Gå til innhold

En katt til?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi har en kattefrøken på 5 år. Hun kom til oss da hun var ett år, var da svært skvetten etter å ha fått litt "røff" behandlig fra sin tidligere eier. Vi hadde da en eldre katt som ikke behandlet henne fint i det hele tatt og dermed ble jos takkars pus et nervevrak. Hun er nå eneste katten i huset og har roet seg mye.

Hun er litt uforutsigbar på den måten at hun kan gå til angrep mens hun blir kost med (aldri tvangskos, hun kan gni seg ikånntil meg for så å angripe i neste sekund). Vi har to barn, heldigvis har hun reagert positivt på at de har kommet inn i familien, har aldri gått til angrep på dem.

Hun er fortsatt ganske skvetten, kommer man overraskende på henne løper hu vegg imellom, hun vil aller helst ikke være ute, og hun SKAL inn på soverommene der hun absolutt ikke får være, ingenting annet enn stengt dør stopper henne.

Nå mener mannen at pus ville ha godt av selskap i en pus nr. 2. At hun da vil bli mer harmonisk og kanskje ikke være så besatt med å komme seg inn på soverommene (tenker da spesielt om natta) siden hun da har selskap utenfor. Og at hun kanskje vil syns det er mer ok å være ute om det er en til som beskytter territoriet?

Kjenner jeg er veldig skeptisk, er redd hun kommer til å enter gå til angrep på en ny, liten pus, evt at hun blir "offeret" igjen.

Noen tanker?

Anonymous poster hash: cc91c...af6

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor vil hun ikke være ute? Er det katter ute som skremmer henne? Er hun sterilisert? Blir hun sterilisert, så blir hun antakelig roligere

Gjest Silverstream
Skrevet

Hadde jeg vært deg så ville jeg ikke gått til innkjøp av en katt nummer 2. Hva skjer om hun, unnskyld uttrykket, blir et nervevrak igjen? Og hva skal dere i så tilfelle gjøre med kattungen?

Eventuelt kan dere ha en kattunge på prøve, bare for å se hvordan hun takler det. I motsetning til hunder, så er egentlig ikke katter et flokkdyr, dvs at de synes det er helt greit å være eneste "hersker" i huset.

AnonymBruker
Skrevet

Hun har aldri vært glad i å være ute, spesielt ikke når det er kaldt og vått ute. Men hun ble enda mer innekjær da vi flyttet for et år siden, det er veldig mange katter i nabolaget her.

Hun er sterilisert.

Jeg tenker også at en til katt kanskje ikke er så lurt. Men hun var jo nervevrak pga en stor, voksen hannkatt som mobbet henne, så en kattunge vil kanskje ikke ha helt samme effekten på henne?

Anonymous poster hash: cc91c...af6
Skrevet

Jo, er katten nervøs nå, så vil mest sannsynlig en ny katt, selv en kattunge, gjøre henne enda mer nervøs. Katter er ikke noe særlig flokkdyr.

Jeg hadde en litt pysete, men veldig sosial katt på 1 år, så berget jeg en kattunge fra avliving, det ble ikke mye positivt for å si det mildt. Først var hun livredd kattungen, så ble hun aggressiv etter noen måneder, nå er det mye av og på. Egentlig ingen positiv situasjon for noen av dem, men håper det blir bedre etterhvert, om noen år.

Så kjøp i alle fall ikke en kattunge, ikke overta den engang, bare lån den. Vær helt sikker på at den kan leveres tilbake. Og, sett dere godt inn i alle gode teknikker for en smidig introduksjon av katt nr 2. Hvis dere virkelig vil prøve.

Skrevet

Da ville jeg snakket med db, de kan ha en voksen katt som er perfect match til dere:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...