AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #1 Skrevet 1. mars 2014 Leker litt med tanken om å skaffe meg hund, fordi jeg har nylig brutt med samboeren (som ikke ville ha hund) og har nå endelig "lov" og tid til å ha hund. Er vokst opp med hund, og alle i familien har, så vet hva det innebærer av ansvar (det er noe av grunnen til at jeg har utsatt det såpass lenge som jeg har, jeg tar dette veldig alvorlig). Har ikke kommet så mye lengre enn drømmestadiet, der jeg kikker på annonser på Finn og tenker på hva slags hund som er drømmehunden for meg. Noen opplysninger: -Bor i liten leilighet, men fine turområder like ved -Er på jobb 8-4, men er lite opptatt utenom det (skal ta 2 mnd perm. om jeg skaffer valp) -Har katt fra før -Ingen barn eller planer om det -Liker å gå tur, men ikke noe voldsomme fjellturer til daglig eller jakt -Liker ikke pelsstell -Er førstegangseier, så bør ikke ha en altfor tøff rase -Vil helst ha en liten, men liker ikke altfor sukkersøte hunder, vil ha dem litt tøffe og gjerne styggpene/merkelige. Raser jeg liker veldig godt: -Griffon-typene -Affenpincher -Dachs -Puddel (pelsstell:/) -Bichon frise -Miniatyr bull terrier (disse digger jeg!) -Russisk toy terrier -Alt av mynder (elsker Borzoi, men vet innerst inne at de er for krevende) Vet jo litt selv fordeler og ulemper med rasene, men vil gjerne ha innspill på om det er noen jeg bør utelukke, og om det er noen som dere mener hadde passet meg perfekt. Både de på listen og andre raser. Anonymous poster hash: 854b1...ac2
Lech Skrevet 1. mars 2014 #2 Skrevet 1. mars 2014 Dachs er en jakthund så den ville jeg droppa. Miniatyr bullterrier er en ganske så tøff rase og det er mange som ikke helt takler en bullterrier. Personlig ville jeg lagt bort raser med så kort snute som griffon/affenpincher. Hva med Whippet? Sofapotet som elsker å løpe, og er med på det meste. 1
Edie Skrevet 1. mars 2014 #3 Skrevet 1. mars 2014 Puddel! Flere mindre størrelser å velge mellom. Skjønner dette med pelsstell, men det blir litt hva du gjør det til. Vår trenger ingen daglig ppelsstell. Snute og poter blir klipt hver måned, hele kroppen annenhver måned. 1-2 timers arbeid i måneden er jo ikke så mye. Har du mulighet kan man jo sette bort oppgaven med klipp også. Skal man ha utstillingsfrisyrer så innebærer det selvfølgelig mye mer jobb. Pudderet er undervurdert synes jeg. Lettlært, selvstendig, kosete, tåler og like både mye aktivitet og kosete innedager. Kan brukes til lydighet, agility, spor osv. 3
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #4 Skrevet 1. mars 2014 Dachs er en jakthund så den ville jeg droppa. Selve rasen er jo såå mye mer enn jakthund, jeg hadde dachs i mange år, og den ble livredd om den støtte på hjort eller sau i naturen, haha. Ingen jakthund der altså. Jeg vil anbefale dachs av den erfaring at det er den særeste, og mest herlige rasen jeg har vært borte i. Jeg synes jo selvsagt min egen var den herligste, men jeg kjenner igjen noen av trekkene hannes i andre dachs jeg møter. De krever ikke noe mer tur enn mannen i gata, men det er fint om du passer på å gå mye i ulendt terreng gjerne, så den får bygget opp en god og sterk rygg. Ellers er det en sindig, rolig og kosete rase som tåler det meste (av min erfaring) Ellers har jeg ikke så mye erfaringer med de andre rasene du nevner, annet enn at terrier kan være en krevende rase mentalt. Hovedsaklig jack russel, men ser jo at du ikke har det på listen :-) Anonymous poster hash: f0b02...3bb
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #5 Skrevet 1. mars 2014 Ut i fra listen din hadde jeg valgt Whippet. De er styggpene/merkelige (men herlige, så absolutt herlige!) -Griffon-typene kort snute/pusteproblemer så jeg ville personlig utelukket pga det. -Affenpincher Samme som over -Dachs Mye bjeffing og etter min erfaring hos hannhundene så er de mindre greie med andre hannhunder. -Puddel (pelsstell:/) Puddel er jo greit da, men du ville jo helst ha minimalt med pelsstell. Det positive er at de ikke røyter og da slipper du å støvsuge ekstra. -Bichon frise Samme som over, disse og alle andre bichoner må klippes, men de røyter jo ikke da. -Miniatyr bull terrier (disse digger jeg!) Tøft utseende, men de er også TØFFE bullehunder som krever mye innsikt og arbeid, de er noen sta små oioier og det kan være litt mye for en som er fersk, kanskje noe du kan se på som en hund nr 2? -Russisk toy terrier Jeg syns disse blir veldig små, men smaken er som baken. -Alt av mynder (elsker Borzoi, men vet innerst inne at de er for krevende) Whippet! Har aldri eid en selv, men alle jeg kjenner som har er veldig glade for sine og sier at de er enkle og uproblematiske. Hårene de slipper kan være noe vanskelige å få ut av tekstiler (små "spisse" hår) men det er jo den minste bekymringen. De må ha klær om høsten/vinteren for å ikke fryse og burde ha muligheten for å kunne løpe fra seg av og til. Lure Coursing er det mange som holder på med og syns er veldig givende. Kan være vanskelige å ha løse da de jager på syn, altså ting som løper/beveger seg og da er katter, ekkorn og slike ting i faresonen. Går fint med katter inne altså, men katter ute som løper er nesten sikkert å trigge jakten i en whippet. Dette er jo bare min personlige mening om de rasene du har nevnt, men om jeg skal få nevne en annen rase du kan titte på så er det Tibetansk Spaniel. Av personlig erfaring er de utrolig enkle å ha med å gjøre så lenge du behandler de som hund og ikke en bortskjemt baby, lite helseproblemer og de er noen artige pøbler som alltid har små spillopper som får meg til å le. De kan klare seg fint med tisseturer og en litt lengre tur midt på dagen, men er også gjerne med på en lang skogstur, fjelltur og lignende. Lykke til med jakten på den perfekte hund! Anonymous poster hash: 82e99...244 1
Gjest Gaea Skrevet 1. mars 2014 #6 Skrevet 1. mars 2014 Elsker whippet selv, de passer også kriteriene dine. Så lenge du har mulighet til å ha hunden løs så den før løpt skikkelig et par dager i uken i hvert fall. Enkel pels, stort sett ikke fan av langturer i drittvær, avslappet og kosete inne - full fart ute, bjeffer lite. Litt reserverte mot ukjente mennesker og hunder (noe jeg ser på som positivt, ikke det samme som usikker/nervøs). Krever ikke ekstremt mye mosjon, men blir med på alt. Frisk rase med lite sykdom. Det eneste negative jeg kan trekke frem ved de to jeg har hatt er at de begge er litt kresne i matveien, og de trenger klær i dårlig vær. De har også jaktinnstinkt, men siden de jakter etter synet og ikke lukt har mine alltid løpt etter hva de enn skal ta noen meter bare, og så fort det er ute av syn er det ute av sinn. Synes alle disse "utfordringene" er veldig overkommelige. Totalt uenig i at de er styggpene da. En av de vakreste rasene jeg vet om. Men har fått med meg at ikke alle er enig i det..
AnonymBruker Skrevet 2. mars 2014 #7 Skrevet 2. mars 2014 Liker du Mops/Pug? http://www.youtube.com/watch?v=8Kkrmubsgf8 Har selv en Pomeranian som nesten ikke trenger pelsstell siden hun er spesiell og har mindre pels enn normalen. Eneste negative der er bjeffingen, ellers er hun den perfekte hund for meg. Anonymous poster hash: 01a77...a75 1
Gjest Offensive Pie Skrevet 2. mars 2014 #8 Skrevet 2. mars 2014 (endret) Jeg ville utelukket terriertypene, da de etter min erfaring ikke går spesielt godt sammen med katter Endret 2. mars 2014 av Offensive Pie
Edie Skrevet 2. mars 2014 #9 Skrevet 2. mars 2014 Boston terrier ville også kanskje passet? De er terriere kun i navnet, ikke i lynnet. Ingen pelsstell, liker ikke tur i regn, trenger klær i kulda. De er morsomme, små og forholdsvis lette å trene. Kortsnutede, men ikke like ille som f.eks. mops, så ikke så mye pusteproblemer. De oppfyller i alle fall kravet om litt annerledes utseende. Men synes fortsatt puddel er et bedre valg 1
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #10 Skrevet 3. mars 2014 Tusen takk for mange og utfyllende svar:) Har ikke lært meg multisitering, så tar en felles-svaring her:p Ser det er mange som nevner Whippet, den passer nok ganske bra. Jeg må innrømme jeg liker store mynder bedre mtp utseende, men de blir for krevende ift hva jeg kan tilby. Puddel kan nok også passe, i så fall vil jeg holde den ganske kortklipt, ikke noe utstillingsfrisyre. Boston terrier liker jeg også, hadde glemt ut den. Syns de er veldig kule utseendemessig. Mops er søte, men den ene jeg kjenner er fryktelig rolig og kjedelig:p Må ha en hund det er litt liv i, men samtidig ikke for masete (og ihvertfall ikke bjeffete, bor tett på andre folk). TS Anonymous poster hash: 854b1...ac2
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #11 Skrevet 3. mars 2014 Anbefaler whippet! Veldig grei i størrelsen mht at du bor i liten leilighet. Rolige inne og har et helt greit aktivitetsnivå. En hund som tilpasser seg eieren veldig greit. Er selv fan av mynder, og da spesielt greyhound. De er kanskje store ja, men de er visst ikke så krevende som noen mener. Litt mer aktivitet, men tar nok dessverre en god del mer plass ja. Anonymous poster hash: 2a7a2...bdd
Severus Skrevet 3. mars 2014 #12 Skrevet 3. mars 2014 Jeg ville utelukket terriertypene, da de etter min erfaring ikke går spesielt godt sammen med katter Tanta mi har en westie, den går overens med katten.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2014 #13 Skrevet 4. mars 2014 Italiensk mynde eller whippet jaAnonymous poster hash: 5ee31...7f0
htd_ Skrevet 4. mars 2014 #14 Skrevet 4. mars 2014 Hei! Ser noen nevner tibetansk spaniel ovenfor. Har selv en 8 år gammel tibbe og må si det er en fantastisk hund! Snill, tålmodig og veldig selvstendig. Elsker å ligge i sofaen, men elsker også å løpe i parken og gå i skogen. En skikkelig klatremus er han også. Bor selv i en relativt liten leilighet, men med gode turområder rundt, noe han trives med. Lite sykdom, men noen arvelige sykdommer er rasen disponert for som de fleste andre raser. Har også nylig fått en cavalier king charles spaniel valp, tispe. Utrolig fin med masse personlighet. Her er det noe mer kjente sykdommer, blant annet klaffefeil. Håper du finner riktig rase :-) Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 4. mars 2014 #15 Skrevet 4. mars 2014 Bichon Havanaise! Anonymous poster hash: c4e71...1a5
Gjest Belle âme Skrevet 4. mars 2014 #16 Skrevet 4. mars 2014 (endret) Bichon havanaise Bolognese(veldig skjelden i Norge) Affenpincher(skjelden) Italiensk mynde. Tsvetnaya bolonka Papillon/phalene Pumi Kromfohrlander Keeshound Pomeranian Japansk spisshund Islandsk fårehund Clumber spaniel Cavalier King Charles spaniel Schnauzer Kinesisk nakenhund Amerikansk nakenhund Cairn terrier Welsh corgi prembroge Welsh corgi cardigan Cocker spaniel Jack russell terrier Parson russell terrier Dansk svensk gårdshund Løwchen Tibetansk spaniel Whippet Endret 4. mars 2014 av Belle âme
Gjest Gjest Skrevet 5. mars 2014 #18 Skrevet 5. mars 2014 DU TRENGER CHOW CHOW I LIVET DITT. Beklager ropingen. 1
AnonymBruker Skrevet 5. mars 2014 #19 Skrevet 5. mars 2014 Beklager ropingen. Er du frisør, gjest? Anonymous poster hash: 30a90...69f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå