Gå til innhold
Problemer med registrering ved bruk av windows mail (hotmail, live, outlook) ×

Radon i huset - hva nå?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi fikk målt radon i huset til 240 og denne verdien skal visst ligge under 200 som er maxverdi og helst under 100. Målingen ble gjort i et av 2 kjellerrom med åpent fjell i, og i tillegg vi har et bruksrom med fjell der vi har bygget inn fjellet slik at det ikke synes. Naboen har ikke åpent fjell i huset og hadde verdi på 77 (dette er en bolig som ligger helt inntil huset vårt). Vi har også en hybel i boligen vår i etasjen over det ene kjellerrommet med fjell i.

Hva gjør vi nå? Den eneste informasjonen i brevet var at vi ble anbefalt å kontakte kommunen for råd. Brevet kom i går så nå sitter jeg her og er litt bekymret for store kostnader til utbedring. Alle rommene har automatiske vifte for å få ut fukt som kommer pga fjellet.

Jeg skjønner meg ikke på dette radongreiene og sitter egentlig som er stort spørsmål. Huset er fra 1971 og det skal ha blitt målt radon for mange år siden men da var verdiene innenfor de anbefalte verdiene.

Hvor farlig er dette? Jeg regner med at konsentrasjonen er høyest i kjellerrommene med åpent fjell siden naboen har så lave verdier? Deres hus er bygget noen få år etter vårt.

Noen som kan hjelpe en bekymret sjel med noen gode svar?

Skrevet

Påvirkning av radon over tid gir økt fare for lungekreft. Høye verdier bør tas alvorlig. Hus er bygget veldig forskjellig, det kan skje setninger over tid som gjør at gassen finner veier inn i huset fra grunnen som ikke fantes før. Man må avveie hvor viktig en utbedring er, om den vil signifikant redusere påvirkingen siden man kanskje bare oppholder seg kort tid i områder med høye verdier. Soverom er det aller viktigste stedet å ha kontroll på.

Som en start anbefaler jeg å sjekke ut http://www.byggebolig.no/ Der er det en god del informasjon å finne angående radon og hva som kan gjøres av utbedringer i flere diskusjonstråder.

AnonymBruker
Skrevet

Det er vel sannsynlig at det vil koste å fikse dette, men hvor mye det vet ikke. Når det bygges nye hus så legges det duk under huset mot radon, og det jeg har hørt for eksisterende hus er vifter eller avsug. Nå sier du at det er vifter i rommet, så da vet jeg ikke hva som må gjøres. Sterkere vifter kanskje?

Anonymous poster hash: d8926...7fc

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...