AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #1 Skrevet 28. februar 2014 Jeg har nå hvert arbeidsledig å vil tilbake i arbeid. Er gjennom nav. Jeg har lyst å starte noe selv. Hvordan gå fram.? Jeg har ikke egenkapital, men med det jeg har tenkt trenger jeg ikke det. Jeg aner bare ikke hvordan det jeg skal få dette til. Noen folk der ute som selv har startet sin egen virksomhet og som kan fortelle meg litt.? Anonymous poster hash: 57750...1bd
AnonymBruker Skrevet 28. februar 2014 #2 Skrevet 28. februar 2014 NAV har samarbeid med ulike firma som tilbyr gründerkurs, og de fleste kommunene har dette også. Først bør du lese deg opp på skatteetaten og hos Brønnøysund. Så bør du lage en forretningsplan, og en plan over økonomien, markedsføring, og ikke minst finne kundegrunnlaget og inntjeningspotensialet. Anonymous poster hash: 5a1cc...db7
Gjest Skrevet 28. februar 2014 #3 Skrevet 28. februar 2014 Hva slags "eget"? Hva kan du som gjør deg ettertraktet og konkuransedyktig? Ikke start noe "bare fordi bare", da rissikerer du å ha det værre enn før du startet etterpå. Det er tøft å overleve som egen arbeidsgiver. Om du ikke fikser å ha en vanlig jobb, hva får deg til å tro at du har noe å konkurere med om du driver eget? Beklager om jeg er negativ, men jeg vet hvordan det er å drive selv, og det er ikke lett. 3
Gjest Linaria Skrevet 1. mars 2014 #4 Skrevet 1. mars 2014 Jeg har startet et enkeltpersonsforetak slik at jeg kan jobbe med det jeg liker ved siden av studiene, men jeg sjekket kundegrunnlag og leste meg veldig opp før jeg gjorde noe som helst. Det er ganske mye enklere å drive et ENK hvor jeg slipper å tenke på moms og regnskap i forhold til et større firma. Jeg hadde nok slitt en del mer om jeg skulle starte noe større. Det er virkelig mye å sette seg inn i, og om man ikke holder tunga rett i munn kan man få en del økonomiske problemer. Jeg får et gratis kurs av Skatteetaten nå som jeg er nyetablert. Ellers vet jeg ikke noe om kurs, men jeg anbefaler deg å ringe Skatteetaten og stille dem spørsmål. De har svar på det meste i hvert fall Du må huske at det er veldig stor forskjell på hvordan du skal gå fram avhengig av hva slags virksomhet du skal drive. Det er ikke lett for oss å si hvordan du skal gå fram når vi ikke vet noen ting, men søk litt på Internett og snakk med Skatteetaten om du lurer på noe. Det er mine tips.
voff_voff Skrevet 1. mars 2014 #5 Skrevet 1. mars 2014 Jeg har startet et enkeltpersonsforetak slik at jeg kan jobbe med det jeg liker ved siden av studiene, men jeg sjekket kundegrunnlag og leste meg veldig opp før jeg gjorde noe som helst. Det er ganske mye enklere å drive et ENK hvor jeg slipper å tenke på moms og regnskap i forhold til et større firma. Jeg hadde nok slitt en del mer om jeg skulle starte noe større. Det er virkelig mye å sette seg inn i, og om man ikke holder tunga rett i munn kan man få en del økonomiske problemer. Jeg får et gratis kurs av Skatteetaten nå som jeg er nyetablert. Ellers vet jeg ikke noe om kurs, men jeg anbefaler deg å ringe Skatteetaten og stille dem spørsmål. De har svar på det meste i hvert fall Du må huske at det er veldig stor forskjell på hvordan du skal gå fram avhengig av hva slags virksomhet du skal drive. Det er ikke lett for oss å si hvordan du skal gå fram når vi ikke vet noen ting, men søk litt på Internett og snakk med Skatteetaten om du lurer på noe. Det er mine tips. Må bare presisere for TS at man absolutt må tenke på moms og regnskap selv om man har ENK! Det er omfanget som avgjør dette, og ikke selskapsformen (f.eks. slipper du moms hvis du tjener mindre enn 50 000 i løpet av 12 måneder, og kan føre forenklet regnskap i Excel hvis du har mindre enn 300 bilag i året). Har ENK selv, som fulltidsjobb. Men ellers er jeg enig i alt du sier Til TS: Kjempebra at du vil tilbake i arbeid! Hvis du oppgir hva det er du ønsker å drive med, får du nok flere og bedre svar 1
Gjest Linaria Skrevet 1. mars 2014 #6 Skrevet 1. mars 2014 Må bare presisere for TS at man absolutt må tenke på moms og regnskap selv om man har ENK! Det er omfanget som avgjør dette, og ikke selskapsformen (f.eks. slipper du moms hvis du tjener mindre enn 50 000 i løpet av 12 måneder, og kan føre forenklet regnskap i Excel hvis du har mindre enn 300 bilag i året). Har ENK selv, som fulltidsjobb. Men ellers er jeg enig i alt du sier Til TS: Kjempebra at du vil tilbake i arbeid! Hvis du oppgir hva det er du ønsker å drive med, får du nok flere og bedre svar Ja, selvfølgelig. Jeg driver med undervisning og trenger derfor ikke å tenke på moms, men i de fleste tilfeller må man det
Gjest Kim Skrevet 1. mars 2014 #7 Skrevet 1. mars 2014 (endret) Starte noe eget?? Jeg vil påstå at hvis du ikke har en konkret idé som du brenner for av hele ditt hjerte, så er det sløsing med tid og penger. Endret 1. mars 2014 av Kim
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #8 Skrevet 3. mars 2014 Hva slags "eget"? Hva kan du som gjør deg ettertraktet og konkuransedyktig? Ikke start noe "bare fordi bare", da rissikerer du å ha det værre enn før du startet etterpå. Det er tøft å overleve som egen arbeidsgiver. Om du ikke fikser å ha en vanlig jobb, hva får deg til å tro at du har noe å konkurere med om du driver eget? Beklager om jeg er negativ, men jeg vet hvordan det er å drive selv, og det er ikke lett. TV her Jeg vil for det første si at det er grunner for at jeg ikke har hatt arbeid. Jeg har vært hjem med barn. Jeg har jobbet tidligere, å har ikke noen slags vanskeligheter med å jobbe. Anonymous poster hash: 57750...1bd
AnonymBruker Skrevet 3. mars 2014 #9 Skrevet 3. mars 2014 Ts skulle det jo stå ;p Du som er student og driver for deg selv?hvor gammel er du? Å hva driver du med? Jeg vet at det er etterspørsel etter det jeg vil starte.men aner ikke hvordan jeg skal gå fram liksom.det er det som er problemet. Anonymous poster hash: 57750...1bd
Alvina Skrevet 3. mars 2014 #10 Skrevet 3. mars 2014 Jeg har nå hvert arbeidsledig å vil tilbake i arbeid. Er gjennom nav. Jeg har lyst å starte noe selv. Hvordan gå fram.? Jeg har ikke egenkapital, men med det jeg har tenkt trenger jeg ikke det. Jeg aner bare ikke hvordan det jeg skal få dette til. Noen folk der ute som selv har startet sin egen virksomhet og som kan fortelle meg litt.?Anonymous poster hash: 57750...1bd Registrer deg som enmannsforetak i brønnøysundregisteret, det er gratis, men ikke om du vil være på en liste over foretak (hvis jeg husker riktig). Har du et enmannsforetak kan du ta oppdrag for andre firma uten at de må betale arbeidsgiveravgift. Er ikke sikker på om du må definere hvilken bransje du vil jobbe for å bli registrert. Moms og skatt kan du fint klare selv, men der ville jeg spurt om rådgivning i startfasen.
Alvina Skrevet 3. mars 2014 #11 Skrevet 3. mars 2014 Enkeltmannsforetak eller enkeltpersonsforetak. Jeg husker ikke hva det kalles nå for tiden, men her en en link: https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Forberede/Velge-organisasjonsform/Enkeltpersonforetak/
Gjest Tekola Skrevet 13. mars 2014 #12 Skrevet 13. mars 2014 Ryddet for verving/reklame. Tekola, mod.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå