AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #1 Skrevet 1. mars 2014 Noen som har tips til meg? Hva spiser dere på nattevakt? Vakten min er fra 22:00-08:00 der jeg stille nesten hele tiden. Er redd for å gå opp i vekt, men føler at jeg trenger litt mat om natta. Da blir jo dagstotalen litt større.. Noen som har tips for å ikke spise mer enn nødvendig hvertfall? Anonymous poster hash: 54929...df7
Pringle Skrevet 1. mars 2014 #2 Skrevet 1. mars 2014 Kan du ikke spise det du ville spist om det var dag? Eller er det noe annet som er problemet?
Rapunzel_ Skrevet 1. mars 2014 #3 Skrevet 1. mars 2014 Hvorfor blir det totale inntaket større? Regner med at du sover på dagtid når du jobber nattevakt, og da spiser du jo ikke
Eudyptula Skrevet 1. mars 2014 #4 Skrevet 1. mars 2014 Når du jobber natt, sover du vel på dagen og hopper over ett eller to måltider da? Sånn sett blir jo ikke totalen større. Jeg er ikke sulten om natten, og går ned i vekt om jeg jobber mye. Blir rett og slett uvel om jeg prøver å spise noe større, så det går i knekkebrød.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #5 Skrevet 1. mars 2014 En kopp varm suppe en skive brød eller et rundstykke til fikk meg gjennom mange nattevakter. Anonymous poster hash: 3259a...e4d
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #6 Skrevet 1. mars 2014 Spiser middag "til frokost", altså etter at jeg har stått opp om ettermiddagen. Kveldsmat før jeg drar på jobb, sånn rundt kl. 20. Starter på jobb kl. 22, har matpause rundt kl. 01. Da spiser jeg det jeg ville spist til lunsj på en dagvakt. Mulig jeg tar noen brødskiver litt senere på natta, hvis ikke spiser jeg frokost når jeg kommer hjem rundt kl. 08. Anonymous poster hash: 7f7d9...249
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #7 Skrevet 1. mars 2014 TS: Takk for svar. I teorien høres dette veldig lurt ut. Sånn sett er det jo ren matematikk og ikke noe å lure på. Det er greit Problemet mitt er at jeg blir mer sulten! Jeg er ikke en av dem som klarer å stille døgnrytmen min helt heller. Sover kanskje 5 timer etter vakt. Halv 2 idag var det umulig å sove lenger. Og når jeg våkner er jeg SULTEN. Da ser jeg heller om det plutselig dukker opp en nattevaktsjel med samme erfaring som meg: at man har lett for å bli mer sulten Suppe var ikke dumt i det hele tatt!! Det fyller jo godt opp i magen. Skal jeg prøve i natt Anonymous poster hash: 54929...df7
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #8 Skrevet 1. mars 2014 Ts igjen: ikveld tester jeg ut suppe + frukt + en stor porsjon med fun light gele, det er nok ikke ekte sult jeg kjenner hele tida, så skal prøve å ta meg en skål gele hver gang jeg blir fysen. Målet er å ikke åpne konfekteska som jeg vet står på jobb! hehehe. Anonymous poster hash: 54929...df7
Bluegreen Skrevet 1. mars 2014 #9 Skrevet 1. mars 2014 Ts igjen: ikveld tester jeg ut suppe + frukt + en stor porsjon med fun light gele, det er nok ikke ekte sult jeg kjenner hele tida, så skal prøve å ta meg en skål gele hver gang jeg blir fysen. Målet er å ikke åpne konfekteska som jeg vet står på jobb! hehehe. Anonymous poster hash: 54929...df7 Jeg hadde samme problem da jeg jobbet som nattevakt. Jeg kan strengt tatt ikke si at jeg fant noen kjempegod løsning, men jeg registrerte også at det var vanskelig å kjenne om man virkelig var sulten eller om det var kroppen som reagerte på stresset ved å være våken så lenge i strekk. Løsningen for meg ble å alltid drikke en god del og deretter vente ei stund for å kjenne etter om jeg virkelig var sulten. Forutsetningen for at det fungerte var at jeg ikke småspiste kjeks eller sjokolade (som gjerne sto framme) i løpet av natten. På denne måten klarte jeg å ikke spise mer enn jeg trengte på vakt. Forøvrig merket jeg at sulten var større når jeg våknet dagen etter, hvis jeg hadde spist lite om natten, men ett stort måltid før jeg la meg. Det samme gjelder hvis jeg spiser mye like før jeg legger meg på en vanlig kveld. Men dette er sikkert forskjellig for alle
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #10 Skrevet 1. mars 2014 Da jeg jobbet nattevakter, fra 21 til 06 spiste jeg noe lett da jeg kom hjem 07 (ofte hadde jeg mest lyst på pasta...), en frokost/lunsj da jeg våknet ved 13-tiden, og så forsøkte jeg å holde det gående med lette små måltider siden jeg ble fysen og sulten om natten. Spiste gjerne middag ved 2-tiden, ofte fjordland. Anonymous poster hash: f46df...608
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #11 Skrevet 1. mars 2014 ..for meg kom det veldig an på hvor i turnusen jeg var, og hvordan jeg hadde sovet. Tror det var avgjørende for middag midt på natten eller tidligere. Ideelt sett hadde jeg vel spist middag tidligere, men jeg ble frossen og kald og trengte grøt/pasta for å holde ut. Sammen med masse kaffe Anonymous poster hash: f46df...608
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #12 Skrevet 1. mars 2014 Problemet er at man som nattevakt gjerne sover mindre totalt. Og når man sitter litt søvnig på natta er det veldig lett å ty til raske karbohydrater for å vekke seg selv litt. Mitt tips er å følge samme råd som sjåfører, ikke varm mat, oppkuttet frukt og grønt. Og styr unna fett og sukker, det hjelper i fem minutter, så blir du bare trøtt etterpå. Anonymous poster hash: c994a...99c
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå