Ciara Skrevet 21. april 2015 Forfatter #2621 Del Skrevet 21. april 2015 Den så jo helt fantastisk behagelig ut *vil ha* Ikke sant? Nå har nemlig lesingen fått seg en kjempeoppsving her i huset i det siste Nå får jeg lest litt de fleste kveldene i uka, og det er så deilig å virkelig krølle seg opp i noe mykt! Jeg innser at jeg er norskere enn norskest på kosefronten - utlendinger synes jo dette kosebehovet vårt er sært, men selv kan jeg altså ikke tenke meg noe bedre Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 21. april 2015 #2622 Del Skrevet 21. april 2015 Hadde utlendingene hatt det lite kaldt og mørkt i så store deler av året som vi har, ville nok forståelsen vært en annen Hva leser du for tiden? *nysgjerrig* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 21. april 2015 Forfatter #2623 Del Skrevet 21. april 2015 Hadde utlendingene hatt det lite kaldt og mørkt i så store deler av året som vi har, ville nok forståelsen vært en annen Hva leser du for tiden? *nysgjerrig* Det tror jeg også! Vi tilbringer jo en syk mengde tid innendørs. Hadde jeg hatt en solrik olivenlund utenfor huset hadde nok jeg også tilbragt mindre tid i sofaen, lissom Jeg har lest en del jobbrelatert (kan sende detaljer på PM hvis du vil), og ellers mye lette ting. Jeg har trengt underholdning. Blant annet har jeg lest Graeme Simsions to bøker The Rosie Project og The Rosie Effect, som er yppelig underholdning. Morsomme og søte, ikke dype, men sjarmerende. Så holder jeg på med Liane Moriarty's "The Husband's Secret" fordi det var noen her som anbefalte den veldig, men den liker jeg ikke. Synes den er forutsigbar, så nå leser jeg egentlig mest for å bli ferdig. Men jeg har også begynt på "Elizabeth is Missing" av Emma Healey, og den er kjempebra så langt! Neste prosjekt blir Elena Ferrante, og etter det St. Aubyn (men har ikke fått tak i bøkene ennå). Og du da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 21. april 2015 #2624 Del Skrevet 21. april 2015 Jeg har nettopp lest Monica Alis Untold story, hvor prinsesse Diana ikke er død - hun iscenesatte sin egen forsvinning og startet et nytt liv med falsk identitet i USA. Vel å merke en ren roman og fri fantasi, ikke noe konspirasjonsteori-vås. I min kjære bøker-om-bøker-og-lesing-kategori har jeg lest How to be a heorine av Samantha Ellis, en slags leser-selvbiografi (ikke hel ulik Arnhild Skres Heltinner jeg har møtt, om du har vært borti den). Forfatteren er nokså jevnaldrende med meg, så det er en del gjenkjennelsesmomenter der - og mye jeg får lyst til å lese. Nå er jeg i gang med en teoribok om barnelitteratur - den er skrevet på 70-tallet og er ørlite preget av tidsånden, for å si det pent... Lena Andersson ligger fortsatt på vent hjemme - hadde tenkt å lese den i påsken, men det kom så mye annet i veien... Vil gjerne høre om det jobbrelaterte også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafina. Skrevet 21. april 2015 #2625 Del Skrevet 21. april 2015 Jeg fikk høre at "ektemannens hemmelighet" var ypperlig ferielektyre og tok den glad og fornøyd med meg på ferie. Jeg hadde ikke noe problem med å komme meg gjennom den, men ble ikke overbegeistret og synes slutten er litt teit. Er "The Rosie Effect" en fortsettelse av den første boken? En deilig lesekrok i stuen er kjempefint. Og en litt stor og god stol "nødvendig", i hvert fall hvis man har plass. Den stolen er jo ypperlig hvis du skal lese for en av barna også - skikkelig koselig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 21. april 2015 Forfatter #2626 Del Skrevet 21. april 2015 Jeg har nettopp lest Monica Alis Untold story, hvor prinsesse Diana ikke er død - hun iscenesatte sin egen forsvinning og startet et nytt liv med falsk identitet i USA. Vel å merke en ren roman og fri fantasi, ikke noe konspirasjonsteori-vås. I min kjære bøker-om-bøker-og-lesing-kategori har jeg lest How to be a heorine av Samantha Ellis, en slags leser-selvbiografi (ikke hel ulik Arnhild Skres Heltinner jeg har møtt, om du har vært borti den). Forfatteren er nokså jevnaldrende med meg, så det er en del gjenkjennelsesmomenter der - og mye jeg får lyst til å lese. Nå er jeg i gang med en teoribok om barnelitteratur - den er skrevet på 70-tallet og er ørlite preget av tidsånden, for å si det pent... Lena Andersson ligger fortsatt på vent hjemme - hadde tenkt å lese den i påsken, men det kom så mye annet i veien... Vil gjerne høre om det jobbrelaterte også Den Ali-boken har jeg faktisk hjemme. Og takk for tips til Samantha Ellis, det hørtes interessant ut. Lena Andersson kan du glede deg til. Jeg gleder meg til fortsettelsen, men gidder ikke å kjøpe den før den kommer i pocket. Jeg kunne selvsagt kjøpt den på svensk, men jeg er ikke glad å lese svensk. Jeg fikk høre at "ektemannens hemmelighet" var ypperlig ferielektyre og tok den glad og fornøyd med meg på ferie. Jeg hadde ikke noe problem med å komme meg gjennom den, men ble ikke overbegeistret og synes slutten er litt teit. Er "The Rosie Effect" en fortsettelse av den første boken? En deilig lesekrok i stuen er kjempefint. Og en litt stor og god stol "nødvendig", i hvert fall hvis man har plass. Den stolen er jo ypperlig hvis du skal lese for en av barna også - skikkelig koselig. Godt å høre, nesten, at flere er litt skuffet. Ja, det er fortsettelsen. Sånn passe mengde forviklinger og misforståelser. Og så ler jeg godt av hovedpersonen Don. Ja, der sa du det, ungene vil elske å krype opp i noe sånt! Det var det siste argumentet jeg trengte Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Serafina. Skrevet 21. april 2015 #2627 Del Skrevet 21. april 2015 Så bra å kunne være til (interiør)hjelp. Ah, da skal jeg lese den boken også. Jeg har hatt en lang periode uten ork til å lese og nå når jeg har begynt igjen er det greit med lett underholdning. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 21. april 2015 Forfatter #2628 Del Skrevet 21. april 2015 Så bra å kunne være til (interiør)hjelp. Ah, da skal jeg lese den boken også. Jeg har hatt en lang periode uten ork til å lese og nå når jeg har begynt igjen er det greit med lett underholdning. Likte du den første liker du denne også Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 21. april 2015 #2629 Del Skrevet 21. april 2015 Den Ali-boken har jeg faktisk hjemme. Og takk for tips til Samantha Ellis, det hørtes interessant ut. Lena Andersson kan du glede deg til. Jeg gleder meg til fortsettelsen, men gidder ikke å kjøpe den før den kommer i pocket. Jeg kunne selvsagt kjøpt den på svensk, men jeg er ikke glad å lese svensk. *hvisker ordet bibliotek* Jeg leser en del svensk - pocketbøkene er jo så billige der at jeg rasker med meg en bunke når anledningen byr seg. Plukker mye på måfå og har fått noen fantastiske og uventede leseropplevelser av det. Stort sett kjøper jeg svenske forfattere, men Ali leste jeg også på svensk - det var et salg-på-salg-funn Samantha Ellis fant jeg på twitter - jeg så bare tittel og emne og hev meg over nærmeste nettbokhandel. Impulskontroll er oppskrytt... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 21. april 2015 Forfatter #2630 Del Skrevet 21. april 2015 *hvisker ordet bibliotek* Jeg leser en del svensk - pocketbøkene er jo så billige der at jeg rasker med meg en bunke når anledningen byr seg. Plukker mye på måfå og har fått noen fantastiske og uventede leseropplevelser av det. Stort sett kjøper jeg svenske forfattere, men Ali leste jeg også på svensk - det var et salg-på-salg-funn Samantha Ellis fant jeg på twitter - jeg så bare tittel og emne og hev meg over nærmeste nettbokhandel. Impulskontroll er oppskrytt... Går gjerne på biblioteket, ser bare for meg at det er lang venteliste. Men vi skal på biblioteket på lørdag, så da skal jeg jammen sjekke Kanskje jeg burde friske opp den svensken. Det er bare det at jeg blir overrasket over hvor mange svenske ord jeg ikke kan. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 21. april 2015 #2631 Del Skrevet 21. april 2015 (endret) Som jeg sier til elevene når jeg skal overtale dem til å lese nynorsk (og som de aldri tror meg på ) - hvis boka fenger nok, glemmer jeg hvilket språk jeg leser på etter et par sider. Til jeg treffer på et ord jeg ikke kan - men som regel skjønner jeg det ut fra sammenhengen. Men det er jo mye en vanesak - jeg synes faktisk det er tyngre å lese danske, selv om det skriftlig ligger mye nærmere norsk, men det leser jeg så sjelden. Apropos dansk vurderer jeg å et nærmere bekjentskap med Kim Leine - har du lest noe av ham? Skal se ham på Litteraturhuset senere i vår (mest fordi han skal dit sammen med Kjell Westö), så jeg tenkte å lese meg opp litt på forhånd. Og nå ble det nettopp twitret om en diktbok med det fantastiske navnet The beautiful librarians - den må jeg jo lese Endret 21. april 2015 av Daria Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 21. april 2015 #2632 Del Skrevet 21. april 2015 Jeg har tabbet meg ut og lest ferdig en bok jeg likte, før jeg fant en ny bok å lese. Dermed sitter jeg igjen med en god leseopplevelse, og starten på nye bøker må dermed svare opp til slutten på denne for å fenge... Men jeg finner meg nok noe etter hvert! Nå som balkongen er ren og pen, har jeg planer om kvelder med pledd og lys, og deilig vårluft. Da er det jo deilig med litt godt lesestoff også! Vi kjøpte oss en Ikea sovesofa med sjeselong (det er det utstikkeren heter, ja?) for snart seks år siden. Nå begynner den å bli god og slitt, men det er for det meste stoffet. Ikke så nedsittet som man skulle tro, og den tåler det meste. Kommer nok til å ha den typen sofa helt til vi og nærmeste familie er ferdige med småbarn! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 21. april 2015 #2633 Del Skrevet 21. april 2015 Og nå ble det nettopp twitret om en diktbok med det fantastiske navnet The beautiful librarians - den må jeg jo lese ..sa hun, og bestilte den (samt en diktbok til, forbannet være nettbokhandelens "du vil kanskje også like denne"-tips...) før hun gikk til lunsj. Sånn apropos impulskontroll. Jeg har tabbet meg ut og lest ferdig en bok jeg likte, før jeg fant en ny bok å lese. Dermed sitter jeg igjen med en god leseopplevelse, og starten på nye bøker må dermed svare opp til slutten på denne for å fenge... Amatør Stengt tatt skjønner jeg ikke problemstillingen - jeg leser alltid flere bøker samtidig... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 21. april 2015 Forfatter #2634 Del Skrevet 21. april 2015 Som jeg sier til elevene når jeg skal overtale dem til å lese nynorsk (og som de aldri tror meg på ) - hvis boka fenger nok, glemmer jeg hvilket språk jeg leser på etter et par sider. Til jeg treffer på et ord jeg ikke kan - men som regel skjønner jeg det ut fra sammenhengen. Men det er jo mye en vanesak - jeg synes faktisk det er tyngre å lese danske, selv om det skriftlig ligger mye nærmere norsk, men det leser jeg så sjelden. Apropos dansk vurderer jeg å et nærmere bekjentskap med Kim Leine - har du lest noe av ham? Skal se ham på Litteraturhuset senere i vår (mest fordi han skal dit sammen med Kjell Westö), så jeg tenkte å lese meg opp litt på forhånd. Og nå ble det nettopp twitret om en diktbok med det fantastiske navnet The beautiful librarians - den må jeg jo lese Du har jo helt rett. Og jeg synes svensk er nydelig, egentlig. Jeg har ikke lest noe av Kim Leine, men har hatt planer om det i lengre tid. Hadde en gang et prosjekt å lese forfatterne som mottar Nordisk Råds Litteraturpris. But of course! Jeg har tabbet meg ut og lest ferdig en bok jeg likte, før jeg fant en ny bok å lese. Dermed sitter jeg igjen med en god leseopplevelse, og starten på nye bøker må dermed svare opp til slutten på denne for å fenge... Men jeg finner meg nok noe etter hvert! Nå som balkongen er ren og pen, har jeg planer om kvelder med pledd og lys, og deilig vårluft. Da er det jo deilig med litt godt lesestoff også! Vi kjøpte oss en Ikea sovesofa med sjeselong (det er det utstikkeren heter, ja?) for snart seks år siden. Nå begynner den å bli god og slitt, men det er for det meste stoffet. Ikke så nedsittet som man skulle tro, og den tåler det meste. Kommer nok til å ha den typen sofa helt til vi og nærmeste familie er ferdige med småbarn! Og hvilken bok var det? Null problem, bok finner du! Så godt å høre at dere har gode erfaringer. Vi er liksom ikke helt i fasen med dyr sofa. Skjønt vi har aldri vært det og blir det nok aldri heller. Mannen min er skikkelig kløne i blant og sitter alltid og spiser i sofaen. Og så lander brødskiva med syltetøyet ned, liksom. Litt der. Verre enn ungene, for dem kan jeg i hvert fall kommandere til å oppføre seg ..sa hun, og bestilte den (samt en diktbok til, forbannet være nettbokhandelens "du vil kanskje også like denne"-tips...) før hun gikk til lunsj. Sånn apropos impulskontroll. Amatør Stengt tatt skjønner jeg ikke problemstillingen - jeg leser alltid flere bøker samtidig... Ja, alltid flere om gangen! Elsker det, da kan man jo variere litt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tekola Skrevet 21. april 2015 #2635 Del Skrevet 21. april 2015 ..sa hun, og bestilte den (samt en diktbok til, forbannet være nettbokhandelens "du vil kanskje også like denne"-tips...) før hun gikk til lunsj. Sånn apropos impulskontroll. Amatør Stengt tatt skjønner jeg ikke problemstillingen - jeg leser alltid flere bøker samtidig... Ja, jeg veit! Jeg har hatt den sammen med noen andre som jeg liksom ikke helt kommer inn i. Men vanligvis er jeg flink til å ha en ny, spennende en liggende. Men nå gikk det for fort! Du har jo helt rett. Og jeg synes svensk er nydelig, egentlig. Jeg har ikke lest noe av Kim Leine, men har hatt planer om det i lengre tid. Hadde en gang et prosjekt å lese forfatterne som mottar Nordisk Råds Litteraturpris. But of course! Og hvilken bok var det? Null problem, bok finner du! Så godt å høre at dere har gode erfaringer. Vi er liksom ikke helt i fasen med dyr sofa. Skjønt vi har aldri vært det og blir det nok aldri heller. Mannen min er skikkelig kløne i blant og sitter alltid og spiser i sofaen. Og så lander brødskiva med syltetøyet ned, liksom. Litt der. Verre enn ungene, for dem kan jeg i hvert fall kommandere til å oppføre seg Ja, alltid flere om gangen! Elsker det, da kan man jo variere litt Bare en Stephen King-bok, men jeg elsker bøkene hans, av en eller annen grunn. 22/11/63, heter den. Tidsreiser og paradokser og slikt, fin, tanketom lesning Og, du sier noe, bøker finner man alltid! Jeg er bare så sær for tiden, men plutselig dukker det nok opp noe! Det hørtes fryktelig kjent ut! Sofaer er til for å brukes og leves i! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Daria Skrevet 21. april 2015 #2636 Del Skrevet 21. april 2015 Du har jo helt rett. Og jeg synes svensk er nydelig, egentlig. Kan anbefale Att föda ett barn-trilogien til Kristina Sandberg - virkelig nydelig språk. Jeg har ikke lest noe av Kim Leine, men har hatt planer om det i lengre tid. Hadde en gang et prosjekt å lese forfatterne som mottar Nordisk Råds Litteraturpris. Sånne prosjekter har jeg gitt opp - uansett hvor gode intensjoner jeg har og hvor lyst jeg egentlig har til å lese de aktuelle bøkene ender alt som likner leseprosjekt med å gå ut over leselysten fordi jeg føler at jeg må prioritere prosjektbøkene. At jeg har satt opp leselisten selv hjelper ikke... Lyst- og innfallsprinsippet er det eneste som nytter her. Resultatet er at jeg har bøker som jeg jubler av glede over å finne i bokhandelen og kjøper på stedet - og som likevel blir stående ulest i hylla i uker og måneder fordi det dukker opp noe annet før jeg kommer i gang... Så godt å høre at dere har gode erfaringer. Vi er liksom ikke helt i fasen med dyr sofa. Skjønt vi har aldri vært det og blir det nok aldri heller. Mannen min er skikkelig kløne i blant og sitter alltid og spiser i sofaen. Og så lander brødskiva med syltetøyet ned, liksom. Litt der. Verre enn ungene, for dem kan jeg i hvert fall kommandere til å oppføre seg En annen god ting med Ikea-sofaer med utskiftbare trekk er at du kan få "ny" sofa ved å bare skifte trekket. Jeg vurderer å la min litt slitte svarte Ektorp bli rød... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skravla Skrevet 21. april 2015 #2637 Del Skrevet 21. april 2015 Ektorp :kjærleik: Jeg hadde "dyr" sofa tidligere - såpass dyr at den ikke bare kunne skiftes ut fordi jeg egentlig synes den var vond å sitte i, egnet seg ikke til å sove i og var ikke god å sløve i. Har jo stiftet bekjentskap med Ektorp hos Daria opptil mange ganger og til ulikt bruk..... og kjøpte det når. Og jeg kan ikke si annet enn KJÆRLEIK! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Skravla Skrevet 21. april 2015 #2638 Del Skrevet 21. april 2015 Og linken til lesekroken Vil ha når jeg får stor nok leilighet til lesekrok Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 24. april 2015 Forfatter #2639 Del Skrevet 24. april 2015 Og linken til lesekroken Vil ha når jeg får stor nok leilighet til lesekrok Så kult at flere liker den Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 24. april 2015 Forfatter #2640 Del Skrevet 24. april 2015 Jeg har fått meg sykkel! Det var et planlagt unntak fra shoppestopp. Jeg har ikke hatt sykkel på mange år siden den forrige ble stjålet. Og å ikke ha sykkel her jeg bor er ganske dumt. Både fordi det er praktisk å kunne sykle til butikker, og først og fremst: Fordi jeg bor rett ved marka med et alle turveiene. Så i går syklet jeg Nøklevann rundt. Og herregud, for noen bakker det er der. Tenker liksom ikke så mye over det når jeg går, men på sykkel ble det heftig noen steder. Oppover måtte jeg gå av sykkelen flere ganger, og nedover var jeg skikkelig pyse. Målet mitt nå er å klare å sitte på sykkelen hele veien rundt i løpet av sommeren. Men for en frihetsfølelse. Tur i skogen er herlig. Trening, frisk luft, vakre ting å se på. Like godt for hodet som for kroppen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå