Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er veldig forvirret når det gjelder regelverket for uførepensjonister med ung ufør som tilleggsstønad, og flytting til annet EØS-land. Om noen kan hjelpe, hadde det vært flott!

Jeg har akkurat fått innvilget ung ufør (er 25 år gammel, aldri vært i ordinært arbeid), kort tid etter fikk kjæresten min arbeidskontrakt på 3 år i England. Jeg vil gjerne bo sammen med han, og må jo da flytte etter... I all hovedsak vil flyttingen ikke være permanent, men i noen år. Vet ikke om det har noe å si umiddelbart, men er redd konsekvensene når man setter nesa hjemover igjen, da levekostnadene her er betydelig høyere.

*Som jeg har forstått, mister man rett til tilleggspensjon når man flytter utenlands, samt mister man ytterligere 15% ved å ha registrert samboer/ektefelle som tjener mer enn 1G. Er dette riktig? Gjelder det også når samboer/ektefelle IKKE er norsk stasborger, og ikke skatter til Norge?

*Vil summen utbetalt etter dette tilsvare minstepensjon minus 15%? Hvor mye utgjør det i praksis?

*Om jeg flytter tilbake til Norge, vil jeg kunne "få tilbake" tilleggsstønaden (mener ikke etterbetaling, men at den trer i kraft igjen)?

*Ettersom det er et EØS-land, kan jeg få dekket medisinske utgifter ved å søke om en blankett fra HELFO. Må jeg i tillegg betale en avgift for å være medlem i folketrygden?

*Kan jeg beholde adresse i Norge selv om jeg flytter?

Håper noen kan gjøre meg litt klokere.. Vil gjerne vite hvordan jeg skal gå fram før jeg tar kontakt med NAV og HELFO, slik at jeg kan få det unnagjort på en mest mulig ryddig og ordentlig måte. Så om noen også har konkrete tips til fremgangsmåte, hadde jeg vært uendelig takknemlig! :)

På forhånd takk! :)

Anonymous poster hash: 268dd...f91

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Ville ikke anbefalt deg å flytte til utlandet med ung ufør. Det er visse regler om at du må ha bodd i Norge inntil en viss alder før du får lov til å ta med deg uførepensjonen til utlandet. Du må nok pendle.

Anonymous poster hash: f502a...976
AnonymBruker
Skrevet

Det står nå at man kan få med seg deler av uførepensjonen til utlandet på NAV sine sider når man har bodd i Norge under 20 år etter fylte 16 år. :)

AnonymBruker
Skrevet

Har lest den tråden tidligere, men blir like forvirret, derfor jeg spør veldig spesifikt. Men takk for svar :)

Skrevet

Det beste ville vel å ta kontakt med NAV angående dette.

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Har lest den tråden tidligere, men blir like forvirret, derfor jeg spør veldig spesifikt. Men takk for svar :)

Det ser ikke ut til at ung ufør er noe en får ta med seg til utlandet. Bare ordinær ufør.

AnonymBruker
Skrevet

Det ser ikke ut til at ung ufør er noe en får ta med seg til utlandet. Bare ordinær ufør.

Akkurat derfor jeg spør, ung ufør er bare en tilleggsytelse på ordinær ufør; jeg mister tilleggsytelsen, men vil kunne ta med meg deler av grunnstønaden. Trodde dette kom fram i originalposten.

AnonymBruker
Skrevet

Det beste ville vel å ta kontakt med NAV angående dette.

Selvfølgelig, men jeg vil ikke sette i gang ballen uten å være noen lunde sikker på hva som vil skje. Jeg har støtt på så mange innen NAV som ikke kan fortelle om reglene når det gjelder både det ene og det andre, så greit å ha oversikt før jeg går til dem.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg ville ha sendt en mail til Nav utland var jeg deg. De vet mer eksakt hva du har mulighet til eller ikke.

• Liker 1
Skrevet

Tråden er ryddet for verving og svar til dette.

Irrlys, mod.

• 2 uker senere...
Skrevet

Finner du ut av det? Jeg vurderer også å flytte til utlandet etterhvert fordi kjæresten min bor der, men må jo finne ut av regelverket først. Men jeg tør ikke å stole på noe de ulike NAV ansatte sier. Har opplevd å få feil informasjon så mange ganger, og det går alltid ut over meg. Og nettsidene innholder egentlig ikke noe informasjon. Lurer egentlig på det samme som deg, TS.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...