Gjest Whitestripes Skrevet 1. mars 2014 #1 Skrevet 1. mars 2014 Jeg har bestemt meg for å skaffe meg hund igjen etter noen år uten. I den forbindelsen har jeg trålet nettet etter nettopp hunden for meg. Ser at mange selger/gir bort blandingshunder, og i nesten alle tilfeller er det BC med i miksen. Hva kommer dette av? Er BC`er mye ute på farten på egenhånd og lager kjærlighetsbarn, eller gjør folk dette bevisst? Som erfaren hundeeier styrer jeg unna hvis det er BC inne i bildet, da jeg vet at det er en hund som krever mye mer enn hva som passer min livsstil. 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #2 Skrevet 1. mars 2014 Med det energibehovet de har, og dette irriterende instinktet som gjør at de skal ringe inn alt de ser så er de nok mye på farten vil jeg tro. Evt. så er det andre streifere som har vært på besøk hos en gårdshund, og de er jo aldri i bånd. Anonymous poster hash: 838b2...f5c
Gjest Whitestripes Skrevet 1. mars 2014 #3 Skrevet 1. mars 2014 Med det energibehovet de har, og dette irriterende instinktet som gjør at de skal ringe inn alt de ser så er de nok mye på farten vil jeg tro. Evt. så er det andre streifere som har vært på besøk hos en gårdshund, og de er jo aldri i bånd. Anonymous poster hash: 838b2...f5c Men det gjelder jo ikke bare på bygda dette, men overalt, virker det som.
Gjest New_Girl Skrevet 1. mars 2014 #4 Skrevet 1. mars 2014 Dette merket jeg meg også når vi skulle ha hund. Jeg tror enkelte har inntrykk av at BC er så enkel å få lydig, og så blander de den med andre hunder med andre positive trekk og tror de skal få det beste av to verdener. Som regel blir det motsatt dessverre. Det er vel disse hundene jeg har sett mest av på omplasseringssider også. Trist. 2
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #5 Skrevet 1. mars 2014 Min tidligere hund var blanding av BC og diverse andre raser, men oppførte seg ikke som en BC....bortsett fra at den var utrolig klok og lærenem, som jo BC ofte er. Anonymous poster hash: e5e66...a3e
Gjest Whitestripes Skrevet 1. mars 2014 #6 Skrevet 1. mars 2014 Dette merket jeg meg også når vi skulle ha hund. Jeg tror enkelte har inntrykk av at BC er så enkel å få lydig, og så blander de den med andre hunder med andre positive trekk og tror de skal få det beste av to verdener. Som regel blir det motsatt dessverre. Det er vel disse hundene jeg har sett mest av på omplasseringssider også. Trist. Ikke sant! Det er så trist og tragisk for disse hundene. Og veldig betenkelig at foik skaffer seg hund de vet så lite om. Min tidligere hund var blanding av BC og diverse andre raser, men oppførte seg ikke som en BC....bortsett fra at den var utrolig klok og lærenem, som jo BC ofte er. Anonymous poster hash: e5e66...a3e Da var du heldig, eller veldig flink til å dressere Jeg kjenner flere som har hatt blandingshund med BC, og de har uten unntak vært stressa og uregjerlige, og flere av dem har bitt og blitt avlivet. Veldig trist. 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #7 Skrevet 1. mars 2014 Dessverre tror mange at BC kommer ferdig trent og utlært som valper. De er veldig trenbare ja - men folk glemmer det enorme gjeterinstinktet som kan gjøre de fæle til å nappe/småbite i beina til folk (erstatning for hasene til sauer). Også ender det som det veldig ofte gjør; hunden "biter" et barn, og den blir avlivet :-(. Er den heldig blir den bare omplassert. Anonymous poster hash: 6c6ae...4bd 2
Querido Skrevet 2. mars 2014 #8 Skrevet 2. mars 2014 (endret) Jeg har BC-blanding! Mor er av ren rase, mens far bar en lur "liten" blanding av BC/Gordon Setter. Dette var et uhell, far hadde slitt seg på tur og funnet frem til mor. Krise for eier av mor, da hun er en godt premiert hund med gode linjer bak. Jeg vet ikke hvorfor de ikke fjernet valpene før de kom til verden, men hell i uhell for min del. Jeg har verdens snilleste hund, uten nykker i det hele. Fryktelig aktiv, men det er jeg også. Kan jobbe i flere timer uten stans. Akkurat passe blanding mellom førerorientert og selvstendig, så ingen pingle, men ikke unødvendig tøff i trynet heller. Selvsagt elsker jo hunden både fugl og flokkdyr, men med masse alternativ trening til gjeting og jakt, så bryr den seg ikke lengre med vilt. Jeg ville ikke anbefalt blandingen til noen dog, da man aldri vet hva man får. Jeg tror nok det er mange Border Collier i feil hender, de er jo såååå søte og så lettlærte! Så folk kjøper gjerne hund uten å vite hva de går til. Da ender det ofte med hunder som ikke får mosjon, kjeder seg, og stikker etter det første og beste som rører seg. Og er det da tispe på løp i området(eventuelt tispen som stikker), så er det jo dømt til å bli en parring. Det som da skjer er at disse uerfarne eierne som aldri skulle hatt denne hunden til å begynne med, selger valpene som snille familiehunder og perfekt til barnefamilier. Og sånn fortsetter det altså i det uendelige. Utrolig mange som ikke skulle hatt hund. Edit: Jeg kom til å tenke på at siden BC hovedsaklig er avlet etter bruks, så kommer de i alle mulige slags farger, og derfor er det hund til "alle" siden det er så mange fargevarianter i både pels og øyne hos de forskjellige kullene. Endret 2. mars 2014 av Querido
Gjest bustyvel Skrevet 2. mars 2014 #9 Skrevet 2. mars 2014 BC var, dersom jeg ikke husker feil, den mest populære hunderasen i Norge i fjor, og jeg tror mange uerfarne kjøper den = ikke helt bevisste på avl og blandingsraser, ergo blir det BC i mange blandinger. Jeg har blandingshund uten BC, heldigvis.
Gjest Belle Gunnes Skrevet 2. mars 2014 #10 Skrevet 2. mars 2014 BC var, dersom jeg ikke husker feil, den mest populære hunderasen i Norge i fjor, og jeg tror mange uerfarne kjøper den = ikke helt bevisste på avl og blandingsraser, ergo blir det BC i mange blandinger. Jeg har blandingshund uten BC, heldigvis. Og det er skremmende. BC er ikke hund for hvermansen og allikevel er den norges mest populære hund. De tror mye av dette skyldes hundene som var med på Farmen i fjor, og når kvalifikasjonene for folk er "så en sånn på TV og syntes den var så søt", så må det jo gå galt for mange av disse. BC er en kjempefin rase for de som vet hva det dreier seg om. Men det skremmer meg at det finnes så mange BC-blandinger der ute. Ofte blandes de jo med fuglehunder med like sterkt, men med et motstridende instinkt. Det kan gå bra, men jeg ville ikke satsa på det. De er jo nesten garantert å bli noe forstyrra. 2
Gjest bustyvel Skrevet 2. mars 2014 #11 Skrevet 2. mars 2014 Og det er skremmende. BC er ikke hund for hvermansen og allikevel er den norges mest populære hund. De tror mye av dette skyldes hundene som var med på Farmen i fjor, og når kvalifikasjonene for folk er "så en sånn på TV og syntes den var så søt", så må det jo gå galt for mange av disse. BC er en kjempefin rase for de som vet hva det dreier seg om. Men det skremmer meg at det finnes så mange BC-blandinger der ute. Ofte blandes de jo med fuglehunder med like sterkt, men med et motstridende instinkt. Det kan gå bra, men jeg ville ikke satsa på det. De er jo nesten garantert å bli noe forstyrra. Enig. Jeg har noen bekjente som kjøpte seg BC-mix etter Farmen i høst. Den er nå omplassert x-antall ganger allerede, enda den ikke er et år enda.. Men det var kanskje en ekstra ille mix, 50% husky, 25% BC og 25% norsk elghund. Mye sterke drifter ute og går der!
Gjest Belle Gunnes Skrevet 2. mars 2014 #12 Skrevet 2. mars 2014 Enig. Jeg har noen bekjente som kjøpte seg BC-mix etter Farmen i høst. Den er nå omplassert x-antall ganger allerede, enda den ikke er et år enda.. Men det var kanskje en ekstra ille mix, 50% husky, 25% BC og 25% norsk elghund. Mye sterke drifter ute og går der! Nok et stakkars kull med hunder, som får et tøft liv pga menneskers dumskap Åååå jeg blir så frustrert og lei meg på slike hunders vegne
Djungelvrål Skrevet 2. mars 2014 #13 Skrevet 2. mars 2014 BC er den siste rasen førstegangseiere bør skaffe seg ihvertfall. Tror ikke folk helt skjønner hvor mye stimuli og trim disse hundene må ha! Blanding eller ei! (PROVOSERT!!)
Djungelvrål Skrevet 2. mars 2014 #14 Skrevet 2. mars 2014 Enig. Jeg har noen bekjente som kjøpte seg BC-mix etter Farmen i høst. Den er nå omplassert x-antall ganger allerede, enda den ikke er et år enda.. Men det var kanskje en ekstra ille mix, 50% husky, 25% BC og 25% norsk elghund. Mye sterke drifter ute og går der! Nei men en slik bikkje kan man glemme alt annet enn hund når det gjelder fritiden i 15 år framover. Leser ikke folk seg opp på hunder før de skaffer seg en?
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2014 #15 Skrevet 2. mars 2014 Tror bare det er fordi BC er fryktelig vanlig. For ti år siden hadde "alle" blandingshunder et innslag av labrador, så det gjenspeiler vel trendene på rene raser. Anonymous poster hash: 7c118...430
Querido Skrevet 2. mars 2014 #16 Skrevet 2. mars 2014 BC er den siste rasen førstegangseiere bør skaffe seg ihvertfall. Tror ikke folk helt skjønner hvor mye stimuli og trim disse hundene må ha! Blanding eller ei! (PROVOSERT!!) Det er utrolig mange som virkelig ikke setter seg inn i hva de får i hus før de går til anskaffelse av hund! Folk skjønner ikke at med hund kommer ansvar, trening, oppdragelse ol, og at det faktisk er en livsstil fremfor en pyntegjenstand som er søt å ha.
Gjest Whitestripes Skrevet 2. mars 2014 #17 Skrevet 2. mars 2014 Og det er skremmende. BC er ikke hund for hvermansen og allikevel er den norges mest populære hund. De tror mye av dette skyldes hundene som var med på Farmen i fjor, og når kvalifikasjonene for folk er "så en sånn på TV og syntes den var så søt", så må det jo gå galt for mange av disse. BC er en kjempefin rase for de som vet hva det dreier seg om. Men det skremmer meg at det finnes så mange BC-blandinger der ute. Ofte blandes de jo med fuglehunder med like sterkt, men med et motstridende instinkt. Det kan gå bra, men jeg ville ikke satsa på det. De er jo nesten garantert å bli noe forstyrra. Nettopp det jeg tenker også, og derfor undret jeg meg over hvor mange blandigshunder med BC i seg da jeg lette etter hund. Forferdelig trist og tragisk at en så flott og intelligent rase tiltrekker seg så mange idiotiske eiere.
Sylvari Skrevet 3. mars 2014 #18 Skrevet 3. mars 2014 Har også sett samme trenden. BC er en flott hund, for all del, men gud hvor mye styr det er med de om man ikke lever og ånder hund. Pene er de jo også, og er utrulig mange som går for utseende på hund, så da velger de vel en de syns er billedskjønn. Siden det er så vanvittig mange av de nå så er det nok en del som snakker med naboen som har ei jaktbikkje og tenker at "jøss, det hadde sikkert blitt søte valper".
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2014 #19 Skrevet 4. mars 2014 Har lagt merke til det selv, i tillegg til at det finnes ett x-antall huskyer ute. Var på utkikk etter hund selv tidligere og presiserte at jeg ikke ville ha en veldig aktiv hund, allikevel fikk jeg masse hendvendelser fra folk med BC mikser, og da helst mikset med fuglehund raser..... Og som regel var det snakk om veldig unge hunder. Anonymous poster hash: df896...361
Gjest Gjest Skrevet 4. mars 2014 #20 Skrevet 4. mars 2014 Vel, hvis man vil ha en hund som vil stikke av når man kommer med kobbelet, så velger man seg Chow Chow.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå