Gå til innhold

Tilberede svinekjøtt

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hva er en god måte å tilberede svinekjøtt på? Jeg vil gjerne trekke frem fylden og den gode smaken i kjøttet samtidig som det skal være litt eksotisk og vågalt..

Driver å ser i gjennom kokeboken nå. Tenkte å overraske min kjære med noe godt i morgen. :)

Anonymous poster hash: 09e83...2ee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mitt beste tips kommer fra morfar; han pleier å brune kjøttet litt i pannen før han legger alt i en ildfast form med grønnsaker og kjøttet i ovnen. Godt og norsk.

Ellers så har du jo wok, da pleier jeg å steke over høy varme for å så skifte til lavere varme slik at kjøttet kun er blitt brunet. Når kjøttet er brunet så putter du i grønnsakene.

innså nettopp at jeg har kanskje verdens mest anonyme smaksløker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer jo an på hvilken del av svinet du har. Seigere deler, som svinenakke, kan langtidsbraiseres. Dersom du har litt kunnskap på kjøkkenet vil jeg absolutt anbefale å prøve på pulled pork.

En annen av mine favoritter er svin med svor. Stek eller ribbe med svor bør først blåses opp på høy varme, deretter langtidsstekes, for så å få noen minutter under grillen på slutten.

Med en delikat indrefilet er det best dersom den onvsbakes på lav temperatur til riktig kjernetemperatur. Her er det masse spennende, og utradisjonelt tilbehør som kan prøves ut.

Det viktigste å vite om svin er at det raskt blir tørt. Og den beste måten å forhindre det på er å bruke lav varme, og å ha full kontroll på kjernetemperaturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er på en måte glad i sprø skorpe på kjøttet. Men denne gangen tenkte jeg på noe som å steke det på lav varme slik at det er mørt og sånt. Også vil jeg gjerne at det er litt søtt til, tenkte kanskje tilsette noe som ananasmarinade. Jeg har et par stykker av indrefilet. Hvordan får jeg kontroll på kjernetemperaturen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det kommer jo an på hvilken del av svinet du har. Seigere deler, som svinenakke, kan langtidsbraiseres. Dersom du har litt kunnskap på kjøkkenet vil jeg absolutt anbefale å prøve på pulled pork.

En annen av mine favoritter er svin med svor. Stek eller ribbe med svor bør først blåses opp på høy varme, deretter langtidsstekes, for så å få noen minutter under grillen på slutten.

Med en delikat indrefilet er det best dersom den onvsbakes på lav temperatur til riktig kjernetemperatur. Her er det masse spennende, og utradisjonelt tilbehør som kan prøves ut.

Det viktigste å vite om svin er at det raskt blir tørt. Og den beste måten å forhindre det på er å bruke lav varme, og å ha full kontroll på kjernetemperaturen.

Jeg er ikke så flink på kjøkkenet. Hvordan braisserer jeg kjøttet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svinefileten pleier jeg å krydre - enten med bare salt, pepper og litt hvitløk, eller med en eller annen krydderblanding.. Så bruner jeg den på alle sider i panna, før jeg legger den i stekovnen på ca 140 grader. Beste måte å unngå tørt kjøtt er å bruke steketermometer :) Nå husker jeg ikke hvilken kjernetemperatur svin skal sånn i farten, men det står gjerne i oppskriften.

Å braisere er egentlig å la det trekke i væske; man varmebehandler godt brunede råvarer i gryte sammen med væske under tett lokk i ovn.
Du finner mange gode oppskrifter hvis du googler litt :) og det er bare å prøve seg fram, lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Svinefileten pleier jeg å krydre - enten med bare salt, pepper og litt hvitløk, eller med en eller annen krydderblanding.. Så bruner jeg den på alle sider i panna, før jeg legger den i stekovnen på ca 140 grader. Beste måte å unngå tørt kjøtt er å bruke steketermometer :) Nå husker jeg ikke hvilken kjernetemperatur svin skal sånn i farten, men det står gjerne i oppskriften.

Å braisere er egentlig å la det trekke i væske; man varmebehandler godt brunede råvarer i gryte sammen med væske under tett lokk i ovn.

Du finner mange gode oppskrifter hvis du googler litt :) og det er bare å prøve seg fram, lykke til!

Jeg har googlet litt, men jeg mener å ikke finne noe fristende. Det meste jeg har funnet til nå har sett blekt og kjedelig ut. Først tenkte jeg å kanskje braissere det i stekepanna, men hvis du mener ovnen er passende til dette formålet, så tenker jeg å prøve det, hvorfor ikke. Men hvordan får du til at den stekes på alle sider. Bruker du rist da eller tar du den ut underveis da eller?

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva slags kjøtt har du? De ulike delene fra svin må tilberedes på ganske forskjellige måter.

Anonymous poster hash: 1e7bb...3b5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva slags kjøtt har du? De ulike delene fra svin må tilberedes på ganske forskjellige måter.

Som sagt er det en slags indrefilet, er vel usikker på akkurat det selv. Kjøttet er ganske mørt, når jeg trykker tommelen inn gir det etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

Som sagt er det en slags indrefilet, er vel usikker på akkurat det selv. Kjøttet er ganske mørt, når jeg trykker tommelen inn gir det etter.

Jeg tipper det kjøttstykket du har er pakket i plastembalasje, eventuelt med et omslag av papp.

På denne embalasjen står det hvilken bit av slaktet som er i posen.

Alt kjøtt vil gi etter når du trykker på det, - tilogmed lårtunge, og det er garantert slaktets definitivt seigeste muskel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ah, beklager - jeg overså visst det innlegget :)

Braisering passer ikke så godt til filet, det egner seg mer til fetere stykker med mye bindingsvev (det er varme over tid som gjør bindingsvevet mørt og godt). Fileten skal helst bare stekes til den såvidt er varm nok. Har du lav temperatur, blir resultatet saftigere. Har du steketermometer? Da er det enkleste å bare brune den kjapt på alle sider, så sette den inn i ovnen på 100-125 grader til kjernetemperaturen er 70-75 grader (tar mellom 20 og 45 min, varierer veldig med tykkelsen på kjøttet).

Det er kanskje litt kjedeligere enn du tenkte på? En mulighet er å steke den i form med en masse andre godsaker, hva det nå enn er du har lyst på. Om du har en større (altså "lang") bit av filet går det også an å lage et snitt i den (på langs), banke den ut litt så den blir flat, og fylle med noe godt. En klassiker er ost (brie, blåmugg, noe annet) + urter, og så surre med baconskiver rundt. Jeg lager også av og til med litt feta smuldret opp i biter + soltørkede tomater, synes tomatsmaken går veldig godt med svinekjøttet. Om du vil noe ha noe litt mer utenom det vanlige - hva med noe sånt som dette, dette eller dette? (den siste er grillet, men du kan jo bare steke den i ovnen også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har googlet litt, men jeg mener å ikke finne noe fristende. Det meste jeg har funnet til nå har sett blekt og kjedelig ut. Først tenkte jeg å kanskje braissere det i stekepanna, men hvis du mener ovnen er passende til dette formålet, så tenker jeg å prøve det, hvorfor ikke. Men hvordan får du til at den stekes på alle sider. Bruker du rist da eller tar du den ut underveis da eller?

:)

jeg bruner det i stekepanna først, så legger jeg det i ovnen.

Du skriver at du vil ha noe søtt - men hvor søtt er søtt? Det fins mange bbq sauser med honning i, de er jo ganske (veldig!!) søte. Eller tenker du mer som en kinesisk sursøt saus?

som dette http://grillogmat.blogspot.no/2013/09/svinekjtt-i-sur-st-saus.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...