Gå til innhold

Uten en rød tråd

Ciara

Anbefalte innlegg

Du kan få et kurs i hvordan du kan gjøre minste husarbeid hos meg også ;)

Ellers tenker jeg at det er bra å ta tak i ting, uansett hvordan man velger å gjøre det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg sier gratulerer med en bra avgjørelse, på alle plan.

Jeg er akkurat som deg- har dog hatt en hel haug reelle og store bekymringer de siste par åra, men jeg har like bra evne til deg for å bekymre meg også når jeg ikke trenger.

Jeg hadde en veldig bra periode etter jeg hadde vært ganske dårlig i flere år i start av 20år; jeg ble tvunget til å økonomiske energibruk(sånn virkelig hver dag), og jeg ble faktisk skikkelig flink til å anvende tid. "Er den deadlinen om tre uker? Jaha, hvor lang tid trenger jeg", satte av tid i kalenderen og brukte ikke en kalori på det før det stod i kalenderen at jeg skulle gjøre akkurat det.

Men, så var jo og det før "tilgjengelig hele tiden på smarttelefon", ingen sjefer som mailer deg 5 ganger i ferien og ringer og styrer. Og så vikla jeg meg inn i stresset og kom aldri ut igjen :ler:

Jeg har ei banal men superbra workbook å anbefale deg ang overdrevent stress/bekymring/engsteligheter. Får ikke linket her, men den er på Amazon og heter "mindfullness workbook", er hvit og bilde av en stein på coveret. Superbra når man skal vri hjernen litt og øve seg på å ta en ting av ganga ;)

Ser at den jobbsituasjonen ikke er så enkel når det stadig dras inn privatsituasjon man har forståelse for at kommer i veien. Jeg har et "svakt"(eller; menneskelig da) punkt der- jeg føler ikke jeg kan være hard når jeg vet at fyren har kolikkunge og kreftsyk forelder liksom. Samtidig er man jo ansvarlig selv for å ordne hverdagen sin på sikt, og finne løsninger som virker i lengda når situasjoner er langvarige.

Jeg ville vært kanskje litt streng ovenfor ledelsen og dokumentert jobben jeg gjorde, og at eventuelle manglende leveranser skyldtes den personen gjentatte ganger. Så får de enten ansette en ekstra, eller akseptere at det blir slik. Problemet er jo egentlig alltid ledelsen og ikke den ansatte.

Takk for dette svaret, Allis.

Det er interessant å lese om andres erfaringer. Hvordan det er så mange som har ganske like utfordringer. Det sier vel noe om at mye av dette har med samfunnsmessige forhold å gjøre også, som forventninger til å være tilgjengelig. Og til å takle det meste.

Og så har det mye med hvilken rolle man har overfor omgivelsene sine. Jeg liker å stille opp for andre. Jeg er også temmelig pliktorientert. Plikter først, gøy etterpå - en læresetning prentet inn fra jeg var barn. Og jeg synes den er riktig, men det kan bli for mye. Særlig hvis man jobber med mennesker som ikke lever etter den ;)

Så nå skal jeg bli råere til å finne fram til mennesker og ting som gir meg energi og ikke bare krever.

...som et siste irriterende punkt i min hverdag: Jeg har et menneske jeg må forholde meg til ganske ofte som er et energisluk. I den grad at jeg faktisk unngår vedkommende. Dette er en voksen mann som jeg merker vil ha noe av meg. Mannen min tuller med at han er "hypp på meg", som han så komisk formulerer det :ler:, og det kan stemme. Men det kan også bare være at han vil at jeg skal høre på alle problemene hans. Noe jeg definitivt ikke orker, for fra den kanten er det bare problemer som kommer ut. Så dette mennesket må jeg få til å forstå at jeg ikke kan hjelpe, hverken på den ene eller den andre måten.

Nå har det kommet dit at at jeg unngår hele fyren så sant jeg kan. Og han sliter meg sånn ut at jeg ikke liker hvordan jeg tenker om ham - jeg er omtrent frastøtt over hvor problemorientert og stakkarslig det er mulig å bli. Sånn apropos å være løsningsorientert og ta tak i problemene sine - det er noe dette mennesket ikke gjør.

Så ja, her og der har jeg noen mennesker jeg må sette på plass.

Tusen takk for boktips, det skal jeg virkelig sjekke ut :)

Og du har helt rett, jeg må ta det opp med ledelsen. Jeg er kjapp med å løse problemene underveis (gjør det ofte ved å jobbe ekstra selv, sånn at i det minste ikke tredjeparter skal bli skadelidende), men nå må jeg skrive ned episoder for å bli flinkere til å synliggjøre problemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange ting å kommentere, men for liten tid. Men det er utrolig bra at du klarer å være så løsningsorientert. At du klarer å analysere så godt hva du trenger, både å snakke med en psykolog og kutte ned på telefontid bl.a. Det er jo på et vis enklere å bare fortsette i samme tralten selv om det ikke gjør en lykkelig. Jeg tror også det å lære seg å være litt mindre bekymret, er veien til mye bra. Det er jo selvsagt masse å bekymre seg for som man skal grunne på og som det kommer noe positivt ut av, men man kan jammen lage seg mye "unødvendige" problemer også, helt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så mange ting å kommentere, men for liten tid. Men det er utrolig bra at du klarer å være så løsningsorientert. At du klarer å analysere så godt hva du trenger, både å snakke med en psykolog og kutte ned på telefontid bl.a. Det er jo på et vis enklere å bare fortsette i samme tralten selv om det ikke gjør en lykkelig. Jeg tror også det å lære seg å være litt mindre bekymret, er veien til mye bra. Det er jo selvsagt masse å bekymre seg for som man skal grunne på og som det kommer noe positivt ut av, men man kan jammen lage seg mye "unødvendige" problemer også, helt selv.

Takk skal du ha, Vera.

Ja, det er enklere å fortsette på samme måte som man alltid har gjort. Ikke minst av hensyn til hva endringer innebærer av selvinnsikt - da sikter jeg til dette med at man gjerne ser på seg selv som et menneske som er sånn eller slik, og opplever at opplevelser skurrer med dette bildet. Jeg er den flinke piken som aldri har problemer og som heller hjelper andre med deres. Så det må jeg bare innse at jeg ikke alltid kan være, uten at det egentlig er noe galt i det. Jeg er ikke noen maskin, jeg heller. Men jeg har hatt mine runder.

Ikke minst på grunn av barna mine. Dette er ikke på et nivå som de merker, eller de merker i verste fall at jeg er litt åndsfraværende i blant. Men når jeg blir redd for å bli verre klarer jeg å tenke at det er synd på dem som har en så overbekymret mor som meg. Eller jeg blir redd for å bli mer sliten og strekke mindre til på måter som de merker. Og da er vi inne i det jeg blir mest oppgitt over, nemlig at man skal bekymre seg for å bekymre seg ;)

Hehe, skal tilstå at jeg mange ganger tenker at vi mennesker kan være temmelig dumme vesener. Vi blir født, vi lever og vi dør, og underveis overkompliserer vi så ekstremt mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man gjør som man alltid har gjort, vil man få det man alltid har fått.

Du tar tak og gjør noe med det som bekymrer deg ( ;) ! ), og det skal du være stolt av deg selv for. Jeg har så lenge jeg har "kjent" deg her inne vært imponert over reflektert du er, spesielt i forhold til barneoppdragelsen og ditt eget reaksjonsmønster. Jeg tror det er lurt å gå noen runder med seg selv, og gjerne med hjelp utenfra, for å gjøre endringer der en ser ting ikke funker særlig bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis man gjør som man alltid har gjort, vil man få det man alltid har fått.

Du tar tak og gjør noe med det som bekymrer deg ( ;) ! ), og det skal du være stolt av deg selv for. Jeg har så lenge jeg har "kjent" deg her inne vært imponert over reflektert du er, spesielt i forhold til barneoppdragelsen og ditt eget reaksjonsmønster. Jeg tror det er lurt å gå noen runder med seg selv, og gjerne med hjelp utenfra, for å gjøre endringer der en ser ting ikke funker særlig bra.

Tusen takk, Serafina. Jeg setter stor pris på det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vært en bra dag.

For det første har jeg hatt hjemmekontor og en del avspasering. Med små barn i huset er hjemmekontor blant de få mulighetene som finnes til å være hjemme og ha det rolig på samme tid. Jeg nyter det. Å være hjemme med en stor kopp kaffe og høre... ingenting.

Og siden jeg hadde noen timer til gode gikk jeg likesågodt en tur i skogen. Så fint det er i september. Det er faktisk fortsatt blomster å finne, særlig rødkløver. Sol og varmt. Og fredelig i marka også, i helgene kan det jo være direkte folksomt.

Så fikk jeg handlet både mat for noen dager framover og noen planter. Jeg kom nemlig over duftpelargonia, og den kunne jeg ikke gå forbi. Så kjøpte jeg litt lyng til å ha på trappa og allium-løker til bedet. Men jeg lurer på om det ikke er for tidlig å plante dem, så varmt som det er. Men da er de i hvert fall i hus. Allium ble jeg veldig glad i her i sommer. De stod lenge i bedet, og lyste skikkelig opp.

Så fikk jeg hentet guttene etter en ganske kort dag i barnehagen. Pannekaker i middag.

Og det rare er, det har vært så mange idylliske øyeblikk i dag - som da jeg stod ved et tjern og kjente sola varme i ansiktet - hvor tanken på psykolog bare var helt fjern. Men jeg tror det er en investering uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som en utrolig deilig dag:)

Allium-løker har jeg også kjøpt! Jeg syns de er så fine. Jeg kan ingenting om løkplanting, men har kjøpt disse i tillegg til tulipaner i mørk, mørk lilla, tomatrødt og sjokkrosa. Er veldig spent på hvordan det blir til våren. Spennende med noe sånt som man først får se om lenge. Og så har jeg noen løker liggende fra påskeliljer jeg hadde i potter i vår. Kan de plantes igjen, tro? Er det hele poenget med løker, at de kan tas opp og plantes igjen senere? Må lese mer om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for øvrig enig i at North fra Bolia er fin. Du spurte om stoffet på vår sofa, og jeg er ikke sikker, men jeg lurer på på det kan ha vært Nantes? Det er hvertfall et syntetisk stoff med flat struktur. Et av stoffene de anbefalte til småbarnsfamilier, men det nevnte jeg sikkert. Jeg har også erfaring med ullsofa (ingen struktur), og det har også vært lett å tørke av flekker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løker kommer igjen, men jeg har aldri tatt dem opp av bedet etter blomstring?

Det høres veldig fint ut med tulipanløkene du har kjøpt :)

Bedet vårt har nå ca en milliard forskjellige stauder :ler: Men det er noen glipper her og der. Tror det blir kult med flere allium der - de rager så høyt opp uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest AllisHagtorn

Sofaen vår faller snart fra hverandre, og det er blitt hull i ullstoffet :P

Nantes er sikkert en fornuftig idè, men jeg så plutselig denne her og tenkte at jeg heller hadde lyst på den istedetfor North...kanskje: http://www.bolia.com/nn-no/sortiment/sofaer/3-pers-sofaer/01-027-10_2565718

Ikke det beste armlenet ever, men hva har man vel puter til for. Uh. Må ha flere bokhyller og derfra. Luksusfellen neste. Skal liksom også anskaffa kaffetrakter/kjøkkenmaskin/sånn klesstativ fra Hay eller noe/eget system for kildesortering/ja og så ny sofa da/gjesteseng/......jo, klesskaper(type Pax Ikea), ehm.....besøke frisøren oftere.....ja og så stekepanne fra Le Creuset(må jo ha den som er best i test, for ellers blir jo mine middels egenskaper i matlaging enda mindre middels).

Kjenner noen en julenisse jeg kan ligge med eller noe? :ler: (kan jeg si sånn i dagbokatil Ciara....? Huff)

Hadde vi alle bare kunnet tusle rundt i skauen hadde vi aldri trengt noe som helst. Jeg føler det og sånn ofte når jeg står i dusjen etter trening, eller har en bra dag på jobb eller hjemme. Jeg blir høy på livet, og skjønner ikke hva problemet ellers er ;) (som vel burde være til lærdom, men nei - teflonhjernen overtar!)

Jeg har egentlig tenkt at det virker så deilig å bo nærme marka, men som du sier så er det jo skokkfullt i helger og ferier. Jeg har det for meg at det er mer ledig plass i skauen ved Groruddalen(eller; Ammerud er det vel) enn det er i Øst/Nordmarka. Kanskje det er der jeg burde bosette meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det som er så fint med allium, at de rager så høyt over det andre. Vi har noen kjedelige buksbom rundt et innhuk i en mur hvor søppelkassene står. Jeg ser for meg at det kunne vært morsomt med noen allium som stikker over buskene (som er små nå). Og ang tulipanene har jeg lyst på et ledig belte i et stort bed /skråning med bare tulipaner. Men jeg ser andre har tulipaner litt sånn rundt innimellom andre ting. Må tenke litt på plassering der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er det som er så fint med allium, at de rager så høyt over det andre. Vi har noen kjedelige buksbom rundt et innhuk i en mur hvor søppelkassene står. Jeg ser for meg at det kunne vært morsomt med noen allium som stikker over buskene (som er små nå). Og ang tulipanene har jeg lyst på et ledig belte i et stort bed /skråning med bare tulipaner. Men jeg ser andre har tulipaner litt sånn rundt innimellom andre ting. Må tenke litt på plassering der.

Et belte høres fint ut mens tulipanene blomstrer, men etterpå innbiller jeg meg at det kan bli litt stusslig? Med mindre det er nok dominerende planter i nærheten til at de avblomstrede tulipanene ikke blir så synlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som en fantastisk dag. Varm september med sol og mulighet til å nyte det - glede!

Helt enig. Skogturer i september er kjempefint :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et belte høres fint ut mens tulipanene blomstrer, men etterpå innbiller jeg meg at det kan bli litt stusslig? Med mindre det er nok dominerende planter i nærheten til at de avblomstrede tulipanene ikke blir så synlige.

Ja, det er akkurat det. Men det er mye andre planter i nærheten, da, så det er ikke et helt bed som liksom ligger brakk når tulipanene er avblomstret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofaen vår faller snart fra hverandre, og det er blitt hull i ullstoffet :P

Nantes er sikkert en fornuftig idè, men jeg så plutselig denne her og tenkte at jeg heller hadde lyst på den istedetfor North...kanskje: http://www.bolia.com/nn-no/sortiment/sofaer/3-pers-sofaer/01-027-10_2565718

Ikke det beste armlenet ever, men hva har man vel puter til for. Uh. Må ha flere bokhyller og derfra. Luksusfellen neste. Skal liksom også anskaffa kaffetrakter/kjøkkenmaskin/sånn klesstativ fra Hay eller noe/eget system for kildesortering/ja og så ny sofa da/gjesteseng/......jo, klesskaper(type Pax Ikea), ehm.....besøke frisøren oftere.....ja og så stekepanne fra Le Creuset(må jo ha den som er best i test, for ellers blir jo mine middels egenskaper i matlaging enda mindre middels).

Kjenner noen en julenisse jeg kan ligge med eller noe? :ler: (kan jeg si sånn i dagbokatil Ciara....? Huff)

Hadde vi alle bare kunnet tusle rundt i skauen hadde vi aldri trengt noe som helst. Jeg føler det og sånn ofte når jeg står i dusjen etter trening, eller har en bra dag på jobb eller hjemme. Jeg blir høy på livet, og skjønner ikke hva problemet ellers er ;) (som vel burde være til lærdom, men nei - teflonhjernen overtar!)

Jeg har egentlig tenkt at det virker så deilig å bo nærme marka, men som du sier så er det jo skokkfullt i helger og ferier. Jeg har det for meg at det er mer ledig plass i skauen ved Groruddalen(eller; Ammerud er det vel) enn det er i Øst/Nordmarka. Kanskje det er der jeg burde bosette meg.

North var finere, synes jeg :)

Har du bokhyller fra Bolia? Det må jeg inn og se på.

Hehe, det høres ut som du ønsker det mye fint! Det fornuftige svaret på å få alt det der uten å havne på luksusfellen eller å ligge med noen, er vel å spare... Tar tid, da. I min familie har vi en praktisk løsning: vi har en krisekonto (til vaskemaskiner som ryker og andre nødvendigheter) og en knisekonto. Ergo kan man bruke sparepenger på ufornuftige ting uten å få dårlig samvittighet.

Skogen ved Ammerud er fin. Men jeg liker ikke helt å innrømme det, men jeg er ikke så fan av Groruddalen sånn ellers...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...