Gå til innhold

Uten en rød tråd

Ciara

Anbefalte innlegg

Oj, her er det ikke langt fra tanke til handling. Imponerende! Hvor lenge?

Ingen nye ting til etterhvert nyoppusset stue? Ikke for å være ekkel altså.

Jeg har bare latt tanken sveipe innom hodet og kastet den ut igjen. Skal på tur til NY etterhvert og der må jeg shoppe. En tanke er å bare kjøpe nødvendigheter før det, som en ny bukse hvis en blir utslitt etc. Hmmm, kjenner jeg må tenke litt til, men ikke tvil om at det vil være penger spart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes sparing er vanskelig. På den ene siden kunne jeg tenke meg å ha shoppestopp i år, men jeg er så usikker på hva det inkluderer. Jeg kan godt stå over lamper, cappuccino og puter, liksom, men kan man ikke bruke penger hos frisør heller? Eller gå ut og spise? Eller blomster eller konserter? Hvor skal grensen gå? Og hva med treningsklær nå som jeg holder på å komme i form her? De ødelagte joggeskoene jeg bruker på treningssenteret, skal jeg ikke få erstatte dem? Samtidig aner jeg jo at det er mye å spare....

Haha, nå skal jeg forsøke shopstop! Jeg ble så nysgjerrig på om jeg klarer det.

Det er to ting som jeg MÅ handle inn denne våren.

-De nevnte joggeskoene

-Sykkel (skal sykle til og fra jobb fra våren av)

-Et par jeans

Ellers er unntakene mine:

-Blomster

-Frisør hver tredje måned

-Opplevelser/restaurant (ikke en stor utgiftspost her i huset)

-Klær og utstyr til guttene

Alt annet er forbudt. Sånn! Dette blir interessant.

Dette må man kalle effektivitet! :ler:

Jeg heier på deg, Ciara! Blir spennende å se hvordan det føles å ikke "kunne" kjøpe noe. Kanskje det blir verre enn du tror, eller kanskje det nesten ikke merkes? Og ikke minst blir det moro å høre om det merkes på lommeboka, eller om det faktisk er sånn at det sorte hullet sluker alt uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, her er det ikke langt fra tanke til handling. Imponerende! Hvor lenge?

Ingen nye ting til etterhvert nyoppusset stue? Ikke for å være ekkel altså.

Jeg har bare latt tanken sveipe innom hodet og kastet den ut igjen. Skal på tur til NY etterhvert og der må jeg shoppe. En tanke er å bare kjøpe nødvendigheter før det, som en ny bukse hvis en blir utslitt etc. Hmmm, kjenner jeg må tenke litt til, men ikke tvil om at det vil være penger spart.

Hva kan jeg si, sånne beslutninger kan jeg ta raskt. Jeg er mer hjemoverveid på jobb, heldigvis :ler:

Faktum er at vi har en lang oppussingsfase bak oss, med tilhørende innkjøp. Selv om det har vært på kraner/lamper/garderobeskap-nivå har jeg virkelig fått mettet shoppebehovet. Mer møbler og stæsj trenger jeg ikke.

Hvor lenge? Tja, det bør vel svi litt? Jeg tenker ut året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må man kalle effektivitet! :ler:

Jeg heier på deg, Ciara! Blir spennende å se hvordan det føles å ikke "kunne" kjøpe noe. Kanskje det blir verre enn du tror, eller kanskje det nesten ikke merkes? Og ikke minst blir det moro å høre om det merkes på lommeboka, eller om det faktisk er sånn at det sorte hullet sluker alt uansett...

Det er nettopp det sorte hullet jeg er nysgjerrig på. Jeg har sjelden noe særlig igjen dagen før lønning, og som oftest kan jeg ikke helt huske hvor pengene egentlig ble av, noe som betyr at de har gått til ting som ikke synes. Spent på det.

Jeg må ha et unntak til, forresten: Gaver. Jeg gir ikke familie og venner ræva gaver fordi JEG skal spare penger, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, nå skal jeg forsøke shopstop! Jeg ble så nysgjerrig på om jeg klarer det.

Det er to ting som jeg MÅ handle inn denne våren.

-De nevnte joggeskoene

-Sykkel (skal sykle til og fra jobb fra våren av)

-Et par jeans

Ellers er unntakene mine:

-Blomster

-Frisør hver tredje måned

-Opplevelser/restaurant (ikke en stor utgiftspost her i huset)

-Klær og utstyr til guttene

Alt annet er forbudt. Sånn! Dette blir interessant.

Høres fornuftig ut.

Jeg får noia av disse som har shoppestop og ikke kan kjøpe et par strømpebukser når siste paret er ødelagt en gang. Da har man helt feil syn på sakene rett og slett.

Jeg forsøker å tenke gjennom om jeg trenger ting. Men noen ganger "trenger" jeg det.... altså jeg kunne fint brukt noe annet men det er jo så fint... :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres fornuftig ut.

Jeg får noia av disse som har shoppestop og ikke kan kjøpe et par strømpebukser når siste paret er ødelagt en gang. Da har man helt feil syn på sakene rett og slett.

Jeg forsøker å tenke gjennom om jeg trenger ting. Men noen ganger "trenger" jeg det.... altså jeg kunne fint brukt noe annet men det er jo så fint... :fnise:

Ja, skal man gå med hullete sokker, liksom? Det blir jo bare dumt. Jeg vil ha shopstop uten å framstå som fattig der ute i verden, altså :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke shoppestopp, selv om garderobeskapet ville hatt godt av det (for ikke å snakke om garnlageret) Men jeg forsøker heller å tenke behov og nødvendighet.

Men en ting jeg må komme i gang med igjen er å kjøpe blomster til helgen. Det er jo så koselig og jeg gjorde det nesten hver helg helt til en oppussing kom i veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempefornøyd. Jeg ELSKER kjøkkenet mitt. Flerdoblet skapplassen uten at det har gått ut over gulvplass eller benkeplass.

Og nå er alt innvendig ferdig i forhold til verandautbyggingen også så nå kan jeg få flyttet livet mitt fra kjellerboden og opp i leiligheten. Men jeg skal gå gjennom bokhyller og få på plass det først. Akkurat nå lever jeg litt "rotet".

Skal etterhvert få hengt opp igjen bilder etc også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludodama

Jeg har ufrivillig shoppestopp etter en frivillig shoppestop.

Det begynte frivillig, så ble ALLE buksene mine ødelagt ila 5 dager, og jeg finner virkelig ingenting. Nada. Null.

Så jeg må prøve å fikse det ødelagte, men det er jammen heller ikke enkelt.

Jeg bruker ganske mange lamper på cortado skal jeg si deg.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte meg roser i dag - det er så hyggelig å ha friske blomster i huset ( i tillegg til mine 20+ potteplanter, da...). En gang jeg kom til kassa med en bukett solsikker ble jeg som vanlig spurt om det var en gave. Nei, svarer jeg, de er til meg selv. -Så deilig - det er jo det beste" svarte hun bak disken kontant :ler: Men det er jo det - jeg blir glad av å kjøpe meg blomster.

Jeg har litt samme forhold til shoppestopp som jeg har til godtestopp - jeg ser ikke poenget. Altså, jeg ser jo poenget i å redusere og begrense og bevisstgjøre seg på eget forbruk av både dette og hint, men å kjøre full stopp bare av prinsipp, så man ikke kan kjøpe seg nutt undertøy når man trenger det eller ta et stykke kake når man er bedt bort blir for dumt for meg.

Forøvrig er jeg litt på linje med deg når det gjelder å diskutere økonomi - det er en privat ting jeg ikke nødvendigvis diskuterer med hvem som helst. Jeg synes det er skikkelig upassende når folk tar opp sånt i lunsjen og spør og graver om andres privatøkonomi - det kan være mange grunner til at man ikke har lyst til å snakke om det.

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt misunnelig på all kjøkkenskapplassen til Skravla... Men ikke nok til at jeg vil gi opp de originale 50-tallsskapene mine :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mamma spurte alltid hva ting kostet etc..... Og alt som kostet mer enn "en tier" var dyrt.....

Ellers er økonomien min privat. Jeg kan sutre over dårlig råd til venninner, og få tilbakemeldinger av typer "hvor mange hudpleietimer har du hatt denne måneden" og da må beskjemmet innrømme at massasje, hudpleie, frisør og ikke minst kaffe vist blir ganske dyrt. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt misunnelig på all kjøkkenskapplassen til Skravla... Men ikke nok til at jeg vil gi opp de originale 50-tallsskapene mine :fnise:

Jeg er grønn av misunnelse på garderobeskapene dine så. Ellers så har ikke du så dårlig skapplass på kjøkkenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder plass så husker jeg den gang jeg flyttet hit fra en enda mindre leilighet... Følte at jeg hatt ekstremt med plass og aldri kom til å klare å fylle opp alt. Men det gikk helt fint. :plystre:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mamma spurte alltid hva ting kostet etc..... Og alt som kostet mer enn "en tier" var dyrt.....

Ellers er økonomien min privat. Jeg kan sutre over dårlig råd til venninner, og få tilbakemeldinger av typer "hvor mange hudpleietimer har du hatt denne måneden" og da må beskjemmet innrømme at massasje, hudpleie, frisør og ikke minst kaffe vist blir ganske dyrt. :fnise:

Det er derfor man har venner - de kan komme med en tiltrengt reality check i ny og ne :ler:

Jeg er grønn av misunnelse på garderobeskapene dine så. Ellers så har ikke du så dårlig skapplass på kjøkkenet.

Apropos reality check? :fnise: Jeg sa ikke at jeg hadde lite skapplass, jeg sier bare at du har mer... Og jeg er veldig glad i garderobeskapene mine :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludodama

Hudpleie folkens; hjelper det(sånn målt med prisen)?

Og hvordan da?(minus sånne skikkelig dyptgående kjipe svi av huden behandlinger) :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hudpleie folkens; hjelper det(sånn målt med prisen)?

Og hvordan da?(minus sånne skikkelig dyptgående kjipe svi av huden behandlinger) :P

Svaret er ja! Jeg har mye klarere og roligere hud i perioder hvor jeg tar en ansiktsbehandling i blant :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...