Gå til innhold

Er syltynn, MEN spiser bare junk!

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hei, jeg er en jente på snart 22. Jeg kan gå en dag med å bare spise, hm.. En tebriks + en grobys(pg. Mye skole + jobb), mens jeg en annen dag kan spise en god frokost, middag og kveldsmat. Selvfølgelig blir jeg bittelitt sulten når jeg spsier minimalt, men jeg fungerer! Jeg prøver overhode ikke å holde meg tynn, men slik er jeg bare har jeg funnet ut. Jeg elsker å deikke vaniljesaus og kan drikke 0,5L vaniljesaus på 1-2 dager.. (Dog ikke hver dag kanskje kjøper jeg en 0,5L hver uke) Kan også sluke en hel stratos sjokoladeplate null problem. Hamburgere er bare elsk og.. Nei, kan enkelt bare oppsumere det som: jeg er ikke sunn, og jeg spiser alt jeg kommer over (enten det er mye eller lite, sunt eller usunt)

Kan legge til at jeg aldri har trent en dag i mitt liv og er heller ikke aktiv. Jeg er en jente på 169 cm og en vekt med 44kg.

Kan jo ta foreksempel hva jeg har spist idag: frokost 2knekkebrød med mye smør og gulost, lunsj?(kl5) grobys, snacks 1japp, kveldsmat hjemmelaget potetmos, nachos, brokkoli, blomkol + saus.. Så koste jeg meg med en halv melkesjokolade m/kvikklunsj....

Så til spørsmålet mitt, er jeg helt på trynet usunn? Er dette farlig? Hvis ja, livsfarlig? Lurer virkelig på hvordan det egentlig står til med helsen min? Selv om jeg ikke føler meg syk føler jeg at jeg egentlig burde være beskymret(?!)

Ps. Se bort ifra at det er fredag/helg.. Det jeg har spist idag kunne for den saka skyld vært på en onsdag!

Anonymous poster hash: 209b3...bc2

Videoannonse
Annonse
Gjest Runforit
Skrevet

BMI'en din er farlig lav på 15. Bare vekta alene kan gi permanente skader. Hjerterytmen slås ned og det er stor fare for hjerteinfarkt og hjertestopp over tid. Nyrene er også utsatt for permanente skader. Du er også i stor fare for å utvikle beinskjørhet.

Ved lang tids feilernæring så bryter du kroppen ned. Så selv om du føler du spiser en del kalorier gjennom junk og sjokoalde(selv om det uansett ikke er nok kalorier da vekta di er så lav) så er det ikke mye av dette kroppen kan nyttiggjøre og du går også da i kategorien feilernært.

Over tid kan dette som sagt gi skader på kroppen som er uopprettelige.

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Jeg aner ikke hva en grobys er, men du er jo tynn fordi du har flere dager der du spiser lite mat. I tillegg er du antakeligvis både underernært og feilernært (det siste kan man være også som normal- og overvektig). To knekkebrød til frokost og ingen mat før kl. 17 er forresten kjempelite, selv om du kompenserer med kveldsmat. Det at du kan gå så lenge uten mat viser at du antakeligvis spiser mindre enn du tror, selv om du har junk-binger.

Jeg synes ikke du skal være "beskymret", jeg synes du skal skjerpe deg. Du er 22 år gammel, ta ansvar for din egen helse. Da mener jeg både med tanke på at hver dag bør ha et normalt inntak, og at du kan spise litt mer ordentlig mat. Det første er viktigst.

Anonymous poster hash: fb037...b42
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt som deg, bare at jeg ikke spiser alt jeg kommer over. Spiser ingenting som beregnes som sunt.
Det har jeg heller aldri gjort, og det har alltid vært et problem for meg.

Jeg kan telle på en hånd alle matrettene jeg kan spise. Det er en utfordring sosialt...

Har vært et par ganger hos lege med denne spiseforstyrrelsen for å sjekke om alt er som det skal, helsemessig. Første gang var jeg seks år, sist gang var jeg 22 år. Vel, merkelig nok får jeg fortalt at alt er som det skal - selv om jeg aldri har spist grønnsaker, at jeg er veggis og ikke spiser noe grovt oftere enn hver tredje måned.

Men jeg tror legen fremdeles tar litt feil, for jeg føler ikke jeg helt har hodet med meg :P Jeg MÅ ha en mangel han ikke finner, med mindre jeg bare blir dummere med årene.

Jeg spiser pizza og drikker brus hver dag, og får ofte høre av venner at de ikke skjønner hvorfor jeg ikke er overvektig. Det er nok fordi jeg bare spiser en gang om dagen. Jeg spiser dritt, men jeg spiser skjeldent.

