Gå til innhold

Uten en rød tråd

Ciara

Anbefalte innlegg

Å, jeg ville valgt Lisboa! Vet ikke helt hvorfor, faktisk, men "alle" sier det er så bra. Budapest har jeg vært i, men jeg syns det var helt midt på treet... Dette er mange år siden, da, og helt på budsjett, så kan være vi hadde fått en annen opplevelse nå. I sånne storbyer kan det nok være litt tilfeldigheter hva slags opplevelse man får, og gjerne handle om litt andre ting enn bare byen. Det var som en stor versjon av Praha, syns jeg. Men bedre, fordi den ikke var like preget av turisme. Men Bratislava, det var en morsom by. Igjen, usikker på hvorfor. Kanskje pga billig italiensk is og kommunisme-sightseeing.

Min drøm er Paris eller Berlin til våren, men skjønner at de utgår for din del. Paris blir jeg aldri lei (og en herlig by å sykle i).

Jeg elsker både Paris og Berlin. Jeg vil egentlig aller mest til Paris, men mannen er ikke like begeistret for byen som meg. Paris vil jeg til hvert eneste år. Etter hvert skal det bli sånn - det blir husmorferien sin, det!

Jeg hadde uten tvil gått for Edinburgh,fantastisk by. Masse historie, hyggelige mennesker og god mat og drikke :)

Ja, det høres jo så bra ut!

---

Men ARGH! Nå er jeg jo akkurat like langt :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Reykjavik er jo også verdt er besøk (selv om jeg ikke har vært der siden jeg var 17...) - i tilfelle du trenger enda flere alternativer :fnise: Budapest likte jeg også godt, bedre enn Praha, som er veldig turistifisert.

Dere får skrive alle alternativene på hver sin lapp og trekke lodd :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville valgt en italiensk by jeg... Verona, Venezia, Firenze... Ellers så er Budapest en flott by, vært der et par ganger og kan gjerne dra tilbake.

Nok en by utenom listen din er Salzburg. Var der på interrail for en evighet siden og sa da at denne byen måtte jeg tilbake til...kanskje på tide å gjøre det :)

Ikke vært i Lisboa eller Edinburgh så der har jeg ikke noen tips :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror snart det er like mye hjelp i å henge opp et Europa-kart og kaste dart i blinde :fnise:

Endret av Daria
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:hoho:

Du sier noe der, Daria.

Men faktisk- og dette er seriøst ment- kan jeg anbefale Kiev for en opplevelse litt utenom det vanlige. Øst-Europa som ikke helt har rukket å bli turistifisert. Spennende kultur, og rasende billig. Norwegian har direktefly nede i 299 på det laveste!

Men styr unna sushien, der gikk vi på en blemme (oj, så rart at sushien ikke er god, her vi sitter i et gammelt østblokkland, i en by som ligger midt i landet. Ammatører! :roll:). Styr unna de russiskdominerte, urolige områdene også, forresten- men det er jo et stykke unna Kiev.

Derimot arrangeres det turer til Tsjernobyl. Det fikk vi ikke vært på, og det angrer jeg litt på i dag.

Endret av Mafalda
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reisebehovet mitt holder på å ta av totalt her nå! :ler:

Med ca en utenlandstur i året siden jeg var ti og journalistgener er det kanskje ikke så rart, men åh!

Vilnius og Riga er også fine byer, og Tallinn! Med Tripadvisor i lomma kan man få mye valuta for pengene! Gdansk har jeg også hørt flere gode ting om i det siste. Tror du bare bør kaste terning snart! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Madrid vurderer jeg også.

Reykjavik har jeg besøkt - skulle gjerne dratt tilbake til Island, for det var dødskult. Det står nå mellom:

Lisboa, Madrid, Edinburg og Budapest. I juni. Tror jeg må trekke lodd ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lisboa, Madrid, Edinburg og Budapest. I juni. Tror jeg må trekke lodd ;)

Putt en M, en L, en E og en B i en hatt og be mannen din trekke en bokstav - voila, reisemålet er bestemt uten at mannen vet hva og hvorfor han trakk. :)

Ferie og utenlandsturer er en nødvendighet i ny og ne. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sliten!

Juleferien startet på verst tenkelige måte, med en telefon fra barnehagen om at Softie hadde kastet opp. Er det ikke typisk? Jeg kjente jeg ble skikkelig sur, for jeg så for meg en julefeiring torpedert av oppkast hos alle familiemedlemmene etter tur.

Den gode nyheten? Ingen av oss andre har blitt smittet. Jeg startet et ekstremt hygieneregime her hvor bare jeg har hatt nærkontakt med Softie (som dere vet takler jeg jo sykdom mye bedre enn min mann, eller vent! Jeg rammes jo bare ikke like hardt, selvfølgelig), og jeg har vasket flere ganger om dagen, dvs kloret dørhåndtak og armaturer, skiftet håndklær og vasket hendene omtrent manisk.

Men det spørs nok om ikke dette her er rotavirus, noe færre voksne og større barn får, men som rammer småbarn hardere enn norovirus. For den dårlige nyheten er at Softie har vært og er dårligere enn jeg har sett ham før.

Han har kastet opp og hatt diaré i fire dager, og det er krevende å få i ham så mye væske som han trenger. Det går i vann, saft, juice, is og smoothie, og han får i seg noen munnfuller før han nekter å drikke mer. I ettermiddag frisknet han litt til, synes jeg, og jeg håper han er bedre i morgen, hvis ikke tar jeg en tur til legen. Det er mange små barn som blir dehydrerte av dette viruset, og jeg skjønner godt hvorfor. Han kaster opp av alt, og avføringen er som vann omtrent.

Jeg synes så synd på lille Softie. Slike sykdomsrunder synes så godt på små kropper - den lille myke magen har blitt helt flat, og bollekinnene hans er mindre. Og han vil bare kose og orker ellers ingenting.

Og - det er sekundært i denne sammenhengen, altså - jeg er sliten. Fordi jeg ville forhindre at hele familien ble syke har jeg altså tatt med av ungen og vaskingen selv. Jeg har vært oppe opp mot ti ganger om nettene. Jeg har kjørt ti vaskemaskiner (for så fort sengetøyet er rent kastes det selvfølgelig opp på), vasket og trøstet. Så denne juleferien synes jeg foreløpig er slitsom.

Noe litt rørende her er å se hvordan Eldstemann reagerer. Jeg har nemlig holdt guttene fra hverandre, og til min glede synes begge to det er stusslig. Eldstemann sa: "Mamma, nå vil jeg at Softie skal bli frisk så han orker å leke med meg!"

--

Hadde en pause her nå for å gå opp til Softie. Synes det er ubehagelig så lite han drikker, så jeg tok ham på fanget mitt i godstolen under et pledd og fôret ham med en sånn boks Kuli. Han drikker ikke mye av gangen, så jeg skrudde på tv'en. Og der går Love Actually. Mannen min er lei av den filmen for mange år siden, men da fikk jeg altså selskap av en liten mann i kveld. Så nå har Softie tømt en saftboks uten å kaste opp igjen, og nå er han lagt igjen. Ser ut til at dette omsider går rette veien :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, stakkars, lille, gode Softie! Her har vi, bank i bordet, styrt unna spysjuke foreløpig, men jeg vet jo at vi ikke vil berge til evig tid...

God bedring til den lille, syke pjokken!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stakkars liten. Omgangssyke er fælt, også i fire sammenhengende dager, da. Høres slitsom ut både for liten og stor. Håper han friskner til så dere kan nyte julen og du også får slappet av litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk folkens!

Sukk! Var så glad i dag tidlig, tassen drakk godt og ville ha yoghurt. Og nå kom alt sammen opp igjen :( Femte dagen med oppkast, med andre ord. Hvor lenge kan dette her egentlig vare?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...