AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #1 Skrevet 1. mars 2014 Hei alle! Jeg er på boligjakt og trenger innspill. Vurderer sterkt leilighet i blokk, men jeg sover gabske lett. Hvor mye hører du fra dine naboer og HVA hører du? TV? Skritt over gulvet? Susing i rør? Snakking? Noe annet? Skriv også gjerne om de bor over eller under eller på siden av deg. Mitt ønske er å kunne bo i blokk til tross for at jeg sover lett, fordi jeg har bodd i en blokkleilighet før (men da på toppen) og virkelig trivdes med det. Tusen takk til alle som gidder å dele sine erfaringer Anonymous poster hash: df3f4...79a
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #2 Skrevet 1. mars 2014 Det er selvfølgelig forskjell på blokker, eller tror du alle er bygd på akkurat samme måten slik at det er akkurat like lytt i alle leiligheter? Det kan vel ikke spille så stor rolle hva jeg hører i min leilighet hvis du ikke skal bo akkurat her. Jeg høre forøvrig veldig lite til naboene, men det kommer også an på hva slags naboer man har. Anonymous poster hash: d0e16...232 7
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #3 Skrevet 1. mars 2014 Jeg bor i blokk, den er gammel så det er litt lytt her. Hører naboene går over gulvet, unger som bråker. Hører ikke når folk snakker. I nyere blokker er lydisoleringen bedre. Ulempen er jo at man jo ta hensyn til alle rundt her. Vi har boder i kjelleren men ikke alle skjønner at man kan ikke sette tingene sine rundt i gangene som det passer. Ikke alle gidder å gå til søpla og setter posene utforbi. Selv har jeg en nabo som klager på når de hører lyd fra min leilighet enten radio eller tv. har jeg besøk og noen ler høyt så kan de andre høre det og da tramper de i gulvet!! Selv bråker de masse men det er visst greit. Ellers er naboene greie og ha med og gjør. Noe tull vil det alltid bli og noen kan bare ikke innrette seg at vi bor tett. I det store og hele så er jeg fornøyd og bo i blokk, slipper og klippe plenen. Anonymous poster hash: 2faeb...d0d
Sunshine Skrevet 1. mars 2014 #4 Skrevet 1. mars 2014 (endret) Jeg anbefaler at du nå også ser etter topp og hjørneleilighet. Vi bodde i en slik og hørte lite fra naboene. De som bodde lengre ned i blokka tror jeg hørte mye mer. Det hang i allefall stadig lapper med klager på bråk om natta, vaskemaskiner på kveldene osv. Endret 1. mars 2014 av Sunshine
momo Skrevet 1. mars 2014 #5 Skrevet 1. mars 2014 Bodde i en hjørne topp leilighet. Hørte aldri noe fra naboene.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #6 Skrevet 1. mars 2014 jeg bor helt øverst i en blokk, hører ingenting fra naboene. Her jeg bor er det noen eldre som har bodd her siden blokken ble bygd på 60-tallet og de tenker at de er en slags sjefer over de andre, en slags blokkbestyrere, det kan være litt slitsomt. De er veldig opptatt av bagateller, feks blomsterpotter som står skjevt, mens generelt vedlikehold av elektrisk anlegg og andre ting som virkelig betyr noe, bryr de seg lite om Anonymous poster hash: 35cb3...b1a 1
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #7 Skrevet 1. mars 2014 Jeg bor i blokk, alle naboene mine er barnefamilier. Trives veldig godt, har folk både over, under og ved siden av meg. Hører når naboene støvsuger og når de går u gangene. Stort sett aldri ellers. Anonymous poster hash: 48c54...8ef
Eudyptula Skrevet 1. mars 2014 #8 Skrevet 1. mars 2014 Vi hører svært lite til naboene, men bor i nyere bygg. Det meste av støyen kommer utenfra.
Rapunzel_ Skrevet 1. mars 2014 #9 Skrevet 1. mars 2014 Jeg bor i blokk, i fjerde etasje (fem etasjer til sammen). Det eneste jeg hører av de som bor over oss, er når de vasker/støvsuger gulvet, men det er jo ikke noe problem. Av nærmeste nabo på siden av meg bor det en som spiller HØY musikk døgnet rundt svært ofte, og det hører jeg. Dette kan til tider være plagsomt, i alle fall hvis det forstyrrer meg fra å sovne. Men tror det er liten sjanse for at du havner ved siden av en som er som han. Mange som har sendt inn klager osv. Men trives godt å bo i blokk!!
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #10 Skrevet 1. mars 2014 Bor i første etasje i blokk og har kun nabo over oss, som vi hører lite til. Det vi hører er noen ganger rør (trekker i snora) på kveld/natt når vi har det helt stille, og stilletthæler. Når hun har barnebarna på besøk så leker de med sprettball og det hører vi også. Ellers er det veldig rolig og vi trives godt og syns det generelt er lite bråk . Blokka er bygget i 1979 om jeg husker riktig. Anonymous poster hash: a1bb9...13b
Sommernatt Skrevet 1. mars 2014 #11 Skrevet 1. mars 2014 Jeg bor i en blokk fra 1889 (den er selvfølgelig pusset opp flere ganger) i 3. etasje og jeg hører hvis naboen støvsuger og hvis de over oss mister noe i gulvet. Ellers hører vi ingenting og det har ikke vært et problem :-)
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #12 Skrevet 1. mars 2014 Hvordan gjør dere det med vasking av klær, klestørk og avfallsortering? Hvor store strømregninger har dere? Selveier, leier, andelsleilighet? Kan dere bo der selv om dere blir gamle og pleietrengende? Overnattingsplass til familie og venner? Hvor mange kvm? Hvor langt er det til butikker og lege? Ikke for å ta over din tråd ts, men dette er spørsmål jeg ville gjerne fått svar på ang å bo i blokk. Anonymous poster hash: cb974...3b8
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #13 Skrevet 1. mars 2014 Vi bor i første etasje i blokk (5 etasjer). Vi har naboer på begge sider og over oss. Av lyd så kan jeg høre naboen pisse om natten når det er stille i blokken (rørene liksom). Ellers hører jeg barnegråt av og til, men skritt og dører og sånt hører vi ikke. Strøm er ca 800 i mnd (inkl. nettleie). Selveier. Her bor det flere eldre, og mange barnefamilier. Det er heis her, så det er ikke noe problem for de som sliter med bevegelse og sånt. Vi ville egentlig ikke bo i blokk, men det veldig greit å bo her, spesielt siden det er i første etasje med hageflekk :-). Vi selger nok når vi har råd til enebolig, det er drømmen :-) Fem min å gå til butikk, lege, buss, skole, barnehage. Anonymous poster hash: 0dbb4...592
-Missi- Skrevet 1. mars 2014 #14 Skrevet 1. mars 2014 Jeg bor i blokk. Bor i 1etg så har ganske stor terasse det syns jeg er en bra ting. Har naboer over meg og på begge sidene. Hører ting som borring i veggene, skritt over gulvet, når noen går på do. Har og hørt naboen over meg hvis han/hun snakker i telefonen om natta. Noe som skjer av og til, tro og han/hun har en hund som løper rundt og leker med en ball, det kan være litt irriterende om natta. Hører og når naboen går inn og ut døra om natta. De jobber vist skift, og litt sånne ting. Hadde litt problemer med å sove her i starten for var mere lyder enn jeg var vant til da jeg bodde i enebolig. Ulempene med å bo her er de gamle menneskene som sitter i styret de kan være svært pirkete og plagsomme til tider, en annen ulempe er at det ikke er lov å grille her og heller ikke lov til å ha hund eller katt. Da må du søke styret om lov har jeg forstått. Fordelen er at jeg slipper å klippe gress og måke snø+ en spesiell fordel for meg er at jeg leier billig. Leier av famiie på min sønns farside. Største grunn til at jeg bor her
Alice123 Skrevet 1. mars 2014 #15 Skrevet 1. mars 2014 Vet ikke om det er sammenlignbart, men jeg har bodd i bygård fra 1880-tallet og der ble jeg vekket hver lørdag og søndag morgen av at naboen over oss plystret! Hvor lytt det er varierer jo veldig.... ofte lytt i eldre blokker. Lyd forflytter seg jo veldig i betong, vanskelig å høre hvor lyden kommer fra, også.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #16 Skrevet 1. mars 2014 Hvordan gjør dere det med vasking av klær, klestørk og avfallsortering? Hvor store strømregninger har dere? Selveier, leier, andelsleilighet? Kan dere bo der selv om dere blir gamle og pleietrengende? Overnattingsplass til familie og venner? Hvor mange kvm? Hvor langt er det til butikker og lege? Ikke for å ta over din tråd ts, men dette er spørsmål jeg ville gjerne fått svar på ang å bo i blokk.Anonymous poster hash: cb974...3b8 Kan svare for vår del, bor i andelsleilighet. Vi har eget vaskerom i leiligheta så vi vasker som vi vil. Samme med naboer, og vi hører hvis det skjer på kvelden/natten men det har ikke vært forstyrrende. Vi har sjakt for restavfall og dunker utfor for papp, matavfall og plast. For strøm har vi akonto, tror den er på 800 kr i mnd og vi får igjen litt. Vi har 70 kvm, kun ett soverom så ved besøk må vi være litt kreative og bruke stua. Har ikke planer om å bo der til vi er gamle og pleietrengende, men ettersom at det er i første etasje og på ett plan så kunne vi nok gjort det. Har fem min å gå til både butikk og lege. Anonymous poster hash: a1bb9...13b
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #17 Skrevet 1. mars 2014 Det er selvfølgelig forskjell på blokker, eller tror du alle er bygd på akkurat samme måten slik at det er akkurat like lytt i alle leiligheter? Det kan vel ikke spille så stor rolle hva jeg hører i min leilighet hvis du ikke skal bo akkurat her. Jeg høre forøvrig veldig lite til naboene, men det kommer også an på hva slags naboer man har. Anonymous poster hash: d0e16...232 Nei, jeg tror ikke alle blokker er bygget på akkurat samme måte slik at det er akkurat like lytt i alle leiligheter, din surmaga bedreviter. At folk svarer forskjellige ting hjelper meg også å få et bilde av hvor forskjellig folk opplever det å bo i blokk, så det er minst like verdifullt som om alle skulle svart det samme. Nå vet jeg at forskjellene er så store at jeg ikke kan lene meg på andres opplevelser, og heller bare må ta sjansen eller finne meg en annen boform. Til alle dere andre, tusen takk for svar, det var veldig nyttig TS Anonymous poster hash: df3f4...79a 1
skruf Skrevet 1. mars 2014 #18 Skrevet 1. mars 2014 Helt forferdelig! Aldri mer. Bodde i blokk i 6mnd.. Forferdelig lytt, og vi hadde en gitarentustiast på ene siden som kunne bare introen på "Smoke on the water" som han spilte konstant. Over oss hadde vi en fjerdeklassing som øvde på trompeten sin…. og fjerdeklassingen hadde en babybror som bæljet ca halve natten. Aldri, aldri mer.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #19 Skrevet 1. mars 2014 Jeg bor i blokk. Hører veldig lite. Men kan høre hvis det er noen barn i trappeoppgangen. De har en tendens til å trampe når de går i trapper. Samtidig så kan jeg høre (usikker på hvor jeg hører det fra) litt musikk. Kun hørt en gang siden jeg flyttet hit for ett halvt år siden. Hører også av en merkelig grunn en som tisser. Tror det er en med prostata problemer, for det er ofte! Hører tisselyden ekstremt godt, men man må anstrenge seg skikkelig for å høre at personen drar ned. Hører ellers aldri noe Dette er en gammel blokk. Så er vel mer lydtett nå vil jeg tro. Enda det er VELDIG stille her syns jeg. Anonymous poster hash: 40f98...11b
Alice123 Skrevet 1. mars 2014 #20 Skrevet 1. mars 2014 Det kommer nok ann på naboene også.... jeg bor i rekke, og trodde lenge det var dødsbra lydisolert for jeg hørte ALDRI noe til naboene. Så flyttet de på den ene siden og nye flyttet inn... da oppdaget jeg fort at det ikke var så godt isolert som jeg trodde 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå