Gå til innhold

Uten en rød tråd

Ciara

Anbefalte innlegg

Jeg tror den grønnduse varianten er mest passende i hjem flest, men det krever jo at paletten er deretter.

Eller; jeg synes den lillaaktige krever farger som passer i treverk møbler.

Men....den grønne passer kanskje til det meste? Eller? Hva type møbler har dere fargemessig?

Grønn og grønndus? Den på side 14 er vel mer turkis? :klø:

Vi har eikeparkett, et arvet eikeskap, mørk grå sofa, et ungkarsaktig glassbord (grøss) og en svart TV-benk.

Den på side 14 vet jeg er ganske stilig på veggen, men på den andre siden så liker jeg lilla veldig godt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gratulerer, Nesevisa!

Måtte det bli starten på en fin, lang og ikke minst stadig kortere trend!

Må bare også si at jeg heller ikke har oppfattet dette hus-pratet som skrytete. Ikke i det hele tatt (heller litt sånn at dere er veldig kompetente voksne og fornuftige damer som vet noe om husene og leilighetene deres, i stedet for oss som bare, øh, bor i dem, smått bevisstløst).

Men jeg ser jo nå at det schtøgge rosa badet mitt fra 1992 i alle fall fyller en funksjon: anti-skrytefunksjonen. "Ja, vi har hus ganske sentralt i Oslo, ja. Stort er det også. Og så har vi et huslån på størrelse med en gjennomsnittlig finans-fallskjerm, en plen som stort sett alltid er litt for lang og verdens mest rosa bad. Med gullknotter og border og blomster på flisene!" Det tar liksom brodden av det verste. Hmm, når jeg sier det sånn tenker jeg at det bare får bli som det er. I hvert fall frem til det kommer på moten igjen Er ikke det sånn rimelig balansert, da?

Og det kan også brukes som trøst. Hvis dere ikke finner noe som funker, eller maler noe som blir litt mislykka (kreativ mann, anyone?), så er det helt lov å tenke: jaja, det er i alle fall ikke like ille som badet til Mafalda!

Edit: nå er jeg faktisk usikker på om jeg svarte Vera Vinge i Ciaras dagbok, eller Ciara, Serafina OG Vera Vinge, fremdeles i Ciaras dagbok :roll: Hehe. Det var i alle fall i retning interiør!

Ja, fordelen er at jeg vet mye om huset, også av mer praktiske detaljer, etter å ha pusset opp. Jeg kan mer om strøm, vet hvor rør går, vet hvor stoppekraner er, vannsikringsskap osv.

Men herregud så mange timer jeg har brukt på å surfe etter hva som er penest, altså. På den annen side er jeg glad for det, for nå har vi vært så ekstremt heldige at vi har kunnet pusse opp fra grunnen av, og det kommer vi virkelig ikke til å gidde flere ganger. Greit å være fornøyd når man er ferdig da.

Hehe, rosa bad tar nok brodden av det meste. Men i grunnen oppfatter jeg få som skrytete. Jeg har dog en venninne som MÅ nevne alt hun har kjøpt i det siste og hvilket merke det er, og hvor mye det kostet (og er stolt over det). Det synes jeg er over grensen. Når jeg kjøper meg noe dyrt er jeg flau, ikke stolt :ler:

Og så er det de som tar for gitt at alle har mye penger. Da vi var på boligjakt, for eksempel, og jeg nevnte til en jeg kjenner så vidt at vi var på visninger men syntes det var vanskelig å finne noe som lommeboka kunne akseptere, sa hun:

"Ja, men MÅ man velge, vil jeg gått etter beliggenhet og størrelse. Alt annet kan man gjøre noe med senere, oppussing og sånt. Men et bra strøk og godt med plass vil man aldri angre på!"

Eh, ja, takk for det :ler:

Biritapet kan funke, men samler det ikke mye støv?

Hehe, legoklosser som blikkfang, regner med det ikke er varig. :) jeg synes ofte at noe gammelt, arvet eller noe gjør det mer personlig. Hva med bilder/kunst på veggene?

Det er irriterende når en føler det er noe som mangler eller noe en vil endre og så vet en ikke hva. Da jeg malte stua fikk jeg det for meg at jeg også måtte ommøblete. Å, himmel for en forskjell det gjorde. Hele stua ble endret og mer brukervennlig.

Yey for baby med fremgang på leggerutine, Nesevisa.

Hakke peiling!

Men sjekk dette da!

755x550.jpg

(Fargekoordinerte bokhyller her også, ser jeg. Hmpf.)

Her er tapeten på en vegg, synes det myker opp hele huset. Hm. (Hentet herfra: http://www.dagbladet.no/2012/10/24/magasinet/bolig/interi/hus/inn/24019052/)

Nå fikk jeg lyst til å se bilder av hjemmet ditt, Serafina! :)

Bad er virkelig noe av det verste å pusse opp, Mafalda, og dyreste. Hadde glatt tatt badet mitt hvis det ikke kostet vanvittig mye. Den lille oppussingen av soverommet koster bare tid og uten 5-6 unger burde jeg få det til. Selvom jeg sliter med det. ;)

Bad er avsindig dyrt. Men forhåpentligvis en sjelden fornøyelse å pusse opp... Og gud så deilig når man er ferdig!

Vi hadde et helt jævlig bad (komplett med lekkasje fra sluket), med dritstygge, sprukne fliser. Bittelite, klaustrofobisk rom. Vi slo det sammen med toalettet vegg i vegg, og det ble kjempefint. Helt enkelt, men kjempefint. Og hvis noen her noen gang skal pusse opp bad skal jeg tipse dere om verdens beste gulvfliser. Store, gode å gå på. Og best av alt - jeg bruker ti sekunder på å vaske badegulvet! :hoppe:

(...i sånne tilfeller er jeg glad jeg har brukt "år og dag" på å undersøke forskjellige alternativer.)

Tja... Dersom er er mulig å oppdrive noe som er like spennende som krim, så. ;)

Jeg er vel blant de som primært leser for å koble ut hodet og i tillegg så er jeg en fryktelig "dårlig" leser ettersom jeg stort sett kun skumleser og ikke bryr meg med å henge meg opp i alle mulige detaljer. Blir det for mange intrikate og langtekkelige skildringer, så melder jeg pass og legger fra meg boken.

Godt å høre at vi er flere! *kremt*

Vi flyttet inn for 4 år siden, og den eneste vi har gjort av oppussing er å male to vegger i stua, tapetsere om barnerom og bytte tapet, gulv om knotter på kjøkkenet. Samt å legge ny parkett i hele 1. etasje og bytte en inngangsdør. I løpet av høsten håper jeg inderlig at jeg får med samboeren på at det er på høy tid å tapetsere om de to andre veggene i stua og ommøblere litt slik at størrelsen på stuene våre blir utnyttet til det fulle (noe som absolutt ikke er tilfelle per dags dato).

Vi har også et rosa og "lekkert" bad anno 1985, og nå er det ingen bønn lenger, det badet skal til pers til sommeren. Samme hvor mye det kommer til å svi i lommeboka og får samboeren til å svette, så bare skal det pusses opp. Det får ikke hjelpe at vi skal ha "ny" bil i høst og allerede har èn refinansiering av huslånet på trappene... (Og der var det jaggu godt at dette ikke er et innlegg på Forbruker & Økonomi, for tenk så uhørt det er å ikke spare opp penger til kjøp av ny bil! :fnise:)

Jeg skal tenke litt, jeg, og si fra hvis jeg har noen tips!

Men da var det vel ganske fint fra før? Bare deilig å slippe å gjøre mye da :)

Det er mulig jeg vanker i feil miljø, men her er det definitivt vanligere å ha billån enn å ikke ha det. Må nok få det selv etter hvert, dessverre.

Du må bare begynne selv, det gjør jeg

Nei,trengte ikke pusse opp stua enda...det resulterte i at jeg pakka vekk hele stua i esker da han var borte! Samme skjedde med gjesterommet vårt! Da var det jo klart til å gjøres noe med, ingen unnskyldninger lengre

Men det verste var vel soverommet til guttungen...da var han litt sinna gitt.

Han sa vi skulle pusse det opp til babyen kom, så skulle vi ta det i påska og så....til slutt ga jeg opp og fikk med meg søstra mi. Vi reiv ned gipsplatene på veggene og det innebygde klesskapet og kasta alt ut av vinduet! Skal si det var gubbe som fikk hakaslepp da han kom hjem :skratte:

:ler:

Genialt! Skjer det ikke av seg selv, må man få noe til å skje. Skulle likt å se uttrykket til mannen!

Mitt fremstøt på det området var faktisk en investering av dimensjoner. Jeg hadde villet male soverommet i lange tider, mannen så ikke poenget. Så var han bortreist en uke, og jeg fant ut at jeg skulle gjøre det selv. Og jeg malte veggene og senga, kjøpte to nye kommoder på Ikea. Jeg måtte ha litt hjelp underveis da. Midt i malingen fikk jeg sammenbrudd og ringte pappa, og det er dessverre ikke tull. Da jeg på strøk tre fortsatt syntes det så ekstremt skjoldete ut var jeg så sliten og skuffet at jeg ringte pappa, og jeg tror han må ha hørt hvor på gråten jeg var, for det tok en halvtime før han var på døra og hjalp meg med resten :ler: Ikea-kommodene skrudde jeg og en kompis opp og drakk litt vin underveis.

Herregud, så stolt jeg var!

Så kom mannen hjem da. Han ble både overrasket og litt imponert over initiativet mitt. Særlig imponert over selve malejobben var han dog ikke. Og siden har jeg ikke fått lov til å male noe selv! :tommel:

Synes dere har gjort mye i huset deres, Smalltalk!

Vi har bodd i vårt et halvt år snart, og vi har ehhhh... kommet på plass. Nå begynner vi å ha rom som kan brukes til noe, og ei stue som ligner på noe vi vil beholde. Ingen ekstra møbler, kasser og en del for få bilder på veggene. Men vi malte de knallblå veggene på kjøkkenet vårt hvite uka før vi flytta inn, da.

Det er en del planer om å gjøre ting, riktignok. Det spares iherdig til oppussing av badet, dog forsinket av høyst ufrivillig arbeidsledighet. I mellomtida skal vi male dørkarmwr og kjøpe nye dørblad, så her går vi fra ubehandlet furu til hvitt. Så får vi se om vi orker gjøre noe med alle spikerhullene i veggen eller om de får være der en stund til....

Har forsåvidt samme forhold til en del actionfilmer jeg ser med samboern som noen over her har til krim. Lett, hjernedød underholdning. Men i kveld ble det faktisk noe dypere. Vi så Losing Isiah. Veldig rørende, men anbefales ikke til hormonelle kjeks. Vi satt her og snufset, begge to.

Og hurra for baby som sovnet!

Det første halve året går bort i kaos, da, Stjernesol! Synes ikke det er rart at dere ikke har fått gjort så mye ennå.

Håper det ordner seg med jobb fort!

For meg er bøker og film både underholdning og dypere mening, for å formulere meg sånn. Jeg kan gjerne se action-film og lese krim! Men i blant må jeg ha noe annet også. Men det kommer jo an på behovene man har. De jeg kjenner som har mye jobblesing på kveldene (lange, tunge dokumenter) lengter ikke etter utfordrende litteratur, og det skjønner jeg godt.

1: nei til fargesortering av bøker

2: HALLELUJA for Nesevisaungen!!!!!

3: Skryte av materielle verdier er teit, fortelle at man trives i hjemmet sitt er bra (melder meg også som en av de som skyr konseptet enebolig da ingen av oss orker hverken plenklipp, maling eller bytte vegg....kompromisset blir nok rekkehus etterhvert).

3: Link til tapetvalg, så skal jeg mene noe(jeg mener mye om interiør og er ikke flau over det)

Enig i alt, vil bare kommentere at rekkehus også kan føre med seg en hel del jobb. Men helt sikkert langt mindre enn enebolig!

Husker jeg ble så irritert, forresten, av alle som klagde over enebolig da jeg lette etter bolig selv. Den store drømmen var et hus eller rekkehus, og vi bli konka ut av budrunde etter budrunde. Og så hører jeg kollegaene mine:

"Fy søren, det er så kjedelig å måtte måke utenfor døra hver eneste morgen!"

"Jeg klipte gresset i går, og det tok tid! Det er ikke bare-bare å ha stor hage."

Jeg klarte å holde munn, men jeg var ganske nær å si "Jeg skulle gitt masse for å ha en hage eller enn oppkjørsel å måke akkurat nå, jeg!"

Jeg tenkte faktisk å ta med meg svigermor for å hente tapetbøker i morgen.

Og når det gjelder å få tapeten opp på veggene, så får jeg gjøre det jeg kan best når det er noe jeg(og samboeren ikke kan), nemlig ringe pappa og spørre om han kan gi meg et tapetseringskurs.

Det kan kanskje høres sånn ut, men jeg er vokst opp i huset er sånn passe lei av at meste parten av innsiden er ganske så lik som når jeg flyttet ut herfra for 8 år siden.

"Ringe pappa" er alltid en bra løsning!

Okei, siden du ba om det...

http://www.e-magin.se/v5/viewer/files/viewer_s.aspx?gKey=sm3mrbdh&gInitPage=1

Side 10-11 og side 14. Som kontrastvegg til to perlegrå panelvegger og en annen langvegg som må tapetseres i noe ensfarget som ligner de perlegrå veggene.

Jeg tror den grønnduse varianten er mest passende i hjem flest, men det krever jo at paletten er deretter.

Eller; jeg synes den lillaaktige krever farger som passer i treverk møbler.

Men....den grønne passer kanskje til det meste? Eller? Hva type møbler har dere fargemessig?

Vi har eikeparkett, et arvet eikeskap, mørk grå sofa, et ungkarsaktig glassbord (grøss) og en svart TV-benk.

Den på side 14 vet jeg er ganske stilig på veggen, men på den andre siden så liker jeg lilla veldig godt...

Fine tapeter! Jeg synes den på side 12 også var fin. Men jeg er ikke helt sikker på grått til, tror jeg ville gått for en av fargene som er i tapeten (...men husk, det ER en grunn til at jeg ikke får bestemt meg, og det er at jeg gjør alt så vanskelig.)

Endret av Ciara
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AllisHagtorn

Turkis.....? Mobilen klarer åpenbart ikke gjengi farger særlig godt :P

Skal jeg være BRUTALT ærlig så kan lillatoner i sorte/varme farger fort blir det jeg synes er på kanten til harry. Men, om det er i stil med det som var avbildet(samme farger) så synes iallefall jeg det var veldig fint.

Enten må man være litt maksimalist og embrace it, eller så må man stramme opp litt siden tapetet jo ikke er anonymt. Likte egentlig begge, jeg.....æh, var ikke så mye til hjelp altså.

Aller først ville jeg jo tatt med meg prøver på begge hjem, men så langt har vel du og tenkt :P

Biritapet....jeg klarer ikke bestemme meg. Jeg har sett det og likt det, men ble ikke fan av det bildet. Føler det blir traust på feil måte om man ikke passer seg litt, men så kan det også bli veldig kult om man ikke har altfor klassisk stil. Føler det må et par designklassikere inn som virkelig ikke er trauste for at jeg hadde gått for Biri.

Livets kvaler!!

Og ja, rekkehus blir mer enn nok jobb. Mulig vi skal overta et som må pusses opp- og gjett om vi er enige om graden av oppussing? Nei. Jeg vil endre ALT, han vil endre bare litt.

Noen forøvrig som har prøvd kvistlakk i malingsform(altså male med kost som grunning)? Evt Sens sin grunning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Turkis.....? Mobilen klarer åpenbart ikke gjengi farger særlig godt :P

Skal jeg være BRUTALT ærlig så kan lillatoner i sorte/varme farger fort blir det jeg synes er på kanten til harry. Men, om det er i stil med det som var avbildet(samme farger) så synes iallefall jeg det var veldig fint.

Enten må man være litt maksimalist og embrace it, eller så må man stramme opp litt siden tapetet jo ikke er anonymt. Likte egentlig begge, jeg.....æh, var ikke så mye til hjelp altså.

Aller først ville jeg jo tatt med meg prøver på begge hjem, men så langt har vel du og tenkt :P

Biritapet....jeg klarer ikke bestemme meg. Jeg har sett det og likt det, men ble ikke fan av det bildet. Føler det blir traust på feil måte om man ikke passer seg litt, men så kan det også bli veldig kult om man ikke har altfor klassisk stil. Føler det må et par designklassikere inn som virkelig ikke er trauste for at jeg hadde gått for Biri.

Livets kvaler!!

Og ja, rekkehus blir mer enn nok jobb. Mulig vi skal overta et som må pusses opp- og gjett om vi er enige om graden av oppussing? Nei. Jeg vil endre ALT, han vil endre bare litt.

Noen forøvrig som har prøvd kvistlakk i malingsform(altså male med kost som grunning)? Evt Sens sin grunning?

Helt enig med deg! Biritapet kan definitivt bli traust på feil måte om man ikke passer seg. Her må det tenkes!

Mulig overta rekkehus? :hoppe: Og det kommer sånn by the way? Her i byen eler et annet sted?

Du må bearbeide ham langsomt. Jatt med, og ta litt av gangen ;) Etter hvert blir det som du vil!

Vi har pleid å bruke heftgrunn, eller hva det heter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer aldri til å kjøpe Sens maling igjen, og kommer aldri til å anbefale det til noen.

Den er noe dritt å jobbe med, rett og slett. I tillegg blir det ekstremt fort riper i malinga.

Grunninga har jeg aldri prøvd da, men kan ikke tenke meg den er noe bedre.

Har alltid brukt heftgrunn også. Og så er jeg mest fornøyd med Lady maling.

Vi har pussa opp/mala en 10-11 rom i huset her, så har vært borti en del maling :fnise:

Herregud, nå hørtes det jo ut som om jeg bodde i det gigahuset da! Ehh...har pussa opp alle romma i huset, bortsett fra garasjen. Så har hatt mine timer med malekosten.

Endret av Susa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AllisHagtorn

Jeg kommer aldri til å kjøpe Sens maling igjen, og kommer aldri til å anbefale det til noen.

Den er noe dritt å jobbe med, rett og slett. I tillegg blir det ekstremt fort riper i malinga.

Vi har pussa opp/mala en 10-11 rom i huset her, så har vært borti en del maling :fnise:

Herregud, nå hørtes det jo ut som om jeg bodde i det gigahuset da! Ehh...har pussa opp alle romma i huset, bortsett fra garasjen. Så har hatt mine timer med malekosten.

Åh, jeg digger Sensmaling, mest fordi det er det eneste jeg kan male med sjøl uten å få pustebesvær&kvalme :S

Men på karmer er den komplett IDIOTI. Usj.

Jeg hater generelt opppussing og maling, derfor vil jeg ta hele greia om så skjer. Rekkehuset er evt i hjembyen, og mitt største dilemma der er hvorvidt man skal male trepanel(som er in natura nå) eller om det er så jækla stress at man bare spikrer panel/slette vegger oppå. Kan nevne at vi skal ha opp tusen store bilder på veggen, så maling er kanskje lurest...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Panel er veldig greit å henge tunge bilder på da.

Jeg syns malt panel er kjempefint. Det blir liksom litt liv i panelen med kvistene.

Mye av den naturbeisen som de bruker på panel nå om dagen er ganske fint det og.

Jeg funderer på å beise gangen min, for å få panelen litt lysere. Blitt ganske mørk etter 35 år. Problemet er bare at gangen oppe henger sammen med gangen nede, så det blir enormt mye å male...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg merker så godt at jeg har blitt mer følsom av å få barn.

Særlig er det ett tema som jeg tenker mye på, nemlig at livet i blant blir ganske annerledes enn man trodde. Det gjelder vel oss alle sammen i varierende grad. Jeg følte jeg ble voksen på det tidspunktet jeg innså det: At livet, til tross for de beste intensjoner og iherdig innsats, kan ta uventede vendinger. Det er ikke som om vi kan kontrollere våre egne liv 100%. Vi kan ha uflaks, vi kan bli syke, vi kan leve med mennesker som ikke vil det samme som oss. Når man har et fint liv og alle har det bra bør man innse at en ikke-ubetydelig andel av det skyldes flaks.

Derfor blir jeg ofte så sur når jeg leser på barneforumet. "Tenkte du ikke på dette før du fikk barn?" sier de. "Hvorfor fikk du barn med den mannen?" "Det er uansvarlig å få barn når du ikke vet at økonomien kommer til å være bra i årene framover!"

Jeg blir litt matt, altså. For all del, i blant er disse setningene helt på sin plass, men ikke rent sjelden blir jeg provosert av arrogansen.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo enklere å gi råd enn å følge dem. Men jeg er enig i at forutsetninger alltid endres/kan endres. Men noen ganger så kjenner jeg lysten til å gi et sånn svar selv. Når f.eks hele innlegget er gjennomsyret med at man har slitt i forholdet og får barn for kanskje å redde forholdet... da er det fristende å slå noen i hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo enklere å gi råd enn å følge dem. Men jeg er enig i at forutsetninger alltid endres/kan endres. Men noen ganger så kjenner jeg lysten til å gi et sånn svar selv. Når f.eks hele innlegget er gjennomsyret med at man har slitt i forholdet og får barn for kanskje å redde forholdet... da er det fristende å slå noen i hodet.

Helt enig med deg. Ikke få barn med han som banker deg, er du snill, vi vet at det blir skilsmisse og store samarbeidsproblemer om fem år... Men jeg synes det er så ufølsomt i blant. Der sitter det mennesker med dårlig råd fordi helsa skranter, for eksempel, noe den ikke gjorde da de var 25 og studerte. Også kommer det sånne besserwizzer-svar.

Faktum er jo at det også kan være meg om noen år, og det er vel derfor tanken plager meg aller mest, ærlig talt. La oss si jeg eller mannen blir ufør og naturligvis får dårligere råd. Og så svarer folk som ikke vet bedre: "Hvorfor fikk dere barn? Ikke bare Eldstemann, men Softie også?" Sukk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen svar er håpløse. Men noen ganger opplever jeg at første innlegget gir opplysninger som passer et sånn svar og så endres det/tilføres mer relevante opplysninger etterhvert, men da står jo første svaret der allerede.

Men det skal sies... jeg svarer ikke på den type tråder på barn- og familie. I følge sikre kilder på KG så vet jeg overhode ingenting om barn ettersom jeg ikke har noen selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men på generell basis så tenker jeg at det å svare på tråder gjøres med forsiktighet - særlig om man legger inn "tonefall" i svaret. Det å legge inn et spydig tonefall i et skriftlig svar blir som regel ikke bra. Og noen ganger fungerer det heller ikke med ironi-smilie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen svar er håpløse. Men noen ganger opplever jeg at første innlegget gir opplysninger som passer et sånn svar og så endres det/tilføres mer relevante opplysninger etterhvert, men da står jo første svaret der allerede.

Men det skal sies... jeg svarer ikke på den type tråder på barn- og familie. I følge sikre kilder på KG så vet jeg overhode ingenting om barn ettersom jeg ikke har noen selv.

Det er det mest idiotiske jeg hører. Det eneste sikre jeg har lært av å få barn er at barn og familier er forskjellige.

Mange tråder bærer tydelig preg av at TS vet hvilke svar hun vil ha. Så kommer det andre svar, TS går i forsvarsposisjon og så forsvinner hun fra tråden igjen.

Uansett hvor dum man har vært eller hvor mye uflaks man har hatt hjelper ikke "Hvorfor fikk du barn?", nå er de nå engang her... KG er interessant, altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg prøvd å skrive noe her siden i går kveld, men blir alltid avbrutt av noe. Altså, Biri-tapet er jeg helt for. På det rette stedet, ja. Har man det i et rom som ikke er for lite og det ikke skjer fryktelig mye for øvrig i rommet, syns jeg det kan være kjempefint! Det betyr at jeg har sett den finere enn på det bildet. Ble ikke den relansert for noen år siden med Norway says eller noe?

Og så de fototapetene! Takk for at du minnet meg på disse, slik at jeg endelig så

hva de het. Syns det er flere fine der. Må se mer når jeg surfer på større skjerm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjertens enig i at jeg syns mange får utrolig dustete svar på barneforumet. Syns ikke man må legge ut hele sin vonde livshistorie for å få vettuge svar. Det kan ligge mye bak som vi ikke vet, og jeg skjønner ikke hvorfor man må fortelle absolutt alt. Mange som svarer blir da mer opptatt av å dekke sitt eget behov for å moralisere enn å komme med hjelpsomme svar. Greit nok at man ikke bare trenger å dulle, men selv om noen krasse svar kan ha mye sannhet i seg, er det ikke sikkert de når inn pga formen. Husker godt hun som fikk så mye pepper pga en problemstilling jeg ikke husker nå, hvor hun etter mange siders ganske hard medfart følte seg tvunget til å fortelle at hun var alene med barnet (som hun syns dagene ble lange med, var det vel) fordi barnefaren tok livet sitt da barnet var baby, tror jeg. Da var det mange som ble både paffe og forarget, og jeg kan delvis skjønne det. Men jeg syns også man bør tenke at slike eller lignende grunner kan ligge bak, før man retter harde skyts.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Nesevisa

Åh, de tapetene var jo bare helt nydelige! Jeg er en sånn som raskt får mønster-angst, så jeg ville nok i utgangspunktet satset på et av de mindre voldsomme. Men du virker jo som ei sånn dame som gjør kule ting der jeg aldri ville sett potensialet, så jeg er spent på hva du eventuelt ender med.

Barneforumet er skummelt. Jeg prøver å være tøff nok til å både starte og svare i tråder under nick, fordi jeg har tro på at samtaler blir snillere når folk opptrer som seg selv i stedet for den hersens AB-funksjonen. Men folk er så krasse, nedlatende og bedrevitende (oopps, holdt på å skrive "bedritne") at jeg oftere og oftere enten bruker AB selv eller unngår å skrive noe. Jeg skjønner ikke hvor dette behovet for å trykke andre ned kommer fra - det må være lov å spørre om råd og be om støtte, og jeg synes folk fortjener å bli tatt på alvor. Hvis et spørsmål er dumt eller TS virker helt blåst, er det jo bare å ikke svare.

Sist, men ikke minst er jeg godt i gang med Tiller, og enn så lenge liker jeg det veldig godt! Det er noe med den utrolig pinlige måten å beskrive folks relasjoner og sosiale usikkerhet på som jeg synes er helt fantastisk. Når han skildrer folk som tillegger sine samtalepartnere all slags ekle baktanker, kjenner jeg igjen meg selv når jeg er på mitt mest paranoide. Men jeg er ikke mer enn halvveis, så jeg må vente med å gi noen endelig vurdering. Stay tuned - og takk Gud for e-bok!

Takk for alle hurrarop om legging, forresten, dere er skjønne! Vi satser fortsatt på en slags ekstra snill opp/ned-metode, tror jeg - målet er først og fremst at babyen skal være rolig slik at det skal være mulig for ham å sovne. Innimellom må han tas opp for å roe seg ned, andre ganger kan det være nok å stryke eller synge, mens andre ganger igjen virker ingen ting. Og det tar tid, ja - men det er verdt det for å slippe hysterisk gråt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AllisHagtorn

Fototapet likte jeg godt før, men nå er jeg liksom gått litt lei tror jeg.................eller, jeg synes det er kult type i enden av en gang på en smal og høy vegg, men ikke i stue. Eventuelt over kjøkkenbenk med glass over istedetfor fliser. Fant utrolig mye grellt på barnerom :ler: Skikkelig ponny-drøm og alskens greier! Men sikkert helt fantastisk for barna selv da, tenk å ha et helt solsystem på veggen(eller enda bedre; taket) - eller hester OVERALT!

Jeg tar meg i å tenke at endel på diverse forumer har lidelser som ikke lar seg behandle. For så trødde i hjernen er de virkelig. Spesielt i trådene hvor det er åpenbart at det ligger mer bak. Og så alle disse kravene til "planlegge mer", jeg spyr. De som ofte svarer mest selvsagt om livets goder har enten en mann med høy inntekt, eller har arvet en god slump penger som de av en eller annen grunn virker tro at de har fremskaffet selv. Det faller dem ikke inn at livet ville sett annerledes ut for dem rent materielt om de ikke hadde blitt basicly forsørget av mann eller familie.

For all del - jeg hadde aldri i verden takket nei til arv eller delt økonomi fordi jeg/mann tjente mer enn den andre - men det er noe med å sitte på pidestallen på absolutt null grunnlag.

Så synes jeg det er skremmende lite innsikt og respekt for velferdsgodene vi har - og hvordan de blir realisert. Skulle tro folk ikke visste hva et statsbudsjett var, og at det budsjettet består av skattepenger(ja, og oljepenger - en det varer jo ikke akkurat evig) - og at de nyter ekstremt godt av det uten å bidra oi lengre perioder fordi "de er så gode mødre og er hjemme til ungen er 19" .

Æ spyr.

Synes også det er så morsomt med de som tror alle i Norge har faste jobber :P (og så stemmer de garantert på partier som ønsker gi mer "fleksibilitet" - eller; usikkerhet i arbeidsmarkedet). Makan til lav grad av innsikt og evne til å tenke i sammenhenger skal man lete lenge etter på steder som KG og kommentarfelt.

*rant over* :ler:

Endret av AllisHagtorn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sjekk dette da!

755x550.jpg

(Fargekoordinerte bokhyller her også, ser jeg. Hmpf.)

Her er tapeten på en vegg, synes det myker opp hele huset. Hm. (Hentet herfra: http://www.dagbladet.no/2012/10/24/magasinet/bolig/interi/hus/inn/24019052/)

Nå fikk jeg lyst til å se bilder av hjemmet ditt, Serafina! :)

Det er mulig jeg vanker i feil miljø, men her er det definitivt vanligere å ha billån enn å ikke ha det. Må nok få det selv etter hvert, dessverre.

Jeg syntes rommet på bildet var fint. Stolen med farge, bilder på veggene, det brune bordet, gitaren myker opp det grå, og gjør rommet varmere. Jeg er fortsatt usikker på Biri-tapetet, men den "varmer".

Akkurat nå ser det helt grusomt ut her, med soveromsting i stuen og rot overalt, men jeg kan sikkert fikse noen bilder når jeg har fått ryddet på plass. Ikke ha for høye forventninger, ikke noe trendy hjem akkurat.

Jeg har bodd her i fire år snart og det eneste jeg har gjort er å male stuen i fjor og soverommet nå.

Siden jeg også er så gæærn at jeg har kjøpt ny bil ved å låne :sjokkert: og ikke spare først, så blir det ikke de store oppgraderingene på lenge. Jeg kan leve med det meste her og får bare tenke på Mafalda sitt rååsa bad når lysten på nytt bad kommer strømmende. :fnise: Jeg skjønner forresten at det sitter langt inne å pusse det opp, hvis vi ser bort fra kostnaden, det krever mye tid og energi med store oppgraderinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe dritt å jobbe med, ja - sier jeg som om jeg vet hva jeg snakker om, men jeg har i hvert fall hørt mannen min banne over det :fnise:

10-11 rom høres imponerende ut, ja. Men det blir jo fort det med soverom og ganger og bad og alt. For jeg regner med det ikke er en 11-roms du bor i? ;)

Åh, jeg digger Sensmaling, mest fordi det er det eneste jeg kan male med sjøl uten å få pustebesvær&kvalme :S

Men på karmer er den komplett IDIOTI. Usj.

Jeg hater generelt opppussing og maling, derfor vil jeg ta hele greia om så skjer. Rekkehuset er evt i hjembyen, og mitt største dilemma der er hvorvidt man skal male trepanel(som er in natura nå) eller om det er så jækla stress at man bare spikrer panel/slette vegger oppå. Kan nevne at vi skal ha opp tusen store bilder på veggen, så maling er kanskje lurest...?

Pustebesvær og kvalme? Reagerer du sånn på maling? Stakkars deg. Det er nok best at mannen tar det mens du sover på hotell et par netter :danse:

Jeg ville virkelig malt. Gammel, malt panel er veldig fint. Og det er den del jobb, men hvis du gipser må du gjøre like mye. Og ferdige plater - jeg skal formulere meg diplomatisk og si at det er veldig praktisk, men langt fra like pent som malt, gammel panel eller gips.

Panel er veldig greit å henge tunge bilder på da.

Jeg syns malt panel er kjempefint. Det blir liksom litt liv i panelen med kvistene.

Mye av den naturbeisen som de bruker på panel nå om dagen er ganske fint det og.

Jeg funderer på å beise gangen min, for å få panelen litt lysere. Blitt ganske mørk etter 35 år. Problemet er bare at gangen oppe henger sammen med gangen nede, så det blir enormt mye å male...

Huff, ja, jeg misunner deg ikke. Men det blir sikkert veldig fint når det er ferdig!

Nå har jeg prøvd å skrive noe her siden i går kveld, men blir alltid avbrutt av noe. Altså, Biri-tapet er jeg helt for. På det rette stedet, ja. Har man det i et rom som ikke er for lite og det ikke skjer fryktelig mye for øvrig i rommet, syns jeg det kan være kjempefint! Det betyr at jeg har sett den finere enn på det bildet. Ble ikke den relansert for noen år siden med Norway says eller noe?

Og så de fototapetene! Takk for at du minnet meg på disse, slik at jeg endelig så

hva de het. Syns det er flere fine der. Må se mer når jeg surfer på større skjerm.

Av en eller annen grunn visste jeg at du ville være mest for Biri-tapet her. Jeg fant en variant med tråder i grått/hvitt som var kjempefin. Faktisk ble jeg superentusiastisk og tenkte jeg endelig hadde fått bestemt meg.

Men: Jeg visste at Biri-tapet var dyrt, men dog - 1800 kvm! :sjokkert:

Fram til Olav Thon ringer på døra mi og sier at jeg skal arve alle pengene hans legger vi Biri-prosjektet på is (veggen jeg ville ha den på er kanskje 12 kvm).

Og jo Norway Says designet visst en variant :)

Hjertens enig i at jeg syns mange får utrolig dustete svar på barneforumet. Syns ikke man må legge ut hele sin vonde livshistorie for å få vettuge svar. Det kan ligge mye bak som vi ikke vet, og jeg skjønner ikke hvorfor man må fortelle absolutt alt. Mange som svarer blir da mer opptatt av å dekke sitt eget behov for å moralisere enn å komme med hjelpsomme svar. Greit nok at man ikke bare trenger å dulle, men selv om noen krasse svar kan ha mye sannhet i seg, er det ikke sikkert de når inn pga formen. Husker godt hun som fikk så mye pepper pga en problemstilling jeg ikke husker nå, hvor hun etter mange siders ganske hard medfart følte seg tvunget til å fortelle at hun var alene med barnet (som hun syns dagene ble lange med, var det vel) fordi barnefaren tok livet sitt da barnet var baby, tror jeg. Da var det mange som ble både paffe og forarget, og jeg kan delvis skjønne det. Men jeg syns også man bør tenke at slike eller lignende grunner kan ligge bak, før man retter harde skyts.

Helt enig.

Noe av det som irriterer meg - i tillegg til ufølsomheten - er at det er så lite løsningsorientert. Selv er jeg temmelig løsningsorientert av meg, og når jeg eller andre har et problem kan jeg godt være enig i at det sikkert var mange og idiotiske grunner til at vi havnet i denne situasjonen i utgangspunktet. Men det er ikke poenget nå. Poenget er at nå er vi her, og det må vi gjøre noe med. Jeg blir sinnssykt utålmodig av å lese "Men hvorfor har du ikke tenkt på det før?" da (men igjen: Det finnes så absolutt tilfeller hvor det er på sin plass også, så jeg skal ikke være kategorisk). Shut up og kom med noe konstruktivt.

Åh, de tapetene var jo bare helt nydelige! Jeg er en sånn som raskt får mønster-angst, så jeg ville nok i utgangspunktet satset på et av de mindre voldsomme. Men du virker jo som ei sånn dame som gjør kule ting der jeg aldri ville sett potensialet, så jeg er spent på hva du eventuelt ender med.

Barneforumet er skummelt. Jeg prøver å være tøff nok til å både starte og svare i tråder under nick, fordi jeg har tro på at samtaler blir snillere når folk opptrer som seg selv i stedet for den hersens AB-funksjonen. Men folk er så krasse, nedlatende og bedrevitende (oopps, holdt på å skrive "bedritne") at jeg oftere og oftere enten bruker AB selv eller unngår å skrive noe. Jeg skjønner ikke hvor dette behovet for å trykke andre ned kommer fra - det må være lov å spørre om råd og be om støtte, og jeg synes folk fortjener å bli tatt på alvor. Hvis et spørsmål er dumt eller TS virker helt blåst, er det jo bare å ikke svare.

Sist, men ikke minst er jeg godt i gang med Tiller, og enn så lenge liker jeg det veldig godt! Det er noe med den utrolig pinlige måten å beskrive folks relasjoner og sosiale usikkerhet på som jeg synes er helt fantastisk. Når han skildrer folk som tillegger sine samtalepartnere all slags ekle baktanker, kjenner jeg igjen meg selv når jeg er på mitt mest paranoide. Men jeg er ikke mer enn halvveis, så jeg må vente med å gi noen endelig vurdering. Stay tuned - og takk Gud for e-bok!

Takk for alle hurrarop om legging, forresten, dere er skjønne! Vi satser fortsatt på en slags ekstra snill opp/ned-metode, tror jeg - målet er først og fremst at babyen skal være rolig slik at det skal være mulig for ham å sovne. Innimellom må han tas opp for å roe seg ned, andre ganger kan det være nok å stryke eller synge, mens andre ganger igjen virker ingen ting. Og det tar tid, ja - men det er verdt det for å slippe hysterisk gråt.

Enig! Bruker også AB-funksjonen i blant, men det er når jeg skal skrive noe som er mer detaljert og avslørende om meg som person (altså noe jeg er redd andre kan kjenne igjen fra mitt virkelige liv). Men ellers enig, det er greiest å ikke være AB, men jeg skjønner jo at man må det i blant.

Hvilken Tiller da? :) Jeg registrerer at han får kjempekritikker. Jeg unner ham for så vidt det også, selv om jeg ikke syntes det var en sekser selv.

Det høres ut som en bra strategi dere har valgt. Hysterisk gråt gagner ingen, da er det bedre å tilpasse litt. Hvordan gikk det i går? :)

Fototapet likte jeg godt før, men nå er jeg liksom gått litt lei tror jeg.................eller, jeg synes det er kult type i enden av en gang på en smal og høy vegg, men ikke i stue. Eventuelt over kjøkkenbenk med glass over istedetfor fliser. Fant utrolig mye grellt på barnerom :ler: Skikkelig ponny-drøm og alskens greier! Men sikkert helt fantastisk for barna selv da, tenk å ha et helt solsystem på veggen(eller enda bedre; taket) - eller hester OVERALT!

Jeg tar meg i å tenke at endel på diverse forumer har lidelser som ikke lar seg behandle. For så trødde i hjernen er de virkelig. Spesielt i trådene hvor det er åpenbart at det ligger mer bak. Og så alle disse kravene til "planlegge mer", jeg spyr. De som ofte svarer mest selvsagt om livets goder har enten en mann med høy inntekt, eller har arvet en god slump penger som de av en eller annen grunn virker tro at de har fremskaffet selv. Det faller dem ikke inn at livet ville sett annerledes ut for dem rent materielt om de ikke hadde blitt basicly forsørget av mann eller familie.

For all del - jeg hadde aldri i verden takket nei til arv eller delt økonomi fordi jeg/mann tjente mer enn den andre - men det er noe med å sitte på pidestallen på absolutt null grunnlag.

Så synes jeg det er skremmende lite innsikt og respekt for velferdsgodene vi har - og hvordan de blir realisert. Skulle tro folk ikke visste hva et statsbudsjett var, og at det budsjettet består av skattepenger(ja, og oljepenger - en det varer jo ikke akkurat evig) - og at de nyter ekstremt godt av det uten å bidra oi lengre perioder fordi "de er så gode mødre og er hjemme til ungen er 19" .

Æ spyr.

Synes også det er så morsomt med de som tror alle i Norge har faste jobber :P (og så stemmer de garantert på partier som ønsker gi mer "fleksibilitet" - eller; usikkerhet i arbeidsmarkedet). Makan til lav grad av innsikt og evne til å tenke i sammenhenger skal man lete lenge etter på steder som KG og kommentarfelt.

*rant over* :ler:

Fototapet: Jeg er litt enig. Jeg synes det er veldig kult og stilig, men litt "hardt" og ikke så hjemmekoselig. Ergo enig i at det passer bedre i en gang enn i en stue. Det står mellom disse:

http://www.photowall.no/photo-wallpaper/moose-memory-olive-1

http://www.photowall.no/photo-wallpaper/weaving-wood-grey

...men i stua får jeg enten vente på Olav Thon og Biri-tapeten, eller henge opp masse bilder ganske tett.

Pidestall, ja, der sa du det. Det er jo ikke så vanskelig å se heller at diskusjonen om små barn i barnehage har helt håpløse utgangspunkt. Det er en diskusjon jeg gjerne skulle tatt skikkelig. Men den sklir ut fra svar fem, fordi det kommer inn særdeles priviligerte mennesker som sier "Jeg fatter ikke at folk ikke bare kan prioritere annerledes de få årene mens barna er små... Hvorfor får dere barn når dere ikke har tid til dem?" og så er vi gang. Det er stygt å si det, men jeg har et par av disse blant fb-vennene mine, og selv om de ikke sier det, så vet jeg jo at de er like gamle som meg, eier hus i bra strøk i byen (=har menn som tjener veldig godt eller har arvet veldig mye). Jeg ser rødt når de da ber andre prioritere, for selv må de kanskje prioritere bort noen runder klesshopping og sydenturen det året. Jeg hadde måttet prioritere bort rekkehuset jeg bor i (som barna kommer til å få mye glede av når de blir bittelitt større, men her er det tydeligvis bare selve småbarnstiden som er hellig).

Og ja. For å ta opp barnehagediskusjonen igjen, så kommer alltid diskusjonen om kontantstøtte og subsidierte barnehageplasser opp. Ikke vet jeg, men visstnok subsidieres hver barnehageplass med ca 12 000 (i følge KG) kr månedlig, mens kontantstøtten er 6000. Ergo mener de det er billigere at noen mottar kontantstøtte enn å ha en barnehageplass. Selv får jeg ikke det til å stemme, men jeg vil gjerne bli opplyst om jeg tar feil. For har man tatt hensyn til skatteinntekter fra arbeide foreldre? Skatteinntektene for arbeidsplassene til barnehageansatte? Og igjen - du er faktisk temmelig privilegert i utgangspunktet hvis du har råd til å erstatte enn full månedslønn med kontantstøtte på 6000 (Min fanesak: Dropp kontantstøtten, gi heller høyere stønad til de som står i barnehagekø. Er det rettferdig at man skal slippe billig unna når man har et barn født 31. august kl. 23.55, og ende med enormt minus hvis det er født seks minutter senere?)

Vi er visst flere som "ranter" :ler:

Jeg syntes rommet på bildet var fint. Stolen med farge, bilder på veggene, det brune bordet, gitaren myker opp det grå, og gjør rommet varmere. Jeg er fortsatt usikker på Biri-tapetet, men den "varmer".

Akkurat nå ser det helt grusomt ut her, med soveromsting i stuen og rot overalt, men jeg kan sikkert fikse noen bilder når jeg har fått ryddet på plass. Ikke ha for høye forventninger, ikke noe trendy hjem akkurat.

Jeg har bodd her i fire år snart og det eneste jeg har gjort er å male stuen i fjor og soverommet nå.

Siden jeg også er så gæærn at jeg har kjøpt ny bil ved å låne :sjokkert: og ikke spare først, så blir det ikke de store oppgraderingene på lenge. Jeg kan leve med det meste her og får bare tenke på Mafalda sitt rååsa bad når lysten på nytt bad kommer strømmende. :fnise: Jeg skjønner forresten at det sitter langt inne å pusse det opp, hvis vi ser bort fra kostnaden, det krever mye tid og energi med store oppgraderinger.

Morsomt å se :) Og jeg forventer ikke trendy, det er ikke alltid så hyggelig heller.

Hvis man venter mange nok år blir kanskje Mafaldas rosa bad trendy igjen. Jeg leste at farger er på vei inn igjen, så om noen år er det mitt nøytrale hjem som er håpløst umoderne. Uten at jeg mister nattesøvnen av den grunn ;)

Ja, oppussing er slitsomt. Viktig å huske at man har et liv man skal orke å leve i mellomtiden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...