cherrox Skrevet 28. februar 2014 #1 Skrevet 28. februar 2014 (endret) Hei! Jeg forsøker å finne ut hva jeg har rett til i støtte i min livssituasjon hvor barnefar og jeg nå desverre bryter. Vi har vært samboere og jeg er på dagpenger etter siste (nylige) svangerskapspermisjon. Jeg har skjønt at jeg (kan) få® overgangsstønad (OS) og utvidet barnetrygd, forsørgertillegg mm. Tror jeg har oversikt der. Jeg har også rett på lån fra lånekassen m.forsørgerstipend. Noe jeg selvsagt vurderer. Bostøtte forstår jeg ikke helt, da det ser ut til at på overgangsstønad med selv 15 tusen i husleie så forteller bostøttekalkulatoren på ABC nyheter meg at jeg får "0". ... Jeg ønsker vel egentlig å be om at NAV dekker utdannelsen min, da jeg ikke har noe høyere utdannelse å snakke om. Dette har jeg også skjønt at de kan gjøre etter skjønn, noe som ville være veldig heldig for meg. Men altså kanskje ikke en nødvendighet siden jeg jo faktisk har rett på lån mm. fra lånekassen. Jeg skal studere bachelorgrad. treårig. Alle tre barna er barnehagebarn. Jeg har sett etter leilighet i nærheten av barnehagen/ barnefar så forandringene ikke blir for store. Det er relativt dyrt i områdene her, desverre - så jeg er redd for å måtte opp i mellom 13-15 tusen for å finne noe greit... Men det er heller ikke en "nødvendighet". Jeg kan klare meg på mindre, men det bør helst være tre soverom føler jeg - for å få "leggekabalen" til å gå opp med tre små under fem år. Jeg kan også gå noe opp i pris, hvis det er flere soverom, da min far kan "leie" av meg et rom de gangene han er i landet på forretningsreise. Han synes også det er veldig hyggelig å være så nært på sine barnebarn som han ellers ikke ser. Jeg lurer på hva jeg har rett til. Har selvsagt tenkt å kontakte NAV, men jeg vet det kan være litt frem og tilbake med hva de opplyser om. Er det noen her inne som har vært i tilsvarende situasjon det siste året-ish? Som kan si noe om hva jeg kan få? Er takknemlig for svar. Veldig. Mvh Endret 28. februar 2014 av cherrox
lillemeg90 Skrevet 28. februar 2014 #2 Skrevet 28. februar 2014 Har ikke så mange tips utenom at de fleste skoler har en studentsamskipnad som ofte har billigere leiligheter. Du kan jo se der. 7
Montefalco Skrevet 1. mars 2014 #3 Skrevet 1. mars 2014 Du kan vel finne deg en jobb. Det er ikke noe menneskerett å studere. 33
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #4 Skrevet 1. mars 2014 Du kan få overgangsstønad i 3 år. Det stilles krav til minimum 50% aktivitet og da kan du studere på heltid. Jeg ville søkt på studentleilighet. Det er rimeligere og stort sett så er strøm, internett og kabel-tv inkludert i husleien. Anonymous poster hash: 383da...dcd 5
Gjest constance90 Skrevet 1. mars 2014 #5 Skrevet 1. mars 2014 Jeg forstår du har veldig lyst til å studere, men med 3 barn så forstår jeg ikke hvordan alt av stødnader skal hjelpe deg i hverdagen. Hva med å ha jobb på dagtid og ta studie via internett på kveldstid? Dette var kun et forslag. Har selv en vennine med et barn som studerer bachelor og nav "tvinger" henne til å slutte skolen og gå i jobb da lånekassen regnes som inntekt og hun da ikkr hadde krav på så mye mer. Hun er også eneforsørger. 12
wgsd Skrevet 1. mars 2014 #6 Skrevet 1. mars 2014 "Jeg ønsker vel egentlig å be om at NAV dekker utdannelsen min, da jeg ikke har noe høyere utdannelse å snakke om." Hvorfor skal NAV dekke DIN utdannelse? Beklager, men jeg blir så jævlig provosert når jeg hører/leser slike ting. Har du rett på gratis utdannelse fordi du var så jævlig dum at du ikke tenkte på konsekvensene av TRE barn? Hadde du faktisk jobbet/sett hva du måtte gjøre for hvert barn/ikke fått barn før du var økonomisk sikker på at dette gikk som du ville, så hadde jeg hatt respekt for slike som deg. Jeg er 25 år og har veldig lyst på barn, om jeg kunne spy ut de jeg ville ha resten av mitt liv akkurat nå og samtidig fått dekket utdannelsen jeg vil, Såklart hadde jeg gjort det! Jobb, ta deg råd til stipendet, billig bolig og barnehage. Man får mye hjelp som student med barn her i landet, nytt deg av det. 39
BritneyBitch Skrevet 1. mars 2014 #7 Skrevet 1. mars 2014 Du virker sinnsykt kravstor. Det er i grunn alt jeg har å si. 35
~white lady~ Skrevet 1. mars 2014 #8 Skrevet 1. mars 2014 Ja, det er provoserende, men nå er det en gang sånn at aleneforeldre har krav på puter under armene. Jeg tror ikke NAV dekker utdannelsen din, du må nok ta opp lån og stipend. Antagelig får du også forsørgerstipend, samt dekket 60% av bhg. utgiftene. (Jeg er også fristet til å spørre hvorfor dere går fra hverandre NÅ, som dere har 3 små, isteden for å vente til de er blitt større, du har fått utdannelsen din eller kommet deg i jobb. Alt er mye lettere når man er to.) Lykke til.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #9 Skrevet 1. mars 2014 Helt utrolig, flytter kun fra barnefar for å få overgangsstønad. Anonymous poster hash: e629d...00f 5
Gjest Ciegus Skrevet 1. mars 2014 #10 Skrevet 1. mars 2014 Helt utrolig, flytter kun fra barnefar for å få overgangsstønad. Anonymous poster hash: e629d...00f Hvordan i all verden klarer du å tolke det slik? TS, jeg tror du er litt vel optimistisk om du ønsker å være fulltidsstudent og betale en leie på 15 000, med tre barn... 18
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #11 Skrevet 1. mars 2014 Som enslig forsørger kan man få utdanningsstønad. Kravet er at man har aleneomsorg for barn og at man ikke har yrkesrettet utdanning fra før. Provoserende, ja. Alle andre må finansiere utdanningen sin selv via jobb og Lånekassen. De valg man tar bør få konsekvenser, men i tilfeller hvor man velger å få barn så blir man med en gang hjulpet opp og frem. Ikke glem at barnefaren også skal bidra her gjennom å betale barnebidrag. Anonymous poster hash: 1de4b...353 3
cherrox Skrevet 1. mars 2014 Forfatter #12 Skrevet 1. mars 2014 Du kan vel finne deg en jobb. Det er ikke noe menneskerett å studere. Ja. Det har jeg også tenkt på. Jeg er aktiv jobbsøker og søker jobber omtrent daglig. Men. Saken er den at jeg ikke ha noe vesentlig med høyere utdannelse. Dermed vil jeg havne i en jobb som etter all sannsynlighet vil være vanskelig å kombinere med å forsørge små barn under fem år. Med denne posisjonen er jeg også en av de som sannsynligvis ville relativt raskt havne tilbake igjen i NAV-rekken. Altså vil kostnadene av å dekke min utdannelse på sikt være mye mindre enn å få meg raskt i arbeid, koste hva DET koste vil. Ser du? Arbeidstider/ ferier etc. Da NAV nå har et tilbud til kvinner og menn som er aleneforsørgere uten relevant utdannelse, tenkte jeg at dette var noe jeg kanskje med fordel kunne benyttet meg av nå. 3
cherrox Skrevet 1. mars 2014 Forfatter #13 Skrevet 1. mars 2014 Hvordan i all verden klarer du å tolke det slik? TS, jeg tror du er litt vel optimistisk om du ønsker å være fulltidsstudent og betale en leie på 15 000, med tre barn... Hei! Jeg flytter IKKE fra barnefar fordi jeg ønsker noe penger. For en frekkhet! Jeg bor sammen med en ganske tempramentsfull mann som sannsynligvis er bipolar. Vi har hanglet å gått i flere år nå, men dette nytter bare ikke lenger. Er det fordi jeg ikke utdyper min privatsfære her, at du går til slike slutninger? Ja. jeg ser at femten tusen er i meste laget. Men som sagt har jeg en far som kanskje kan leie ett rom av meg for kansje 3-4 tusen i måndten. DErmed er jeg nede i 11 tusen + strøm. Det er da ikke så galt? Men som jeg vel også nevnte - jeg kan selvsagt bo mindre. Det er ikke noe stort problem. Jeg tenkte at ungene ville ha det bedre om de fikk to soverom, da det er ganske stor aldersforskjell mellom den eldste og den yngste. Mvh
cherrox Skrevet 1. mars 2014 Forfatter #14 Skrevet 1. mars 2014 Jeg forstår du har veldig lyst til å studere, men med 3 barn så forstår jeg ikke hvordan alt av stødnader skal hjelpe deg i hverdagen. Hva med å ha jobb på dagtid og ta studie via internett på kveldstid? Dette var kun et forslag. Har selv en vennine med et barn som studerer bachelor og nav "tvinger" henne til å slutte skolen og gå i jobb da lånekassen regnes som inntekt og hun da ikkr hadde krav på så mye mer. Hun er også eneforsørger. Ja. Jeg ser det er en rekke utfordringer her. Nå har jo far også samvær. Og han stiller opp mye da han har en jobb som gir han ålreite abreidstider i forhold til bhg etc. Min studieplass gir også en god løsning mtp. tidspunkt undervisningen foregår på. samt at jeg får mulgihet til å tibringe feriene med barna mine, noe jeg jo ellers sannsynligvis aldri ville fått.
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #15 Skrevet 1. mars 2014 Det har hanglet og gått i flere år, men allikevel har du fått barn med mannen? Jeg forstår ikke hvordan mennesker kan stille seg så dumt.Anonymous poster hash: 63e81...677 27
cherrox Skrevet 1. mars 2014 Forfatter #16 Skrevet 1. mars 2014 Du virker sinnsykt kravstor. Det er i grunn alt jeg har å si. Hei Bithc! Ja. Det må av en eller annen grunn være vondt for deg å lese hva aleneforsøgere faktisk har rett til å be om økonomisk i Norge idag. Du stemmer vel FrP du kanksje, siden du er så provosert over trygdevesenet vårt? Tjuefem år. Jeg er en god del eldre enn deg, har jobbet hele livet å stått på egne bein. Nå har livssituasjonen min endret seg slik at jeg ikke kan fortsette med det yrket jeg tidligere har hatt. Jeg vet rettighetene mine. Jeg vet også hvorfor NAV tilbyr disse rettighetene. Hva tror du det kommer av? Jeg har skattet til Norge i omtrentlig 28 år. Jeg antar du synes det er greit å be om hjelp i tre år på grunnlag av dette? I tillegg til at jeg har satt tre fantastiske barn til verden som er et pluss i det norske økonomiske budsjettet? Bare en idiot villle latt vær å benytte seg av tilbudet vi får her i landet når man virkelig trenger hjelp. "Landet" får tifold tilbake. Mvh 2
cherrox Skrevet 1. mars 2014 Forfatter #17 Skrevet 1. mars 2014 Det har hanglet og gått i flere år, men allikevel har du fått barn med mannen? Jeg forstår ikke hvordan mennesker kan stille seg så dumt.Anonymous poster hash: 63e81...677 Ja. Jeg var vel altfor optimistisk. Men utgangspunktet var så bra. Og jeg elsker han jo..
Montefalco Skrevet 1. mars 2014 #18 Skrevet 1. mars 2014 Ja. Det har jeg også tenkt på. Jeg er aktiv jobbsøker og søker jobber omtrent daglig. Men. Saken er den at jeg ikke ha noe vesentlig med høyere utdannelse. Dermed vil jeg havne i en jobb som etter all sannsynlighet vil være vanskelig å kombinere med å forsørge små barn under fem år. Med denne posisjonen er jeg også en av de som sannsynligvis ville relativt raskt havne tilbake igjen i NAV-rekken. Altså vil kostnadene av å dekke min utdannelse på sikt være mye mindre enn å få meg raskt i arbeid, koste hva DET koste vil. Ser du? Arbeidstider/ ferier etc. Da NAV nå har et tilbud til kvinner og menn som er aleneforsørgere uten relevant utdannelse, tenkte jeg at dette var noe jeg kanskje med fordel kunne benyttet meg av nå. Det er vel en forelder til som skal være med på å forsørge barna? Det finnes mange jobber på dagtid som er forenelige med å ha tre barn. Tar du høyere utdannelse, er sjansene større for at du får en jobb der det forventes arbeidsinnsats ut over alminnelig arbeidstid. 1
cherrox Skrevet 1. mars 2014 Forfatter #19 Skrevet 1. mars 2014 Det er vel en forelder til som skal være med på å forsørge barna? Det finnes mange jobber på dagtid som er forenelige med å ha tre barn. Tar du høyere utdannelse, er sjansene større for at du får en jobb der det forventes arbeidsinnsats ut over alminnelig arbeidstid. Ja, det er det. Men jeg vil bli hovedforsørger. i tillegg er de svært små. Mener du at jeg som mor heller bør holde meg i lavtlønnssjiktet og ta en "hvilken som helst jobb" fordi.. fordi hvorfor? Og dersom NAV faktisk dekker utdannelse for de av oss som kunne tenke oss å studere mer fordi det på sikt er mye mer sannsynlig å bli en værende arbeidstaker - skal jeg ignorere dette? Jeg har et studie jeg har ønsket meg enormt mye, det er et fagområde som er svært utfordrende og krevende men midt i min interesse. Dette vil også gi meg jobbmulihgeter som jeg vokser på som menneske, og som gir meg en mening med arbeidsplassen jeg ville kunne få. At jobben virkelig betyr noe for meg. Skal jeg la dette ligge fordi....?
AnonymBruker Skrevet 1. mars 2014 #20 Skrevet 1. mars 2014 Alt er mye lettere når man er to.) Hvis du tror det har du ikke forsøkt å være alene i et parforhold. For min del ble alt tusen ganger enklere når jeg ble bare én. Anonymous poster hash: ef15d...71f 3
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå