Gå til innhold

Utakknemlige og kravstore gjester

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Merker jeg blir småprovosert av å lese en del innlegg her inne, hvor jeg synes det er mye "jeg, jeg og meg" holdning fra gjester.

"Jeg måtte betale drikke, jeg fikk ikke sitte der jeg ville, jeg har reist langt og brukt mye penger.. Ditt er frekt, og datt er frekt"

Virker som det er en ære å få ha akkurat deg som gjest i mitt bryllup.

Selvfølgelig ønsker jeg at gjestene mine skal kose seg, men når brudeparet har spinket og spart, og brukt utallige timer med planlegging og forbredning, så mener gjestene burde være takknemlige for å få være en del av dagen. Ikke sette krav!

Synes gjester burde være takknemlige for alt de får, og ikke forvente noe som helst.

Ja, du har kanskje brukt penger på å reise, kjøpe en kjole, barnevakt osv, men dette har DU valgt! Du kan helt fint bli hjemme om mitt bryllup ikke passer deg.

Og ja, jeg mener bryllupsdagen handler om bruden, brudgomen, og å feire deres kjærlighet, og løfte til hverandre. Det er deres dag, ikke gjestenes!

Ta i mot det du får med et smil, takk og gode ønsker, eller hold deg hjemme!

Anonymous poster hash: 23cc1...8ad

• Liker 35
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener at det er alle sin dag. Må være fryktelig kjedelig for brudeparet om alle gjestene har det tragisk og om gjestene ikke betyr noe så kan man heller feire alene.

Når det er sagt så er det selvsagt grenser for hva man kan "kreve" og forvente som gjest.

Anonymous poster hash: cece2...328
  • Liker 15
Skrevet

Om jeg må reise langt, betale for overnatting og kjøpe en pen gave så har jeg faktisk noen krav:

1. Maten bør være god og alle bør få spise seg mett.

2. Om det er flere timer mellom vielse og fest og man befinner seg i gokk, bør det være ett opplegg med tilgang til noe å putte i munnen. Å gå timesvis uten vått og tørt på ett lite sted kan være utrolig kjedelig.

3. Jeg ønsker at lokalene skal være rene og toalettfasilitetene bør være av nyere tid.

Om man har fått på plass de tingene, så er det ikke så fryktelig farlig med resten. Det kan være at musikk og underholdning ikke er etter min smak, at familien er veldig sær og bordplasseringen er bak mål, men så lenge jeg er mett og ikke trenger å holde meg, så er jeg stort sett fornøyd;)

• Liker 29
Skrevet

Høres ut som et godt utgangspunkt for en god fest som gjestene vil snakke varmt om i etterkant, TS ...

Bridezilla-alarm.

• Liker 25
Gjest Gjest
Skrevet

Merker jeg blir småprovosert av å lese en del innlegg her inne, hvor jeg synes det er mye "jeg, jeg og meg" holdning fra gjester.

"Jeg måtte betale drikke, jeg fikk ikke sitte der jeg ville, jeg har reist langt og brukt mye penger.. Ditt er frekt, og datt er frekt"

Selvfølgelig ønsker jeg at gjestene mine skal kose seg, men når brudeparet har spinket og spart, og brukt utallige timer med planlegging og forbredning, så mener gjestene burde være takknemlige for å få være en del av dagen. Ikke sette krav!

Synes gjester burde være takknemlige for alt de får, og ikke forvente noe som helst.

Ja, du har kanskje brukt penger på å reise, kjøpe en kjole, barnevakt osv, men dette har DU valgt! Du kan helt fint bli hjemme om mitt bryllup ikke passer deg.

Og ja, jeg mener bryllupsdagen handler om bruden, brudgomen, og å feire deres kjærlighet, og løfte til hverandre. Det er deres dag, ikke gjestenes!

Hva med kravstore bruder? Er ikke det utakknemlig?

• Liker 13
AnonymBruker
Skrevet

Ts her.

Det er akkurat det jeg mener, (mulig litt krast formulert i første innlegget) at poenget med bryllupet er at alle skal ha en hyggelig kveld. Hyggelige mennesker man er glad i, i godt humør, som har det hyggelig sammen med god stemning for å feire kjærligheten mellom to mennesker.

Selvfølgelig skal man legge til rette for at gjestene har en fin kveld. At de har nok å spise, føler seg inkludert, ikke kjeder seg forlenge etc.

DET jeg har problemer med er når det kreves 3-retters, åpen bar, etc.

Hvorfor må brudeparet spandere en luksus middag med alt som kan tenkes å høre med for at gjestene skal "få igjen alle pengene de brukte på ny kjole"?

Et spleiselag lag hvor alle bidrar med en matrett kan vel være en vel så trivelig kveld?

Nå skal det sies at vårt bryllup til våren har både 3 retters og åpen bar, men når jeg ser hva dette koster skjønner jeg godt at det ikke er alle som ønsker å gjøre dette.

Så ja, om gjestene klager, setter krav, og kun tenker på at de skal få sitt, (som jeg får litt intrykk fra enkelte på KG) så ville jeg heller feire kun med nærmeste som ville gledet seg, og bidratt med god stemning til en fin kveld :)

• Liker 4
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg krever ikke tre retters middag, men gjerne fri bar.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Nå syns jeg TS er urimelig. Det er riktignok mye jobbing i å forberede ett bryllup, men det forventes jo mye av oss som gjester. Har man ikke lyst til å komme så må man nærmest ha lapp fra legen eller en lang avhandling om hvorfor man ikke vil eller kan komme, som igjen vil føre til sladder eller utelatt fra neste selskap/bryllup.

Mye av bryllup er nærmest ett dugnadsarbeid. Paret ønsker hjelp med ditten og datten, man ønsker å bli frisert av frisørvenninnen, en kompis som er flink til å mikse drinker til å være bartender for kvelden, han advokaten kan være toastmaster og ALLE skal/må ta med kake. Også må man ta frem finstasen, selvsagt etter kleskoden paret ønsker og har man ikke det så må man skaffe seg det. Hva som er fint for den ene gjesten, er ikke sikkert det blir godt mottatt av bruden (det er gjerne brura som overreagerer) Og på toppen av det hele så skal paret ha gave, som blir vist frem til alle som vil se. De bryllupene jeg har vært på så reagerer gjester på gavene de får og størrelsen/prisnivået. Da måles gjerne gjestene utifra det. At de er grådige eller generøse. Man kommer gjerne langveisfra, og i Norge så koster det flesk å komme seg fra A til B. Festen varer i det uendelige så da må gjestene finne overnatting som igjen koster penger.

F.eks kan jeg si hvor mye penger jeg brukte på forrige bryllupet jeg var på. 2500,- for kjolen, for jeg måtte kjøpe ny kjole siden den fine festkjolen min var svart. 2000 for flybillett tur/retur. 340,- for flytog. Hotell fra fredag til søndag 2400,- kake bruden ønsket seg fra meg, 500,- sminke og frisyre til bruden den fikk hun gratis, men hadde det vært jobb, så hadde hun måttet betale 3000,- Sånn nå kan du regne ut dette, TS.

Jeg kunne selvsagt valgt en billigere kjole eller droppe kaken, men det koster fortsatt mye.

Så at gjester forventer det ene og det andre av vertsparet synes jeg er på sin plass.

Anonymous poster hash: 55d4c...075

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er oppdratt til at når man inviterer til fest, sørger man ordentlig for gjestene sine. I mitt hode betyr det å sørge for at alle har nok av vått og tørt, og at regningen faller på vertskapet. Har man ikke råd til å ha fri bar (evt. rimelig antall bonger etter middagen), har man invitert for mange til sin økonomi. Det holder ikke å si 'vi har spart og spart, vær takknemmelige for at dere i det hele tatt får komme'. Tæring etter næring og godt vertskap sørger som oftest for glade og takknemmelige gjester også.

Anonymous poster hash: 352dd...fd3

• Liker 24
Gjest Gjest
Skrevet

Jeg er oppdratt til at når man inviterer til fest, sørger man ordentlig for gjestene sine. I mitt hode betyr det å sørge for at alle har nok av vått og tørt, og at regningen faller på vertskapet. Har man ikke råd til å ha fri bar (evt. rimelig antall bonger etter middagen), har man invitert for mange til sin økonomi. Det holder ikke å si 'vi har spart og spart, vær takknemmelige for at dere i det hele tatt får komme'. Tæring etter næring og godt vertskap sørger som oftest for glade og takknemmelige gjester også.

Anonymous poster hash: 352dd...fd3

Godt poeng.

Skrevet

Jeg kjenner jeg er litt lei av bruder som tar seg vann over hodet når det kommer til bryllupet og forventer at gjestene bare må nøye seg med det man har og være grusomt takknemlige for det.

Du sier at gjestene ikke skal forvente noen ting, hva er vitsen med å komme da?

Hvorfor skal vi legge ut flere tusen for DIN dag? Om vi ikke skal forvente noe...

Om vi snur på flisa, så er det DU som har påtatt deg å være vert, så da må du ta det som kommer med, og det er å gjøre gjestene fornøyde. Og det er ikke en ære å være gjest heller, det er mer jobb enn moro til tider.

Vi skal legge ut for penklær, barnevakt, reise, hotell og det som følger med, pluss gave? Er jo sinnsykt dyrt. Også skal vi komme til det bruden finner for godt å "gi oss" ? Selvfølgelig forventer vi noe bra!

• Liker 13
Skrevet

Når man inviterer til bryllupsfest, er man faktisk vertskap (google gjerne ordet).

Et vertskap har visse forpliktelser.

En gjest har veldig mange færre forpliktelser.

Enkelt.

• Liker 16
Gjest Riskjeks
Skrevet

Enig med flertallet her. Gjester skal da ikke måtte betale for mat eller drikke i et selskap de er invitert til. Det holder da i massevis at man må skaffe antrekk, kjøpe gave og evt hotellopphold. Om man ikke skal måtte betale for maten/ikke får nok mat osv...

Tror mange inviterer for mange for sin økonomi, og bruker for mye penger på brudekjoler...

• Liker 1
Gjest Gjest
Skrevet

Enig med flertallet her. Gjester skal da ikke måtte betale for mat eller drikke i et selskap de er invitert til. Det holder da i massevis at man må skaffe antrekk, kjøpe gave og evt hotellopphold. Om man ikke skal måtte betale for maten/ikke får nok mat osv...

Tror mange inviterer for mange for sin økonomi, og bruker for mye penger på brudekjoler...

Og ber om penger i gave til bryllupsreise i tillegg.

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Halleluja, TS. Jeg er så enig med deg.
Bridezillas er en ting, men utakknemlige gjester er det mest usjarmerende som finnes. Dersom ikke du har råd til å komme, uten å klage på at du måtte betale for til drinker etter middagen, så får du la være å komme i det heletatt.

Anonymous poster hash: 980c5...863
  • Liker 10
Gjest Gjest
Skrevet

Halleluja, TS. Jeg er så enig med deg.

Bridezillas er en ting, men utakknemlige gjester er det mest usjarmerende som finnes. Dersom ikke du har råd til å komme, uten å klage på at du måtte betale for til drinker etter middagen, så får du la være å komme i det heletatt.

Jeg også ville skrevet det der under AB-funksjonen....

• Liker 9
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror ikke folk skjønner at bryllupsfesten er slik brudeparet ønsker å ha den. Dersom man havner ved siden av tante Olga, må besørge drikke etter middagen selv, får rømmegrøt eller sodd til middag eller dersom det er ti sanger og ingen taler - så er dette noe de som gifter seg bestemmer.

For all del, det er lov å synse det man vil, og kanskje presisere i lystige lag at "akkurat sånn ville ikke jeg hatt min bryllupsfest". Men jeg syntes ikke det er lov til å rakke ned, baksnakke og fyre løs på et nygift ektepar som har gjort så godt de kan, og arrangert den største festen i deres liv. Kanskje ble noe på halvåtte, og kanskje ble ikke alt slik som de hadde sett for seg. Ofte prøver man å kombinere drømmen om et stort bryllup med realismen, og da blir det litt fra begge verdener :) Kanskje blir det treretters, med knallgod mat og eksklusiv vin i et flott lokale - men at gjestene må betale for den drikken de skal ha utover kvelden, ettersom alternativet var koldtbord i et mindre lokale med kartongvin som det er fri flyt av hele kvelden. Noen brudepar velger alternativ 1. og andre alternativ 2. Begge alternativer er like gode, men brudeparet har prioritert ulike ting.

For mitt vedkommende, så har vi prioritert å bruke penger på mat, god drikke, underholdning og et spektakulært lokale. Dette resulterer i at fra klokken 2100 så må gjestene kjøpe drikke i baren, noe vi har opplyst om i invitasjonene.

Våre gjester har full forståelse for dette og vi har fått mye skryt i forhold til hvor bra vi har organisert det hele, vi er unge studenter, og i etableringsfasen. Vi betaler hele bryllupet selv, i motsetning til de aller fleste av vennene våre. Jeg er veldig glad for at gjestene allerede er svært takknemlige, for jeg hadde brutt sammen om all organiseringen min og alt arbeidet opp mot dette bryllupet skulle resultere i at gjestene sitter og snakker om alt det negative fremfor det som var bra.

Og til sist; man kan ikke "please" alle. Jeg foretrekker bryllup som er lik mitt eget, fremfor koldtbord og kartongvin-versjonen, selvfølgelig! Hvis ikke, så hadde vi jo ikke valgt å ha det slik :o). Mens mange av dere andre på KG foretrekker fri flyt av alkohol og billig mat, men det er jo smak og behag. Det er ikke EN måte å feire et bryllup på, som er riktig! :)

• Liker 21
Gjest Ciegus
Skrevet

Jeg tror på en mellomting. Er enig i at enkelte gjester tar litt av i sine forventninger og måten å snakke om bryllup på. Selv foretrekker jeg helt klart fri bar for eksempel, men velger nå å nyte bryllupet selv om det ikke er fri bar. Orker ikke tenke noe stygt om bryllupet av den grunn.

Men at gjester absolutt ikke bør ha noen forventinger ("krav") og tanker er jeg heller ikke enig i. Jeg er IKKE enig i at det bare er "brudeparets" dag. Velger man å invitere til fest, så velger man å gjøre dagen også til gjestenes dag. Da tar man hensyn til gjestenes behov også. Ønsker man å KUN ta hensyn til egne behov, så gifter man seg uten gjester.

I det man velger å invitere andre, velger man også å prioritere disse slik at disse er fornøyd med mat, drikke etc. Men det må jo gjøres innen rimelighetens grenser. Gjester er ulike, så det finnes jo ikke noe fasitsvar på om gryterett + fri bar er bedre enn 3-retters + betalbar. Det viktigste er at festen bærer preg av at man har forsøkt å gjøre det til en fin dag for alle.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

En ting som går igjen her er at dersom dere inviteres til bryllup så forventer dere å få servert alkohol. Det kjenner jeg at jeg blir litt provosert over.

Jeg og min mann er langt fra avholds, og tar gjerne et glass eller ti i godt selskap, men vi velger likevel å ha et alkoholfritt bryllup. Dette fordi min far sliter med alkohol og jeg vet at dersom det blir alkohol så klarer han ikke oppføre seg.

Men av det jeg leser generelt ut fra forumet her inne så virker det jo som at alle mine gjester kommer til å syns at vi har et kjempekjipt bryllup fordi at vi velger å ha det alkoholfritt. (?)

Anonymous poster hash: ade93...fa5

• Liker 11
Gjest Gjest
Skrevet

Tror vi må ta med bridezillaer i betraktning når vi diskuterer krevende gjester, gitt. For i alle (utenom ett) bryllup jeg har vært i de siste par årene har det har vært to kvinner som har gått amokk. Bruden og hennes mor.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...