AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #1 Skrevet 1. mars 2014 Hei, jeg er en jente på snart 22. Jeg kan gå en dag med å bare spise, hm.. En tebriks + en grobys(pg. Mye skole + jobb), mens jeg en annen dag kan spise en god frokost, middag og kveldsmat. Selvfølgelig blir jeg bittelitt sulten når jeg spsier minimalt, men jeg fungerer! Jeg prøver overhode ikke å holde meg tynn, men slik er jeg bare har jeg funnet ut. Jeg elsker å deikke vaniljesaus og kan drikke 0,5L vaniljesaus på 1-2 dager.. (Dog ikke hver dag kanskje kjøper jeg en 0,5L hver uke) Kan også sluke en hel stratos sjokoladeplate null problem. Hamburgere er bare elsk og.. Nei, kan enkelt bare oppsumere det som: jeg er ikke sunn, og jeg spiser alt jeg kommer over (enten det er mye eller lite, sunt eller usunt) Kan legge til at jeg aldri har trent en dag i mitt liv og er heller ikke aktiv. Jeg er en jente på 169 cm og en vekt med 44kg. Kan jo ta foreksempel hva jeg har spist idag: frokost 2knekkebrød med mye smør og gulost, lunsj?(kl5) grobys, snacks 1japp, kveldsmat hjemmelaget potetmos, nachos, brokkoli, blomkol + saus.. Så koste jeg meg med en halv melkesjokolade m/kvikklunsj.... Så til spørsmålet mitt, er jeg helt på trynet usunn? Er dette farlig? Hvis ja, livsfarlig? Lurer virkelig på hvordan det egentlig står til med helsen min? Selv om jeg ikke føler meg syk føler jeg at jeg egentlig burde være beskymret(?!) Ps. Se bort ifra at det er fredag/helg.. Det jeg har spist idag kunne for den saka skyld vært på en onsdag!Anonymous poster hash: e8c69...b2c
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #2 Skrevet 1. mars 2014 Om du ikke får i deg det du må av vitaminer og proteiner og jern så vil det vel være farlig på sikt, tror jeg. Jeg er som deg(bare at jeg har en litt høyere bmi da...), at jeg spiser mye usunt, trener ikke, men blir ikke tykk i det hele tatt. Men så begynte jeg å ta meg litt sammen, og ble følte jeg fikk mye mer energi da, spiste litt sunnere og trente til og med, så merket ikke at jeg kunne faktisk hatt det så mye bedre da jeg spiste så usunt. Gått tilbake til å spise usunt og ikke fått trent så mye nå igjen pga mye å gjøre osv, og nå føler jeg meg ganske nede igjen. Kroppen din vil vel også bli eldre enn den egentlig er fysisk av det, så du vil kanskje se eldre ut enn du er når du blir enda litt eldre. Det er jo som kjent når man er ung at man danner grunnsteiner for hvordan man ser ut når man blir eldre Anonymous poster hash: ac6df...b1d
Pepperkake88 Skrevet 1. mars 2014 #3 Skrevet 1. mars 2014 Er ikke noe galt i å ha sånne dager du beskriver iblant, men det kan ha negativ helseeffekt hvis du spiser sånn hver dag. Er viktig å få i seg grønnsaker. Hvis jeg har en periode der jeg ikke orker å lage mat og spiser mye frossenpizza osv, pleier jeg for eksempel alltid å sørge for å ha en god salat til. Spørsmålet om det er farlig/livsfarlig har jeg dessverre ikke kompetanse til å svare på. Men hvis jeg var deg ville jeg prøvd å spise litt mer variert, og gradvis inkludert mer grønt i rettene mine. 1
Pepperkake88 Skrevet 1. mars 2014 #4 Skrevet 1. mars 2014 og når det kommer til godteri er dette noe jeg spiser ganske mye av selv, men jeg pleier alltid å sørge for å spise middag/ordentlig mat først, sånn at jeg ikke spiser godteri på tom mage. Er ikke bra å spise seg mett på godteri
jabx Skrevet 1. mars 2014 #5 Skrevet 1. mars 2014 Du kan se tynn ut på utsiden, men fettet kan sitte rundt organene dine. Det er det farligste fettet. 5
