Gå til innhold

Til dere som har vært utvekslingsstudent/bodd hos en vertsfamilie!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvor dro dere?

Hvordan var deres år?

Hvordan var vertsfamilien(e)?

Var det en bra eller dårlig opplevelse?

Anonymous poster hash: 60a2f...d8f
AnonymBruker
Skrevet

Hvor dro dere? Til Norge (er selv ikke norsk)

Hvordan var deres år? Mye barnepass og husarbeid. Fikk litt i lonnepengene, men ellers var mat og bolig dekket av familien. Kunne bruke lommepengene for å reise litt rundt Europa (fikk tillatelse fra familien 3 uker per år)

Hvordan var vertsfamilien(e)? Den ene var lite personlige. Vi bare snakket om planene for dagen og oppgavene (singel mamma med 3 barn). Den andre var veldig hyggelige og jeg følte meg som en eldre søsken til barna. Så jeg anbefaler deg å velge en full familie, ikke noen skilte.

Generelt ville jeg ikke anbefale noe sånt til andre. Men for meg var det et godt start for livet i Europa. Jeg visste bare at dette er en periode i livet. Er du veldig ung, så er det også enklere.

Anonymous poster hash: 60a2f...d8f

Anonymous poster hash: e2a72...4b7

AnonymBruker
Skrevet

Hvor dro dere? Til Norge (er selv ikke norsk)

Hvordan var deres år? Mye barnepass og husarbeid. Fikk litt i lonnepengene, men ellers var mat og bolig dekket av familien. Kunne bruke lommepengene for å reise litt rundt Europa (fikk tillatelse fra familien 3 uker per år)

Hvordan var vertsfamilien(e)? Den ene var lite personlige. Vi bare snakket om planene for dagen og oppgavene (singel mamma med 3 barn). Den andre var veldig hyggelige og jeg følte meg som en eldre søsken til barna. Så jeg anbefaler deg å velge en full familie, ikke noen skilte.

Generelt ville jeg ikke anbefale noe sånt til andre. Men for meg var det et godt start for livet i Europa. Jeg visste bare at dette er en periode i livet. Er du veldig ung, så er det også enklere.

Anonymous poster hash: e2a72...4b7

Dette er vel au pair-utveksling? man skal ikke kreve at man passer barn når man er på utveksling på feks vgs.

Anonymous poster hash: 95842...82b

AnonymBruker
Skrevet

Jeg var i USA mens jeg gikk på videregående. Jeg opplevde noen negative episoder og byttet vertsfamilie to ganger, men organisasjonen støttet meg hele veien. Det var ikke noe galt med noen av familiene egentlig, hyggelige folk, men man kommer jo inn i livene til folk så mye kan skje. Har fortsatt god kontakt med familien og venner.

Familien min var typisk amerikansk, veldig åpne, høylydte, hyggelige og religiøse. :laugh: Skolen var enklere enn jeg var vant til her, så jeg fikk veldig bra resultater. Amerikanere er veldig imøtekommende, men kanskje ikke like ekte som nordmenn. Amerikanere er hyggelige mot alle og for en nordmann var det vanskelig å skjønne hvem som var ekte venner og ikke. Men det fant jeg ut etter hvert.

Min erfaring er at det er viktig å velge en god organisasjon som arbeider frivillig og der vertsfamilien ikke tjener penger på å ha deg. Da sikrer du at familien gjør det for opplevelsen og ikke for pengene. Selv reiste jeg med YFU.

Anbefaler virkelig å reise på utveksling. Uansett hva som skjer, så vokser du på de erfaringene du får og det kan du ta med deg videre i livet.

Anonymous poster hash: fe26c...78b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...