Gå til innhold

Flyplasser og sosial angst


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

(advarsel - litt langt)

Sist jeg skulle ut å fly, skjedde det noe ubehagelig.

Når jeg er ute blandt folk, så har jeg tanker om hva som kan skje, og hva jeg da isåfall må gjøre i gitte situasjoner. Om jeg da er så uheldig at noe uforutsett skulle skje, så får jeg panikk - og det merkes godt av andre rundt meg.

Vel, over til poenget.. Før jeg visste ordet av det, så hadde jeg kommet i køen til sikkerhetskontroll. jeg hadde jakken i ene hånda, en ryggsekk på ryggen, og en veske i den andre hånda. Jeg forsøker veldig hardt å holde meg rolig, men få det unna fortest mulig.

Jeg tok en sånn kasse som du må legge tingene dine oppi, og la jakka mi oppi den. Så kom jeg plutselig på at jeg hadde pc med meg og tenkte FAEN!! jeg måtte jo pakke den opp fra ryggsekken. Så skriker en sur kjerring i køen til meg "Dette har vi ikke tid til!!!!" og nærmest dreper meg med blikket. Hun skyver meg hardt unna, hiver jakken min ut fra boksen den lå oppi - og puttet sin egen jakke oppi.

Jeg tar en ny boks, og er sekunder fra å legge jakken min oppi på nytt, da hun faen meg TAR den andre boksen jeg holder i hånda og hun brukte den selv.
Så kommer neste sure kjerring, og presser meg ut av køen og tar ut veska jeg hadde lagt oppi den andre boksen, og bruker den selv. Er det mulig?!

Jeg ble helt satt ut, visste ikke hva jeg skulle gjøre. Det var kjempeekkelt å være meg, alle stod å glodde og jeg måtte prøve å holde meg på bena, fordi angsten økte betydelig. Kjenner jeg får angst av å tenke på det.

En annen sak er jo at jeg ser så jævlig skyldig ut når jeg skal gå gjennom den sikkerhetsgreia, og jeg skjelver i bena, holder på å besvime osv fordi jeg er redd det skal pipe! Jeg blir nesten alltid plukket ut i sikkerhetskontroll. De vaktene ser jo også så grav alvorlige ut, at det holder på å svartne for meg når de ser på meg. Hoff!! Jeg får angst av å skrive dette!

Du skjønner vel greia, og jeg lurer på om du har noen beroligende ord, for nå skal jeg snart ut å fly igjen!



Anonymous poster hash: e2673...fca
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ha med deg minst mulig håndbagasje. Ta på sko uten metall i hælen. Ikke bruk juggelsmykker og belte. Husk å unngå flytende ting. Gjør det så enkelt som mulig. Men har du samme flaks som meg så piper det pga tilfeldig kontroll :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wow, det hørtes ut som en spesiell tilfelle. Sure folk vil du alltid møte når du skal gjennom sikkerhetskontrollen og jeg kjenner meg igjen i å se veldig suspekt ut - jeg blir automatisk nervøs når jeg skal gjennom der :fnise:

Mitt råd til deg (fra noen som har klart å nesten overvinne min sosial angst) er å påminne deg selv hele tiden at du skal ta det rolig. Ikke tenk så mye på det du skal gjøre og hvordan du skal oppføre deg. Før du kommer deg til den delen hvor du må legge fra deg klær o.l., ta ut PC'n din og hold den i hånda så du slipper å stresse. Da kan du lett bare ta tak i to bokser og slippe evt. mas. Og husk at du gjorde INGENTING galt - du gjorde nøyaktig det alle skal gjøre.

En annen ting er at ofte piper det fordi det er en ''random search''. Det skjer med meg nesten hver gang når jeg reiser alene. Hvis du ikke har gjort noe galt, har du ingenting å frykte om du blir sjekket.

Håper det går bra med deg! Dette klarer du. :)



Anonymous poster hash: 94b96...d8f
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har du i alle fall muligheten til å huske alt du skal gjøre før du kommer til sikkerhetskontrollen :) Jeg har alltid det i bakhodet når jeg pakker, slik at det skal være lett å få alt ut og opp i boksene. Så skal det jo litt til for at du møter noen så sure mennesker igjen, så det går nok mye bedre denne gangen! :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var jo ikke bare sure, de var frekke og uforskammet. Man skal ikke snike i køen selv om den foran deg bruker lang tid. Det er personalet som evt geleider andre forbi.

Edit skrivefeil.

Endret av Pringle
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en som har angst er det viktig å være forberedt. Kontroll kan du skaffe deg selv. De damene hørtes ikke noe hyggelige ut, men du kunne jo selv ha forhindret dette. Hvorfor skulle de vente på noen som ikke var klare til å legge ting i kassene?

Jeg reiser ofte med fly og bruker minimalt med tid i sikkerhetskontrollen. Jeg har kun én veske eller bag, selv om det kan hende jeg har en håndveske inni bagen. Klokke og smykker havner i vesken i det jeg ankommer flyplassen. Alt av væske er pakket i plastpose hjemme på forhånd og ligger øverst i bagen og laptopen er lett å ta ut. Jeg reiser alltid i sko som ikke har noe metall og ikke har kraftige hæler, hvis jeg må reise i støvletter er jeg forberedt på å ta dem av. Jeg bruker aldri belte og oppbevarer ikke noe i bukselommene.

Når jeg kommer til sikkerhetskontrollen tar jeg først ut plastposen med flytende ting i og laptopen og legger dem i kassen. Deretter legger jeg vesken/bagen i en ny kasse. Så tar jeg av meg jakken, skjerf og lue og evt støvletter. Alt går raskt og smertefritt og jeg kan alltid gå raskt videre.

Folk som har med seg ryggsekk og veske og som glemmer hva som må tas ut, er faktisk til skikkelig plunder og heft for andre. De fleste håndbagasjeregler sier at man kan ha ett kolli, og det er nokså respektløst overfor andre å komme drassende med mer. Sånne folk forårsaker også lange køer, og det er lite festlig å måtte vente på folk som fomler, uansett om man har god eller dårlig tid til gaten. Det er jo en hel masse skilter og videoer overalt som viser hva du må gjøre før du går gjennom, så jeg ser ikke at det er noen unnskyldning for ikke å skjønne dette. Jeg forstår ikke hvorfor du hadde tatt av deg jakken, men ikke tatt ut laptopen. Du kunne jo ha tatt ut laptopen og forberedt deg før du stilte deg i køen og beholdt jakken på inntil videre.

Hvis du ikke vil bli stoppet, er det bare å være ordentlig forberedt og tenke gjennom situasjonen når du pakker bagasjen og bestemmer hvilke klær du skal reise i. Da slipper du å få angst, og du slipper å forsinke andre reisende og forårsake denne type ubehageligheter.



Anonymous poster hash: d527c...90f
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Angst eller ikke, det du opplevde var rett og slett uforskammet av de damene. Sånn gjør man bare ikke.



Anonymous poster hash: 38315...c16
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en som har angst er det viktig å være forberedt. Kontroll kan du skaffe deg selv. De damene hørtes ikke noe hyggelige ut, men du kunne jo selv ha forhindret dette. Hvorfor skulle de vente på noen som ikke var klare til å legge ting i kassene?

Jeg reiser ofte med fly og bruker minimalt med tid i sikkerhetskontrollen. Jeg har kun én veske eller bag, selv om det kan hende jeg har en håndveske inni bagen. Klokke og smykker havner i vesken i det jeg ankommer flyplassen. Alt av væske er pakket i plastpose hjemme på forhånd og ligger øverst i bagen og laptopen er lett å ta ut. Jeg reiser alltid i sko som ikke har noe metall og ikke har kraftige hæler, hvis jeg må reise i støvletter er jeg forberedt på å ta dem av. Jeg bruker aldri belte og oppbevarer ikke noe i bukselommene.

Når jeg kommer til sikkerhetskontrollen tar jeg først ut plastposen med flytende ting i og laptopen og legger dem i kassen. Deretter legger jeg vesken/bagen i en ny kasse. Så tar jeg av meg jakken, skjerf og lue og evt støvletter. Alt går raskt og smertefritt og jeg kan alltid gå raskt videre.

Folk som har med seg ryggsekk og veske og som glemmer hva som må tas ut, er faktisk til skikkelig plunder og heft for andre. De fleste håndbagasjeregler sier at man kan ha ett kolli, og det er nokså respektløst overfor andre å komme drassende med mer. Sånne folk forårsaker også lange køer, og det er lite festlig å måtte vente på folk som fomler, uansett om man har god eller dårlig tid til gaten. Det er jo en hel masse skilter og videoer overalt som viser hva du må gjøre før du går gjennom, så jeg ser ikke at det er noen unnskyldning for ikke å skjønne dette. Jeg forstår ikke hvorfor du hadde tatt av deg jakken, men ikke tatt ut laptopen. Du kunne jo ha tatt ut laptopen og forberedt deg før du stilte deg i køen og beholdt jakken på inntil videre.

Hvis du ikke vil bli stoppet, er det bare å være ordentlig forberedt og tenke gjennom situasjonen når du pakker bagasjen og bestemmer hvilke klær du skal reise i. Da slipper du å få angst, og du slipper å forsinke andre reisende og forårsake denne type ubehageligheter.

Anonymous poster hash: d527c...90f

Jeg har også (hatt) angst, og forsøker så godt jeg kan å forberede meg til sikkerhetskontrollen. Går gjennom psrosedyrene skriftlig og memorerer dem i hodet. Men uansett hvor godt jeg planlegger, skjer det en glipp eller noe uforutsett. En gang prøvde jeg å gå igjennom detektoren med ryggsekken på. Jeg forsto ikke tegnene fra personalet (dette var i Spania) om at jeg skulle ta den av, jeg var stresset og oppkavet og litt fjern, så jeg husket ikke at jeg hadde den på, selv om jeg vet at den skal på båndet. Jeg har hatt med deodorant i håndbagasjen og en annen gang en flaske vann. Dette var innenlands og ble ikke oppdaget. Jeg har reist med laptop bare en gang, og det var stress da jeg plutselig fattet at den måtte ut av sekken. Det er litt forskjell i prosedyrer fra sted til sted (jeg har Asperger, så det hjelper meg ikke til å se de store trekkene). Noen ganger står det digre folk foran meg og sperrer utsikten slik at jeg ikke kan lære av hva andre gjør. Jeg føler meg dum, men jeg vet at det ikke er min skyld.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også (hatt) angst, og forsøker så godt jeg kan å forberede meg til sikkerhetskontrollen. Går gjennom psrosedyrene skriftlig og memorerer dem i hodet. Men uansett hvor godt jeg planlegger, skjer det en glipp eller noe uforutsett. En gang prøvde jeg å gå igjennom detektoren med ryggsekken på. Jeg forsto ikke tegnene fra personalet (dette var i Spania) om at jeg skulle ta den av, jeg var stresset og oppkavet og litt fjern, så jeg husket ikke at jeg hadde den på, selv om jeg vet at den skal på båndet. Jeg har hatt med deodorant i håndbagasjen og en annen gang en flaske vann. Dette var innenlands og ble ikke oppdaget. Jeg har reist med laptop bare en gang, og det var stress da jeg plutselig fattet at den måtte ut av sekken. Det er litt forskjell i prosedyrer fra sted til sted (jeg har Asperger, så det hjelper meg ikke til å se de store trekkene). Noen ganger står det digre folk foran meg og sperrer utsikten slik at jeg ikke kan lære av hva andre gjør. Jeg føler meg dum, men jeg vet at det ikke er min skyld.

Det skal ikke være forskjellige prosedyrer. En stor deodorant må også i plastposen. Som sagt, pakk alt dette hjemme først. Vann kan du først skaffe deg etter sikkerhetskontrollen.

Holder du deg til det som er EU-regelverket, så går det greit uansett hvor du er. Det blir bare for dumt å si at fordi du fikk gjennom vann en gang, så kan du glemme det neste gang.

Det holder ikke å lære av andre, for folk har jo med seg ulike ting. Hvis den foran deg ikke har med laptop vil du jo ikke se at vedkommende tar den ut. Det samme gjelder sko og metall. Det handler ikke bare om å memorere heller, det handler om å være forberedt rent praktisk. Altså at du har kledd deg sånn at du kan gå gjennom uten problemer og har pakket bagasjen din sånn at ikke noe som kan skape plunder ligger igjen. Laptop/iPad og flytende må scannes separat. Ikke ha med skarpe gjenstander. Ikke ha metall på deg. Bruk små sko eller ankelstøvletter uten metall og med lav hæl.

Det er ikke verre enn det, og jeg synes ikke dette er noen unnskyldning.

Anonymous poster hash: d527c...90f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg mener ikke at sikkerhetsreglene er forskjellige fra sted til sted, men prosedyrene - hvor man går etter at man har gjort ditten eller datten, hva man gjør selv og hva personalet gjør, hva man gjør først og etterpå, hvor man plasserer det ene og det andre. Jeg kler meg alltid praktisk, også for flyreiser. Jeg har ikke tenkt å ha med vann gjennom sikkerhetskontrollen med vilje, det var en glipp, og deodorant trenger jeg heller ikke på en times flytur.

En annen ting er at jeg jevnt over er ganske flink til å forberede meg og tenke og handle praktisk, så bekymringene mine er mest et utslag av perfeksjonisme. De fleste fomler litt. Det er bare ofte lettere å legge merke til egen fomling når man har angst.

Endret av Pringle
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Tusen takk for tips, de kommer nok til gode når jeg skal ut å fly :)

Men ja, jeg skal huske å ta ut laptopen før køen neste gang.

Alt det andre var jeg forberedt på. Før jeg i det hele tatt hadde gått ut døren hjemme, hadde jeg fjernet alt fra lommene, til og med tatt hårstrikk og klemmer ut av håret. Latt være å ta klokke og smykker på. Pakket ned sminken i bagasjen som skulle sendes. Latt være å ta med meg drikke, mat og sminke i håndbagasjen. Latt være å ta på meg belte. Tatt på meg sko som ikke piper. Vært nærvøs for at Bh'en min skulle pipe, så jeg vurderte faen meg å reise bh-løs.

Synes jeg var ganske så forberedt jeg. Men når man får helt panikk når man står på flyplassen, og får lyst til å løpe rett ut igjen - så er det faktisk ikke så lett å tenke på at du faktisk har en laptop i sekken.



Anonymous poster hash: e2673...fca
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her.

Tusen takk for tips, de kommer nok til gode når jeg skal ut å fly :)

Men ja, jeg skal huske å ta ut laptopen før køen neste gang.

Alt det andre var jeg forberedt på. Før jeg i det hele tatt hadde gått ut døren hjemme, hadde jeg fjernet alt fra lommene, til og med tatt hårstrikk og klemmer ut av håret. Latt være å ta klokke og smykker på. Pakket ned sminken i bagasjen som skulle sendes. Latt være å ta med meg drikke, mat og sminke i håndbagasjen. Latt være å ta på meg belte. Tatt på meg sko som ikke piper. Vært nærvøs for at Bh'en min skulle pipe, så jeg vurderte faen meg å reise bh-løs.

Synes jeg var ganske så forberedt jeg. Men når man får helt panikk når man står på flyplassen, og får lyst til å løpe rett ut igjen - så er det faktisk ikke så lett å tenke på at du faktisk har en laptop i sekken.

Anonymous poster hash: e2673...fca

Jeg har også sosial angst og var på flyplassen for et par uker siden. Ble veldig stresset av ingen ting, noe som gjorde at jeg glemte vannflaska (som jeg egentlig skulle kaste) i sekken. Den ble satt til side etter kontrollen, og etter et par minutter kom en av vekterne og lurte på om jeg ville ha en slurk vann før de kasta flaska, før sekken ble sent gjennom kontrollen en gang til. Null problem.

Vi som har sosial angst er veldig gode på å overtenke og anta at det værste som kan skje, vil skje. Dette er jo ofte ikke sant. Men oppførelen til de ufyselige menneskene i køen du nevnte hadde jeg fått veldig angst av.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...