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #6 Skrevet 1. mars 2014 Er AKKURAT som deg TS! Jeg er 22 år, 163 høy og 41 kg. i løpet av en normal dag spiser jeg til frokost 1 brødskive, til lunsj 1-2 brødskiver + 1 yoghurt, til middag normalt stor porsjon vanlig middagsmat, og til kvelds 1 brødskive. Jeg ønsker egentlig å gå opp i vekt, men har dessverre ganske kraftig og hemmende irritabel tarm-syndrom, som gjør at jeg (spesielt på morgenen) ikke kan spise mer enn det jeg gjør uten å umiddelbart få store magesmerter og diaré, og som varer gjerne opp til 2 timer. Om noen her på kg har noen som helst tips til hva som kan fungere på irritabel tarm så tar jeg gjerne i mot! Jeg prøver å spise mat med mer kalorier i (velger helmelk, bruker mye fett og olje til steking osv). Og dette selv om jeg vet at mye av dette er mettet fett. Er klar over at dette ikke er bra, men er så redd for å gå ned i vekt (det skal veldig lite til). I tillegg har jeg problemer med å holde blodsukkeret oppe (blodsukker på 3 halvannen time etter måltid) og dette gjør meg veldig svimmel, sliten og ukonsentrert på skolen. Men sånn er livet, vi har vel alle noen utfordringer. Anonymous poster hash: 979f3...63a
Gjest Runforit Skrevet 2. mars 2014 #7 Skrevet 2. mars 2014 Ser det er 2 helt like tråder her så svarer dobbelt. BMI'en din er farlig lav på 15. Bare vekta alene kan gi permanente skader. Hjerterytmen slås ned og det er stor fare for hjerteinfarkt og hjertestopp over tid. Nyrene er også utsatt for permanente skader. Du er også i stor fare for å utvikle beinskjørhet. Ved lang tids feilernæring så bryter du kroppen ned. Så selv om du føler du spiser en del kalorier gjennom junk og sjokoalde(selv om det uansett ikke er nok kalorier da vekta di er så lav) så er det ikke mye av dette kroppen kan nyttiggjøre og du går også da i kategorien feilernært. Over tid kan dette som sagt gi skader på kroppen som er uopprettelige. 7
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2014 #8 Skrevet 2. mars 2014 Lucky bitches! Men uansett, så tror jeg dere er klar over selv at dette ikke er sunt. Samtidig så er det heller ikke lett å endre vaner over natta, så jeg vil anbefale dere å iallefall kjøpe inn det dere trenger av vitaminer/omega 3 osv, så dere får dekket noen av de viktigste behovene kroppen har... Også gradvis legge om til noe litt sunnere/bedre rutiner Anonymous poster hash: f4cbc...84d
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2014 #9 Skrevet 2. mars 2014 Det er veldig viktig, og vil gi mange fordeler, om dere som er undervektige begynner å spise fast, og sunnere. Det er dokumentert et tusentalls ganger på TV og ellers. Det er ingen fordeler ved å spise uregelmessig og usunt. Jeg selv prøver nå å legge på meg, og har satt opp en matplan for å få organisert det litt. Jeg lager f.eks en smoothie eller omelett om morgenen, som jeg putter så mye mat med sunt fett i som mulig. Smoothie. Lager jeg f.eks av bananer, peanøttsmør, havregryn, spinat, rapsolje og melk. Omeletten er det bare fantasien som setter grenser for, men her bruker jeg egg, melk, cottage cheese, løk, spinat eller vårløk. Ikke like fetende, men en ok frokost eller lunsj. Middagen lager jeg i store porsjoner og fryser ned, det sparer tid. F.eks grønnsakssuppe eller fiskepuddinggryte. Begge har mye næring og man kan putte oppi det man har lyst til.Anonymous poster hash: f602e...616
Gjest Ketchupjenta Skrevet 2. mars 2014 #10 Skrevet 2. mars 2014 ååå hold kjeft neida! Men du er heldig..
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2014 #11 Skrevet 2. mars 2014 sånn var jeg og lenge, følte meg ikke dårlig, eller syk. Før jeg begynte å spise næringsrikt og mye, da åpnet det seg en ny verden for meg Anonymous poster hash: ef694...bb2 1
Gjest Belle âme Skrevet 2. mars 2014 #12 Skrevet 2. mars 2014 Haha eg og drikker vaniljesaus, det er nam!
Radon Skrevet 3. mars 2014 #13 Skrevet 3. mars 2014 Det høres slettes ikke ut som et bra kosthold, selv om du er tynn. Å være tynn betyr ikke nødvendigvis at man er sunn og et slikt kosthold vil nok kanskje føre til problemer med helsen. Jeg var også syltynn før, veide 42 kg og var 164 cm. Nå er jeg ganske ung da, men med trening og bedre kosthold har jeg gått opp til 47 kg! :D 2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #14 Skrevet 3. mars 2014 Det høres slettes ikke ut som et bra kosthold, selv om du er tynn. Å være tynn betyr ikke nødvendigvis at man er sunn og et slikt kosthold vil nok kanskje føre til problemer med helsen. Jeg var også syltynn før, veide 42 kg og var 164 cm. Nå er jeg ganske ung da, men med trening og bedre kosthold har jeg gått opp til 47 kg! :D Hva spiste du da for å få dette til? Mer av alt? Anonymous poster hash: 979f3...63a
Radon Skrevet 3. mars 2014 #15 Skrevet 3. mars 2014 Hva spiste du da for å få dette til? Mer av alt? Anonymous poster hash: 979f3...63a Har vært i kontakt med lege siden jeg har hatt veldig lav BMI! Noe av vekten er jo sikkert fordi jeg har vokst i "bredden" pga alder, og muskler veier mer enn fett (ikke at jeg hadde noe spesielt av fett, men jeg ser litt slankere ut nå da og har mer muskler). Jeg kuttet ned på godteri, sukker og generell usunn mat slik at jeg fikk mer plass til ordentlig mat. Spiser ofte og mye, mye sunt fett og proteiner og ikke minst nøtter! Spiste vel over 2200 kalorier om dagen en stund tror jeg (uten at jeg talte hver kalori). 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #16 Skrevet 3. mars 2014 Er AKKURAT som deg TS! Jeg er 22 år, 163 høy og 41 kg. i løpet av en normal dag spiser jeg til frokost 1 brødskive, til lunsj 1-2 brødskiver + 1 yoghurt, til middag normalt stor porsjon vanlig middagsmat, og til kvelds 1 brødskive. Jeg ønsker egentlig å gå opp i vekt, men har dessverre ganske kraftig og hemmende irritabel tarm-syndrom, som gjør at jeg (spesielt på morgenen) ikke kan spise mer enn det jeg gjør uten å umiddelbart få store magesmerter og diaré, og som varer gjerne opp til 2 timer. Om noen her på kg har noen som helst tips til hva som kan fungere på irritabel tarm så tar jeg gjerne i mot! Jeg prøver å spise mat med mer kalorier i (velger helmelk, bruker mye fett og olje til steking osv). Og dette selv om jeg vet at mye av dette er mettet fett. Er klar over at dette ikke er bra, men er så redd for å gå ned i vekt (det skal veldig lite til). I tillegg har jeg problemer med å holde blodsukkeret oppe (blodsukker på 3 halvannen time etter måltid) og dette gjør meg veldig svimmel, sliten og ukonsentrert på skolen. Men sånn er livet, vi har vel alle noen utfordringer.Anonymous poster hash: 979f3...63a Det kan være at du er allergisk mot melk, mennesker er ikke laget for å tåle melk!! Anonymous poster hash: eac37...e33
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #17 Skrevet 3. mars 2014 Det kan være at du er allergisk mot melk, mennesker er ikke laget for å tåle melk!!Anonymous poster hash: eac37...e33 Nei har prøvd meg på laktosefri melk uten at det endret noe. Vet at jeg ikke har fullstendig coeliaki, men mulig jeg kan bli bedre i magen av å kutte gluten. Det er neste forsøk på lista i alle fall! Anonymous poster hash: 979f3...63a
