Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Nå kommer snart skattetrådene. Mulig de har kommet allerede, men ser ingen på forsiden av forumet. Jeg tror egentlig ikke det går, men klarer vi å samle disse trådene i en? Dvs først kommer jo alle "når kommer skatteoppgjøret"-trådene, og "hvorfor har ikke jeg fått når alle andre :( -trådene", og "jippi jeg fikk igjen 140 000 på skattentrådene" og "hvorfor spare i skatt når renta er elendigtrådene"? Og ikke minst "jeg kommer ikke inn på minID og må kanskje vente i flere minutter på å se skatteoppgjørstrådene"? Eller hva med "jeg visste ikke at man kanskje må vente til høsten og jeg som skulle til Syden for skattepengenetrådene"? Noen flere? :blomst:

Anonymous poster hash: 80f57...90d
  • Liker 4
Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Nyttig informasjon

http://www.skatt.no/skattebetaleren/arkiv1/de-viktigste-datoene-i-2014/

De viktigste datoene i 2014

Dette er datoene i 2014 personlige skatteytere bør bite seg merke i.

Dette er datoene som gjelder i 2014.

Februar

1. februar

Selvangivelsen - du skal ha mottatt oppgavene du trenger. Dersom du vet at det er oppgaver du burde mottatt, som for eksempel lønns- og trekkoppgave fra arbeidsgiver, bør du kontakte den som skal sende ut disse oppgavene og sjekke hva som har skjedd.

Mars

1. mars

Selvangivelsen - siste frist for å bli e-bruker og få selvangivelsen 2 uker før de som ikke er e-brukere.

19. mars

Selvangivelsen - tilgjengelig elektronisk for e-brukere. Du må logge inn på Altinn for å sjekke.

April

1. april

Selvangivelsen - tilgjengelig elektronisk for alle

1. april

Selvangivelsen - utsendelse på papir starter

30. april

Selvangivelsen - frist for å endre og levere

30. april

Selvangivelsen - frist for å søke om utsatt leveringsfrist

30. april

Aksjer og egenkapitalbevis - frist for levering av oppgave

Mai

31. mai

Skatteoppgjøret - frist for å unngå rentetillegg på eventuell restskatt

Juni

25. juni

Skatteoppgjøret - første pulje er klar

Oktober

15. oktober

Skatteoppgjøret - siste pulje er klar

Desember

15. desember

Skattekort - utsending av informasjon om ditt skattekort starter

• Liker 8
AnonymBruker
Skrevet

Da får jeg bare tilføye at jeg faktisk gleder meg til skatteoppgjøret. Har lagt inn ekstra trekk og får vel igjen 30.000 i år også da. En form for sparing det også. Kan anbefales!

Anonymous poster hash: a1969...2a8
AnonymBruker
Skrevet

Da får jeg bare tilføye at jeg faktisk gleder meg til skatteoppgjøret. Har lagt inn ekstra trekk og får vel igjen 30.000 i år også da. En form for sparing det også. Kan anbefales!

Og da kan jeg jo ikke annet enn spørre, hvorfor spare til så dårlig rente, og attpåtil anbefale det til andre? Enkelte skriver at de ikke klarer la være å bruke pengene hvis de sparer selv, men da finnes det jo konti der man låser pengene feks et år av gangen.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Som ts er inne på er det mange som har skjønt at den formen for sparing som du benytter deg av er ELENDIG. Mye bedre å legge inn litt for lite trekk og få restskatt i stedet, og spare de ekstra pengene man får utbetalt til mye bedre rente.

Anonymous poster hash: d771d...705

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

"Hvor mye fikk du igjen" tråden og "hvofor har ikke jeg fått skattepengene"- tråden som kommer i slutten av juni :fnise:

Jeg regner med å få igjen ca 10.000, men vet egentlig ikke, så det blir spennende å se. Alt bortsett fra restskatt får gå med et smil :)

Anonymous poster hash: d514d...1ff
  • Liker 2
Skrevet

*biter negler og håper på å slippe unna smell*

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

*biter negler og håper på å slippe unna smell*

Det minner meg på at jeg glemte "hvorfor regner ikke folk ut skatten selv"-tråden, og ikke minst "det står 24 000, er det restskatt eller tilgodebeløp :sjokkert: "-tråden. :fnise:

• Liker 4
Skrevet

Jeg regner med å få igjen rundt 8000,-, men vi kjøpte bolig i fjor så da er jeg litt spent likevel.

Skrevet

Man kan bli e-bruker til og med i morgen? Eller var fristen ved midnatt i dag? Trodde jeg var e-bruker i grunn, men tror jeg skjønte at jeg ikke var det i fjor? Har iallfall lyst til å få oppgjøret den 17. og ikke 1.april!

Skrevet

Never mind. Jeg fant ut av det. Det gikk det, står det er mulig til 3.mars nå. Hurra! Gøy, fant plutselig arkivet for alle andre oppgjør og selvmeldinger fra tidligere år.

AnonymBruker
Skrevet

Never mind. Jeg fant ut av det. Det gikk det, står det er mulig til 3.mars nå. Hurra! Gøy, fant plutselig arkivet for alle andre oppgjør og selvmeldinger fra tidligere år.

Gøy, helt til skatteoppgjøret kommer og vi får "hvorfor må alle inn samtidig, pell dere ut så jeg kommer inn"-tråden. :laugh:

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg blir e-bruker, får jeg likevel selvangivelsen på papir? Liker nemlig å ha det på papir framfor nett.

Anonymous poster hash: 50fc1...f28
AnonymBruker
Skrevet

Hvis jeg blir e-bruker, får jeg likevel selvangivelsen på papir? Liker nemlig å ha det på papir framfor nett.

Nei.

Anonymous poster hash: a3c64...6d7

Skrevet

Kan du ikke bare printe den ut, da?

• Liker 4
Skrevet

Gøy, helt til skatteoppgjøret kommer og vi får "hvorfor må alle inn samtidig, pell dere ut så jeg kommer inn"-tråden. :laugh:

Får satse på at såpass mange har glemt å registrere seg som E-bruker at det ikke blir noe problem :) Eller at mange tror de allerede er E-brukere. Jeg trodde det helt til i fjor, sidan jeg alltid har fått det på nett uansett i tillegg til papirutgåven. Men skjønnte nå at en må samstykke om at man blir en fullstendig E-bruker som ikke får den i posten.

Skrevet

Jeg har regnet på det og jeg får ca 1600 i restskatt. Akkurat slik jeg vil ha det. :)

Gjest constance90
Skrevet

Som ts er inne på er det mange som har skjønt at den formen for sparing som du benytter deg av er ELENDIG. Mye bedre å legge inn litt for lite trekk og få restskatt i stedet, og spare de ekstra pengene man får utbetalt til mye bedre rente.

Anonymous poster hash: d771d...705

Du tjener jo ingenting på å betale restskatt! Vil tro det er dyrere i lengden enn å betale inn litt ekstra når man gjerne får uforutsette inntekt, lån osv som kan justere skatten. Jeg betaler 2% mer enn jeg skal. Ikke for at "det er kjempebra sparing" men fordi at restskatt er dyrt. Det er også renter på det om du ikke har mulighet til å betale alt på en gang. Så jeg også anbefaler å betale litt ekstra men ikke overdrevent. Men har man råd til restskatt så ville jeg også spart penger på konto.

Skrevet

Hadde jo vært veldig flott om denne tråden ikke var postet som AB. På den måten kunne førsteposten blitt oppdatert med viktig informasjon som lenker osv....

• Liker 2
Skrevet

Du tjener jo ingenting på å betale restskatt! Vil tro det er dyrere i lengden enn å betale inn litt ekstra når man gjerne får uforutsette inntekt, lån osv som kan justere skatten. Jeg betaler 2% mer enn jeg skal. Ikke for at "det er kjempebra sparing" men fordi at restskatt er dyrt. Det er også renter på det om du ikke har mulighet til å betale alt på en gang. Så jeg også anbefaler å betale litt ekstra men ikke overdrevent. Men har man råd til restskatt så ville jeg også spart penger på konto.

Jeg skal ikke være frekk her, men du tar veldig feil. Selvfølgelig er det lønnsomt å betale restskatt, for mange mennesker er det mange grunner til dette. Jeg skal nevne noen.

pkt 1, tar du hensyn til inflasjon så mister pengene verdi, renten er så lav at den generelle prisstigningen er høyere.

pkt 2, om du har lån som jo de fleste har vil du spare mye mer penger igjennom livet ditt om du betaler ned ekstra på disse iløpet av hele året, enn at du skal vente 1 år. I tillegg kommer pkt 1 som gjør at dette blir en slags dobbel effekt i negativ forstand.

pkt 3, syns du staten fortjener å låne pengene dine gratis?

pkt 4, det er veldig dumt.

Hva er best tror du? Å skatte 30000 for lite så du kan ha disse på BSU eller rentekonto med 3,65% rente, eller kanskje 5% rente på BSU. Eller betale for mye skatt så staten har dem og du får 1% rente?

At det er lønnsomt å betale for mye skatt er bare tull. Eneste som kan rettferdigjøre det er om du er totalt ansvarsløs når det kommer til økonomi. Og folk som klarer og tar seg tid til sørge for å betale for mye skatt skulle man samtidig tro klarte å sette av litt penger på en sparekonto..

• Liker 5

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...