Gå til innhold

Uten en rød tråd

Ciara

Anbefalte innlegg

Lurt å benytte barnehagetiden til å dra utenom skoleferien. Veldig greit når man kan være litt fleksibel.

Veldig ålreit å ha med barna på planlegging og sparetiltak, når de er store nok til det. Hele familien skal jo ha utbytte av ferien. Nå pleier ikke små barn å være så vanskelige der akkurat. :ler:

Jeg tenker det er godt man er ulike. Det høres bra ut å ha en plan, men personlig må jeg ha muligheter for litt mer impulsivitet i reisingen min. Jeg har mange steder på listen min, men de hopper litt opp og ned på listen alt ettersom økonomi, muligheter for ferie og lysten varierer. Her er det langt fra struktur på det området. :fnise:

Å reise på impuls høres aldeles herlig ut. Det tar nok en stund før jeg kan gjøre det ofte, men jeg får det til i blant. Jeg har nemlig mannens tillatelse til å reise på en storbyhelg med venner i året, og det er gull verdt :)

Jeg synes det er så hyggelig å lese det du skriver, for du virker som du virkelig kan kunsten å nyte livet :)

God fredag, Ciara! :vinke:

Svømmer du fremdeles rundt i en sjø av henvendelser og e-poster etter ferien, eller har du kommet litt ovenpå (eventuelt: har du funnet en livbøye, blitt plukket opp av redningsskøyte, eller latt ting seile sin egen sjø? Dagen for dårlige metaforer, dette :ler:)?

Tja, jeg holder meg flytende! (for å fortsette med havmetaforene ;)).

Det er stadig nok å holde på med, og nå har jeg vært bortreist et par dager på jobbtur (=mer e-post som har hopet seg opp i mellomtiden). Men hei, jeg får bare gjort mitt beste uansett, så jeg forsøker å ikke stresse med det, og klarer meg ganske bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sånn apropos jobbtur.

Det fungerer alltid sånn at jeg ikke liker tanken på å være hjemmefra. "Jeg kommer til å savne ungene!", tenker jeg, selv om jeg bare skal være borte et par dager. Jeg forbereder meg, pakker, instruerer mannen i å vaske klær (vanligvis min oppgave), gir beskjeder, og drar omsider avgårde. Vel borte tenker jeg ikke på ungene i det hele tatt (vel og merke siden jeg har vært borte i kort tid, hadde det vært en uke ville det sikkert vært annerledes) og koser meg med voksentid: Å legge meg (for) sent, være alene på badet om morgenen.

Så kommer jeg hjem, og ungene har tydeligvis ikke tenkt på meg, heller. Hmpf :ler: Huset har ikke falt sammen, vi HAR rene klær igjen, Eldstemann sier: "Det er fint du er hjemme, men jeg har ikke savna deg, mamma!". Og det er en GOD følelse, tro det eller ei. For selv om jeg betyr mye i huset er så fint å vite at verden går rundt selv om jeg ikke er tilstede. Mannen min er på ingen måte et hjelpeløst mannfolk som står handlingslammet tilbake når jeg reiser, og når ungene ikke får min oppmerksomhet har de vett på kreve andres.

...men i dag var det mye sutring hjemme, og mannen konstaterte at sånn er det ikke når de er alene. Det er tydelig at jeg er den det gjelder å få kos og sympati av, og at guttene gjør seg ekstra ynkelige når jeg er hjemme. Det er like deler sjarmerende og slitsomt :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, kjøpte meg glitterneglelakk i dag. Grønn. Du vet den er glorete når guttene på 2,5 og 5 likte den kjempegodt :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, så herlig. :ler: Ville de ha på selv også?

Jeg synes det høres sunt ut at familien ikke er avhengig av en person for å få hverdagen til å gå rundt. En veldig fin kommentar fra Eldstemann og jeg er sikker på han hadde savnet deg hvis du hadde vært borte lenger. :)

Endret av Serafina.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å reise på impuls høres aldeles herlig ut. Det tar nok en stund før jeg kan gjøre det ofte, men jeg får det til i blant. Jeg har nemlig mannens tillatelse til å reise på en storbyhelg med venner i året, og det er gull verdt :)

Jeg synes det er så hyggelig å lese det du skriver, for du virker som du virkelig kan kunsten å nyte livet :)

Tusen takk, så hyggelig sagt. Jeg gjør det jeg kan på livsnyterfronten. Viktig å videreutvikle det man er god på. :plystre::fnise:

Det er jo litt forskjell på livssituasjonene våre og du får det beste fra to verdener med familieferie og venninneferie. Nå har vi begynt å leke med tanken på en familieferie til Paris, og det vil inkludere Disneyworld et par dager også. Det kan bli moro det også. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

God morgen!

I Ciaraheimen går det fint med store og små. Veldig fint, faktisk. Ungene plasker i bassenget sitt i hagen, vi voksne får tatt siesta der noen minutter av gangen. Det er veldig hyggelig med fint vær etter at ferien er over, synes jeg, for det blir det mye spontan hygge av. Vi har for eksempel hatt en del sene kvelder i hagen med venner, og det er så hyggelig.

Nå synes Eldstemann det er for varmt i barnehagen og sier: "Jeg vil ha høst!"

Og ønsket hans blir oppfylt, sannsynligvis fortere enn han aner.

Men! Jeg og en tidligere gjenganger her, et slagkraftig kvinnfolk fra Sørlandet, har snakket om et nytt treff i høst. Denne gangen et roligere sted hvor vi faktisk kan høre hverandre snakke :ler: Send PM, de som vil være med!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fredag er ukas beste dag!

Sitter på jobb, og det har jeg allerede gjort en god stund. Det er nemlig så deilig å kunne dra hjem klokka tre, svippe innom en blomsterhandel på vei hjem og hente guttene tidlig. Vel hjemme slår vi opp hagedørene i finværet og bare koser oss hjemme.

Vi er en hjemmekjær gjeng, alle sammen. Jeg er veldig glad i å finne på ting og reise, men bare å pusle rundt hjemme er noe av det aller beste jeg vet. Slenge seg i sofaen og se en serie. Sitte i hagen og lese -

(Og sånn apropos lese: Jeg gleder meg til å lese Heidi Lindes siste bok, Norsk sokkel. Jeg tror jeg skal kjøpe den, nå som jeg akkurat har fått lønn. Innbundne bøker er dyre, ja, men jeg synes det er verdt det å støtte opp om forfattere. Jeg er jo en smule subjektiv her jeg sitter og jobber i bransjen, men virkelig: Denne oppfatningen om at forfattere, forlag og bokhandel bare håver inn penger, det er noe stort tull. Eller rettere sagt, det gjelder kun noen veldig, veldig få. De aller fleste norske forfattere tjener IKKE godt på bøkene sine, og de har ofte lagt ned et enormt arbeid i dem. Hvis man fortsatt vil at forfattere og musikere skal kunne leve av kunsten sin må noen faktisk kjøpe det de lager. Kjøp bøker. Kjøp musikk. Men budsjettet er naturligvis ikke ubegrenset. I år har jeg satt opp en liste over bøkene jeg skal unne meg i innbundet utgave: 

Heidi Linde

Kjell Askildsen

Lars Saabye Christensen

Ketil Bjørnstad

Knausgård (to stk)

Det kommer sikkert flere på lista :))

...pusle rundt med småprosjekter.

Status gutta boys:

Eldstemann: Har blitt førskolebarn og trives veldig godt. Han sier (til sin mors forskrekkelse) at han liker tall mye bedre enn bokstaver. Han skriver navnet sitt, men utover det er ikke skriving og lesing særlig spennende ennå. Tall derimot, er som sagt gøy. Han liker pluss og minus og løser ganske lett spørsmål som "Hva er 4+3?" og "Hvis du har åtte epler og Tobias tar tre av dem, hvor mange epler har du da?". Han har lært seg hvilken adresse vi har. Han spør og graver om ting som strøm/elektrisitet, anatomi (muskler, dere, muskler! "Har jeg muskler i tissen?" kan han spørre.), penger (vanskelig å forstå at en tier er verdt mer enn en femmer når femmeren er størst) og dyreliv. Og han er en veldig, veldig snill gutt. Han gjør stort sett som han får beskjed om uten å protestere på det. Han hjelper og trøster Softie. Og i barnehagen er han visst en fryd å ha med å gjøre. En ansatt der sa her en ettermiddag: "Er Eldstemann så grei hjemme også? Her er han så flink til å gjøre som han skal, og han er veldig hjelpsom og snill." Dette skulle 'a mor ha visst for drøye to år siden, da Eldstemann gikk i full oppløsning rett som det var og lå sprellende på byens fortau og hylte :ler:

(...men så er man jo bekymret skrudd sammen, og tanken melder seg: Er Eldstemann for snill? Gjør han ingen rampestreker i barnehagen? (Han gjør det hjemme.) Er nå egentlig det helt bra?)

Softie: Softie har blitt stor. Hulk. Han trives på stor avdeling og har vokst veldig bare på den lille tiden. Leken barna i mellom har blitt markant annerledes enn før. De er ikke lenger små molekyler som driver rundt i rommet i bane rundt hverandre, de leker sammen, de har rollespill og later sammen. Skjønt småbarnsoppførselen fornekter seg ikke, og Softie må dusjes stort sett hver eneste kveld fordi de synes det er så gøy å tømme bøtter med sand i hodene på hverandre. Ellers er det mye "Nei" om dagen. Softie er langt unna å trasse slik Eldstemann gjorde, bank i bordet, men "Nei" sier han. Gjerne slik:

Jeg: Vil du ha kveldsmat?

Softie: Nei!

Jeg: Ok, da er det leggetid.

Softie: Jeg vil ha kveldsmat.

Det er som han skal protestere litt på alle forslag av prinsipp før han kommer på at forslaget ikke var så dumt likevel. Men "nei"-ene til tross, han er like søt som han alltid har vært. Han skal kose. Når guttene står og vinker til meg når jeg går fra barnehagen om morgenen (nå kan de stå og vinke sammen! :)) hører jeg Softie rope: "Kos, mamma! Koskoskoskoskos!" Det hender ganske ofte at jeg må gå inn igjen og kose litt til, noe Softie selvsagt vet veldig godt. Og de ansatte i barnehagen sier at Softie også koser dem mye, og det synes jeg er så hyggelig å høre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ciara!

Lenge siden sist. Det er så hærlig å ta seg en tur inn i dagboka di og lese om eldstemann og softie. Du har så fine betraktninger og tanker om de. Nesten så jeg føler at jeg kjenner de gutta☺

(og så må jeg innrømme at det er litt godt å lese om eldstemann som gikk i oppløsning med trass, nå er en fin fyr!)

Høres ut som om dere har hatt en deilig sommer, som har ladet batteriene for en lang høst.

Storebror her i huset er ganskeså trassen om dagen ja, og lillebror er et halvt år! Jeg syns det er helt grusomt, måtte pakke vekk klørne i 62 og legge vekk vognbagen her om dagen. Da måtte a mor tørke tårer! Babyen min er snart konfirmant. ..

Det er så deilig med litt sommer og badevann igjen, 22 grader i fjorden her nå! Og så gikk jeg i hagen min igår, og da så jeg til min store begeistring at hortensiaen min blomstret! Store, blå klaser med blomster! Plantet den for 6-7 år siden, og den har aldri blomstret, bare vært en (kjedelig) grønn plante!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, du har så fine betraktninger :rodmer:

Og, jeg er veldig enige med deg! Jeg har Kindle, og jeg har bibliotekskort. Men jeg vil fortsatt kjøpe bøker. Og ikke minst, ønske meg bøker! Å gi eller få en bok i gave synes jeg er kjempefint, ikke bare gir man bort en ting, men gir bort en opplevelse! 

Men, jeg så da ingen bærgnagere på den lista? :fnise:

Norsk sokkel virker veldig spennende! Husker ikke hvor jeg leste om den (Var det A-magasinet, kanskje? Eller et annet sted?), men takk for påminnelsen, nå går den rett på huskelista!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, snikleser trer frem fra skyggen :vinke:

Koselig dagbok med mange likheter til egen hverdag - småbarn (bare en her da), rekkehus  og A4-livets kaotiske idyll :fnise:

Ha en fin-fin fredag! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Ciara!

Lenge siden sist. Det er så hærlig å ta seg en tur inn i dagboka di og lese om eldstemann og softie. Du har så fine betraktninger og tanker om de. Nesten så jeg føler at jeg kjenner de gutta☺

(og så må jeg innrømme at det er litt godt å lese om eldstemann som gikk i oppløsning med trass, nå er en fin fyr!)

Høres ut som om dere har hatt en deilig sommer, som har ladet batteriene for en lang høst.

Storebror her i huset er ganskeså trassen om dagen ja, og lillebror er et halvt år! Jeg syns det er helt grusomt, måtte pakke vekk klørne i 62 og legge vekk vognbagen her om dagen. Da måtte a mor tørke tårer! Babyen min er snart konfirmant. ..

Det er så deilig med litt sommer og badevann igjen, 22 grader i fjorden her nå! Og så gikk jeg i hagen min igår, og da så jeg til min store begeistring at hortensiaen min blomstret! Store, blå klaser med blomster! Plantet den for 6-7 år siden, og den har aldri blomstret, bare vært en (kjedelig) grønn plante!

Hold ut! Trass er utrolig slitsomt mens det står på. Jeg har sikkert skrevet det før, at mannen min og jeg trodde vi hadde feilet som foreldre der en stund. Vi trodde vi taklet trassen greit og var konsekvente, men det ga seg jo f&/%/&%&%meg aldri. Helt til en dag hvor trassen på nærmest magisk vis hadde forduftet.

Og det er vemodig med de små babyene som blir store. Jeg har jo noen få nyfødtplagg innerst i skapet mitt, så jeg kan dra fram og mimre litt :ler: I blant tenker jeg at vi foreldre aldri kan vinne. Vokser ungen er det gærent. Vokser ungen ikke er det jo så helt grusomt gærent. Huff.

Så bra! Jeg får ikke til hortensia, aner ikke hva som skjer - planter den ut, den blir skranten og pistrete og ser ut som den bare med nød og neppe har overlevd krigen.

God helg :vinke:

Åh, du har så fine betraktninger :rodmer:

Og, jeg er veldig enige med deg! Jeg har Kindle, og jeg har bibliotekskort. Men jeg vil fortsatt kjøpe bøker. Og ikke minst, ønske meg bøker! Å gi eller få en bok i gave synes jeg er kjempefint, ikke bare gir man bort en ting, men gir bort en opplevelse! 

Men, jeg så da ingen bærgnagere på den lista? :fnise:

Norsk sokkel virker veldig spennende! Husker ikke hvor jeg leste om den (Var det A-magasinet, kanskje? Eller et annet sted?), men takk for påminnelsen, nå går den rett på huskelista!

Takk :)

Jeg er helt enig, det er så koselig å få bøker! Synd ingen tør å gi meg noen... :(

Bærgnagerne kan andre ta seg av. Fyttigrisen. Leste dere at den festen Aune skulle holde for alle som kjøpte boka også skulle være vernissage for Marianne Aulies siste smørerier? Jaja, de folka der er jo kalkulerte, det skal de ha. (Og skikkelig off topic: Driver Aune og Marianne og morpher inn i én person? Like sveiser, like uttrykk og like teite!)

Heidi Linde skriver fine bøker, synes jeg. Det jeg liker med henne er at hun skriver lett og underholdende, men på en veldig fin måte. Hun finnes ikke pretensiøs, og har skjønt at man godt også kan underholde litt for å få fram en historie.

God helg :)

Hei, snikleser trer frem fra skyggen :vinke:

Koselig dagbok med mange likheter til egen hverdag - småbarn (bare en her da), rekkehus  og A4-livets kaotiske idyll :fnise:

Ha en fin-fin fredag! :)

:velkommen:

Så hyggelig med sniklesere som står fram! Bor du også i Oslo? A4-livet får ingen lov til å kritisere med meg i nærheten, jeg elsker A4-livets kaotiske idyll, som du så treffende kaller det.

God helg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innom og titter hos deg, her er det alltid så koselig!

Plukker med meg noen gode boktips på veien, flere av dem har jeg lyst til å lese i høst også. Det gjelder bare å få tid til det, kanskje noen av dem må bli lydbøker?

Så herlig å lese om gutta dine. :rodmer: De blir så fort store, disse barna. Jeg prøver stadig å prente inn bilder av små babyføtter og bollekinn i hjernen, for de forsvinner jo :grine:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Innom og titter hos deg, her er det alltid så koselig!

Plukker med meg noen gode boktips på veien, flere av dem har jeg lyst til å lese i høst også. Det gjelder bare å få tid til det, kanskje noen av dem må bli lydbøker?

Så herlig å lese om gutta dine. :rodmer: De blir så fort store, disse barna. Jeg prøver stadig å prente inn bilder av små babyføtter og bollekinn i hjernen, for de forsvinner jo :grine:

Ja, det er uhyggelig hvor fort de vokser.

Og det er også ganske uhyggelig hvor fort man glemmer. Våre barn er jo født etter digitalkameraet og mobilkameraets tid, så deres oppvekst er omhyggelig dokumentert. Jeg og mannen satt en kveld og tittet gjennom bildene og fikk litt bakoversveis av å se Eldstemann som liten. Så liten han var! Og mye likere Softie enn vi husket. Merkelig. Dette er jo ting jeg har vært overbevist om at jeg skal huske for alltid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne uka skal det bli høst. Jeg har en milliard ting å gjøre og har satt opp en streng plan i kalenderen til alt sammen. Det fungerer veldig nedstressende for meg - jeg blir mer stressa av å ha 5 oppgaver jeg er usikker på hva innebærer eller som jeg ikke forstår omfanget av, enn å ha 20 oppgaver jeg vet hvordan skal gjøre og som jeg har strukturert opp skikkelig. Så nå er kalenderen full fra morgen til kveld, men det er fordi jeg også har satt inn trening der. Normalt har det vært slik at trening har vært en salderingspost, men det er det nå slutt på. Trening hjelper meg med stressnivået, og jeg sover mye bedre av det - ergo er det veldig dumt å kutte der. I stedet blir det særdeles lite Netflix og svinsing rundt i casa Ciara denne uka, men det er greit. Til helga venter en stor gulrot: Ungene skal til besteforeldre i helgen, så mannen og jeg får mye fritid da. Jeg skal jobbe litt i helga, men for det meste skal jeg slappe av. Og vi har planlagt en lang sykkeltur i Østmarka sammen. Da er det greit med en texasuke fram til og med fredag!

Jeg skal også prøve å få tatt en kinotur snart for å se Irrational Man. Jeg får med meg alle Woody Allen-filmene.

Ellers venter jeg på et lyspunkt i bokstavelig forstand. Jeg har endelig gått hen og bestilt meg leselampa jeg har ønsket meg i flere år. Nå er det slutt på mysing når jeg skal lese bøker! Jeg er jo nå i midten av tredveårene og har innsett at jeg faktisk allerede nå trenger både briller og godt lys når jeg leser :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:velkommen:

Så hyggelig med sniklesere som står fram! Bor du også i Oslo? A4-livet får ingen lov til å kritisere med meg i nærheten, jeg elsker A4-livets kaotiske idyll, som du så treffende kaller det.

God helg! :)

Ja ,bor i Oslo jeg også. Har akkurat flyttet inn i "nytt" rekkehus, dvs. at vi akkurat har flyttet inn etter flerfoldige måneder med oppussing. Så nå er jeg inne i "fase 2", dvs. finne nye møbler - og det er jammen enklere sagt enn gjort! Du har ingen tips til nye spisestoler vel? Synes nemlig du har lagt ut linker til så mye fint!

Nei, A4-livet får ufortjent mye ris! Jeg var selv en av de som skydde A4-livet i tjueårene, men har etter jeg fikk barn funnet ut at jeg faktisk trives mye bedre med A4-livet enn hva jeg gjorde som "barnefri" (er det ikke det det heter nå? :fnise:)

Ha en fin-fin dag! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ja ,bor i Oslo jeg også. Har akkurat flyttet inn i "nytt" rekkehus, dvs. at vi akkurat har flyttet inn etter flerfoldige måneder med oppussing. Så nå er jeg inne i "fase 2", dvs. finne nye møbler - og det er jammen enklere sagt enn gjort! Du har ingen tips til nye spisestoler vel? Synes nemlig du har lagt ut linker til så mye fint!

Nei, A4-livet får ufortjent mye ris! Jeg var selv en av de som skydde A4-livet i tjueårene, men har etter jeg fikk barn funnet ut at jeg faktisk trives mye bedre med A4-livet enn hva jeg gjorde som "barnefri" (er det ikke det det heter nå? :fnise:)

Ha en fin-fin dag! :-)

Å finne fine spisestuestoler er da lett som en plett! Å betale for dem er en annen sak :fnise:

Men så spennende med nyoppusset rekkehus. Det er jo veldig deilig. Jeg stortrives i rekkehus, det må jeg si. Jeg registrerer at det er mange på barneforumet som synes rekkehus er for tett på naboer, men det er akkurat det jeg liker så godt. Hadde fått angst av et stort hus med svær tomt rundt *husredd*.

Og ja, nå heter det barnefri!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken leselampe har du kjøpt, Ciara. Jeg tror jeg "desperat" kommer til å trenge en i stua. Og jeg kan si at det med lys og briller bare blir verre med årene. :opplyser:  :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken leselampe har du kjøpt, Ciara. Jeg tror jeg "desperat" kommer til å trenge en i stua. Og jeg kan si at det med lys og briller bare blir verre med årene. :opplyser::briller:

Det er en Arne Jacobsen lampe. Gleder meg som et barn til å få den i hus! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...