Spinat Skrevet 1. mars 2014 #1 Skrevet 1. mars 2014 Det blir stort sett med Kafe-besøk, ferdigretter, og til varierende varm-mat tar jeg ''til takke'' med maten kantina serverer på jobben... Sannheten er at jeg har bare 2 plater å steke/koke på til disposisjon hjemme, ei heller ovn, men en litt større mikrobølgeovn (som kan fungere som ovn, tror jeg). Ikke hjelper det når det å få kokt pasta blir et problem heller. Jeg kan ha styrken på 7/10 i 1 time, og INGENTING skjer, øker jeg for eksempel til 8/10, så kan det plutselig begynne å koke, og MYE, så mye at det skummer over, mye varm luft ut, og brannalarmen min som er høysensitiv bare er sekunder fra å pipe, og da må hele boligkomplekset evakuere på grunn av ''falsk'' alarm, med mindre jeg setter kjelen/kassa eller hva det heter, over på den andre plata, da går roer det seg ned, men selv om jeg setter den over på den første plata igjen og endrer til 1-2/10 i varmestyrke, så koker det, mye, nesten så alt kommer samtidig på ''etterskudd''... DERFOR er det et problem å ha bare 2 plater, for jeg må, i tilbereding av en rett som bare tar en plate, noen gang trenge 2, med mindre jeg vil sette den på gulvet, og da kan jeg love at det bare er et tidsspørsmål før selve leiligheten brenner ned. Når det er problemer å lage pasta, da forstår dere kanskje hvorfor kafe-besøk, take-away og kantinemat, er mer fristende, og faktisk mindre risikabelt og lage, og hvorfor jeg ikke har kylling til middag og ris i skapet... Jeg aner heller ikke hvordan jeg skal oppbevare varer i et kjøleskap. Så det er mere tomt enn noe annet. En fin slankekur blir det i hvert fall, da, hvis vi kun ser det fra hva jeg har på kjøkkenet. Er opptatt av kosthold, så vil gjerne få tilberedt ris/pasta/poteter/kjøttdeig og så videre RASKT etter trening og ikke flere timer etterpå, det ødelegger jo alt. Er det platen det er noe galt med, eller kanskje type kasserolle jeg bruker å koke mat i? HVORDAN lager man rask, sunn mat?
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #2 Skrevet 1. mars 2014 Har du ikke hatt skolekjøkken? Anonymous poster hash: 6f3d6...a02 6
Tibbie Skrevet 1. mars 2014 #3 Skrevet 1. mars 2014 You and me both (bortsett fra å være opptatt av kosthold)
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #4 Skrevet 1. mars 2014 Blås i å lage mat, du må jo tydeligvis lære deg hvordan du skal koke vann! - Sett platen på fullt - 10/10 - Sett kjelen på platen, med lokk på - når det koker tar du av lokket, og trekker kjelen litt til side - skru ned platen - kok vannet så lenge som nødvendig. Har du pasta i det, så skal det vel koke en ti minutters tid. Du har en dårlig plate, som bruker lang tid på å kjøle seg ned. Det beste er induksjon eller gass, men det er jo dyrt å bytte ut komfyren bare for det. Har brannalarmen noensinne gått av at du koker pasta? Det blir jo ikke røyk av det! Ikke si at brannalarmen din reagerer på vanndamp? Da er den ekstremt sensitiv. Vanndamp er jo ikke farlig. Om vannet ditt stadig koker over har du enten for mye vann i kjelen så det renner over kanten, eller så har du lokket på. Pasta skal fosskoke, uten lokk. Anonymous poster hash: ad899...71b 16
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #5 Skrevet 1. mars 2014 Enten er det noe galt med platene dine, eller så er du rett og slett særdeles klønete på kjøkkenet (beklager ). Det høres ut som du bør øve deg på å koke opp vann, og lære hvordan du holder det kokende uten at det koker over. Hva mener du med at du ikke vet hvordan du skal oppbevare ting i kjøleskapet? Anonymous poster hash: d1e71...fae 1
Spinat Skrevet 1. mars 2014 Forfatter #6 Skrevet 1. mars 2014 (endret) Uten lokk kommer vanndampen opp, MYE, og den er jo ikke kald heller. Når det koker pleier jeg vanligvis å ha i pastaen med en gang, så på med lokket, og vente, så overkoker det, og jeg må flytte frem og tilbake og endre tempen osv... Er det garantert platen som er dårlig? Alt er helt nytt. Hva slags mat er sunn og enkel, men KALD? Angående oppbevaring av ting i kjøleskap; Hvordan skal ost oppbevares etter åpning? Skal bananer i kjøleskapet eller på benken? Temperatur i kjøleskapet når -4 blir for KALDT så varene FRYSER... Osv. Endret 1. mars 2014 av Erdubillig?
