Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hva er det dere trener jenter, når dere ligger på ryggen på ei matte og jokker opp og ned med hoftene (noen ganger mot ei vektstang)?

Blir bare mer og mer vanlig, veldig forstyrrende og distraherende ;), er det en tvilsom personlig trener som har instruert dere til denne spesielle øvelsen?

Endret av MrSmith
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Glute bridge kanskje? Er for å trene rumpa :-p mye omtalt på fitnessbloggen iallefall, er vel det store med styrketrening nå, så derfor florerer det med jokkende og knebøyende damer:-)

• Liker 1
Skrevet

HER

Ikke bare for jenter.

;)

Har aldri sett noen med baller gjøre denne øvelsen, gjør ingen ting forresten, kler jenter best ;)

Skrevet

Hip thrusts er en øvelse som visstnok har blitt veldig populær fordi den angivelig skal gi fin rumpe.

Dette er det for øvrig flere som er uenige i. På Fitnessbloggen har noen samlet øvelsene til en rekke kjente kroppsbyggere for å sjekke hvor mange hip thrusts de bruker:

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/rompetrening-med-hip-thrust-seri%C3%B8st.4199/

Jepp, ingen.

Det jeg synes er enda mer interessant, er at en lege og kroppsbygger jeg kjenner også bestrider at dette er en spesielt god øvelse for rumpen. I kommentarfeltet til en sak på Treningsforum gir han en detaljert beskrivelse av hvorfor:

Sannheten er at bevegelsesutslaget i disse nymotens tulleøvelsene øvelsene ikke er så stor at det gir særlig gode resultater på glutealmusklene. Dernest kan man heller ikke få trent de tungt nok for å få presset muskelen til å vokse. Fordi vektene legegs på hoftebeinet er det grenser for hvor tungt folk klarer å lesse på. Ihvertfall kan man ikke trene like tungt som ved knebøy og strake mark.

Men, viktigst av alt; man trener egentlig mest musculus ileopsoas, såkalt hoftebøyeren, samt annen kjernemuskulatur i abdominalregionen mye mye er enn man trener glutealmusklene når man gjør disse øvelsene.

Og resultatet? Faktisk får man en bredere midje ved å gjøre disse øvelsene! Fakta! Grunnen til at alle disse ungjentene ikke har stor midje er at de faktisk ikke trener denne øvelsen tungt nok til å få resultater, altså får de ikke disse 'feile' resultatene.

(...)

Men ikke ta mitt ord på det. Kropper ulike og reagerer på ulik trening. Forskjellige mennesker har forskjellige baner å bevege musklene på som er mest naturlig for dem. Undersøk selv da vel. Gjør hip-thrust med relativt lette vekter - f.eks 30-40 kg og ta 50 reps. Ta enda lettere vekter om du må men poenget er å gjøre så mange repetisjoner at melkesyra er uunngåelig. Deretter kjenner du etter hvor du er stiv og støl. Var det i rumpa? Neppe! Var det i 'midjen/ kjernemusklene'. Mer sannsynlig. Var det på ryggsiden, og oppover mot 'nyrene'? Yup, you bet! Du har herved nettopp trent din 'indrefilét', nemlig musculus ileopsoas. Og det er det eneste beviset du trenger for å vite hvor disse øvelsene egentlig tar.

Kilde: http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=2712

Uansett, folk må få gjøre som de selv vil. Om de føler at dette er den beste rumpeøvelsen for dem, så er det bare å «jukke» løs!

Skrevet

Hip Thrust tar i alle fall skikkelig på rumpa mi, det er der jeg blir støl i allefall, ikke kjernemuskulaturen. tror ikke denne legekompisen din har utført den riktig. ;)

Dessuten gjør jeg hip thrust med tyngre vekter enn jeg gjør ved knebøy.

Må jo være noe 'feil' med meg da. :P

• Liker 1
Skrevet

Dessuten.. 50 reps?

:roll:

Prøver han å få 'lange slanke muskler'?

:hoho:

• Liker 2
Skrevet

Dessuten.. 50 reps?

:roll:

Prøver han å få 'lange slanke muskler'?

:hoho:

Som du leser var det for å sjekke hvor den tar for deg ved å opparbeide melkesyre. Så om du kjenner det mest i rumpen, er du tydeligvis en av dem øvelsen passer for!

• Liker 1
Skrevet

Som du leser var det for å sjekke hvor den tar for deg ved å opparbeide melkesyre. Så om du kjenner det mest i rumpen, er du tydeligvis en av dem øvelsen passer for!

Jada, ser den.

Kunne ikke dy meg bare. :fnise:

:)

• Liker 1
Skrevet

Jada, ser den.

Kunne ikke dy meg bare. :fnise:

:)

Hehe, grunnen til at jeg stoler på at vedkommende har litt peiling på hva han snakker om, er at han har vært i norgestoppen i kroppsbygging i tillegg til at han er lege og dermed har gode kunnskaper om kroppen.

Vet at mange liker øvelsen, og det er jo fint om det virker for dem. Men det er jo en fordel å sjekke at den faktisk tar der den skal. Jeg tar ikke hip thrusts ut med mindre det inngår i en gruppetrening jeg deltar i, for jeg er en av dem som kjenner det på forsiden mer enn bak.

Skrevet

Det er sånn de begynner når de ikke gidder å markløfte. Fitnessbloggen har virkelig ødelagt for de som ønsker å trene seriøst når sentrene infiltreres av trendfølgere som innbiller seg at bestemorsøvelsene deres har noe å gjøre ved knebøy stativet. Må ærlig innrømme at å bare stille seg over dem å begynne å knebøye har fristet et par ganger, siden de åpenbart bare er der for å gjøre seg til for å tiltrekke seg mannlig oppmerksomhet.

Skrevet

"Seteløft"? Husker den fra fysioterapien... Fælt selv som 8-åring...

• Liker 1
Skrevet

Det er sånn de begynner når de ikke gidder å markløfte. Fitnessbloggen har virkelig ødelagt for de som ønsker å trene seriøst når sentrene infiltreres av trendfølgere som innbiller seg at bestemorsøvelsene deres har noe å gjøre ved knebøy stativet. Må ærlig innrømme at å bare stille seg over dem å begynne å knebøye har fristet et par ganger, siden de åpenbart bare er der for å gjøre seg til for å tiltrekke seg mannlig oppmerksomhet.

:klaske:

Dagens idiotkommentar. :roll:

Hvem sa at man ikke gidder å markløfte?

Det er favorittøvelsen min.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har fått øvelsen anbefalt av manuellterapeut, men da for å styrke kjernemuskulaturen på grunn av vond korsrygg, ikke for strammere rumpe. Jeg gjør øvelsen uten vekter, og fokus er mer på å bruke magen til å løfte kroppen med, enn å stramme rumpa. Kjenner øvelsen aller mest i magen, og dernest nederst i korsryggen/langs nyrene, som en annen her oppe nevnte. Kjenner litt i rumpa, men ikke mye (men nå fokuserer jeg heller ikke på å bruke rumpa mens jeg gjør øvelsen).

Anonymous poster hash: 0afcc...f7e

AnonymBruker
Skrevet

Hip thrusts er en øvelse som visstnok har blitt veldig populær fordi den angivelig skal gi fin rumpe.

Dette er det for øvrig flere som er uenige i. På Fitnessbloggen har noen samlet øvelsene til en rekke kjente kroppsbyggere for å sjekke hvor mange hip thrusts de bruker:

http://forum.fitnessbloggen.no/threads/rompetrening-med-hip-thrust-seri%C3%B8st.4199/

Jepp, ingen.

Det jeg synes er enda mer interessant, er at en lege og kroppsbygger jeg kjenner også bestrider at dette er en spesielt god øvelse for rumpen. I kommentarfeltet til en sak på Treningsforum gir han en detaljert beskrivelse av hvorfor:

Sannheten er at bevegelsesutslaget i disse nymotens tulleøvelsene øvelsene ikke er så stor at det gir særlig gode resultater på glutealmusklene. Dernest kan man heller ikke få trent de tungt nok for å få presset muskelen til å vokse. Fordi vektene legegs på hoftebeinet er det grenser for hvor tungt folk klarer å lesse på. Ihvertfall kan man ikke trene like tungt som ved knebøy og strake mark.

Men, viktigst av alt; man trener egentlig mest musculus ileopsoas, såkalt hoftebøyeren, samt annen kjernemuskulatur i abdominalregionen mye mye er enn man trener glutealmusklene når man gjør disse øvelsene.

Og resultatet? Faktisk får man en bredere midje ved å gjøre disse øvelsene! Fakta! Grunnen til at alle disse ungjentene ikke har stor midje er at de faktisk ikke trener denne øvelsen tungt nok til å få resultater, altså får de ikke disse 'feile' resultatene.

(...)

Men ikke ta mitt ord på det. Kropper ulike og reagerer på ulik trening. Forskjellige mennesker har forskjellige baner å bevege musklene på som er mest naturlig for dem. Undersøk selv da vel. Gjør hip-thrust med relativt lette vekter - f.eks 30-40 kg og ta 50 reps. Ta enda lettere vekter om du må men poenget er å gjøre så mange repetisjoner at melkesyra er uunngåelig. Deretter kjenner du etter hvor du er stiv og støl. Var det i rumpa? Neppe! Var det i 'midjen/ kjernemusklene'. Mer sannsynlig. Var det på ryggsiden, og oppover mot 'nyrene'? Yup, you bet! Du har herved nettopp trent din 'indrefilét', nemlig musculus ileopsoas. Og det er det eneste beviset du trenger for å vite hvor disse øvelsene egentlig tar.

Kilde: http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=2712

Uansett, folk må få gjøre som de selv vil. Om de føler at dette er den beste rumpeøvelsen for dem, så er det bare å «jukke» løs!

Jeg er snart lege selv, og jeg elsker denne øvelsen. Det brenner så ille i rumpa at jeg nesten ikke kan sitte på den mellom settene. - Resultatene lyver heller ikke.

Som med alle andre øvelser avgjør teknikken i stor grad hvor det tar mest.

En lege og enhver treningsinteressert burde da vite det.

Du henviser til fitnessbloggen, men det publiseres stadig vekk artikler der om hvofor hipthrust kan være en bra øvelse også. Den er vel ingen storfavoritt blant menn, men hvis du sjekker ut programmene til en del kvinnelige utøvere vil du nok finne hipthrust og glute bridge innimellom.

Anonymous poster hash: 9fd13...0c5

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Nå er jeg verken lege eller fysioterapeut, men har utført denne øvelsen veldig mange ganger med vektstang. Jeg stusset litt over at man skal få bredere midje av denne øvelsen siden glute bridge i all hovedsak aktiverer Gluteus Maximus, hamstrings og rectus abdominis samt en rekke andre muskler som støtte. Abdominal external oblique, som er med på å gjøre midjen bredere, er ikke mye aktivert. Den er derimot mer aktivert hvis man utfører øvelsen med ett bein eller på en ball.

Når jeg gjør denne øvelsen med vektstang på treningssenter så brenner det skikkelig i rumpemusklaturen og resultatene mine sier vel sitt at øvelsen funker, og midja er ennå ikke blitt bredere.

I bunn og grunn er det vel teknikk det kommer an på.

Anonymous poster hash: 3a548...616
  • Liker 3
Skrevet

Det er jo to forskjellige øvelser myntet på forskjellige ting. Det du sier blir som å si at en tar bicepscurl fordi en ikke gidder å gjøre chin ups.

Folk er forskjellige og har forskjellige behov. Hip thrusts er jo en ypperlig aktiveringsøvelse for underaktiv gluteus. Den vil sannsynligvis ikke bare bedre markløft, men også knebøyteknikken.

Selv trener jeg veldig, veldig lite markløft selv. Det er rett og slett ikke en nødvendig øvelse for meg. Nå skal det sies at det skyldes at jeg trener mest olympiske løft når jeg løfter stang og da er det drag som erstatter markløft. Så markløft har absolutt en plass i et treningsprogram. Hip thrusts eller glute bridge kunne absolutt vært en øvelse jeg kunne brukt i perioder for å få større kraft i draget.

• Liker 4
Skrevet

Det er jo to forskjellige øvelser myntet på forskjellige ting. Det du sier blir som å si at en tar bicepscurl fordi en ikke gidder å gjøre chin ups.

Folk er forskjellige og har forskjellige behov. Hip thrusts er jo en ypperlig aktiveringsøvelse for underaktiv gluteus. Den vil sannsynligvis ikke bare bedre markløft, men også knebøyteknikken.

Selv trener jeg veldig, veldig lite markløft selv. Det er rett og slett ikke en nødvendig øvelse for meg. Nå skal det sies at det skyldes at jeg trener mest olympiske løft når jeg løfter stang og da er det drag som erstatter markløft. Så markløft har absolutt en plass i et treningsprogram. Hip thrusts eller glute bridge kunne absolutt vært en øvelse jeg kunne brukt i perioder for å få større kraft i draget.

Det er ingen grunn til å drive å jukke mot en vektstang. Du får ikke trent aktuelle muskler noe bedre gjennom det enn du får gjennom markløft og knebøy.

Skrevet

Hip thrusts syns jeg ikke er veldig effektivt, men glutebridge med 50kg på vektstang får rumpa mi til å svi hvertfall. :danse:

• Liker 1
Skrevet

Det er ingen grunn til å drive å jukke mot en vektstang. Du får ikke trent aktuelle muskler noe bedre gjennom det enn du får gjennom markløft og knebøy.

Jeg er forsåvidt enig med deg. Det er ikke noe poeng å jukke mot vektstangen. Jeg snakker om øvelsen hip thrust, og/eller glutebridge. De har absolutt noe for seg.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...