Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Har lyst til å bryne meg på en skikkelig tykk klassiker av en bok. Men jeg vet ikke helt hva jeg skal velge. Fortrinnsvis vil jeg gjerne lese en god roman - den må altså være skrevet etter at det formatet ble funnet opp. (Shakespear, Illiaden, Snorre o.s.v er altså ikke aktuelt).

Har du noen gode ideer til hva jeg kan låne på biblioteket? Gjerne en utenlandsk forfatter, da jeg ikke har lest så mange klassikere fra verdenslitteraturen i forhold til de norske.

mvh

Fløyel

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mye bra å velge mellom i linken til TomKrus ja.

Tipper du kan få god hjelp på biblioteket også :)

Skrevet

James Joyce, alt han har skrevet er bra. Spesielt Ulysses. Og Virginia Woolf med A Room of ones Own. dette er to av verdens fremste modernister.

Gjest Moonshadow
Skrevet

Lar Saabye Christensen- Beatles..

Gjest Étoile
Skrevet

Hva med Don Quijote av Cervantes? Ikke helt ferdig med den selv, men veldig bra så langt.

Tror den ble kåret til århundrets beste bok et eller annet sted.

Gjest Poirot
Skrevet

Er Papillon av Charriere en klassiker? Isåfall anbefaler jeg den. Jeg leste nesten dag og natt til jeg var ferdig, og da var jeg så skuffet over at bokne var slutt!

Skrevet

Tolkien er drittbra også.

Skrevet

"Krig og fred" av Tolstoj er en skikkelig murstein, men en fantastisk bok! Husker at de første 200 sidene var litt tunge, men etterpå kunne jeg ikke legge den fra meg.

Gjest Anonymous
Skrevet

Min favorittbok er "Tilværelsens uutholdelige letthet" av Milan Kundera. Ble også veldig fascinert av "Oda" av Ketil Bjørnstad. Vet ikke om disse regnes som klassikere. Verdt å lese er de i hvert fall!

Gjest bokmark
Skrevet

Don Quijote - JA. Har heller ikke lest den ferdig, men den er utrolig morsomt skrevet (og jeg blir i hvert fall imponert når folk kunne skrive så overlegent for femhundre år siden....kanskje fordi jeg ser for meg at de bodde i huler...men de gjorde vel ikke det), og er en veldig viktig bok litteraturhistorisk sett.

Madame Bovary også, stiller litt i samme kategori.

Det meste av Dostojevski er også tykt og veldig, veldig bra. Forbrytelse og straff (Raskolnikov) er kanskje den mest medrivende, men Brødrene Karamasov er tykkere:)

Hm...vanskelig å anbefale klassikere, fordi man liksom har "hørt om dem før"...Synes Albert Camus' bøker kan være bra, i hvert fall Fallet og Den fremmede. Og Thomas Manns Buddenbrooks leste jeg 100 sider om dagen, selv om jeg fortsatt er usikker på hvor godt jeg likte boka. Gir i hvert fall et levende bilde av tysk liv og historie fra en eller annen gang på 1800-tallet og fram til rundt 1910 eller noe. Trollfjellet av samme forfatter er også (kanskje mer) interessant .

Skrevet

FAUST. Det er en sånn bok man må lese før man dør..

Skrevet

"I Rosens Navn" av Umberto Eco. Litt tung å begynne med, men fantastisk bra jo mer du leser :wink:

Gjest mefisto
Skrevet

men Faust er jo ikke en roman:) Dr Faustus, derimot...Men den er seig..

Skrevet

Jeg slenger meg på Papillon! Fantastisk bok! Ellers kan nok også Rosens navn være noe å tenke på. Selv om jeg aldri orket å bli ferdig med den, filmen er så mye lettere fordøyelig.

Skrevet

Forbrytelse og straff

Don Quijote

Meir moderne internasjonal klassikar: Garps bok (Irving)

Gjest gjest1
Skrevet
"Krig og fred" av Tolstoj er en skikkelig murstein' date=' men en fantastisk bok! Husker at de første 200 sidene var litt tunge, men etterpå kunne jeg ikke legge den fra meg.[/quote']

Enig :) Ellers anbefaler jeg: Crime and Punishment og The Idiot av Dostoevsky, Anna Karenina av Tolstoy. De engelske klassikerne er også fine, men personlig er jeg frelst på de russiske. Har SÅ lyst å besøke St. Petersburg.

Skrevet

Idioten av D. så jeg på teater og ble også ordentlig beveget.

Ellers så likte jeg veldig godt Parfymen av Patrik Sûskind, som er en erotisk og intens kriminalroman. Og Sjakalen av Frederik Forsyth, som har den definitivt tøffeste, skumleste og seriøse leiemorderen.

Skrevet

Må si meg enig med Poirot og Druscilla. Papillon av Henry Charriere er nok den beste boken jeg har lest, ved siden av LOTR. Du legger den ikke fra deg med det første. Jeg har lest den tre ganger :-)

Skrevet

Doris Lessing: Det synger i gresset.

Utrolig bra bok og dette er en forfatter som alle kvinner og feminister må få med seg, hun er virkelig forut for sin tid (men dette er ikke en feminist bok altså).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...