da være en fullgod måte å smis i hymens lenker? :yvonne:

De fleste bryllupsfester koster som regel mer enn de smaker.Har vært i endel... :murvegg:

Anonymous poster hash: 60ff9...862
  • Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Man inviterer da ikke uten å kunne gi gjestene sine en helkveld, alt inkludert! Vanlig høflighet. Og hvis man velger alkoholfritt så sier man fra.

Anonymous poster hash: 21a05...98b
  • Liker 4
Gjest Ciegus
Skrevet

En ting som går igjen her er at dersom dere inviteres til bryllup så forventer dere å få servert alkohol. Det kjenner jeg at jeg blir litt provosert over.

Jeg og min mann er langt fra avholds, og tar gjerne et glass eller ti i godt selskap, men vi velger likevel å ha et alkoholfritt bryllup. Dette fordi min far sliter med alkohol og jeg vet at dersom det blir alkohol så klarer han ikke oppføre seg.

Men av det jeg leser generelt ut fra forumet her inne så virker det jo som at alle mine gjester kommer til å syns at vi har et kjempekjipt bryllup fordi at vi velger å ha det alkoholfritt. (?)

Jeg har ingen problemer med et alkoholfritt eller alkoholbegrenset bryllup. Men jeg syns det er litt rart å bli påspandert mat og drikke til middag, men ikke etterpå, alkohol eller ei. Men som sagt, jeg hadde ikke gjort noe poeng ut av det og hadde nok kost meg likevel. Har faktisk aldri vært i bryllup med betalbar.

• Liker 2
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er nysgjerrig på hvorfor det plager deg at bruden og hennes mor går "amok". Bryllupet er noe mange gleder seg til i mange år. Det at to personer koser seg og tar planleggingen helt ut, har jo ikke noe med deg å gjøre? Uff.. så bitter du må være.

Anonymous poster hash: 980c5...863

Tror ikke jeg er bitrere enn at jeg aldri går under AB-brukeren, gitt.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det der med at bryllupet er noe man har gledet seg til siden man omtrent kunne gå og at det er den største dagen i livet, hva er egentlig greia med det? Jeg er dame, har vært gift to ganger. Første gangen byfogden og restaurant med 3 retters. Underholdningen stod vi for selv og vi var 15 stk. Andre gang i utlandet, en herlig ferie og hyggelig hjemkomst etterpå. Noen hadde sendt gaver pr post.(hyggelig og omtenktsomt det også) og noen var på kaffebesøk i mindre puljer, da. De kom som vennepar og som nærmeste familie etter tur og alle var veldig fornøyd og glade. Helt topp!

Prøv heller å gjøre hver dag til den beste mener jeg og alt dette stresset og maset som folk legger opp til og alle pengene dere bruker for å feire seg selv , bruk det på en verden rundt reise om dere har råd til det og virkelig kos dere!

Anonymous poster hash: 60ff9...862
  • Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...