Gå til innhold

Trenger hjelp til navn på kurs

Grunnkurs eller hverdagslydighet?  

8 stemmer

1. 1. Hvilket navn mener du er best beskrivende?

• Hverdagslydighet
      5
    • Grunnkurs
      2
    • Annet (skriv gjerne i egen post)
      1

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har flere ganger holdt kurs i hverdagslydighet, men synes det er færre interesserte i dette enn alle de andre kursene jeg tilbyr. Lurer derfor på om navnet på kurset kan ha noe å si i dette tilfellet. Kanskje det er litt "avskrekkende" med ordet lydighet i kurset?

Kurset det dreier seg om inneholder hverdagslydighetsmomenter som blant:
- håndtering

- passeringstrening

- sitt, bli, stå osv.

- båndtrening (gå pent i slakt bånd)

- innkalling

- stopp

Jeg tenker alternativt at det kan kalles grunnkurs, eller evt. hverdagsferdigheter. Grunnkurs sier meg veldig lite i forhold til hverdagslydighet, men samtidig kanskje litt mindre "avskrekkende"?

Supert om jeg får noen konstruktive tilbakemeldinger fra dere hundefolk. Kursene jeg har er rettet mot familiehunden, og ikke lydighet, ipo, og andre hundesporter. "Kun" familiehunder og de som ønsker å gjøre noe aktivt og gøy med hunden sin.

Videoannonse
Annonse
AnonymBruker
Skrevet

Hverdagslydighet blir mest rett for meg. Men så vet jeg jo fra før hva det betyr. Jeg tror en god beskrivelse eller en god ingress/"slagord" er viktigst.

Alternativt kunne man jo kalt det "familiehundkurs" eller noe i den duren, men jeg aner ikke om det er mer appellerende...

Anonymous poster hash: 87e0b...2ca
  • Liker 1
Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Mitt første kurs med hund var hverdagslydighet, fordi det navnet tiltalte meg mest. Det føltes mest riktig for meg, da jeg overtok en voksen hund og ikke helt visste hvilken retning hunden og jeg ville ta. Det var en snill snart.

Rart det ikke virker slik for dine kurs. Men "Familiehundkurs" høres også bra ut. Det legger jo lista ganske lavt (og forhåpentligvis trigger dette til videre kursing med hund).

Og nå kjente jeg veldig på at jeg savner hund, og det å trene hund igjen...

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar :-). Ja, jeg synes selv det er litt rart at dette kurset er litt vanskelig å dra igang. Spesielt siden de andre fem kursene gjerne har fulle lister før fristen går ut. Hundeklubbene i området har de vanlige valpekursene og kurs i lydighet. Mulig de har vært enerådene for lenge slik at mange forbinder lydighet med litt større "alvorlighetsgrad" enn det hverdagslydighet er, til tross for en veldig utfyllende beskrivelse. Egenlig også litt interessant å se synes jeg.
Det har løsnet litt nå i det siste, men jeg får se om jeg endrer navn. For mye av det kan også skape litt forvirring.

Skrevet

Syns også familiehundkurs er et godt forslag :) og kanskje ha en slags undertittel med bånd- og passeringstrening.

Gjest Belle Gunnes
Skrevet

Mange med familiehunder tenker jo at "nei lydighet gidder vi ikke - vi skal jo bare ha en kosehund". De anser lydighet for noe alvorlig og seriøst og de skal jo bare kose seg med hunden (snakk om å skyte seg selv i foten :P ). Så jeg kjenner jeg trigges av forslaget om "familiehundkurs".

Skrevet

Hmm... kanskje jeg skulle gjøre et lite eksperiment - neste gang jeg setter opp kursene så har jeg hverdagslydighet som navn på det ene og familiehundkurs på det andre. Innholdet det samme for det er de samme momentene og teorien som jo gjelder. Kunne vært interessant å se. Takk for konstruktive tilbakemeldinger!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...