Jeg følger med i tråden din, TS. Forhåpetligvis får du noen gode råd jeg også kan benytte meg av :)

Jeg venter på flere av disse "skjerp deg" svarene som AB over gir. Det er som om de ikke tror vi vet det er et problem. Dessuten jobber vi jo med å "skjerpe oss" når vi leter etter løsninger?

Anonymous poster hash: 5ce93...506
  • Liker 1
Gjest Hooty McOwlface
Skrevet (endret)

Jeg venter på flere av disse "skjerp deg" svarene som AB over gir. Det er som om de ikke tror vi vet det er et problem. Dessuten jobber vi jo med å "skjerpe oss" når vi leter etter løsninger?

Dere kan umulig ha lett så veldig etter løsninger når dere ikke aner hva dere skal gjøre.

Det virker som dere begge har null kunnskap om mat og ernæring og bør begynne å lese dere opp på det. Bare helt basic informasjon, allmennkunnskap som dere dessverre ikke har fått med dere gjennom foreldre/skole/media. Det er en jungel der ute med kostholdstips, men å spise litt sunt og usunt med proteiner/fett/karbohydrater om hverandre 3-5 ganger om dagen som en helt normal person er ikke rakettforskning.

Jeg tror ikke det er så vanskelig å snu vanene så fort dere har fått litt peiling. Tror det hadde hjulpet om dere hadde kjøpt en kokebok og bare lært dere å lage god mat, så det er mitt tips. Ikke nødvendigvis en sunnhetsbok eller en diettbok, bare en helt vanlig kokebok med helt vanlige frokost-, lunsj- og middagsretter i. Jeg tror litt av grunnen til at dere bare spiser dritt er at dere har null interesse for mat og underutviklede smaksløker.

Endret av Hooty McOwlface
  • Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Har vært et par ganger hos lege med denne spiseforstyrrelsen for å sjekke om alt er som det skal, helsemessig. Første gang var jeg seks år, sist gang var jeg 22 år. Vel, merkelig nok får jeg fortalt at alt er som det skal - selv om jeg aldri har spist grønnsaker, at jeg er veggis og ikke spiser noe grovt oftere enn hver tredje måned.

En vegetarianer som ikke spiser grønnsaker? Hva spiser du da?

Det er mye man skal høre før ørene faller av. :ler:

Anonymous poster hash: 94df0...a82

AnonymBruker
Skrevet

Her var det mange som gir inntrykk av at det er kjempelett å endre seg. Hvorfor greier ikke 90 % av folk å gå ned i vekt når de prøver? Fordi det er vanskelig å endre vanene. Dessuten ønsker kroppen en likevekt, og har bestemt seg for at dagens vekt er normalvekt. Dersom man da forsøker å gå opp i vekt ved å spise sunnere og mer vil kroppen motarbeide dette ved å øke forbrenningen.

Anonymous poster hash: 41eeb...45b
Gjest Runforit
Skrevet (endret)

Her var det mange som gir inntrykk av at det er kjempelett å endre seg. Hvorfor greier ikke 90 % av folk å gå ned i vekt når de prøver? Fordi det er vanskelig å endre vanene. Dessuten ønsker kroppen en likevekt, og har bestemt seg for at dagens vekt er normalvekt. Dersom man da forsøker å gå opp i vekt ved å spise sunnere og mer vil kroppen motarbeide dette ved å øke forbrenningen. Anonymous poster hash: 41eeb...45b

Nei. Du øker ikke forbrenning ved å spise mer om du er undervektig. Om du er undervektig har du faktisk lavere forbrenning fordi du har tært bort mye muskelmasse. Det er en grunn til at de som legger på seg med lite muskler blir overrasket over at de ofte lett legger på seg når de begynner å spiser mer mat. Frem til musklene har bygget seg opp igjen så vil ikke forbrenningen være høy.

Når musklene derimot har restituere seg igjen så får en normal forbrenning igjen.

Hadde en venninne som klaget på dette. Klarer ikke å legge på meg. Spiser masse kalorier. Vi regnet på det og hun lå på 1000-1200 kcal om dagen. Maks.

Så fikk hun kjærester. Bom så la hun på seg 8 kilo. Faste måltider med god og næringsrik mat var nøkkelen.

Kroppen er ikke noe magisk. Spiser man vedlikehold så ligger vekta stabilt. Spiser man mindre går man ned og spiser mat mer går man opp.

Endret av Runforit
  • Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...