Muscae Skrevet 1. mars 2014 #7 Skrevet 1. mars 2014 Uten lokk kommer vanndampen opp, MYE, og den er jo ikke kald heller. Når det koker pleier jeg vanligvis å ha i pastaen med en gang, så på med lokket, og vente, så overkoker det, og jeg må flytte frem og tilbake og endre tempen osv... Er det garantert platen som er dårlig? Alt er helt nytt. Hva slags mat er sunn og enkel, men KALD? Angående oppbevaring av ting i kjøleskap; Hvordan skal ost oppbevares etter åpning? Skal bananer i kjøleskapet eller på benken? Temperatur i kjøleskapet når -4 blir for KALDT så varene FRYSER... Osv. Vanndamp er ikke farlig. Det verste som kan skje er at du får litt høyere luftfuktighet i rommet akkurat da. Har du vifte? Tror det er påbudt, så det burde du ha. Da setter du på vifta, og så tar den bort den skumle vanndampen. Du tar i pastaen når det koker, og så tar du AV lokket. Det er sånn man koker pasta. Enkelte ting skal koke under lokk, andre skal koke uten lokk. Det meste skal kokes uten. Og da slipper du også at det koker over. Osten pakker du i en brødpose og legger den i kjøleskap. Bananer skal ligge på benken, men ikke sammen med epler, for da blir de fort dårlige. I kjøleskapet skal det være mellom 0 og 4 plussgrader. Har du fire minus så fryser det selvfølgelig. Da må du ha det varmere. 4
Spinat Skrevet 1. mars 2014 Forfatter #8 Skrevet 1. mars 2014 (endret) Har vifte, det damper enormt fortsatt! Skal altså ost legges I noe forseglet? Hva skal kokes med lokk? Med lokk holder jeg dampen ute. Det er MYE! Mente +... +3 er for kaldt, tenk hva +4 er da... En gang hadde jeg det på +5 og +6, da frøys alt! Endret 1. mars 2014 av Erdubillig?
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #9 Skrevet 1. mars 2014 Har vifte, det damper enormt fortsatt! Skal altså ost legges I noe forseglet? Hva skal kokes med lokk? Med lokk holder jeg dampen ute. Det er MYE! Mente +... +3 er for kaldt, tenk hva +4 er da... En gang hadde jeg det på +5 og +6, da frøys alt! Ja, legg osten i en pose. Om du ikke gjør det, så tørker den ut. Du kan eventuelt legge den i en boks også, med lokk altså. VANNDAMP ER IKKE FARLIG........ det er bare VANN. om det fryser til is inni kjøleskapet ditt på 6 grader, så er det noe galt med det. Anonymous poster hash: caaab...777 9
Spinat Skrevet 1. mars 2014 Forfatter #10 Skrevet 1. mars 2014 Ok, men hvordan LAGER man mat? Egentlig? Jeg har bare 2 plater... Og begrenset med tid generelt, og spesielt med inntak av kost i forhold til trening (ferdig innen 1 time før, og 30 min. etter trening).
HedvigR Skrevet 1. mars 2014 #11 Skrevet 1. mars 2014 Det må være noe galt med temperaturmåleren din, det er ikke mulig at matvarene fryser i 6 plussgrader. Ellers, øve øve øve, for halvannet år siden var det nesten så jeg svidde vann, og nå synes jeg matlaging er kjempeartig og har blitt mye flinkere. Skaff deg en grunnleggende kokebok der det står en del om enkle tekninner, oppbevaring og lignende, så får du litt oversikt om hvordan ting skal kokes/stekes/tilberedes. Ingrid Espelid Hovigs "Den Rutete Kokeboken" synes jeg er helt super til nettopp det! På matvarer i emballasje står det gjerne hvordan de skal oppbevares, ellers så ser du rett og slett hvordan de gjør det i butikken 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #12 Skrevet 1. mars 2014 Ok, men hvordan LAGER man mat? Egentlig? Jeg har bare 2 plater... Og begrenset med tid generelt, og spesielt med inntak av kost i forhold til trening (ferdig innen 1 time før, og 30 min. etter trening). Det er bare å finne forskjellige oppskrifter og øve, øve og øve Kunne ikke å lage mat jeg heller for 2-3 måneder siden, men nå er det nesten bare jeg som lager mat her hjemme Anonymous poster hash: caaab...777
Spinat Skrevet 1. mars 2014 Forfatter #13 Skrevet 1. mars 2014 Platene, og ANTALL plater, er problemet. Og jeg skal lage SUNN mat. Det er lett på de ''fort-brennende'' platene å steke bacon... But what about no.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #14 Skrevet 1. mars 2014 Dette høres nesten ut som meg for over 20 år siden. Bortskjemt som jeg var hjemmefra kanskje. Og ingen lærte meg å lage mat heller. Og skolekjøkkenet var jo bare en vits. Men nå skal jeg være helt dønn ærlig. Jeg er en dame over de førr og jeg haater å lage mat. Har rett og slett ikke interessen og jeg er ikke flink på kjøkkenet pr i dag heller. Men jeg øver meg da fremdeles og har lært meg å steke og koke uten å svi av hele kjøkkenet.Jeg er vel egentlig veldig utålmodig med mat og fatter ikke at noen synes baking er gøy!. Har to barn, men de har overlevd altså, tross min "hjelpeløshet". Synes det er imponerende og morsomt å se andre som tryller frem allvedens godsaker, men jeg ønsker meg egentlig bare en privatkokk jeg. Akk, ja drømme videre.... Anonymous poster hash: 7eee2...2cf
