Gå til innhold

Skal tegne nytt kjøkken - dine beste kjøkkentips?

Chiquita

Anbefalte innlegg

Nå er vi i gang med planleggingen av nytt kjøkken.

Arealet på kjøkkendelen (uten spiseplass) er ca 25 kvm

Men - hva er det smart at vi tenker på?

Hva er dine beste tips og råd?

Skap/skuffer? Hva er mest praktisk?

Hva er det man ofte 'glemmer' i en slik prosess?

Skal selvfølgelig kontakte 'kjøkkentegnere', men greit å ha noen tanker på forhånd.

På forhånd takk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Ha skap helt opp til taket, så slipper man at det legger seg støv oppå toppen av skapene.

Anonymous poster hash: 555a6...b0e
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sokkelskuffer. Kanskje ikke så viktig når du har så mye plass, men hos oss er det gull verdt.

Hvis dere skal ha/har setralstøvsuger vil jeg også anbefale feielist, som du kan 'suge inn' smuler igjennom.

For øvrig ville jeg hatt minst mulig skap. Skuffer er nesten alltid bedre. Bare pass på å få noen skikkelig dype, så du har et sted å sette store ting.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Tenk nøye gjennom plasseringen av ovn, oppvaskmaskin og vask, og pass på at dere har såpass god plass at dere kan jobbe to sammen på kjøkkenet. Husk nok benkeplass, og tenk på hvor kaffemaskin, kjøkkenmaskin og andre ting skal stå. Tenk særlig på at dere har nok stikkontakter.

Anonymous poster hash: afc88...d92
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nok benkeplass.

Skuffer. ( mye mer praktisk enn skap ) + skuffeinndeling, det er noe av det beste jeg har vært borti, krydder! supper, sauser etc stablet ryddig og pent.

Anonymous poster hash: e26f6...f1c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Sokkelskuffer. Kanskje ikke så viktig når du har så mye plass, men hos oss er det gull verdt.

Hvis dere skal ha/har setralstøvsuger vil jeg også anbefale feielist, som du kan 'suge inn' smuler igjennom.

For øvrig ville jeg hatt minst mulig skap. Skuffer er nesten alltid bedre. Bare pass på å få noen skikkelig dype, så du har et sted å sette store ting.

Noen som kan forklare den setningen?

Anonymous poster hash: b6941...ff0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg gikk for store skuffer fremfor skap. Mye mer oversikt.

Har ett langskap, hvor hele innmaten er utrekkbar. Rommer masse, og mye mer oversikt der også.

Har også to hjørneskap med utrekkbare hyller med demping.

Og vinskuffer. Vi har to vinskuffer som rommer 55 flasker. Penere enn skap syns jeg.

Kjempe fornøyd.

Anonymous poster hash: c19e3...640
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobbel vask, og kran med "dusjslange". Dårlig forklart, men du skjønner kanskje hva jeg mener?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og vinskuffer. Vi har to vinskuffer som rommer 55 flasker. Penere enn skap syns jeg.

Kjempe fornøyd.

Er det kjøling i vinskuffene?

Hvordan oppbevares vinen? Stående/liggende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor koketopp, 80 eller 90cm med store kokesoner så du kan ha større kjeler og stekepanner som 32cm f.eks.

Kjøkkenøy hvor du har vask og oppvaskmaskin har jeg sett som en fin løsning. Masse benkplass. Er det mulig ha større benkplate med plass til noen barstoler. Noen tenker dette ikke blir brukt, men jeg syns det er fint å samles på kjøkkenet, det er liksom hjertet i huset :) Integrer ovnen slik at den er i en høyde så du slipper å bøye deg ned for å se, ta ting inn og ut.

Velg avrundede kanter på benkplater, støtter også dette med skuffer. Hev skapene og ta de helt opp til taket. Virker som om dere har mye plass så jeg ville vurdert og droppe overskap over et område, skaper deilig romfølelse samtidig som det er behagelig å jobbe med maten når du ikke stanger i skapet eller har det rett foran trynet. Syns nå jeg :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er det kjøling i vinskuffene?

Hvordan oppbevares vinen? Stående/liggende?

Ja, det er to skuffer hvorav den ene har temperatur innstilling 12-18 grader og den andre 8 til 12. Husker ikke eksakt. Men en til rødt og en til hvitt/musserende hvert fall. Flaskene oppbevares liggende.

Skuffene har også demp og led lys (kan skrus av).

Vi kjøpte vårt fra Norcool, og det heter Cave 55.

http://www.norcool.no/produkter/vinskap/cave-55-vinskuff/

Anbefales! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

En annen ting:

Vi tegnet inn "skafferi/matbod" i tilknytting til kjøkkenet. Dersom du har mulighet til det er det helt gull.

Der har jeg tørrvarer, kjøkkenmaskiner, pant, fryser, tørkepapir osv.

Sparer mye plass.

Og det kan gjøres om til kjølerom en gang dersom man får behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som kan forklare den setningen?

Anonymous poster hash: b6941...ff0

Min setning, så jeg skal prøve å formulere det bedre.

En 'feielist' er en 'sluse' i sokkelen under kjøkkenskuffer. Når man åpner den, suger den til seg smuler etc, inn i sentralstøvsugersystemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Min setning, så jeg skal prøve å formulere det bedre.

En 'feielist' er en 'sluse' i sokkelen under kjøkkenskuffer. Når man åpner den, suger den til seg smuler etc, inn i sentralstøvsugersystemet.

Vi hadde det før. Sinnssykt irriterende. Den slo seg på bare man kom borti den. Aldri mer.

Anonymous poster hash: ec754...e8f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mary Quant

Stekeovn i høyskap og platetoppen for seg selv.

Ellers finnes det utrolig bra uttrekkbare skap hvor du kan på en oversiktlig måte oppbevare matvarer her. HTH sitt tandemskap er genialt.

Ikke dobbel vask - velg i stedet en stor vask hvor du kan vaske større ting som for eksempel stekeplater uten problem. Jeg har en stor firkantet vask fra Blanco som rommer stekebrettene mine uten problem.

En annen ting som er viktig - blandebatteri med uttrekkbar tut.

Innebygd kaffemaskin er også genialt - dyrt, men du slipper å ta opp benkeplass.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Benkeplate i stein. Det beste med hele kjøkkenet!

-Stor oppvaskkum

-Stekeovn i høyskap

-Bred koketopp

-El-søyler

-Mest mulig skuffer

-Avfallsskuff, så mye greiere enn skap

Lenke til kommentar
Del på andre sider

-Benkeplate i stein. Det beste med hele kjøkkenet!

-Stor oppvaskkum

-Stekeovn i høyskap

-Bred koketopp

-El-søyler

-Mest mulig skuffer

-Avfallsskuff, så mye greiere enn skap

Hva er El søyler? Tror jeg vet hva det er, men ble likevel litt usikker.

Endret av debattanten
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...