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2014 #18 Skrevet 5. mars 2014 Hei noen som kan gi meg noen tips i tillegg? Jeg er ei 18 år gammel jente som er 160 cm høy og veier alt fra 46- 48 kg, det varierer og jeg aner ikke hvorfor. Men jeg har det med å være veldig stresset i hverdagen og rekker ikke alltid ha i meg næringsrik mat. På en god dag kan jeg spise Frokost: et glass melk Lunsj: osteloff og iste Mer lunsj: youghurt og banan Middag: Kjøttkaker, grønsaker og poteter Kvelds: litt godteri (ops) eller småspiser middagsrester og lignende. På en dårlig dag kan jeg ikke spise før sent på dagen eller veldig mye små måltider i farta. Jeg ser ikke sykelig tynn ut og er bare veldig lita, men i det siste har det vært mye stress og lite struktur som har gjort at jeg ser en liten forskjell på kroppen min. Jeg har dessuten en helt insane forbrenning, jeg kan spise kjempe mye mat og likevel være sååå sulten kort tid etterpå eller jeg kan gå lenge før jeg kjenner en sult følelse. sååå til spørsmålet mitt, er det noen som har forslag til hvordan å skape mer struktur når det kommer til å få i seg mat i en stressende hverdag og hvordan jeg kan legge på meg? Og gjerne forslag til næringsrik mat som ikke er så altfor dyrt? Vet at den næringsrike maten kan bli dyrt i lengden.. Anonymous poster hash: bb158...a02
Gjest Runforit Skrevet 5. mars 2014 #19 Skrevet 5. mars 2014 Hei noen som kan gi meg noen tips i tillegg? Jeg er ei 18 år gammel jente som er 160 cm høy og veier alt fra 46- 48 kg, det varierer og jeg aner ikke hvorfor. Men jeg har det med å være veldig stresset i hverdagen og rekker ikke alltid ha i meg næringsrik mat. På en god dag kan jeg spise Frokost: et glass melkLunsj: osteloff og isteMer lunsj: youghurt og bananMiddag: Kjøttkaker, grønsaker og poteterKvelds: litt godteri (ops) eller småspiser middagsrester og lignende. På en dårlig dag kan jeg ikke spise før sent på dagen eller veldig mye små måltider i farta. Jeg ser ikke sykelig tynn ut og er bare veldig lita, men i det siste har det vært mye stress og lite struktur som har gjort at jeg ser en liten forskjell på kroppen min. Jeg har dessuten en helt insane forbrenning, jeg kan spise kjempe mye mat og likevel være sååå sulten kort tid etterpå eller jeg kan gå lenge før jeg kjenner en sult følelse. sååå til spørsmålet mitt, er det noen som har forslag til hvordan å skape mer struktur når det kommer til å få i seg mat i en stressende hverdag og hvordan jeg kan legge på meg? Og gjerne forslag til næringsrik mat som ikke er så altfor dyrt? Vet at den næringsrike maten kan bli dyrt i lengden.. Anonymous poster hash: bb158...a02 Nå vet jeg ikke størrelsen på de porsjonene dine, men det ser ikke veldig mye ut. At du ikke føler sult i perioder tilsier at du spiser for lite og sjeldent. Samme skjer med meg når jeg ikke er flink å følge med på når jeg skal spise. Det er ikke store variabler i forbrenning såfremt du ikke har høyt stoffskifte og da snakker vi om mennesker som sliter med å legge på selv med 4000 kcal om dagen. Så du undervurdere nok hvor mye du får i deg for lite mat i det hele og store. Du må sette opp en matplan og følge den. Du SKAL spise frokost, lunsj, mellom, middag og kvelds. Hvert måltid skal ha godt med proteiner, dett og karbohydrater. I starten er nok næringsfattig mat det beste da du ikke er vant med særlig store mengder. Kjør på med oljer, avokado, nøtter etc til måltidene. Det vil ikke ta lang tid før du blir sulten til de fastsatte tidene kroppen er vant med å få mat og mest sannsynlig vil du få økt appetitt og legge på deg. Du vil også merke at du vil få mer energi og overskudd når du får i deg mer næring.
Asso Skrevet 5. mars 2014 #20 Skrevet 5. mars 2014 Utsiden sier nok ikke det samme som innsiden... Men hvis du føler deg frisk så =)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå