Gå til innhold

Dagens lærere- for snille/dårlige forbilder for barna?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Er dagens lærere for snille mot barna? Setter de for få grenser? Er de for lite autoritetsfigur og for mye lekekamerat?

Jeg har diskutert dette med mannen og vi synes lærerne er altfor snille, setter altfor få grenser, lar elevene slippe unna for billig og behandler dem som kompiser i stedet for elever.

Den ideelle lærer på grunnskolenivå (fra 1 til 10 klasse) hadde vært Severus Slur fra Harry Potter-bøkene. Det finnes altfor få som Slur i norske skoler i dag, hvis det finnes noen i det hele tatt. Læreren skal være en autoritetsfigur.

Hva synes dere?

Anonymous poster hash: 0c60d...a79
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes foreldrene selv ofte er dårlige forbilder for barna. Det er IKKE lærerne som skal oppdra barna dine. det må du jaggu greie selv når du har satt de til verden!

• Liker 20
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes foreldrene selv ofte er dårlige forbilder for barna. Det er IKKE lærerne som skal oppdra barna dine. det må du jaggu greie selv når du har satt de til verden!

Men barn tilbringer jo mye av hverdagen sin på skolen. Foreldrene er jo ikke der med dem på skolen for å oppdra dem! Da må noen andre gjøre det!

AnonymBruker
Skrevet

Du trenger å lese ca 1 side fra ped.pensumet for å finne ut at de beste lærerne ikke er autoritære, men autoritative (dvs snille, har god relasjon med elevene, samtidig som de er tydelige, gir konsekvenser osv).

Jeg trooor forskere innen pedagogikk har litt mer peiling på dette enn deg:) Å være autoritær i ordets faktisk betydning er ikke løsningen.

Mvh lærer som er lei av foreldre som tror de vet best hvordan en lærer skal være

Anonymous poster hash: f34cf...96e
  • Liker 15
AnonymBruker
Skrevet

Du trenger å lese ca 1 side fra ped.pensumet for å finne ut at de beste lærerne ikke er autoritære, men autoritative (dvs snille, har god relasjon med elevene, samtidig som de er tydelige, gir konsekvenser osv).

Jeg trooor forskere innen pedagogikk har litt mer peiling på dette enn deg:) Å være autoritær i ordets faktisk betydning er ikke løsningen.

Mvh lærer som er lei av foreldre som tror de vet best hvordan en lærer skal være

Vil du si at Severus Slur er en dårlig lærer?

AnonymBruker
Skrevet

Har aldri lest Harry Potter, så vet ikke hvordan han er. Vet bare at autoritære lærere ikke er det som anses som den beste klasselederstilen i 2014.

Og før noen hugger hodet av meg; jeg mener ikke at man skal være bestekompis og ettergivende for det.

Er bare så himla lei av alt gnålet fra alle som ikke har åpnet en ped.bok i sitt liv.

Den beste læreren jeg vet om er aldri sint, hever aldri stemmen, truer aldri eller på noen måte oppnår makt vha å spille på frykt.

• Liker 6
Skrevet

Men barn tilbringer jo mye av hverdagen sin på skolen. Foreldrene er jo ikke der med dem på skolen for å oppdra dem! Da må noen andre gjøre det!

De begynner ikke på skole før de er 6. Innen den tiden er grunnlaget lagt, har de ikke lært seg folkeskikk før den tid kan de ikke forvente at en lærer med 20-30 elever pr kl skal oppdra barna deres!

• Liker 11
AnonymBruker
Skrevet

De begynner ikke på skole før de er 6. Innen den tiden er grunnlaget lagt, har de ikke lært seg folkeskikk før den tid kan de ikke forvente at en lærer med 20-30 elever pr kl skal oppdra barna deres!

Mener du læreren skal la dem slippe unna alt? La dem mobbe andre elever og lærere? La dem rasere klasserommet?

AnonymBruker
Skrevet

Jeg mener en lærer aldri skal la en regning stå ubetalt. Du må påtvinge barna riktig holdning eller så vil de aldri lære noe.

Anonymous poster hash: 0ac90...d2d

• Liker 1
Skrevet

Jeg er litt usikker på om du er seriøs, men vil uansett definitivt påstå at Slur er en dårlig lærer. Det er ikke slik at elever nødvendigvis lærer best av en lærer som styrer med jernhånd. Han skaper usikre elever og forskjellsbehandler til de grader - tror du de elevene føler seg trygge nok til å stille spørsmål, dersom de lurer på noe?

Hilsen en lærer som aldri har hatt problemer med uro i klasserommet. Det går an å være en god klasseleder, selv om man er hyggelig.

• Liker 6
Skrevet

For å sitere høgskolelektoren som underviste mitt kull i pedagogikk : en god lærer er vennlig og bestemt.

• Liker 7
AnonymBruker
Skrevet

Det er rart hvordan enkelte foreldre alltid skal fraskrive seg foreldreansvaret og la andre overta oppdragelsen. Må si meg

veldig enig i de over.

Anonymous poster hash: 47540...c41

• Liker 5
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er litt usikker på om du er seriøs, men vil uansett definitivt påstå at Slur er en dårlig lærer. Det er ikke slik at elever nødvendigvis lærer best av en lærer som styrer med jernhånd. Han skaper usikre elever og forskjellsbehandler til de grader - tror du de elevene føler seg trygge nok til å stille spørsmål, dersom de lurer på noe?

Hilsen en lærer som aldri har hatt problemer med uro i klasserommet. Det går an å være en god klasseleder, selv om man er hyggelig.

Slur forskjellsbehandler ikke. Han er bare hard mot de som ikke følger reglene/ikke bryr seg om å lære faget.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Er du sikker på at Slur ikke hadde egnet seg som lærer i første klasse?

AnonymBruker
Skrevet

Ja, jeg synes det er for snilt i norsk skole i dag. Og generelt i samfunnet. Det stilles for lite krav til både barn, ungdom og voksne.

I "gamle dager" var det for strengt, der man brukte både vold og andre forkastelig metoder.

I dag virker det som om man skal veie opp alt det gale som ble gjort og man ender i motsatt ende av skalaen.

Tror ikke jeg hadde taklet å være lærer i dag når det knapt nok aksepteres at man snakker bestemt til et barn.

Anonymous poster hash: 81435...189
  • Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg synes at ved å være snill,le og vise omsorg gjør elevene trygge på lærerne sånn at de tør å si ifra.strenge lærere skaper ingen relasjon for elevene

Anonymous poster hash: 0f9d6...8cc

• Liker 2
Gjest Sala21
Skrevet

Severus slur er virkelig ingen god lærer. Han er slem mot elevene, ufattelig skremmende og upedagogisk.

I 'gamle dager' var det riktig nok sånn og slik, men tiden har forandret seg og det samme gjør lærerstilen. Jeg har sett en quote som viser bilde av et barn som kommer hjem fra skolen og moren spør ( gamle dager) har du vært snill mot læreren i dag? Neste bilde er moderne versjon og moren spør : har læreren vært snill mot deg i dag?

Det handler mye om hva som blir lagt opp til hjemmefra. En lærer som Slur, for å gå videre på den, ville blitt sparket om ikke anmeldt av noen foreldre.

AnonymBruker
Skrevet

Severus slur er virkelig ingen god lærer. Han er slem mot elevene, ufattelig skremmende og upedagogisk.

I 'gamle dager' var det riktig nok sånn og slik, men tiden har forandret seg og det samme gjør lærerstilen. Jeg har sett en quote som viser bilde av et barn som kommer hjem fra skolen og moren spør ( gamle dager) har du vært snill mot læreren i dag? Neste bilde er moderne versjon og moren spør : har læreren vært snill mot deg i dag?

Det handler mye om hva som blir lagt opp til hjemmefra. En lærer som Slur, for å gå videre på den, ville blitt sparket om ikke anmeldt av noen foreldre.

Slur sparket?

AnonymBruker
Skrevet

Foreldre er jo ikke med dem, de bor jo først 5 hele år i barnehagen opptil 45 timer uken, så er det sfo morgen og ettermiddag. Dagens foreldre er kompiser med barna og bare pleaser dem med mc.donalds, legoland, sydenturer, shopping og bare gøy gøy gøy. Grensesetting mener de skolen skal ta seg av. Så dette blir ikke noe bedre når foreldrene egentlig trenger oppdrager selv. :)

Anonymous poster hash: b1710...130
  • Liker 1
Skrevet

Snape er jo verdens mest sexy lærer!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...