Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille pie på snart 16 mnd begynner å vise vilje til de grader.

Spesielt ved middagen. Hun nekter å la oss hjelpe henne å spise. Så hun får prøve selv, selv om det er utrolig mye søl. Men det er vanskelig for henne å få maten inn i munnen, og hun mister tolmodigheten, og bare leker med maten. Har prøvd å vise henne at det ikke er lov, at hun må spise, kanskje med litt hjelp fra oss. Idag raste hun slik jeg aldri har sett før :o

Får jo ikke i henne middag? Ikke alt kan spises med fingrene.

Noen gode råd og erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har en datter på snart 16 mnd som har et temperament som jeg aldri har sett hos storesøsteren!!

Hun skal også gjøre alt selv når det gjelder spising. Det eneste hun ikke har protestert mot å bli gitt av andre er yuoghurt.

Vi har ofte kjøtt (svin eller kylling) og ris eller poteter til middag og da får hun en egen tallerken hvor hun spiser selv. Blir mest med fingrene, men hun prøver seg med gaffel eller skje også. Litt søl blir det selvfølgelig, det mener jeg man må regne med; de må jo øve for å bli mester :-?

Vi praktiserte det samme med storesøster som nå er 3 1/2 og hun er flink til å sitte rolig (som oftest...) og spiser uten å søle for mye.

Jeg pleier dessuten ved siden av at hun får en skje eller gaffel så har jeg en skje/gaffel som jeg putter inn litt mat innimellom de smulene hun får tak i :P

Ellers så vet jeg jo at hun sier i fra når hun blir sulten igjen... hun blir sint og utålmodig :-x

Lykke til :-)

Skrevet

Her i huset hjalp det med et utvalg av skjeer, og en gaffel. Det ble bare mer interessant å prøve å få maten i munnen da. Vesla fikk en liten plastskje, en barneskje og en spiseskje i tillegg til gaffel.

Og oftest er det mer interessant å spise mat man selv har vært med å "lage."

Gi ho en tom krydderboks, slik at ho kan stå for krydringen, eller en egen sleiv å røre i maten med..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...