Gå til innhold

røde låver og hvite hus

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Jeg jobber som turistguide på Vestlandet, og får mange rare spørsmål!Nylig fikk jeg spørsmålet om hvorfor det er så mange gårder som har røde låver og hvite hus. Har hørt at i gamle dager var den røde malingen billigst, og den hvite var dyrest. Men er det noen som vet nøyaktig hvorfor det var slik?

Takknemmelig for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest LoisLane

Det hvite pigmentet var veldig dyrt. I noen tilfeller malte folk husveggene ut mot gata hvite, og brukte billigere, farget maling ellers.

Hvorfor akkurat rød maling var så billig, vet jeg ikke. Billig pigment?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil's Spawn

Den røde fargen holder fluer vekke har jeg hørt. Dem avskyr rødt. Derfor dem har det i fjøs og lover ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kjøkkeninnredning ble helst malt blå for å holde fluene borte. Gul innredning tiltrakk fluer.

Hilsen Ella

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest onyx, i.i.

Det er riktig at før var hvit maling svært mye dyrere enn rød, og derfor ble denne malingen kun brukt til bolighus. Ved å male hvitt ville eieren "demonstrere" hvor han lå på den sosiale rangstigen i forhold til inntekt etc. I tillegg kommer lokal skikker og sedvane, f.eks er det også vanlig med hvitmalte hus og røde låver og fjøs i trøndelag, men ikke mange av dalene på indre østlandet.

Kjøkken ble malt blått fordi før ble blått laget av cobolt, som er meget giftig, og dermed effektivt drepte insekter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fluer..

hvis rødt skremmer vekk fluer - hvorfor er det da mye mer fluer i de røde driftsbyningene enn våningshuset? (og norske kuer er røde., og griser også, om man ser stort på det)..Hørtes ikke så lurt ut å ha kobolt i kjøkkenmalinga heller. Men så ble ikke folk så gamle på den tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man får fortsatt kjøpt billig meling som er "låverød" i følge faren til sambo. Han brukte alltid den malinga på huset han bodde i før (hva gjør man ikke for å spare noen kroner). Visstnok finnes det også en blåfarge som er rimelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...