Gå til innhold

Uten en rød tråd

Ciara

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Og så er jeg skuffet over juletreet vårt.

Jeg liker ikke meg selv når jeg er sånn, men i blant kan jeg bli usaklig sur over filleting. Denne gangen er det juletreet.

Saken er: Jeg er ikke så glad i julepynt, synes det er styrete å rydde fram og tilbake, og vi har ikke så mange ledige flater å sette pynten på uten at den blir i veien. Men jeg synes jo jul er hyggelig og vil gjerne det skal se julete ut her likevel, så jeg har pleid å kompensere med et juletre. Gjerne et litt stort et.

Mannen og Eldstemann skulle dra og kjøpe, selv har jeg jo vært hjemme og tørket oppkast. Så jeg sier: "Finn et stort et, da!" At det skal være fint vet jeg mannen min er opptatt av, så ingen bekymringer der.

Så kommer de hjem. Med verdens minste juletre. Og (jeg håper det er derfor) med all denne sykdommen og styret har jeg liksom satt mitt håp på at juletreet skulle klare å skape litt stemning her.

Da jeg så det treet ble jeg bare spydig og sa: "Dere klarte ikke å finne et mindre et?"

Mannen (forvirret): "Er det ikke fint da?"

Jeg: "Det er det helt sikkert. Men det eneste jeg ba om var at det skulle være litt høyde på det. Og så kommer du hjem med det minste juletreet jeg har sett."

Mannen: "Jeg visste ikke at det var så viktig."

Jeg: "Hvorfor tror du jeg sa jeg ville ha et stort et da?"

Og det er vel dét dette juletreet symboliserer. Mannen min har nemlig en tendens til å overhøre det jeg sier og velge det som gir minst motstand for ham. Han sier bare ja, og så gjør han noe annet. Eksempel: Han skal på nærsenteret og handle litt diverse, spør om det er noe jeg vil ha. "Kjøp med en blomsterbukett!" sier jeg, "Ok," sier mannen. Og hjem kommer han, alltid uten blomster. Da ble det for mye styr til at han gadd. Og sånn er det nå også. Jeg misliker at han jatter med. Hvis han syntes det var styr med et stort tre, så skulle jeg fikset det selv. Nå kan jeg ikke det.

Men som sagt, jeg liker ikke denne siden ved meg selv heller. Nå furter jeg og har ikke det minste lyst til å pynte det latterlige treet, det kan mann og barn ta seg av. Jeg klarer ikke å bestemme meg for hvem som er dummest, mannen eller jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:kose:

Av og til blir man innmari irrasjonell over detaljer, særlig når man er sliten og har mye å tenke på - det er både fullt forståelig og helt lov. Sett treet på en krakk - høyere tre og bedre plass til gavene :tree:

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er treet pyntet (og ser bare litt pussig ut, ikke stygt), amaryllisbukett innkjøpt og juleduken strøket.

Tenk, så ble det jul i Ciaraheimen i år også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:klemmer:

Amaryllis er min yndlings-juleblomst! De er så nydelige!

Jeg veit egentlig ikke om jeg hadde turt å sendt mannen ut for å kjøpe juletre. Eller om han hadde turt for den saks skyld :fnise: han pleier å være veldig flink til å komme med kommentaren "nei, det får du gjøre sjøl, blir bare gæli når jeg gjør det." (Mon tro om jeg, med mine hormoner har fresa litt ekstra i det siste...)

Håper lille softie har blitt bedre, må være vondt for han å ha en slik sjau så lenge! Håper resten av familien slipper unna også, slik at dere får litt juleferie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Julaften vel overstått!

Og ikke bare det, den ble riktig fin.

Softie var i form igjen og hadde matlyst av en annen verden. Det er sjelden jeg har sett ham spise så mye på én dag. Han hadde tydelig behov for å ta igjen det tapte, og i tillegg var det jo ekstra mye god mat på menyen. Julepølse (medisterpølser) var en klar favoritt.

Eldstemann hadde det tøffere. Det startet med at han våknet klokka to og spurte om det snart var morgen så han kunne pakke opp pakker. Siden våknet han med jevne mellomrom, og syntes helt klart at dagen gikk ulidelig sakte. Og det til tross for at vi har videreført tradisjonen fra min barndom om å ha pakke under senga. Genialt å ha noe lego å bygge mens han ventet! Men likevel. Det var en påkjenning å vente. Det endte med at han kollapset på sofaen rett før julemiddagen og sa han følte seg syk. Og jada, jammen var han ikke varmere enn normalt. Så han sovnet og sov seg gjennom hele julemiddagen. Etter en lur på halvannen time var det klart for pakker, og da kviknet han til.

Begge ungene klarte seg veldig bra gjennom oppakkingen, synes jeg. De var glade og entusiastiske, og synlig overrasket over å få så mange pakker. De takket og klemte besteforeldrene når de fikk noe. Men jeg merket jo de gikk lei, det kunne godt vært færre gaver. De fikk sikkert tjue gaver hver, halvparten hadde holdt i massevis.

Klokka halv åtte gikk Eldstemann opp trappa. "Hvor skal du?" spurte vi. "Jeg skal legge meg," sa han :ler: Så da ble det natta.

Og i dag har vi jo hatt årets beste dag. Daffet rundt i myke gensere og joggebukser og ikke gjort noe annet enn å leke med alt vi fikk i går. Guttene har stortrivdes med en avslappet mamma og pappa som har ligget på gulvet, skrudd sammen kjelke, puslet puslespill, tegnet og lest bøker. Det har gjort godt.

Så ble det da jul, likevel. Jeg synes det er så merkelig, men hver gang vi sitter der med julemiddagen slår samme tanke ned i hodet mitt: "Er dette så mye å styre for?" Misforstå meg rett, det er pakker og avslutninger og jobb, men til syvende og sist skal man bare spise en middag (som ikke er verdens mest avanserte engang!) med familien sin. At jeg vasket vinduene var det ingen som la merke til. At juletreet var for lavt tenkte ikke jeg heller over lenger.

God jul :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at han kviknet til!

Vi fordelte gavene ut over to dager i år, og med to små i hus var det helt riktig for oss. Jeg forstår virkelig hvorfor folk har som tradisjon å åpne på morgenen første juledag. Det var kjempekoselig, siden Vesla og Minsten ble slitne før vi var halvveis i går kveld, og det føltes feil for meg å pakke opp gavene deres uten dem :rodmer:

God bedring til Eldstemann! Første juledag skal være en kosete, daff, familiedag :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at Softie ble frisk i tide. 7-åringen hos oss syntes ettermiddagen var laaang - så lenge de hadde vært hjemme hadde det gått ganske greit, men når pakkene lå under treet i naborommet spiste vi altfor langsomt... Det er i sånne situasjoner jeg tenker på hvor heldig jeg er som hadde søsken - vi var ikke noe mindre utålmodige, men vi kunne i større grad underholde hverandre underveis. Det er alltid kjedeligere å være eneste barn i selskapet.

Romjula er egentlig bedre enn julaften - da er det kritiske punktet forbi og man kan bare senke skuldrene og kose seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Deilig med friskere barn i går.

Vi feiret i 2 leiligheter. Mat i en leilighet og utpakking og kaffe i en annen leilighet. Det er litt enklere når gavene er ute av syne.

Men vi snakket litt om hvor praktisk den amerikanske skikken med utpakking av gaver på morgenen er. Da kan man jo sløve rundt og leke med alle gavene hele dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, den amerikanske tradisjonen (som jeg før bare har syntes har vært merkelig!) har virkelig noe for seg med små barn i huset :)

Tekola, Eldstemann ble kvikk igjen. Jeg tror det må ha vært en slags trøtthetsutløst feber, ikke ordentlig sykdom :) Å pakke opp gavene over to dager høres veldig lurt ut!

Så fint å høre at dere har hatt det fint, alle sammen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan går det i Ciara-heimen, har dere hatt en fin jul?

I dag er det en nydelig dag med sol og nok snø til at det skinner i solen. 2015 ligger åpent foran oss og jeg håper det blir et bra år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som en fin jul (og SOM jeg kan forstå eldstemann! Julaften er litt av en tålmodighetsprøve for de små!). Så fint at dere har kost dere og slappet av litt, og at mor også fikk en fin jul til tross for et skuffende juletre ;)

Så nå er dere klare for hverdagen, eller? Januar er jo en av årets mest hverdagslige måneder, det hjelper å være fulladet før det starter! :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan går det i Ciara-heimen, har dere hatt en fin jul?

I dag er det en nydelig dag med sol og nok snø til at det skinner i solen. 2015 ligger åpent foran oss og jeg håper det blir et bra år.

Her går det fint! Og hva med deg? Jeg satser på at 2015 blir strålende for oss alle :)

Godt nyttår,Ciara :-) Hyggelig å høre at det ble kos i julen likevel :-)

Tusen takk, og riktig godt nyttår til deg og dine også!

Godt nytt år til dere! :klem:

Takk det samme! :klem:

Høres ut som en fin jul (og SOM jeg kan forstå eldstemann! Julaften er litt av en tålmodighetsprøve for de små!). Så fint at dere har kost dere og slappet av litt, og at mor også fikk en fin jul til tross for et skuffende juletre ;)

Så nå er dere klare for hverdagen, eller? Januar er jo en av årets mest hverdagslige måneder, det hjelper å være fulladet før det starter! :nigo:

Jeg er jo mer uerfaren med barn og jul, så jeg ble ganske paff. Greit å være spent, men FEBER på grunn av høyt spenningsnivå? ;)

Klar og klar, fru Blom... Joa, vi er jo det. Men som Eldstemann sa, "Mamma, hvorfor kan det ikke være juleferie i mange uker til?" :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klar og klar, fru Blom... Joa, vi er jo det. Men som Eldstemann sa, "Mamma, hvorfor kan det ikke være juleferie i mange uker til?" :ler:

Jeg skjønner godt at de vil det. To uker med bare kos og tid sammen, pluss masse nye leker. I barnehagen vår stod visst barna på rekke og rad med bevrende underlepper da mannen skulle levere gutten vår på mandag. En hadde plassert seg foran døra til avdelingen og nektet å flytte seg, så mannen måtte skyve ham vennlig unna for å komme forbi. Stakkars ansatte på slike blåmandager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Full støtte til eldstemann :fnise: Hos oss viste faktisk også 7-åringen feber-tendenser da julaften ble lang, men med is og gaver gikk det brått over :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...