Gå til innhold

Å dele barnets navn på facebook - delt fra Oversharing på facebook tråden

Anbefalte innlegg

Skrevet

En som har fått barn. Og folk er nysgjerrige på navnet på veggen hennes. Hun har ikke svart enda. Og så buser det en venn av dem frem med "H*n heter XXX"

Kanskje ikke oversharing, men utrolig frekt i mine øyne.

• Liker 10
Videoannonse
Annonse
Skrevet

En som har fått barn. Og folk er nysgjerrige på navnet på veggen hennes. Hun har ikke svart enda. Og så buser det en venn av dem frem med "H*n heter XXX"

Kanskje ikke oversharing, men utrolig frekt i mine øyne.

Frekt? Hvorfor det?

Anonymous poster hash: 687b9...55c

Skrevet (endret)

For siden mor ikke har svart på det, så er det opp til henne om det skal proklameres på facebook eller ei. Noen velger å ikke skrive så mye om babyene sine på facebook, og da bør alle respektere det.

Hun har heller ikke lagt ut noe bilde av barnet.

Synes det er like frekt som når noen forter seg å skrive på veggen til de som har fått barn "GRATULERERER med den lille" før foreldrene selv får offentliggjort at de har fått barn.

Endret av Mynona
  • Liker 18
Skrevet

Frekt? Hvorfor det?

Fordi det er opp til foreldrene om barnets navn skal på Facebook? Vi delte ikke navnet offentlig på Facebook før barnet var godt og vel året, og jeg hadde blitt rasende om noen hadde offentliggjort det på mine vegne!

• Liker 5
Skrevet

For siden mor ikke har svart på det, så er det opp til henne om det skal proklameres på facebook eller ei. Noen velger å ikke skrive så mye om babyene sine på facebook, og da bør alle respektere det.

Synes det er like frekt som når noen forter seg å skrive på veggen til de som har fått barn "GRATULERERER med den lille" før foreldrene selv får offentliggjort at de har fått barn.

Folk er så sensitive :arwen: Jeg hadde ikke brydd meg.

• Liker 3
Skrevet

Åh, jeg hadde blitt dritsur!

Jeg synes absolutt at folk bør få lov til å annonsere alt sånt selv.

Gjest Inggolf
Skrevet (endret)

Folk er så sensitive :arwen: Jeg hadde ikke brydd meg.

Det hadde jeg!

Visse ting vil man gjerne informere om selv, og blant dem for min del er mitt barns navn.

Enig med Mynona og Chara * om at det er frekt! Håper mamma`n sier ifra om dette til denne venninna dersom hun synes det var dårlig gjort.

Edit, *Og Tekola

En gang fikk jeg nesten beskjed via facebook at mannen til tanta mi var død. (Nesten, fordi hadde jeg ikke tilfeldigvis vært opptatt med en annen ting akkuratt da, så hadde jeg fått vite det på denne kjipe måten. Det er ikke ok!)

Endret av NozMonster
  • Liker 2
Skrevet

Jeg kom akkurat over en fødselsannonsering nå, og det var hverken mor, far eller øvrig familie som var først ute med nyheten. Og selvfølgelig følger saueflokken på!

Jeg gremmes :kjefte:

• Liker 3
Skrevet

Fordi det er opp til foreldrene om barnets navn skal på Facebook? Vi delte ikke navnet offentlig på Facebook før barnet var godt og vel året, og jeg hadde blitt rasende om noen hadde offentliggjort det på mine vegne!

Hæ? Men de dere hadde irl omgang med, de visste hva barnet het, eller? Og måtte omtale det (ser du ikke deler kjønn her, så regner med det fortsatt er hemmelig) som X eller noe på Facebook? Eller var navnet hemmelig irl også, sånn at ingen andre enn dere foreldre kunne nyte av å kunne kalle hen ved sitt virkelige navn i et helt år før dere endelig offentliggjorde? Pressekonferanse da, regner jeg med?

Sorry altså, ikke meningen, egentlig, å være sarkastisk- Jeg er ikke tilhenger av over sharing på sosiale medier, altså, men i enkelte tilfeller synes jeg virkelig folk overreagerer den andre veien.

Anonymous poster hash: 9535f...a69

• Liker 7
Skrevet

Hæ? Men de dere hadde irl omgang med, de visste hva barnet het, eller? Og måtte omtale det (ser du ikke deler kjønn her, så regner med det fortsatt er hemmelig) som X eller noe på Facebook? Eller var navnet hemmelig irl også, sånn at ingen andre enn dere foreldre kunne nyte av å kunne kalle hen ved sitt virkelige navn i et helt år før dere endelig offentliggjorde? Pressekonferanse da, regner jeg med?

Sorry altså, ikke meningen, egentlig, å være sarkastisk- Jeg er ikke tilhenger av over sharing på sosiale medier, altså, men i enkelte tilfeller synes jeg virkelig folk overreagerer den andre veien.

Synes ikke det er å overdrive. Noen velger å ikke eksponere barn via nett overhodet. Heller ikke navnet.

Gjest Riskjeks
Skrevet

Helt enig.

Høres ut som om folk tror de er kongelige eller noe.

Jeg er langt fra en "oversharer", men jeg holder da ikke "hemmelig" hva barna mine heter og hvilket kjønn de har. Og hvordan kan det egentlig være hemmelig? Er ikke de aller fleste vennene man har FB folk man faktisk kjenner i virkeligheten? Eller holder man navnet på barna hemmelig for bekjente også?

Dette høres ut som "prinsessenykker" og kan da overhodet ikke sammenlignes med å fortelle om dødsfall på FB før familien er informert!

• Liker 7
Skrevet

Hadde vi hatt en tråd for krampaktig undersharing hadde du blitt nominert.

• Liker 16
Skrevet

De skrev vel ingen verdens ting om barna sine på Facebook da sntagelig. Er ikke alle som vil eksponere barn på nett.
  • Liker 1
Skrevet

De skrev vel ingen verdens ting om barna sine på Facebook da sntagelig. Er ikke alle som vil eksponere barn på nett.

Haha, nei, jeg skriver heller aldri om barna mine på Facebook, men det handler vel om at jeg ikke er en person som deler særlig mye der i det hele tatt. Likevel har jeg aldri tenkt tanken på å hemmeligholde, for så å "offentliggjøre" barnas navn på Facebook. Enten vet folk hva de heter, og de som ikke gjør det har antagelig aldri tenkt så mye over det heller, for da er det vel kanskje sånn at jeg ikke omgås dem særlig. Men hva så? De må gjerne spørre, så får de vite.

Er det at folk man er venn med på Facebook vet hva barna ens heter det samme som å utsette barna for eksponering på nett? Da bør man kanskje tenke litt på innstillingene sine, eller rydde i vennelista, hvis det virkelig er sånn at det finnes folk der som man ikke har lyst til skal vite om sånt. Hvis man ikke vil eksponere barna på nett, hvorfor gjøre et poeng ut av det ved å offentliggjøre på Facebook når barnet er et år? Henger ikke på greip for meg, gitt.

Navn er ikke hemmelig informasjon, altså. Jeg tror kanskje enkelte her er veldig selvhøytidelige. Spennende da det svenske kongehuset offentliggjorde hva Maddes datter skulle hete, liksom, men hva hvermansens unger heter er ikke big news, altså. :fnise:

• Liker 2
Skrevet

Offentliggjøre, å gjøre noe offentlig, å skrive det der alle kan se det. De som spurte fikk svar på pm, men navnet sto ikke på veggen. Under bildet vi la ut på ettårsdagen sto navnet for første gang på veggen vår. Ikke noe mer fancy enn som så :)

Og greia er fortsatt at det er vårt privilegium som foreldre å avgjøre hvor mye barnet vårt skal eksponeres på nett.

• Liker 3
Skrevet

Offentliggjøre, å gjøre noe offentlig, å skrive det der alle kan se det. De som spurte fikk svar på pm, men navnet sto ikke på veggen. Under bildet vi la ut på ettårsdagen sto navnet for første gang på veggen vår. Ikke noe mer fancy enn som så :)

Og greia er fortsatt at det er vårt privilegium som foreldre å avgjøre hvor mye barnet vårt skal eksponeres på nett.

Ok, så både navn og bilde var greit etter fylte året? :klo:

jaja...

• Liker 7
Skrevet

Ok, så både navn og bilde var greit etter fylte året? :klo:

jaja...

Det er og blir greit at foreldrene avgjør hvor mye av barna som skal eksponeres, det er og blir ugreit (og ulovlig) at andre enn juridisk verge (som oftest foreldre) skal avgjøre hvor mye av barna som skal eksponeres.

Simple as that.

• Liker 5
Skrevet

Det er og blir greit at foreldrene avgjør hvor mye av barna som skal eksponeres, det er og blir ugreit (og ulovlig) at andre enn juridisk verge (som oftest foreldre) skal avgjøre hvor mye av barna som skal eksponeres.

Simple as that.

Og det er jeg selvsagt fullstendig enig i. ;)

Skrevet

Simple as that.

Det er ingen lov mot å skrive "Elise" på facebook. Det er ulovlig å legge ut bilde.

Anonymous poster hash: 9644b...530

• Liker 2
Skrevet

Det er skikkelig sært å skape seg til fordi noen kommer i skade for å skrive et FORNAVN på facebook. Helt greit å bli irritert fordi noen deler navnet av ren sensasjonslyst, men det er mer enn spesiell oppførsel å mene at et fornavn er hemmeligstemplet informasjon, og IKKE sammenlignbart med å reagere på bilder.

Anonymous poster hash: 99c00...f7c
  • Liker 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...