Muscae Skrevet 1. mars 2014 #15 Skrevet 1. mars 2014 Steik noe kjøtt (kjøttdeig av storfe, kylling eller svin, karbonadedeig, biffstrimler, kyllingsstrimler, strimlet svinekjøtt) i en panne. Når kjøttet har stekt en stund har du oppi litt rødløk, gulrot, paprika, brokkoli og andre grønnsaker du liker. La det steke med til det er varmt, og så har du et måltid. På kun EN plate. På den andre plata di kan du jo koke noe ris eller nudler, hvis du virkelig skal kose deg. 5
Muscae Skrevet 1. mars 2014 #16 Skrevet 1. mars 2014 Har vifte, det damper enormt fortsatt! Skal altså ost legges I noe forseglet? Hva skal kokes med lokk? Med lokk holder jeg dampen ute. Det er MYE! Mente +... +3 er for kaldt, tenk hva +4 er da... En gang hadde jeg det på +5 og +6, da frøys alt! Alt som kan tørke ut bør legges i en forseglet pose. Det er ikke så mye som skal kokes med lokk. Det eneste jeg kommer på i farten er fårekjøtt som skal koke i en evighet, type får i kål eller pinnekjøtt. Det er det vi bruker lokk på her i huset. Og det skal du ikke begi deg ut på enda! Først skal du lære å koke pasta! Fire plussgrader er mer enn tre, og fem-seks grader er varmere enn det igjen. Jo høyere temperatur, dess mindre fryser det. 1
Gjest Crazycatlady Skrevet 1. mars 2014 #17 Skrevet 1. mars 2014 Hvis du vil lære å lage mat, så må du nesten bare øve deg. Hjelper ikke hva noen skriver til deg her, også skaffe seg kunnskap om hvordan mat skal oppbevares og tilberedes. Mye kommer med erfaring, og prøving og feiling. Jeg var dritdårlig til å lage mat før, men nå er jeg ganske ok. Platene dine høres veldig rare ut. Jeg setter plata her på fullt, og når det koker opp har jeg i pasta og skrur ned varmen. Skal ikke være så mye vanskeligere enn det. Uansett se på oppskrifter, les om mat og prøv deg frem på kjøkkenet. I begynnelse blir kanskje ikke alt så bra, men da har du kanskje lært at når du gjør det og det så blir det feil. Etter hvert blir du flinkere eller det vil si så lenge man har en interesse så kan man bli flink, men de aller fleste burde greie å lære seg et minimum med kunnskap på kjøkkenet 1
Gjest Violetta Skrevet 1. mars 2014 #18 Skrevet 1. mars 2014 Hvis matvarer fryser lett i kjøleskapet ditt uansett innstilling er det mulig at en vask av kjøleskapet og en rens av avløpssluken i det hjelper. 2
SoftKitty Skrevet 1. mars 2014 #19 Skrevet 1. mars 2014 (endret) I frysedisken på matbutikken er det noe som heter "fisk i pose" eller liknende... det er torsk og laks som er pakket individuelt (du får 2 individuelle poser i en boks) sammen med en type smør/saus. Det er feks pestosmak, sitronsmak osv..husker ikke helt. Disse er KJEMPELETTE å lage og smaker godt + er sunt:) Bare å følge instruksjonene på boksen, skal bare noen minutter i mikro. Ved siden av kan du ha revet gulrot, det trenger du bare gulrotskreller og rivjern for å få til, altså ikke noen kokeplater;) Ang. platen din så må du dobbeltsjekke at du ikke har feks induksjonsovn med vanlige kjeler..eller kjeler som skal være til induksjonsovn selv om du har vanlig ovn. Aner ikke hvordan man sjekker det da, men det står sikkert på dem...? Endret 1. mars 2014 av SoftKitty 1
Gjest Keikolina Skrevet 1. mars 2014 #20 Skrevet 1. mars 2014 Dette høres nesten ut som meg for over 20 år siden. Bortskjemt som jeg var hjemmefra kanskje. Og ingen lærte meg å lage mat heller. Og skolekjøkkenet var jo bare en vits. Men nå skal jeg være helt dønn ærlig. Jeg er en dame over de førr og jeg haater å lage mat. Har rett og slett ikke interessen og jeg er ikke flink på kjøkkenet pr i dag heller. Men jeg øver meg da fremdeles og har lært meg å steke og koke uten å svi av hele kjøkkenet.Jeg er vel egentlig veldig utålmodig med mat og fatter ikke at noen synes baking er gøy!. Har to barn, men de har overlevd altså, tross min "hjelpeløshet". Synes det er imponerende og morsomt å se andre som tryller frem allvedens godsaker, men jeg ønsker meg egentlig bare en privatkokk jeg. Akk, ja drømme videre.... Anonymous poster hash: 7eee2...2cf Ha ha ha, er som å lese om meg selv, hadde det ikke vært for barna hadde jeg fortsatt sulta ved brødboksen eller kjøpt gatekjøkkenmat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå