Gå til innhold

Uten en rød tråd

Ciara

Anbefalte innlegg

Telefon er en kilde til mye gøy her i huset.

For det første synes begge ungene at telefonen er det mest fantastiske som finnes her i verden. Legger jeg telefonen fra meg ubevoktet finner jeg den hos én av dem. Som regel får de ikke gjort så mye skade, men de har faktisk delt lenker på facebook (Samme lenke ti ganger! Fikk et par undrende kommentarer den dagen) og ringt opp jobbforbindelser.

Men det morsomste nå om dagen er å bruke telefonen til det den opprinnelig ble oppfunnet for, nemlig å ringe familie og kjente. Særlig er det bestefar som skal ringes. Jeg setter ham på høyttaler, og så sitter de og skravler. Det går veldig bra det første minuttet, og så tar det av. Det blir også veldig tydelig at Softie og Eldstemann er på helt forskjellige nivåer, for Softie svarer bare unntaksvis på det bestefar sier, i stedet smiler eller vinker han. Mens Eldstemann skravler som en foss.

I går hadde de følgende samtale:

Bestefar: "Hallo?"

Eldstemann: "Hihihihi!"

Bestefar: "Hallo?"

Eldstemann: "Hehehehe."

Bestefar: "Neimen, er det Eldstemann som ringer?"

Eldstemann (stolt): "JA!"

Softie: "Ei, bistefa."

Bestefar: "Neimen, er Softie der også?"

Softie: "Ja" (akkurat sånn svarer han, åndeløst, uten skilletegn)

Bestefar: "Har guttene mine det bra i dag?"
Eldstemann: "Ja, jeg lekte med Magnus i barnehagen og Magnus hadde fått masse lego på lørdag for at han hadde bursdag da og vi feiret bursdag i barnehagen."

Softie: "Min!"

Bestefar: "Å, så koselig. Fikk dere kake?"

Eldstemann: "Neeeeeeei, vi får ikke kake, vi får yoghurt og frukt og så synger vi bursdagsangen, men jeg hadde med smoothie da jeg hadde bursdag----"

Softie: "Bistefa?"

Bestefar: "Ja, Softie?"

Eldstemann: "Hallo, jeg var ikke ferdig, det er ganske lenge til jeg har bursdag, men nå har jeg blitt fire-og-talt, og mamma har bursdag først."

Bestefar: "Ja, det er sant. "

Softie: "Min!"

Bestefar: "Min?"

Softie: "Min fon! Holde selv!"

Jeg: "Nei, Softie, du kan ikke holde selv, telefonen må ligge der."

Bestefar: "Jeg kommer og henter dere i barnehag-"

Softie: "Ææææææ!"

Eldstemann: "Bestefar? Bestefar? Jeg fikk Cragger-båten til jul av deg."

Bestefar: "J-"

Softie: "ÆÆÆÆÆÆÆÆÆ! MIIIIIIIIN!"

Jeg: "Dere, nå tror jeg vi legger på."

Bestefar: "Ok, gutter, koselig dere ringte!"
Softie: "ÆÆÆÆÆÆÆÆÆ!"

Eldstemann: "Ha det!"

(Softie vinker)

Endret av Ciara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og den eldre mannen gikk hjem fra skogen og tenkte fornøyd i sitt stille sinn at det finnes jo alltid noen som er enda spørere og mer ute å kjøre enn meg... :fnise:

:ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*kremt*

Vi er på stedet hvil. Av mange årsaker, egentlig. Mannen begynte å komplisere ting ved å mene at noen lister måtte røskes av før jeg gikk igang (de samme listene han et par måneder før mente ikke måtte fjernes). Så begynte vi prosjekt Flytte TVen (med tilhørende Canal-Digital-kabel-problematikk). Og så kom jula og han fikk vondt i ryggen.

Stua løper heldigvis ingen steder :ler:

Men jeg drømmer å få tatt tak i det snart. En vårgrønn stue hadde vært noe :)

Altså helt vanlig oppussingsforløp, i hvertfall som jeg har det. :fnise:

Min mor kjøpte noen fine, grønne puter på Habitat nå. Det var jeg som fant dem og snakket varmt om dem og jaggu ble hun fornøyd da de kom på plass i sofaen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg siklet på puter i dag, faktisk - kom over et par fantastiske med gamle bilder av hhv Holmenkollbanen (de gamle teak-vognene) ca 1950 med skigårere på vei til søndagstur i Marka og en gammel skihopper (en av Ruud-brødrene?) - de ville passet så godt i sofaen min. *akutt havesyk* Men 450 kroner for en sofapute er nokså perverst i min verden...

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puter til 450 er galskap. Teaterbilletter for 5000 er helt normalt. Blir så mye lykkeligere av kvelder på teateret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Galskap vil jeg ikke si, men billig er det ikke. Er det ordentlig dunpute inni hjelper det på, i motsetning til sånne ekle fiberputer.

Teaterbilletter til 5000 - er du gal? :sjokkert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gal jeg? Tja... det var for mange forestillinger og personer. Tror snittprisen er ca 300 pr billett.

Men teater er så fint. Har en stor bunke billetter liggende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte for noen år siden 2 store puter. De skulle i fllge butikken være myke og gode..... vel eneste bruksområdet var å legge de oppå hverandre og bruke de som puff.

Jeg har vel mest egenbroderte puter faktisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte for noen år siden 2 store puter. De skulle i fllge butikken være myke og gode..... vel eneste bruksområdet var å legge de oppå hverandre og bruke de som puff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludodama

Er altså 500 kr for sofaputer generelt mye? Går jeg i helt feil butikker og har blitt hjernevaska i forbrukskulturens ånd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludodama

Åh, jeg har lyst på broderi med den "heller 100 år med mensen enn 4 år med Jensen", lager du på bestilling eller? :nigo: Endret av Ludodama
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, jeg har lyst på broderi med den "heller 100 år med mensen enn 4 år med Jensen", lager du på bestilling eller? :nigo:

Den teksten var jo kul, men jeg broderer ikke på bestilling. Bruker alt for lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er altså 500 kr for sofaputer generelt mye? Går jeg i helt feil butikker og har blitt hjernevaska i forbrukskulturens ånd?

I min verden er det hvertfall helt hinsides uaktuelt, men det er sikkert avhengig av hvor du pleier å handle og ikke minst hvor opptatt man er av interiør. Mesteparten av mine sofaputer er enten sydd av restestoff eller kjøpt på salg, og neppe i nærheten av den prisen til sammen. Jeg bruker mye heller 1000 kroner på en operabillett og et godt måltid ute enn på to sofaputer, andre ville helt sikkert prioritert motsatt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Jeg trodde 5000 kr var for én billett, og tenkte i mitt stille sinn at jeg aldri, ALDRI kommer til å bli så opptatt av teater.

500 kr er dessverre helt vanlig for puter, selv Kremmerhuset har puter til den prisen. Og på Illums og andre dyrere steder koster kan en pute koste 1000 kr (selv har jeg riktignok ingen sånne, og favorittputene mine ble kjøpt på Åhléns til 150 kr for åtte år siden!).

Økonomiske prioriteringer er håpløst å diskutere, men veldig interessant. Mannen min synes jeg er gal som kan bruke 5000 kr på en lampe, men selv har han altså et årskort på en svømmehall for at han skal kunne svømme utenom normal åpningstid, og det kostet vel 3000. Da jeg hørte det sa jeg bare at han kunne hoppe og drite i å kommentere lampekjøpene mine :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har reist på helgetur til utlandet hvor primærmålet var teaterbesøk, da kan må på sett og vis si at det nærmet seg den prisen for én billett :fnise:

Så lenge folk prioriterer innenfor de økonomiske rammene de har og lever godt med sine valg, må de selvfølgelig gjøre akkurat som de vil, selv om jeg forbeholder meg retten til å mene mye i mitt stille sinn :ler: Jeg sliter mer med folk som lever over evne, som gjerne forteller om unødvendig dyre innkjøp og valg, for så å klage over dårlig råd...

Du får påpeke ovenfor mannen at dine lampekjøp kommer hele familien til gode, i motsetning til hans trening (selv om du får gleden av en veltrent mann) :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludodama

Dessuten har vi jo allerede hatt to år med Jensen. Så det er litt i seneste laget... :tristbla:

Vi kan endre teksten: Heller 100 år med mensen enn 4 år TIL med Jensen.

Det blir fort 200 år med blødninger :ler:

Jeg bruker penger på mye gitt, også interiør. Nå kan jeg liksom ikke reise særlig uansett, og kjøper liksom konsertbilletter OG puter, men jeg får aldri spart opp til å renovere badet eller ta sertifikat. Kanskje disse tingene har en sammenheng? :P

Jeg har ikke 50.000 kr(ja, lappen koster kjapt det i disse dager) i puter asså, men mange bekker små lissom!

Skulle gjerne vært mye flinkere til ombruk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså helt vanlig oppussingsforløp, i hvertfall som jeg har det. :fnise:

Min mor kjøpte noen fine, grønne puter på Habitat nå. Det var jeg som fant dem og snakket varmt om dem og jaggu ble hun fornøyd da de kom på plass i sofaen.

Ja, det er jo ofte sånn. Men da har jeg noe å glede meg til en stund til! ;)

Habitat er opp og ned, synes jeg. De har noen kjempefine ting i blant, og da må jeg kanskje innom og titte igjen :) Jeg elsker grønt. Får både energi og ro av det :)

Jeg har reist på helgetur til utlandet hvor primærmålet var teaterbesøk, da kan må på sett og vis si at det nærmet seg den prisen for én billett :fnise:

Så lenge folk prioriterer innenfor de økonomiske rammene de har og lever godt med sine valg, må de selvfølgelig gjøre akkurat som de vil, selv om jeg forbeholder meg retten til å mene mye i mitt stille sinn :ler: Jeg sliter mer med folk som lever over evne, som gjerne forteller om unødvendig dyre innkjøp og valg, for så å klage over dårlig råd...

Du får påpeke ovenfor mannen at dine lampekjøp kommer hele familien til gode, i motsetning til hans trening (selv om du får gleden av en veltrent mann) :ler:

Ja, men det blir likevel noe annet. 5000 for reise er jo normalt.

Man må selvsagt få lov til å mene. Jeg synes økonomi er et ganske irriterende tema, da, og det tror jeg har mye med familiekultur å gjøre. I min familie snakker vi ikke noe særlig om penger i det hele tatt, og å spørre hva noe kostet synes vi er ganske frekt og irrelevant. I mannens familie er de motsatt og snakker gjerne om penger og spør om andres pengebruk. For all del, de er høflige mennesker, men jeg steiler litt når de spør hvor mye ditt og datt kostet, for eksempel, etterfulgt av "Oi! Det var dyrt!" Da bobler det litt inni meg og jeg tenker ting som: "Men i alle dager! Du har da ikke noe med å mene noe om det, jeg legger meg ikke opp i dine prioriteringer!" helt til jeg innser at dette nettopp er familiekultur og ikke vondt ment.

Det jeg påpeker for mannen er - som sant er - at jeg ALDRI legger meg opp i hans økonomiske prioriteringer. Vi har felles regningskonto vi begge overfører til og yter likt på den fronten, og så lenge han betaler fellesregningene på samme måte som meg må han få bruke penger på akkurat hva han vil. Da holder han munn og innser at 5000 kroner for en lampe faktisk ikke er så mye, når det er den eneste utskeielsen jeg hadde det året eller halvåret. (Det er nemlig en annen ting: Folk har lett for å legge merke til store éngangsutskeielser, men naturlig nok ikke alle de små innkjøpene. En annen grunn til at jeg ikke liker at folk kommenterer for mye, for det kan godt være at de har brukt mer penger på cappuccino det året enn jeg har brukt på lamper :ler:).

Hehe, dette ser jo ut som den forsvarstalen. Ikke sånn ment - mer ment som generelle betraktninger om økonomi og prioriteringer :)

Vi kan endre teksten: Heller 100 år med mensen enn 4 år TIL med Jensen.

Det blir fort 200 år med blødninger :ler:

Jeg bruker penger på mye gitt, også interiør. Nå kan jeg liksom ikke reise særlig uansett, og kjøper liksom konsertbilletter OG puter, men jeg får aldri spart opp til å renovere badet eller ta sertifikat. Kanskje disse tingene har en sammenheng? :P

Jeg har ikke 50.000 kr(ja, lappen koster kjapt det i disse dager) i puter asså, men mange bekker små lissom!

Skulle gjerne vært mye flinkere til ombruk!

Du skal ikke se bort fra at de har en sammenheng ;)

Jeg synes sparing er vanskelig. På den ene siden kunne jeg tenke meg å ha shoppestopp i år, men jeg er så usikker på hva det inkluderer. Jeg kan godt stå over lamper, cappuccino og puter, liksom, men kan man ikke bruke penger hos frisør heller? Eller gå ut og spise? Eller blomster eller konserter? Hvor skal grensen gå? Og hva med treningsklær nå som jeg holder på å komme i form her? De ødelagte joggeskoene jeg bruker på treningssenteret, skal jeg ikke få erstatte dem? Samtidig aner jeg jo at det er mye å spare....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, nå skal jeg forsøke shopstop! Jeg ble så nysgjerrig på om jeg klarer det.

Det er to ting som jeg MÅ handle inn denne våren.

-De nevnte joggeskoene

-Sykkel (skal sykle til og fra jobb fra våren av)

-Et par jeans

Ellers er unntakene mine:

-Blomster

-Frisør hver tredje måned

-Opplevelser/restaurant (ikke en stor utgiftspost her i huset)

-Klær og utstyr til guttene

Alt annet er forbudt. Sånn! Dette blir interessant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...