Daria Skrevet 16. oktober 2014 #1361 Del Skrevet 16. oktober 2014 Sladder: Det jeg prøver å holde meg til, er at jeg ikke sier noe om folk som jeg ikke kunne sagt mens de var til stede. Det tenker jeg er greit. For som du sier, det må jo være greit å formidle nyheter og opplevelser, ellers blir jo ALT baksnakking. Det er en scene i Anne Karin Elstads Magret, som jeg stadig tenker på når det er snakk om sladder. To kvinner sitter ved kjøkkenbordet og diskuterer jenta på nabogården - hun havnet i uløkka, og sånt tar seg jo ikke bra ut på 1800-tallet. En mann (sønn av den ene kvinnen, forlovet med den andre (og den som har smelt nabojenta på tjukka)) kommer forbi og lurer irritert på om de ikke har bedre ting å gjøre enn å sitte og sladre om naboene. Kvinnene ser overrasket på hverandre - for hva annet er det å snakke om enn det som skjer i bygda? (her hadde jeg selvfølgelig tenkt å sitere dem ordrett, men boka er visst lånt ut til særmne - derfor blir det fritt etter hukommelsen). Det er jo noe i det man - man snakker om og diskuterer det man er opptatt av, og de fleste er jo mest opptatt av det nære og kjente. Det hadde vært rart om man ikke skulle snakke noe om det. Å ikke si noe man ikke kunne sagt rett til den det gjelder, er en god tommelfingerregel Holder man seg til sannheten og har gode intensjoner burde man også ha sitt noenlunde på det tørre. Bildet på grønn vegg høres bra ut 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AllisHagtorn Skrevet 16. oktober 2014 #1362 Del Skrevet 16. oktober 2014 Jeg skulle til å si det samme som SmallTalk; kontakt med smittede og døde er en helt annen enn her. Og, de hygieniske forhold generelt er jo på en helt annen planet uansett hva det gjelder i mange tilfeller. Kjenner faktisk ei som nå er frivillig gjennom Røde Kors for å jobbe med Ebolasmittede(hun er sykepleier). De får jo ikke være der lenge, påkjenningen er jo ganske tøff. Media gjør jo det de kan for å spre frykt, penger i kassa vettu Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nesevisa Skrevet 16. oktober 2014 #1363 Del Skrevet 16. oktober 2014 SLIK FÅR VI DEG TIL Å KJØPE AVISA I FRYKT FOR EBOLA Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mafalda Skrevet 16. oktober 2014 #1364 Del Skrevet 16. oktober 2014 (Men glemte du ikke ordet "monster"? Det hører jo med i en sådan stund...) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 16. oktober 2014 #1365 Del Skrevet 16. oktober 2014 Du mangler monster og sex. Tsk tsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 16. oktober 2014 Forfatter #1366 Del Skrevet 16. oktober 2014 Det er en scene i Anne Karin Elstads Magret, som jeg stadig tenker på når det er snakk om sladder. To kvinner sitter ved kjøkkenbordet og diskuterer jenta på nabogården - hun havnet i uløkka, og sånt tar seg jo ikke bra ut på 1800-tallet. En mann (sønn av den ene kvinnen, forlovet med den andre (og den som har smelt nabojenta på tjukka)) kommer forbi og lurer irritert på om de ikke har bedre ting å gjøre enn å sitte og sladre om naboene. Kvinnene ser overrasket på hverandre - for hva annet er det å snakke om enn det som skjer i bygda? (her hadde jeg selvfølgelig tenkt å sitere dem ordrett, men boka er visst lånt ut til særmne - derfor blir det fritt etter hukommelsen). Det er jo noe i det man - man snakker om og diskuterer det man er opptatt av, og de fleste er jo mest opptatt av det nære og kjente. Det hadde vært rart om man ikke skulle snakke noe om det. Å ikke si noe man ikke kunne sagt rett til den det gjelder, er en god tommelfingerregel Holder man seg til sannheten og har gode intensjoner burde man også ha sitt noenlunde på det tørre. Bildet på grønn vegg høres bra ut Ja, nettopp! Den boka var jeg lest en gang for veldig veldig lenge siden. Jeg følger ikke alltid mine egne prinsipper. I blant omtaler jeg jo andre på måter de neppe ville likt selv. Et par på jobben, blant annet. Huff. Men jeg omtaler alle hyggelig med barna tilstede, i hvert fall. For det er jeg helt overbevist om, mor og far kan ikke baksnakke mennesker og forvente at ungene ikke skal mobbe eller si stygge ting til andre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 16. oktober 2014 Forfatter #1367 Del Skrevet 16. oktober 2014 Altså, dere, "sex", "monster" og "Ebola" er jo disgusting. EBOLASEX FØRER TIL MONSTERSMITTE Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 16. oktober 2014 #1368 Del Skrevet 16. oktober 2014 Ebolasmitte fører til monstersex? Nå fikk jeg Nytt på Nytt-feeling Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 16. oktober 2014 Forfatter #1369 Del Skrevet 16. oktober 2014 Hehe, ja! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fibonacci Skrevet 17. oktober 2014 #1370 Del Skrevet 17. oktober 2014 God helg, Ciara! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 17. oktober 2014 #1371 Del Skrevet 17. oktober 2014 Men jeg omtaler alle hyggelig med barna tilstede, i hvert fall. For det er jeg helt overbevist om, mor og far kan ikke baksnakke mennesker og forvente at ungene ikke skal mobbe eller si stygge ting til andre. Dette tror jeg er veldig viktig. Små barn er jo som regel veldig åpne og tolerante for det aller meste, så når barn mobber for utseende, kroppsfasong, hudfarge og alt sånt må de jo ha det fra et sted (det trenger jo ikke være hjemmefra, for all del). Det blir jo latterlig når voksne f.eks argumenterer mot at homofile skal ha barn fordi "barna kan bli mobbet" og gjerne slenger på noe om at "barn kan jo være så slemme mot hverandre"- hvem har lært disse slemme barna som mobber at homofili er galt...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 17. oktober 2014 #1372 Del Skrevet 17. oktober 2014 Ja, nettopp! Den boka var jeg lest en gang for veldig veldig lenge siden. Jeg følger ikke alltid mine egne prinsipper. I blant omtaler jeg jo andre på måter de neppe ville likt selv. Et par på jobben, blant annet. Huff. Men jeg omtaler alle hyggelig med barna tilstede, i hvert fall. For det er jeg helt overbevist om, mor og far kan ikke baksnakke mennesker og forvente at ungene ikke skal mobbe eller si stygge ting til andre. Samme her. Det er ikke alle jeg liker, og jeg prøver som best jeg kan å ikke baksnakke noen, men det er ikke alltid det er mulig å ikke lette på trykket ovenfor f.eks samboeren dersom det er noen som irriterer meg. Allikevel så gjør både jeg og samboeren vårt beste for at vi ikke skal snakke negativt om noen når vi har barna til stede (og ihvertfall ikke med Knerten til stede, for han er en liten papegøye for tiden og hermer etter alt som blir sagt ). Skal man lære barna folkeskikk så må man nesten gå foran som et godt eksempel selv. Det kommer tross alt ikke av seg selv. Altså, dere, "sex", "monster" og "Ebola" er jo disgusting. EBOLASEX FØRER TIL MONSTERSMITTE Fantastisk! Dette tror jeg er veldig viktig. Små barn er jo som regel veldig åpne og tolerante for det aller meste, så når barn mobber for utseende, kroppsfasong, hudfarge og alt sånt må de jo ha det fra et sted (det trenger jo ikke være hjemmefra, for all del). Det blir jo latterlig når voksne f.eks argumenterer mot at homofile skal ha barn fordi "barna kan bli mobbet" og gjerne slenger på noe om at "barn kan jo være så slemme mot hverandre"- hvem har lært disse slemme barna som mobber at homofili er galt...? Jeg er veldig enig i dette også. Det er vi voksne som er rollemodeller og som sitter i førersetet for hvordan barna våre skal bli, og hvis man vil lykkes med å få et tolerant barn, så må man nesten være tolerant selv først. Omtaler man enkelte grupper negativt selv så barna hører det, må man nesten anta at barna vil få de samme holdningene selv. Ta f.eks det kroppspresset som barn vokser opp med i dag, hvor barn ned i 5-års alderen uttaler at de har blitt tykke og må begynne å slanke seg. Hvis man som mor (eller far, for den saks skyld) går rundt å klager over vekta si, utseende sitt, at man begynner å bli feit og må begynne å slanke seg så barnet hører det (eller enda verre, klager over vekta og kroppen sin til barnet), så er det en ganske så stor risiko for at man vil få barn som ender opp med et anstrengt forhold til sin egen kropp etter hvert. Skal et barn få et godt forhold til egen kropp, så må man som forelder nesten holde kjeft om det man ikke liker med sin egen når barna er tilstede. De færreste er 100% fornøyd med sin egen kropp til enhver tid, men dette er ikke noe barn skal trenge å lære når de er små. Det kommer tidsnok, uansett... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 17. oktober 2014 Forfatter #1373 Del Skrevet 17. oktober 2014 Helt enig, SmallTalk og Daria. Det med kropp er jeg opptatt av. Her i huset er verken jeg og mannen spesielt opptatt av kropp, egentlig. Mannen er jo veltrent og ser smashing ut, men det er ikke kroppen som er målet. Selv skulle jeg gjerne gått ned noen få kilo til før-Softie-vekt, men det er ingen krise. Synes ikke livet mitt står og faller på om jeg er sylslank, liksom. Med to små gutter i hus er jeg bevisst på at de skal få et ganske avslappet syn på kvinnekroppen som den er. Så jeg praktiserer såkalt avslappet nakenhet her. Dvs går naken til og fra badet om morgenen, men sprader ikke rundt naken støtt og stadig heller. Guttene er nå vant til å se dvask mammamage, strekkmerker og hårete legger Vi har også som prinsipp å snakke om mat og trening i moderat grad, og da bare ting som at det er lurt å spise mat med masse vitaminer og byggeklosser så kroppen virker som den skal. "Spis grønnsaker, så blir du sterk!" er et argument som funker enn så lenge. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 17. oktober 2014 Forfatter #1374 Del Skrevet 17. oktober 2014 Herlighet, for en dag. Softie er syk for tiden og jeg er hjemme med ham. I dag måtte jeg innom kontoret likevel, det var noe som ikke kunne vente og som ikke kunne gjøres hjemmefra. Så ble Eldstemann også syk igjen - men heldigvis bare veldig lav feber. Så da måtte jeg ta med ham også. Fikk ham ikke med før jeg fristet med at vi skulle gå innom lekebutikken og kjøpe en legofigur på vei hjem. For en strabasiøs ferd! Veien til var ikke så ille. Men slitsomt likevel, for Softie må ha med vogn. Vogna må vi helst sitte ved siden av på bussen, for vi har verdens mest svingete bussrute, og det gjelder å forhindre at den velter. Eldstemann nekter å sitte på setene nærmest inngangspartiet der vogna står, for det er det bare lave seter, og da klarer han ikke se ut av vinduet. Og Softie er litt variabel, han vil ofte sitte ved siden av Eldstemann, men de kan ikke sitte alene sammen mens jeg passer vogn. Det løste seg ganske greit til byen, Eldstemann satt alene bak i bussen, mens jeg og Softie satt ved vogna. Så kom vi til sentrum, og tok trikken videre et stykke. Når vi skulle av klarte den idiottrikken å stanse utenfor plattformen. Så der står jeg og skal ha av to unger og barnevogn, og det er en halv meter ned og en meter bort til fortauet. Og folk tilbyr seg ikke akkurat å hjelpe. Så, stresset som jeg var, bjeffer jeg uhøflig: "Kan noen hjelpe meg av her, eller???" Midt i dette finner Softie det for godt å rive av seg skoene og kaste dem på trikkegulvet, men en våken medpassasjer rekker å hive dem ut av trikken før dørene lukker seg. Ser det for meg: Først kommer sliten Eldstemann, så kommer sinna mor med vogn med forundret Softie oppi, så kommer det et par sko flyvende ut etter Framme på jobben. Nå var særlig Eldstemann sliten. Jeg fikk gjort det jeg skulle der på et kvarter, mens jeg forhindret små katastrofer underveis: "Mamma, Softie tar en saks!" "Han trykker på printeren!" "Jeg er sulten og tørst!" Osv. Tror vel alle andre på jobb dro et lettelsens sukk da vi dro. Trikk til kjøpesenter. Eldstemann og Softie sparker hverandre på trikken. Plattformen er stappfull av folk. Pes. Inne på kjøpesenteret er det som vanlig lang heiskø. Akkurat denne køen bringer alltid fram det verste i meg. For det første er heisen idiotisk. Den stopper unødvendig i mellometasjer opp og ned. Den bruker lang tid. Man må trykke på "lukk heisdør"-knappen hundre ganger før den vil gå. Men det mest irriterende av alt: Hvorfor står det så mange friske folk med minimalt å bære på i denne køen? Det er jo rulletrapper rett ved, og de går mye raskere. Softie hyler av irritasjon over å vente, Eldstemann maser. Han vil ha Lego! Endelig i lekebutikken. Det går som smurt. Eldstemann finner Lego, Softie får en liten Spiderman-leke. Miljøskadet som han er, vil han nemlig bare ha sånt som Eldstemann liker. Heis ned igjen, ut og vente på bussen. Og det er nå det går fra slitsomt til jævlig. For nå er ungene kjempeslitne, stakkars små, og en busstur hjem er det siste de ønsker seg. "Jeg vil bare hjem, jeg!" klager Eldstemann, og det vil i grunnen jeg òg. Bussen er ganske full nå, men bonusen med det er at vi må sitte sammen i midtpartiet - Eldstemann skjønner at han ikke kan sitte på et høyt sete lenger bak. Men ellers går det ikke spesielt greit. Begge vil se på lekene sine, så vil de se på hverandres leker. Eldstemann vil ikke gi fra seg legopakken til Softie, Softie hyler. Softie får legopakken, hyler når han skjønner at jeg ikke har tenkt å åpne den på bussen, kaster legopakken på gulvet. Eldstemann henter, Softie hyler. Eldstemann holder nå både sin egen og Softies leke, vil ikke gi Softies leke tilbake. Jeg sier at jeg pakker vekk begge lekene om han ikke gir den tilbake. Han gir den tilbake, Softie blir sur - han vil jo ha legoen til eldstemann. Det blir vræling, sparking og slåing. Jeg føler kjærligheten fra medpassasjerene våre flomme mot oss. Klarer på mystisk vis å beholde roen ved å la tankene flyte litt i kaoset - det er tross alt ikke så mye jeg får gjort, annet enn å forhindre at de slår hverandre og få Eldstemann til å roe seg ned. Softies sutring er det lite å gjøre med, dessverre. Jeg trekker et stort sukk av lettelse når vi kommer fram. Jeg er sliten, jeg er svett, det er jo paradis å gå ute i regnværet med stille unger. Vel hjemme tok stemningen seg opp Lunsj med kakao fikk humøret opp igjen, og nå har jeg parkert Eldstemann med en film, mens jeg ligger i sofaen og sløver litt. Helst skulle jeg ha gjort flere ærender i byen i dag, men mulig jeg får stukket ut en tur i kveld. Jeg har et par gaver å fikse, er tom for foundation (jeg er ikke spesielt jålete, men foundation er jeg helt avhengig av), og skulle gjerne hatt noen fredagsblomster. God helg, alle! Måtte den bli avslappende Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nesevisa Skrevet 17. oktober 2014 #1375 Del Skrevet 17. oktober 2014 Gratulerer med vel overstått! Det hørtes ikke spesielt morsomt ut med en slik ekspedisjon, men må man, så må man. Synes i hvert fall du har fortjent fredagsblomstene dine! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AllisHagtorn Skrevet 17. oktober 2014 #1376 Del Skrevet 17. oktober 2014 Åh hei og hå.................det høres ut som min mareritttur: jeg hadde grunnet svingene og i det hele tatt måttet se på andre blitt dødskvalm Jeg er psykotisk reisesyk av ingenting, og jeg aner virkelig ikke hvordan jeg skal få forklart den lille fyren at "mamma kan seriøst ikke se ned på noe eller snakke noe på bussen/trikken/tbanen" osv. "Nå må vi av, for mamma må spy - kan noen hjelpe meg av eller for faen - *sko kastes ut* Måtte le av den skokastinga, det ble nesten parodisk. Typisk Oslostil, ingen gidder hjelpe - en en snilling får nå hivd ut skoen før døra smeller igjen. Jeg er på evig perfekt-foundationjakt - hvilken bruker du? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 17. oktober 2014 Forfatter #1377 Del Skrevet 17. oktober 2014 Gratulerer med vel overstått! Det hørtes ikke spesielt morsomt ut med en slik ekspedisjon, men må man, så må man. Synes i hvert fall du har fortjent fredagsblomstene dine! Men faktisk tenkte jeg midt i turen at jeg virkelig er ganske mange skritt videre. Husker bussturene da Eldstemann var 2,5 og Softie bitteliten - hvor svett jeg var over å sjonglere to unger på bussen. Det var hektisk, dette, men jeg klarte liksom å tenke mer rasjonelt og ikke få panikk. Så man lærer! Ingen fredagsblomster. Det får bli lørdagsblomster i stedet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 17. oktober 2014 Forfatter #1378 Del Skrevet 17. oktober 2014 Åh hei og hå.................det høres ut som min mareritttur: jeg hadde grunnet svingene og i det hele tatt måttet se på andre blitt dødskvalm Jeg er psykotisk reisesyk av ingenting, og jeg aner virkelig ikke hvordan jeg skal få forklart den lille fyren at "mamma kan seriøst ikke se ned på noe eller snakke noe på bussen/trikken/tbanen" osv. "Nå må vi av, for mamma må spy - kan noen hjelpe meg av eller for faen - *sko kastes ut* Måtte le av den skokastinga, det ble nesten parodisk. Typisk Oslostil, ingen gidder hjelpe - en en snilling får nå hivd ut skoen før døra smeller igjen. Jeg er på evig perfekt-foundationjakt - hvilken bruker du? Huff, jeg føler virkelig med deg. Jeg er normalt ikke reisesyk i det hele tatt, men hadde litt av det da jeg var gravid - aldri så galt at jeg faktisk kastet opp, men jeg kunne bli uvel. Og jeg fikk jo helt klaus! Tenkte på fluktruter, lurte på om jeg evt ville komme meg av bussen raskt nok etc. Har du det sånn? Og blir du dårlig på banen også? Jeg bruker ID bare minerals, har gjort det i mange år og er kjempefornøyd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 17. oktober 2014 Forfatter #1379 Del Skrevet 17. oktober 2014 Siden vi snakker litt om bilder i blant. Jeg liker dette så godt: http://www.kunstverket.no/Kunstnere/Kunstnere-A-G/Jannik-Abel/Before-II.aspx Sukk, den som hadde en egen kunstkonto. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest AllisHagtorn Skrevet 18. oktober 2014 #1380 Del Skrevet 18. oktober 2014 (endret) Huff, jeg føler virkelig med deg. Jeg er normalt ikke reisesyk i det hele tatt, men hadde litt av det da jeg var gravid - aldri så galt at jeg faktisk kastet opp, men jeg kunne bli uvel. Og jeg fikk jo helt klaus! Tenkte på fluktruter, lurte på om jeg evt ville komme meg av bussen raskt nok etc. Har du det sånn? Og blir du dårlig på banen også? Jeg bruker ID bare minerals, har gjort det i mange år og er kjempefornøyd. Jess, jeg bruker seaband på tbaneturen til jobb som tar 18 min, ogf det funker kun om jeg ikke snakker til noen/må sitte riktig vei/kan ikke sitte i vognene som har leddforbindelse sånn at jeg ser svinging/er passelig mett og ikke varm. Litt som en unge Kunne aldri besøkt deg, hadde vært grønn i fjeset hele oppholdet Id ja? Jeg likte ikke den før, reagerer på bismuth tror jeg. Liker Mineral Hygienics bedre, men den kan jeg heller ikke bruke til annet enn avogtil, får teit hud av ALT. Hvor gøy er det med alenehelg og LIKEVEL sovne seeeent(la meg med pensjonistene kl 22 ) og våkne 05 Det er natta gamla!! Istedetfor at jeg besøker hagen din kan vi få masse penger av noen til å gå på grafikkshoppingdate Endret 18. oktober 2014 av AllisHagtorn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå